Wat is er nieuw

Nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter leusinkj
  • Startdatum Startdatum
L

leusinkj

Guest
hallo allemaal ik zit met een vraag ik heb een 60X30X30 bak met een niet goed ingedraaid filkter te vroeg vissen erin gedaan (vertrouwd op de tekst op het flesje dat er meteen vis in kon) na enige video`s bekeken toch maar een grotere (nieuwe bak met dus ook een meubel 80X35X55) wat iets makkelijker voor beginners zal zijn het buitenfilter van de 60cm bak wat dus niet goed is ingedraaid wil naar de 80 cm bak doen hoe kan ik dit het beste doen
80cmbak.jpg

de nieuwe bak

Als het filter het vermogen heeft om op de nieuwe bak te kunnen draaien dan kunt u deze gaan gebruiken.
Voor alle zekerheid zou ik het filtermateriaal goed uitspoelen. Of het nodig is weet ik niet.
Dan de bak inrichten en vullen, plantjes er in en rustig een aantal weken laten draaien.
Een beetje voer strooien om de bacteriën te voeden.
Waardes meten. Als de nitriet piek voorbij is, kunnen er stapsgewijs visjes in.

Bij de weg, ik meen de aquariumwinkel G&D uit Dalen te herkennen op de foto. Klopt dit?

Laatst bewerkt door een moderator:
ja Teunis klopt wordt een achterwand ingezet zaterdag ga ik hem ophalen
moet ik het filter met leidingwater uitspoelen spons en korrels?
het filter is een JBL e402 greenline zou moeten kunnen is voor aquaria tot 80 cm

Ten eerste een mooie bak heb je aangeschaft, ziet er goed uit.

Zijn er signalen dat het niet goed met je vissen?

Heb je naast dit filter wat nu draait op je andere bakkie nog een ander filter? Want als je dit filter gaat overzetten en je hebt niks anders dan neem je een groot risico met je vissen.

Een aquarium heeft indraai tijd nodig om enigzins in evenwicht te komen voordat de eerste bewoners er in komen. Natuurlijk zijn er tips en trucs om dit te versnellen, dmv bacterie culturen in droogvorm of vanuit flesjes of vanuit oud substraat/filtermateriaal. Ook aquarium water vanuit een bestaand systeem kan helpen, maar dit is voor jou niet echt van toepassing.

Mijn tip zou zijn om een kleine buitenfilter aan te schaffen 350 L/u (als je dat missen kan natuurlijk) en deze aan te sluiten op je nieuwe bak. Met een bacteriecultuurtje erin en ook mengen in je substraat. Verder alles opbouwen afhankelijk wat je wil (beplanten, stenen, kienhout etc). De eerste week flink water verversen elke dag 50%. Daarna de eerste bewoners introduceren. Normaliter zou ik langer wachten, maar misschien heb je geen keus, dat weet ik niet.

En verder veel lezen, zien (Youtube) en vragen, er is vandaag de dag genoeg info te vinden.

Succes,

Gr. Ed

hallo Ed ik heb op 60 cm bak een jbl e 402 greenline idie gaat naar de 80 cm bak en in de 60 cm bak zet ik de orginele aqua flow 100 terug
de waterwaardesschommelen heel erg en wel nitriet geen nitraat

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de huidige filter beslist niet uitspoelen want die is nog niet ingedraaid en zo gooi je nog meer bacterien weg die nodig zijn. Zover ik eruit kan opmaken draait ook de 60cm vrij recent en is ook niet ingedraaid. Ik zou dan zelf alles naar de nieuwe bak verhuizen en weinig voeren en de waterwaarden goed in de gaten houden en als je no2 meet flink verversen.
Hoeveel liter is deze bak want of een 402 dat aankan vraag ik me een beetje af .

hallo john de bak zou brutto 150 liter zijn de 60 cm bak draait vanaf begin april

ik lees juist ook wat over de betrouwbaarheid van de tetstrips ik heb net een testkoffer besteld van colombo kijken wat hier mee gebeurt

Goede keus want strips zijn niet echt betrouwbaar.

hallo john de bak zou brutto 150 liter zijn de 60 cm bak draait vanaf begin april

Ok dus netto zo n 125 liter denk ik en dan zou het denk ik wel willen met een 402 bij een normale belasting. De filter draait dan zeg maar 3 weken en is deels ingedraaid wat zal schelen.

Ik zag dat je er een achterwand in gaat plaatsen, als je deze gaat kitten dan kan je niet alles meteen overzetten na een aantal dgn droogtijd. Je hebt dan zeker meer tijd nodig.

Datumcl2pHKhGhCO2NitraatNitriet
0_0,5mg/l6,5 – 8,53 – 104 - 165 – 150_50mg/l0_0,30mg/l
11-04-200,106,8511000,11
12-04-200,007,31113000,03
13-04-200,007,388000,23
14-04-200,007,2610000,41
15-04-200,007,589000,09
16-04-200,007,4710000,18
17-04-200,007,6711000,19
18-04-200,007,4812000,33
19-04-200,007,6117000,13
20-04-200,007,1613000,10
21-04-200,007,6611000,19
22-04-200,007,5510000,20
23-04-200,007,7610000,09
24-04-200,007,7513030,32
25-04-200,007,7710000,05
26-04-200,007,0712000,05

dit zijn de waardes die ik gemeten heb met strips

Ik zag dat je er een achterwand in gaat plaatsen, als je deze gaat kitten dan kan je niet alles meteen overzetten na een aantal dgn droogtijd. Je hebt dan zeker meer tijd nodig.
die achterwand zou gister geplaatst worden door G&D en zaterdag haal ik hem op

Dit aquarium is op het randje voor een JBL e402 filter. Als je dit filter goed vult me de juiste filtermedia moet het lukken. Ik zou voor nu het filter lekker laten doordraaien op je 60cm aquarium zodat het indraaien verder zal gaan. Natuurlijk wel de nitriet gehalte in de gaten houden en indien nodig water verversen. Zodra je 80cm aquarium binnen komt die lekker opbouwen en zodra dit klaar is je filter over zetten.

Filtervulling:
Onderste mandje voor mechanische filter met spons van grof naar fijn (van onder naar boven) en het tweede mandje vullen met goede biologische media zoals een liter Siporax.

De waardes die je post zeggen mij niet zo veel, schommelen veel te veel. Ineens 3mg/l nitraat en dan weer 0. Zo gaat dat niet en ook de reden waarom strips meestal afgeraden worden.

Dit aquarium is op het randje voor een JBL e402 filter. Als je dit filter goed vult me de juiste filtermedia moet het lukken. Ik zou voor nu het filter lekker laten doordraaien op je 60cm aquarium zodat het indraaien verder zal gaan. Natuurlijk wel de nitriet gehalte in de gaten houden en indien nodig water verversen. Zodra je 80cm aquarium binnen komt die lekker opbouwen en zodra dit klaar is je filter over zetten.

Filtervulling:
Onderste mandje voor mechanische filter met spons van grof naar fijn (van onder naar boven) en het tweede mandje vullen met goede biologische media zoals een liter Siporax.

De waardes die je post zeggen mij niet zo veel, schommelen veel te veel. Ineens 3mg/l nitraat en dan weer 0. Zo gaat dat niet en ook de reden waarom strips meestal afgeraden worden.
ik heb gewoon de standaard korrel en sponzen er in zitten maar volgens mij zitten de sponzen boven in en de korrels onderin

72805 (1).jpg

zoalshet hier staat

Ik denk ook dat de filter te krap is voor een 125 liter. Dan denk ik eerder aan de 902 van jbl.
Gisteren ben ik nog in Dalen geweest om vissen te halen trouwens... wel een schone zaak en de vissen zien er prima uit altijd.
maar ze merken ook dat ze niet alles meer kunnen bestellen qua levende have door de Corona.

Wat voor strips bedoel je want normale strips meten dacht ik niet de nitriet zoals jij het hebt weergegeven.

ja Teunis klopt wordt een achterwand ingezet zaterdag ga ik hem ophalen
moet ik het filter met leidingwater uitspoelen spons en korrels?
het filter is een JBL e402 greenline zou moeten kunnen is voor aquaria tot 80 cm
In jouw eerste bericht meldt je dat je er te vroeg vissen in gedaan hebt.
Ik nam aan dat er dus een drama was ontstaan.
Vandaar het advies alles schoon te maken en helemaal opnieuw te beginnen.
Uit latere berichten begrijp ik dat mijn aanname niet correct was.
Volg die adviezen maar.
Bij de weg, mijn eigen ervaringen met G&D zijn niet onverdeeld positief.
Mijn kennis van 45 jaar met de hobby bezig zijn telt alleen als die strookt met wat zij vinden.
Daarnaast ben ik wel in zaken geweest die klantgerichtheid beter hadden begrepen, en klachten beter afhandelden.
Maar als jij tevreden bent met hen....

Ja, ik ben het niet helemaal eens met hoe een fabrikant het filter standaard levert en al helemaal niet met die balletjes van JBL. Je kunt veel meer oppervlakte krijgen voor biologische werking door die standaard 'meuk' te vervangen door een hoogwaardig filtermedium zoals Siporax. In al mijn potfilters zorg ik eerst voor een mechanische filtrage met spons om zo al het organische zweefvuil op te vangen en daarna kan de biologische media in 'schoon' water de afvalstoffen afbreken. Pondguru heeft een hele serie videos voor verschillende filters waarbij hij ditzelfde principe aanhoudt. Hij gebruikt alleen biohome filtermedia ipv siporax. Biohome werkt ook prima alleen is wat duurder en minder makkelijk verkrijgbaar in Nederland. Zie onderstaande video voor een JBL e901, ongeveer hetzelfde filter als de e402 alleen wat minder mandjes. Jouw voorfilter (het bovenste bakje) zal iets anders zijn echter het principe blijft wat mij betreft hetzelfde.

Wil wel zeggen dat het indraaien helemaal opnieuw gaat beginnen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan