Wat is er nieuw

Nieuw aquaruim

  • Onderwerp starter Onderwerp starter marjodeparjo
  • Startdatum Startdatum
M

marjodeparjo

Guest
Ik heb sinds 2 weken een nieuw aquarium (60 liter), alles ingericht etc, ik heb nu een paar vragen. Ik vraag me af of ik bepaalde dingen juist wel of niet moet doen.

Ten eerste:
Ik heb er een voedingsbodem in zitten.
Aan het begin Bacto elixier fb7 in het water gedaan (1x) (lees net dat dat elke week moet....)
Heb er sinds 4 dagen 4 kleine algeneters in zitten (otocinclus).
Het aquarium staat niet in vol daglicht.

Dit zijn m'n vragen..

De plantjes in m'n aquarium werden stuk voor stuk heel gauw bruin en zien er nu gewoon niet meer mooi uit. Ik heb het internet al afgestruind maar ik zie alleen maar verschillende adviezen. Wat raden jullie aan, moet ik hier iets aan doen of gewoon zo laten het gaat van zelf wel weg? ze zijn niet helemaal bruin, het is nu half groen/half bruin. Ik heb afgelopen week 2 plantjes eruit gehaald en voorzichtig afgespoeld en weer teruggeplaatst, deze zien er nu nog het beste uit maar ik zie ze ook al weer bruinig worden.

Filter in m'n aquarium is heel snel geheel bruin geworden. Deze heb ik afgespoeld en teruggezet maar die is nu alweer bruin. Moet ik deze alweer schoonmaken of juist even niks doen?
Ik heb een dennerle hoekfilter erin staan (voor max 60 liter) met een baby beschermer omdat ik uiteindelijk garnalen wil hebben. Ik heb me laten vertellen dat de baby garnalen (als die er komen) er niet in dood kunnen gaan. Ik had eerst een sponsfilter gekocht maar ik kan niet tegen het geluid van de luchtpomp, ook al werd me verteld dat ik de stilste pomp had, maar de hele dag een brommend geluid word ik niet vrolijk van. Daarom heb ik toen op advies van een speciaalzaak de filter van dennerle gekocht.
Kan het zijn dat deze m'n aquaruim gewoon niet trekt? Het is nogal prijzig om de filters te vervangen en om dat nu al te doen lijkt me niet helemaal de bedoeling? En wellicht is het beter om de babybeschermer er nog niet aan vast te maken? Die is tenslotte nog niet nodig.

En laatste vraag, is het verstandig om nu al het water te verversen?

Ik wil graag een gezond goed draaiend aquarium hebben voordat ik er garnalen in ga doen.
 
Ik heb sinds 2 weken een nieuw aquarium

Heb er sinds 4 dagen 4 kleine algeneters in zitten (otocinclus).

Dus na tien dagen heb je de otocinclus toegevoegd?
Dat is echt zeer jammer want je bak is nog helemaal niet ingedraaid. Dat betekent dat er nog geen bacterieel evenwicht is, dat je nog veel risico loopt op een nitrietpiek en dat de bak helemaal niet geschikt is voor vissen.

En daar komt nog bij dat otocinclus nu net vissen zijn die nood hebben aan een stabiel en vooral een rijp aquarium.
Die kan je eigenlijk zelfs beter pas na een paar maanden toevoegen zodat er ook wat alg en detritus aanwezig is waartussen zij hun eten vinden.
De kans dat deze visjes nu snel zullen sterven (door gebrek aan eten en door de wisselende waterwaardes, eventueel de vorming van nitriet) is zeer groot.
Extra jammer omdat deze visjes bijna uitsluitend wildvang zijn en dat er zeer veel van deze diertjes sterven tijdens vangst, transport, tijdens hun verblijf bij de speciaalzaak en uiteindelijk ook nog eens bij de liefhebber.
En dit vooral door honger, uitputting en onjuiste behandeling... Het is aan de liefhebbers om alles in het werk te stellen om deze uitval zoveel mogelijk te beperken en dat doe je in de eerste plaats door research te doen en door te zorgen voor de optimale omstandigheden voor je ze introduceert...

Tenslotte is 4 ook te weinig voor deze vissen aangezien het echte groepsvisjes zijn.
Mijn advies is dan ook om ze zo snel mogelijk terug te brengen en je bak de tijd geven om te stabiliseren voordat je aan bewoners begint.


En laatste vraag, is het verstandig om nu al het water te verversen?

Aangezien je er nu vissen in hebt ga je best wel frequent verversen om eventueel nitriet af te voeren. Doorgaans zie je één of andere vorm van nitrietpiek in week 3 of 4 bij een opstartende bak dus ja...

Ik wil graag een gezond goed draaiend aquarium hebben voordat ik er garnalen in ga doen.

Dat snap ik maar eigenlijk had je deze redenering ook moeten volgen voordat je er vissen in dropte vind ik in alle eerlijkheid.
En je had je research beter gedaan voor je dieren aanschafte dan ging je er zeker geen oto's in gestoken hebben.

Sorry, niet het leukste nieuws/advies maar het is gewoon de naakte/harde waarheid. :sorry:

Oh ja:
Je filter kan je best niet teveel aanraken voorlopig zodat er bacteriën kunnen gevormd worden. Als je het filterelement uitspoelt verlies je teveel bacteriën terwijl de kolonie zich nog aan het vormen is.
Ik vrees inderdaad wel dat de Dennerle hoekfilter iets aan de krappe kant is voor je bak.
De bruine laag die je ziet op je planten is zogenaamde bruinalg: dat is vrij normaal tijdens de opstart en dat gaat doorgaans vanzelf terug verdwijnen na een tijdje.
 
Ik wil graag een gezond goed draaiend aquarium hebben voordat ik er garnalen in ga doen.
Dat had je al moeten doen voordat er vissen in gingen, 2 weken is eigenlijk te kort of je moet al veel bakken hebben opgestart en goed inzicht hebben in de processen, beter 4 weken laten draaien dan is de bacterie cultuur volledig opgang gekomen en dan pas vissen gaan toevoegen, dus houd je no2 en de NH3/4 in de gaten zo gauw je wat meet gelijk stevig verversen, en zeker geen filter schoonmaken dan vernietig je de bacterien welke je nu op bouwt.
 
Gezien jullie reacties vind ik het vooral jammer van de winkel dat ze de vissen aan me verkocht hebben. Ik heb verteld dat ik de bak nog niet zo lang heb en dat ik veel alg heb. Ze raadden me aan om deze visjes alvast erin te doen en 4 was genoeg. Ik ga er vanuit als ik naar een speciaalzaak ga dat ze me toch wel goed adviseren. Ik ga ze bellen morgen. Verder bedankt voor jullie advies!
 
Gezien jullie reacties vind ik het vooral jammer van de winkel dat ze de vissen aan me verkocht hebben. Ik heb verteld dat ik de bak nog niet zo lang heb en dat ik veel alg heb. Ze raadden me aan om deze visjes alvast erin te doen en 4 was genoeg. Ik ga er vanuit als ik naar een speciaalzaak ga dat ze me toch wel goed adviseren. Ik ga ze bellen morgen. Verder bedankt voor jullie advies!
Ik denk dat velen van ons zo zijn begonnen. Speciaalzaken verkopen ook onzin (en graag). Helaas.
 
Gezien jullie reacties vind ik het vooral jammer van de winkel dat ze de vissen aan me verkocht hebben. Ik heb verteld dat ik de bak nog niet zo lang heb en dat ik veel alg heb. Ze raadden me aan om deze visjes alvast erin te doen en 4 was genoeg. Ik ga er vanuit als ik naar een speciaalzaak ga dat ze me toch wel goed adviseren. Ik ga ze bellen morgen

Dat snap ik volledig.
Helaas is dat een veelgehoord fenomeen: het advies van de (nochtans speciaal-)zaak is zelden betrouwbaar of correct.
En in jouw geval is het ronduit fout advies geweest.
Ze wisten dat de bak zo kort draaide als ik het goed begrijp en toch adviseren ze je visjes (en dan nog specifiek oto's!) om de opstartalgen op te eten?
Tsss, jammer inderdaad...

Maar zoals NicoleE aangeeft zijn velen onder ons zo begonnen.
Je verwacht inderdaad goed en degelijk advies te krijgen van een speciaalzaak maar dat is eerder zeldzaam dan courant helaas...
Online (op fora zoals dit en op degelijke aquariumsites) vind je meestal objectiever en beter advies dus het is altijd goed om de gekregen informatie eerst thuis eens te dubbelchecken. Zo kan je veel ellende voorkomen.
Vermoedelijk zullen ze de visjes ook niet terugnemen (gezien hun gebleken drang om te verkopen). Dan moet je roeien met de riemen die je hebt natuurlijk en kan je mits de nodige inspanningen (en adviezen) alles in het werk stellen om de visjes toch alle kans te geven.

Je zou al kunnen beginnen door te checken of je de visjes ziet eten (een foto kan al helpen om hun "buikjes" te beoordelen) en door hen zaken zoals geblancheerde courgette, broccoli aan te bieden (geen grote hoeveelheden natuurlijk, en indien nodig regelmatig vervangen door nieuwe stukjes). Je kan ook eens kijken naar spirulina tabletten of ander geschikt voer. De eerste uitdaging is namelijk om ze aan het eten te krijgen aangezien ze in de nieuwe bak niet genoeg voedsel zullen vinden.

En zoals gezegd: stel je vragen eerst hier eens, dan krijg je ongetwijfeld snel (meerdere) objectieve antwoorden.
Succes alleszins!
 
Repashy soilent green is ook een voer dat je kunt proberen voor de oto's.
 
Gezien jullie reacties vind ik het vooral jammer van de winkel dat ze de vissen aan me verkocht hebben. Ik heb verteld dat ik de bak nog niet zo lang heb en dat ik veel alg heb. Ze raadden me aan om deze visjes alvast erin te doen en 4 was genoeg. Ik ga er vanuit als ik naar een speciaalzaak ga dat ze me toch wel goed adviseren. Ik ga ze bellen morgen. Verder bedankt voor jullie advies!

Zij bekijken het vanuit een commercieel standpunt. Een winkel gaat nooit weigeren om een vis te verkopen.. Ik heb zelf ook stage gehad in een dierenwinkel waar er vissen werden verkocht en er werd mij gezegd om nooit de vraag van een klant te weigeren.
 
Zij bekijken het vanuit een commercieel standpunt. Een winkel gaat nooit weigeren om een vis te verkopen.. Ik heb zelf ook stage gehad in een dierenwinkel waar er vissen werden verkocht en er werd mij gezegd om nooit de vraag van een klant te weigeren.
Ik moet toch zeggen dat er hier wel zo'n winkel zit die als hij weet dat een klant de vis niet kan hebben of houden graag nee word verkocht met een goede uitleg, wordt ook door de klanten wel gewaardeerd.
 
Er zullen denk ik ook voldoende winkels zijn die een koop afraden maar goed je houdt altijd een aantal die meer aan de omzet denken dan aan het welzijn van de vissen. Triest maar waar.
 
Aangezien je er nu vissen in hebt ga je best wel frequent verversen om eventueel nitriet af te voeren. Doorgaans zie je één of andere vorm van nitrietpiek in week 3 of 4 bij een opstartende bak dus ja...

Kan ik dat nu al doen of beter nog even wachten? En is het verstandig om dan ook meteen weer de Bacto erin te doen? Op de verpakking staat elke week, maar ik begin nu overal aan te twijfelen
 
Wanneer kan ik het beste het filter schoonmaken? Het is heel erg bruin alweer. Wachten tot de alg weg is en hoelang duurt dat ongeveer?
 
Kan ik dat nu al doen of beter nog even wachten? En is het verstandig om dan ook meteen weer de Bacto erin te doen? Op de verpakking staat elke week, maar ik begin nu overal aan te twijfelen

Beste is om iedere dag zoveel mogelijk water te verversen gedurende de eerste paar weken zoals hierboven al uitgelegd door William .Die bacto mag je in de kliko gooien .

Wanneer kan ik het beste het filter schoonmaken? Het is heel erg bruin alweer. Wachten tot de alg weg is en hoelang duurt dat ongeveer?

Jou filter nu zoveel mogelijk met rust laten , ja hij komt bruin en dat is niet erg . De filter wordt pas gereinigd als hij veel minder uitstroom geeft . Je mag al gauw rekenen op +/- 2 maand met zo filtertje . Nu is het belangrijk dat de nuttige baccies in jou filter groeien .
 
Beste is om iedere dag zoveel mogelijk water te verversen gedurende de eerste paar weken zoals hierboven al uitgelegd door William .Die bacto mag je in de kliko gooien .

In de kast zetten, bedoel je?

Dennerle nano FB7 bacto elixier verwijdert afvalstoffen zoals ammoniak en nitriet uit het water en zorgt voor directe toevoeging van filterbacteriën. .
dus in de kast.
 
Kan ik dat nu al doen of beter nog even wachten? En is het verstandig om dan ook meteen weer de Bacto erin te doen? Op de verpakking staat elke week, maar ik begin nu overal aan te twijfelen

Ik zou inderdaad vanaf nu dagelijks wat water verversen.
Je kan eventueel ook testdruppels kopen zodat je (dagelijks of in geval van twijfel) kan testen op nitriet, ammoniak en ammonium (N03, NH3, NH4). Beter geen teststrips want die zijn allesbehalve betrouwbaar.
Je kan een ganse testkoffer kopen of aparte testdruppels voor NO3 (NH3/4).

Deze koffer wordt veel gebruikt:
https://www.aquastorexl.be/colombo-test-lab.html

De bacto zou je kunnen weggooien zoals @stefanC 😉 zegt maar je kan het ook blijven gebruiken volgens de bijsluiter (en na elke verversing). De efficiëntie ervan is discutabel maar in de filosofie van "baat het niet dan schaadt het niet" zou ik het gewoon blijven gebruiken.

Mocht je toevallig iemand kennen met een gezond en stabiel draaiend aquarium kan je eventueel ook een stukje spons uit hun filter uitknijpen in je bak, dan introduceer je ook bacteriën.

Wanneer kan ik het beste het filter schoonmaken? Het is heel erg bruin alweer. Wachten tot de alg weg is en hoelang duurt dat ongeveer?

Zoals @stefanC zei kan je het filter nu best niet teveel lastig vallen om de opbouw van de bacteriën niet te vertragen.
Maar nogmaals: ik weet niet in hoeverre dit filtertje op termijn zal volstaan voor je bakje. Hangt ook wat af van het uiteindelijke visbestand maar ik gebruik dit filtertje eigenlijk in twee bakjes van 20 liter en in dergelijke bakjes volstaat het. Het is zeker een prima filtertje vind ik maar een bak van 60 liter is wel vrij veel vrees ik.
 
Lees , hoekfiltertje? Nee, dat werkt niet.

Als je kunt betalen, neem een buitenfilter. . Heb je meer materiaal, minder schoonmaken..
Beter water.
 
Dennerle nano FB7 bacto elixier
Doet het ding wat ze beloven dat het doet .

In begin topic staat dat dit aquarium is voor eigenlijk garnalen en dat de juffrouw voor de veilige garnalenfilter koos .
Het zal niet voldoende zijn want garnalen zijn bij de grote vervuilers dus …
 
Ik heb het water ververst en de bacto er maar in gedaan idd onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet". Zal vanaf nu elke dag wat water verversen. Goeie tip van de testdruppels. Ik heb nu de strips idd dus die kan ik ook links laten liggen.

Ik heb de dennerle XL hoekfilter voor 30-60 liter. Ik kijk nog even aan hoe dat gaat.

In eerste instantie wilde ik een sponsfilter met luchtpomp maar het brommende geluid van een luchtpomp stoort me. Ik ken mezelf en ga dat de hele tijd horen en heb zo geen plezier van het aquarium. Is een buitenfilter wel stil?

Ik heb nog een filter liggen aquaflow 100 van superfish geschikt voor 50-100L, maar is mij verteld dat deze niet geschikt is omdat baby garnaaltjes daarin dood kunnen gaan. Van een andere winkel kreeg ik de tip om er een panty omheen te doen maar dat kan toch niet goed zijn?
En nu van filter wisselen lijkt me gezien jullie reacties ook niet goed.
 
Beetje sarcasties bedoelt van hem.

Omdat ik zei, een groter filter.
Maar, och. waarom ook, he.
 
Beetje sarcasties bedoelt van hem.
Totaal niet sarcastisch bedoeld hoor Bertus .
Ik volg je zelf volledig hierin en meen ook dat garnalen grote vervuilers zijn .
 
Ik heb het water ververst en de bacto er maar in gedaan idd onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet". Zal vanaf nu elke dag wat water verversen. Goeie tip van de testdruppels. Ik heb nu de strips idd dus die kan ik ook links laten liggen.

Ik heb de dennerle XL hoekfilter voor 30-60 liter. Ik kijk nog even aan hoe dat gaat.

In eerste instantie wilde ik een sponsfilter met luchtpomp maar het brommende geluid van een luchtpomp stoort me. Ik ken mezelf en ga dat de hele tijd horen en heb zo geen plezier van het aquarium. Is een buitenfilter wel stil?

Ik heb nog een filter liggen aquaflow 100 van superfish geschikt voor 50-100L, maar is mij verteld dat deze niet geschikt is omdat baby garnaaltjes daarin dood kunnen gaan. Van een andere winkel kreeg ik de tip om er een panty omheen te doen maar dat kan toch niet goed zijn?
En nu van filter wisselen lijkt me gezien jullie reacties ook niet goed.


Voor een sponsfilter heb je geen luchtpomp nodig.

Er zijn prima sponsfilters op een pomp. Ik gebruik zelf een filter met alleen 2 sponzen en pomp van Aquael, een euro or 15 a 20 dacht ik, en een aquael turbo 500. Dat is een sponsfilter met klein reservoir voor siporax of ander iets voor extra biologische filtering. Op Amazon rond de 22 euro. Beide praktisch geluidloos.

Aanvulling;

Sorry, de kleine is de Bob sponsfilter Maxi, van onlineaquariumspullen.nl. 2 grote sponzen met een pompje voor de waterstroom, 170 ltr per uur, 3,2 watt.

De grotere is de Aquael Turbo 500. Volgens hun zeggen 500ltr per uur, 4 watt per uur. 1 spons plus de bak met materiaal voor biofiltering.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik werk met de kleine Aquaell mini pat en die voldoet prima en zoals al is geschreven heeft die nog enkele grotere broers.
 
Ik werk met de kleine Aquaell mini pat en die voldoet prima en zoals al is geschreven heeft die nog enkele grotere broers.

Daar zat ik net toevallig naar te kijken op internet. Deze lijkt me wel wat.
 
Ik heb de dennerle XL hoekfilter voor 30-60 liter. Ik kijk nog even aan hoe dat gaat.

Ik denk effectief dat ik niet de XL versie heb dus wie weet volstaat het wel inderdaad. Hangt ook wat af van de afmetingen van de bak denk ik. Is het een vierkante bak of rechthoekig?
Ik denk dat de circulatie in een rechthoekige bak van 60l minder zal zijn dan in een cube van 60l.

Ik heb nog een filter liggen aquaflow 100 van superfish geschikt voor 50-100L, maar is mij verteld dat deze niet geschikt is omdat baby garnaaltjes daarin dood kunnen gaan. Van een andere winkel kreeg ik de tip om er een panty omheen te doen maar dat kan toch niet goed zijn?

Een dergelijk type gebruik ik ook en ik heb het effectief ook wat garnalenproof gemaakt met (onder andere) een stukje panty. Baby garnaaltjes zijn namelijk echt ieniemini en een klein gaatje kan al genoeg zijn.
Ik merk niet perse dat het filtertje daardoor minder goed pompt eigenlijk.

Bij het dennerle hoekfiltertje is de babyprotector wel handig omdat je daarin een beetje keramisch filtermateriaal kwijt kunt.

Is een buitenfilter wel stil?

Doorgaans zijn die vrij stil ja, alleszins stiller dan een luchtpomp.
Ik ben zelf vrij gevoelig aan geluid maar ik hoor mijn buitenfilters (toevallig allemaal eheims) eigenlijk amper tot niet.
De "classic"-lijn van eheim is sowieso een aanrader vind ik, veel verschillende groottes en prima filters zonder meer.
 
Ik denk effectief dat ik niet de XL versie heb dus wie weet volstaat het wel inderdaad. Hangt ook wat af van de afmetingen van de bak denk ik. Is het een vierkante bak of rechthoekig?
Ik denk dat de circulatie in een rechthoekige bak van 60l minder zal zijn dan in een cube van 60l.



Een dergelijk type gebruik ik ook en ik heb het effectief ook wat garnalenproof gemaakt met (onder andere) een stukje panty. Baby garnaaltjes zijn namelijk echt ieniemini en een klein gaatje kan al genoeg zijn.
Ik merk niet perse dat het filtertje daardoor minder goed pompt eigenlijk.

Bij het dennerle hoekfiltertje is de babyprotector wel handig omdat je daarin een beetje keramisch filtermateriaal kwijt kunt.



Doorgaans zijn die vrij stil ja, alleszins stiller dan een luchtpomp.
Ik ben zelf vrij gevoelig aan geluid maar ik hoor mijn buitenfilters (toevallig allemaal eheims) eigenlijk amper tot niet.
De "classic"-lijn van eheim is sowieso een aanrader vind ik, veel verschillende groottes en prima filters zonder meer.


Het is een rechthoekige bak. Ik heb 'm nu zo staan dat de stroming over het lange gedeelte loopt.

Het kan dus wel met een panty.. ik dacht dat een panty misschien ook weer stoffen af zou geven wat niet goed is voor het water.

Ik ga eens kijken naar de eheim serie. Dank voor de tips!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan