Wat is er nieuw

Nieuw aquarium

Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Leeftijd
47
Ik ga een nieuw aquarium kopen van 300liter. Mijn oude aquarium is 150liter, nu wil ik zoveel mogelijk water uit oude aquarium opvangen in een blauwe ton en dit terug in de nieuwe bak "pompen".

Wat raden jullie mij aan:

Oude water erin en aanvullen met leidingwater , pomp met bacteriën niet aanraken en laten draaien.

Of oude water erin en paar dagen wachten en dan aanvullen?

Of oude water er in en elke dag 2 emmers toevoegen.

Ik heb geen moeilijke vissen.

Ik hoor graag van jullie.

Water overzetten win je echt niets mee, behalve als je specifieke waarden nastreeft. Je filter overzetten is het belangrijkste, een draaiend filter overzetten is een goed idee wanneer je snel over wilt naar de nieuwe bak.

Pomp met bacterieen? extern filter die al een tijdje (maanden) niet is gereinigd?

Alles wat je ga herplaatsen (planten, hout en tierelantijnen) niet gaan schoonmaken. Na overzetten zul je toch even moeten meten gezien je toch wat bacterieen uit je bodem ga missen. Geen test druppels dan zou ik gewoon even de eerste weken wat meer en vaker verversen.

Zo te lezen, wil je in 1 dag over..

Je water is in dat geval haast het minst belangrijk (behalve dan de chemische samestelling voor de visjes)
Want in het water zelf zitten juist zeer weinig 'reinigende' nuttige bacteriën, die dus wel in het filter en bodem zitten

Je filter en bodem zijn nummer 1 en 2 in de pikorde
Je kunt de nieuwe bak vullen met (neem ik aan verse) bodem en gedeeltelijk met oud water vullen
Je draaiende filter NIET schoonmaken maar zo in de nieuwe bak hangen en gelijk draaien en dan water gaan bijvullen en op temperatuur brengen..

De vissen overleven echt wel een paar (maar ook weer niet te veel) uurtjes in de stilstaande bak
Voordeel als er nog maar de helft water inzit is ook dat het uitvangen wel heel erg éénvoudig is..

Voor de zekerheid doe ik er altijd een flesje JBL bacterie voeding in, door velen naar het rijk der fabelen verwezen maar ik heb te vaak zeer mooie dingen zien gebeuren

71KXlVcOvRL._AC_SL1500_.jpg

Kost ca. € 5,- de meeste Jumper winkels hebben dat wel

Dat krijg je dan zo laat op de avond, oudje :DD

Eerst water en dan filter aan lijkt me een strakker plan

Hahaha ja het is al weer later maar nu heb jij niet goed gelezen 😀
Het staat er echt..

Je kunt de nieuwe bak vullen met (neem ik aan verse) bodem en gedeeltelijk met oud water vullen
Je draaiende filter NIET schoonmaken maar zo in de nieuwe bak hangen en gelijk draaien en dan water gaan bijvullen en op temperatuur brengen..

hihi

Uhhh, heb je er stiekum tussen geplakt of het is gewoon te chaotisch om te lezen :juggle:

Ok, excuus voor mijn fout. Jonkie gaat dan maar snel naar haar mandje 🙄

Je kunt ook gewoon een nieuwe bodem gebruiken waar al gevriesdroogde baccie's in zitten ;))

Ik had begrepen dat het een al draaiend filter betreft en vervolgens daarbij een nieuwe bodem toevoegen, zodoende dat ik voor de bodem zat te denken aan 1 waarbij al bacteriën zijn toegevoegd voor afbraak van vuil. Vervolgens wat opstart bacteriën of onderhoudt bacteriën toevoegen en je hebt dan naar mijn indruk zoveel mogelijk gedaan om een snelle doorstart te maken. Het geeft natuurlijk 0 garantie en alles komt dan nog weer aan op meten en wissels doen indien nodig. Nu moet ik erbij zeggen dat dit voor mij allemaal lang geleden is dat ik er in zat en al tig jaren niets meer met vijvers heb gedaan en al helemaal niet meer het eindeloos berekenen en etc van alles.

Of flacons en dergelijke zoals speciale substraat werken met bacteriën kunnen deftige discussie's ontstaan, maar een lab.onderzoek A' 180,00 euro kan uitsluitsel geven (is niet meer zo duur tegenwoordig en door een particulier aan te vragen). Inmiddels meermaals meegemaakt dat claims totaal door de mand vallen en opgegeven gegevens totaal niet overeenkomen met uitslagen.

Verder is verwijzing naar een koi-forum natuurlijk niet geheel van toepassing in grove lijn (mits je de kleine letters leest), immers gaan stammen in slaap onder de 8 graden en dan heeft toevoegen van bacteriën weinig nut meer. Vandaar ook de pieken in het voorjaar en de "regel" om het voeren weer langzaam op te starten. Maar ook hier weer de uitzonderingen waarbij de diepte van een vijver meegenomen moet worden omdat watertemperatuur in de grond op -1m ongeveer 10 graden is, vandaar ook vaak de moeite om de filters zo min mogelijk doorvoer te geven i.v.m. mengen van water (wat naar mijn inziens onmogelijk is). Wat slechts interessant is is de anomalie van water op 4 graden in een koi vijver waarbij er voordeel gehaald kan worden om "alles" in slaap te brengen (dus inclusief de koi's zelf).

Afijn, eerst zelf maar weer verder nu.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan