Wat is er nieuw

Nieuw Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter FruityFresh
  • Startdatum Startdatum
F

FruityFresh

Guest
Beste leden,

Na een tijd van afwezigheid heb ik weer tijd voor deze prachtige hobby. Vroeger als klein mannetje een aquarium van ongeveer 60*30*35/40 opgezet en veel geleerd, vooral via dit forum. Nu kriebelt het weer en wil ik gaan starten.

Aangezien ik vroeger mijn bakje eigenlijk al te klein vond en dan vooral voor de bewoners, ben ik aan kijken voor een grotere bak. Ik zelf denk aan een bak van 1m lang en dan misschien wat meer hoogte en diepte dan de gebruikelijke(?)30cm.

Ik heb hier een topic geopend aangezien ik niet echt weet waar ik moet beginnen en veel waarde hecht aan het advies van mijn medeleden. Ik ben al eens gaan kijken naar tweedehands bakken en dan krijg je al snel zulke bakken:

NYEOw8cHa4aJPwL3va2ScafnWRWWRQpg.jpeg

Het kan een goedkope leuke optie zijn, echter dien ik meer info te verkrijgen. Immers is de foto slecht, is de bak vies en lijkt het alsof ik krassen zie.

Een andere optie is een nieuw koop. Hopen een mooie aanbieding. Ik kom dan bv op: https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... 0cm~600903

Zelfs met filter, circulatiepomp en verwarmingselement, maar is het wat? Het is geen eheim..

Ik ben dus erg zoekende. Hoe kijken jullie hier aan tegen tweedehands aankopen? In ieder geval gevuld bekijken dat is duidelijk. Waar hebben jullie nieuwe aankopen aangeschaft?

Ik heb in ieder geval tijd zat, aangezien ik eerst op korte termijn op mezelf wil gaan wonen en dan pas de bak op starten. Ik zie dit als een leuk project waar ik stap voor stap iets van wil gaan maken, waaronder het maken van een eigen achterwand. Het kriebelt! 😀

De mijne komen het meest van Marktplaats af, en de kringloop.
Scheelt veel geld.

de mijne komt ook van marktplaats. Bedenk eerst welke richting je qua vis wil. Op mijn beurt zeg ik, ga zo groot als mogelijk is. De praktijk leert dat als je het eenmaal hebt dat je toch iets groter had gewild, net als met televisies 😎 . De mijne is 2.30x60x65 en vind hem al te klein 😀

staan soms wel mooi aquaria te koop op marktplaats maar daar moet je net tegen aanlopen
en soms zijn de prijzen van dien aart dat je beter voor nieuw kan gaan
de trigon heb ik wel tweedehands aangeschaft maar was hier in het dorp kon hem zowel gevuld als leeg zien dus wist ik wat ik kocht
de Trofis heb ik nieuwe gekocht bij t�guppy en deze bevalt ook prima
al is wat caddyladdy echt wel zo je wilt gauw groter dacht ook met 150x50x65 heel wat te kunnen valt toch tegen
dus als je de ruimte en de middelen ga er voor zou
hangt natuurlijk ook van je vis bestand af wat je wilt

groet

jaap

Bedankt voor de adviezen. Ik ben me eerlijk gezegd nog aan het verdiepen qua visbestand. Dit wil ik samen met mijn vriendin doen. Ik weet in ieder geval dat ik graag een corydoras soort erin wil. Prachtige vissoort.

Ik denk dat ik dan voor 1.20m ga. Dan heb ik toch weer wat meer liter en blijft het toch nog handelbaar. Immers verdubbel ik dan mijn bak qua grootte en daar zal ook wel wat meer bij komen kijken. Maar ik ga ervan uit dat mij dat gaat lukken. Verder weet ik nog niet.

Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands 1.20m bak? Bijv; de jewel 240.

Ik heb nu wat contact gehad met verschillende kopers en ik merk dat het toch wel een gedoe is. Er zijn veel verkopers die geen fatsoenlijke foto's willen verstrekken of opeens de prijs verhogen. Best jammer.

FruityFresh zei:
Ik heb nu wat contact gehad met verschillende kopers en ik merk dat het toch wel een gedoe is. Er zijn veel verkopers die geen fatsoenlijke foto's willen verstrekken of opeens de prijs verhogen. Best jammer.

Dat is dan toch eenvoudig. Geen foto ? Geen koop, zo klaar als een klontje. Gewoon wat geduld hebben, er zijn er volop te koop, en als mensen er van af moeten dan wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb meegemaakt dat ik een bak van 1,50 m inclusief apparatuur, en inhoud (planten, vissen) zo op kon halen. Gratis en voor niets, is me meerdere keren aangeboden

Dan reageer je daar niet op.

150 euro is redelijk, als hij goed is.
Met filter.

En rij desnoods wat verder. heb je ook meer keus.

Jullie hebben uiteraard gelijk. Het is alleen zo teleurstellend wanneer het opeens om slaat.
Het kriebelt enorm 😛! Maar goed, geduld is een schone zaak

Heb net zitten kijken, zag er genoeg, wel verder weg.

Klopt en daarmee stuit ik op een ander probleem. Ik ben afhankelijk van een ouder, aangezien ik nog geen eigen auto bezit. Dus ben voorzichtig aan het peilen wat acceptabel is 😛

Nou, de ouder is om 😛! Wederom wat rondgekeken en heb een bak in de buurt gevonden met hele mooie maten. 1.20/50/60. De bak heeft wat krasjes, maar daar ben ik netjes op gewezen en mag komen kijken. Verder krijg ik een kastje erbij, watertest koffer en een biofilter. Dat laatste is mooi meegenomen, maar brengt ook heel wat vragen mee. Immers heb ik alleen ervaring met binnen filters en buitenfilters (eheim).

rtN4BZTQDQXSqVTndq5exuRtoRntZDh-.jpeg

Het bied denk ik veel mogelijkheden voor in de toekomst qua biologen, maar het kan ook nadelen opleveren, niet?
Zo lijkt het alsof de biofilter flink wat zuurstof cre�ert. Dat zal niet CO2 vriendelijk zijn... Een plantenbak is dan al lastiger

Nou ik ga morgen eens kijken. Ben erg benieuwd naar de krasjes, indien ik dit storend vind houdt het op. Verder wordt er geen verlichting bij geleverd, dus ik wil ik goed kijken wat voor bak het is en of ik daar de goedkopere lampen in kan zetten (https://www.lampdirect.nl/tl-verlichting/t5-lampen). Die lampen zijn een heel ander verhaal dan de juwel.... En dan maar ook eens een goede blik werpen op de biofilter, erg benieuwd daar na.

Oftewel de prijs moet heel goed zijn en de krassen niet storend, dan valt er over te praten. Anders zoekt deze student verder 😛 Iemand nog tips waar ik op moet letten?

Ik zou ook vooral vragen hoe oud en waarom ze hun aquarium wegdoen, soms kan er wel het een en ander mis zijn met 2e hands bakken. (door slijtage)

En goed inspecteren naar eventuele andere beschadigingen (haarscheurtjes in glas)

Segamon zei:
Ik zou ook vooral vragen hoe oud en waarom ze hun aquarium wegdoen, soms kan er wel het een en ander mis zijn met 2e hands bakken. (door slijtage)

En goed inspecteren naar eventuele andere beschadigingen (haarscheurtjes in glas)

Bedankt voor je reactie, Segamon. Er was inderdaad veel mis met de bak. Er zaten, zoals aangegeven, flink wat krassen op. Verder was op de bodem een stuk glas gekit om een lekkage tegen te gaan, beviel mij de manier van verlichting niet en zat op de achterwand tegels gekit. Gelukkig was deze bezichtiging een paar straten verderop. Daarom heb ik ook niet om heel veel foto's gevraagd.

Maar goed, ik zoek door en lees me in de tussentijd goed in over hoe en wat. Het aquascaping-blog.com en fish-etc.com zijn super interessante sites waar ik veel aan heb.

FruityFresh zei:
Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands 1.20m bak? Bijv; de jewel 240.

jewel 240 laast nog gekocht voor 100 euro compleet met kast

maar als ik je een tip mag geven kijk ook eens naar de rio 300
zelfde lengte maar dieper en breder

en wat verkopers op marktplaats betreft sommige denken met tweedehands spullen nog echt de hoofd prijs te kunnen krijgen
gister nog een mail gewaagd aan een bak van 250x60x70 10 mm dik glas en behoorlijk gebruikt aan de foto te zien
vroeg 450 euro als je nu na gaat dat de bak nieuw 475 euro in 12 mm dik glas kost dan begrijp je zelf wel dat het niets werd

succes met zoeken en weet geduld wordt beloond

groet

jaap

Die rio 300 is een prachtige bak. Geweldige maten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan