Wat is er nieuw

Nieuw aquarium zonder indraaien?

judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Leeftijd
34
Hoi allemaal,
Ons zoontje heeft sinds 2 maanden een klein aquarium op zijn kamer gekregen. Ik denk van zo'n 25 liter. Er zitten wat vuurgarnalen in. Nu hebben we net een iets groter aquarium gekocht voor hem (40 liter) , omdat er op die ander wel heel veel krassen zaten.
Nu zit er een sponsfilter in het oude aquarium met 2 sponzen (aan beide kanten 1). Deze wil ik graag hergebruiken in het nieuwe aquarium en het liefste ook het zand dat eigenlijk nog zo goed als nieuw is (2 maanden in gebruik).

Is het mogelijk om de garnalen uit te vangen en dan het nieuwe aquarium klaar te maken en direct in gebruik te nemen? Het filter is dan natuurlijk al wel ingedraaid.

Lijkt me geen probleem. Ik zou het oude aquariumwater ook overhevelen en aanvullen met vers water.
Dan het oude water er eerst uithalen want als je de bodem eruit haalt en dan pas het water dan kun je er bijna zeker van zijn dat er in het water stoffen zitten die je liever niet hebt.
Ik ben bang dat je dat ook wel krijgt als je de bodem overzet en met garnalen vindt ik dat tricky.

Ja ik was eigenlijk van plan dan een emmer te vullen met het "oude" water.. dan het pompje en de garnalen in de emmer... dan kan ik evt de rest van het water in nog een andere emmer bewaren.. en dan het zand overscheppen naar het nieuwe, daarna voorzichtig vullen met oud water en als laatste de garnalen overzetten.

Maar jij denkt dat het dan beter zou zijn om toch een zak zand nieuw te kopen, John?

Zou het op onderstaande manier doen

- Garnalen voorzichtig uitvangen zonder de bodem om te ploegen en in een bakje met het oude water.
- Emmer en stukje tuinslang zuig je heel de bodem in een schone emmer, deze goed uitspoelen en in de nieuwe bak.
- Het oude water opvangen in een emmer en in de nieuwe bak inclusief filter en evt. aanvullen met water rond dezelfde temperatuur.
- Alles even laten draaien totdat het helder is en garnalen uitzetten.

Wat een goed idee om die bodem uit te zuigen met een slang. De vorige keer alles zitten scheppen maar dat was echt een gedoe. Hartelijk bedankt voor jullie ideeën. Dan gaan we daarmee aan de slag 💪

Emmer en stukje tuinslang zuig je heel de bodem in een schone emmer, deze goed uitspoelen en in de nieuwe bak.
Dan kan het inderdaad wel al zal dan een groot deel van de bacteriecultuur weg zijn.

liever dat kleine beetje bacterieen weg dan ellende van opgeslagen rotzooi door de bak heen. ingedraaid filter en goed water moet het wel mee lukken.
Klopt hoor al zou ik zelf een nieuwe bodem hebben genomen. Bij de TB vervang ik zoals je weet ook af en toe de bodem die ph verlagend is en dan voer ik eerst heel zuinig en met een goed ingedraaid filter wil dat prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan