Wat is er nieuw

Nieuw bak, te hoge pH, te weinig CO2: afwachten of actie ondernemen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter WPdM
  • Startdatum Startdatum
W

WPdM

Guest
Hola!

Zoals de titel zegt, ik heb een nieuwe bak (zie links in handtekening voor foto's e.d.).
Deze staat nu zo'n 4 weken te draaien, plantjes zitten er ongeveer 3.5 weken in.

Ik ververs 1x in de week ongeveer 20-25% van het water (na de "witte waas" in de eerste twee weken ook één keer 60%).
Voor de plantjes die in wat dieper zand staan heb ik een paar keer voedingstabletjes erin gedaan en na verversen +- 30ml JBL Ferropol.
Een paar keer per week "voer" ik de spookvisjes met wat vlokvoer wat uiteindelijk wel geheel lijkt op te lossen.
Watertemp gemiddeld 25 graden (snachts zakt het naar de 24 en overdag kan het oplopen naar 26).

Nu heb ik vorige week eindelijk een de bestelde JBL Testlab binnen gekregen en wat testjes kunnen doen.
Op zich was alles redelijk (geen ammonium, nitriet of koper meetbaar) en de slakjes (en mogelijk een bloedzuigertje) tieren welig.

Alleen nu het volgende: de pH is te hoog en geeft daarmee met de KH op de tabel een vééééél te lage C02 aan.
Dit is ook wel aan de plantjes te zien: ze zijn wat minder fel groen en groeien minder vol/hard dan ik van sommige soorten zou verwachten.

Gezien er ook veelvuldig diatomen aanwezig zijn dacht ik dat het daar mee te maken had (SiO2 is ook off the scale) en heb ik het licht terug geschroefd van 12 naar 8 uur per dag en van 90 naar 70% intensiteit. Dat heeft zo ongeveer een week gedraaid.

Gisteren de volgende metingen gedaan die helaas vrijwel niet verschillen van die van vorige week:

- KH: 7
- pH: 7.8 🙁
- GH: 8

- NH4: <0.05
- NO2: 0.04
- Cu: <0.01
- 02: 9

- NO3: 0.75
- PO4: 0.03
- SiO2: >6.0 🙁
- Fe: 0.2
- CO2: 3.5 🙁

Dus nu vraag ik me af: als ik er over twee weken (dus na 6 weken indraaien) de eerste visjes in wil doen, wat moet ik nu doen?

Afwachten? Of toch actie ondernemen (CO2 gaan toevoegen of over turf filteren, etc)? :S

Ik wil eigenlijk geen CO2 installatie erbij omdat ik met de lichtduur en -sterkte al een hoop kan opvangen om de plantjes tevreden te krijgen denk ik, maar zo hoe het nu gaat ben ik bang dat alles kaal en geel is tot de tijd dat er vissen in moeten komen...

Your advice please! :help:

Kan het zijn dat jouw zelfbouwwand kalk afgeeft?

Prachtig project trouwens!!! 🙂

Ik zou gewoon beginnen met plantenvoeding en zorgen dat de nitraat en fosfaat op peil zijn. Die zijn vrij laag vind ik. De kans is erg groot dat je co2 te laag is maar wellicht kun je dat opvangen met carbo. Dat zal mede afhangen van je verlichting maar vak zie je dat co2 wel op zn plaats is bij wat grotere bakken.
met 12 uur licht zul je ook snel tekorten hebben met de genoemde waarden. Je nitraat mag best 10mg zijn en de fosfaat 1 mg.

Kan het zijn dat jouw zelfbouwwand kalk afgeeft?

Prachtig project trouwens!!! 🙂

Thanks 🙂.

Er zitten meerdere lagen epoxyhars op, dus denk niet dat het van de achterwand kan komen (heb 'm ook goed afgespoeld voordat het de bak in ging).

En de dragonstone zou geheel neutraal moeten zijn...

Ik heb ergens gelezen dat de aanwezigheid maar ook afbraak van de diatomen deze waardes ook kunnen verhogen, dus dan denk ik logischerwijs hoe krijg ik de alg weg? Alleen daarvan lees ik weer dat dit vooral met opstartende bakken voorkomt en ook vanzelf weer weg zou moeten gaan, waarna de waardes stabiliseren (en de plantjes weer genoeg CO2 hebben).

Lijkt een vicieuze cirkel zo... 🙁

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou gewoon beginnen met plantenvoeding en zorgen dat de nitraat en fosfaat op peil zijn. Die zijn vrij laag vind ik. De kans is erg groot dat je co2 te laag is maar wellicht kun je dat opvangen met carbo. Dat zal mede afhangen van je verlichting maar vak zie je dat co2 wel op zn plaats is bij wat grotere bakken.
met 12 uur licht zul je ook snel tekorten hebben met de genoemde waarden. Je nitraat mag best 10mg zijn en de fosfaat 1 mg.

Dank voor de uitleg.

Fosfaat en nitraat kan ik via plantenvoeding regelen neem ik aan, maar wat is "carbo"? N00b, ik weet het 😉.
Na alle slechte berichtgevingen en redenen daarvoor betreffende dat Easycarbo spul durf ik dát sowieso niet in de bak te gooien, maar wat zijn dan de alternatieven zonder direct een installatie erbij te hoeven nemen?

Je hebt niet per se easy carbo of een co2 installatie nodig.

Dit hangt heel erg af van de soort planten die je neemt en hoe je filteruitlaat gericht staat.

Heb je je achterwand ook aan de achterzijde goed dichtgesmeerd met epoxy?

Je hebt niet per se easy carbo of een co2 installatie nodig.

Dit hangt heel erg af van de soort planten die je neemt en hoe je filteruitlaat gericht staat.

Heb je je achterwand ook aan de achterzijde goed dichtgesmeerd met epoxy?

Op de achterkant zit over het gehele oppervlakte één laag epoxy, maar de randen (daar waar mogelijk ook iets van de tegelvoeg/lijm op is gekomen, zeg maar zo'n 10 cm rondom) zitten een paar extra lagen. Overigens waren de eerste lagen op het schuim tegelvoeg en dat zou ook zonder epoxycoating in een aquarium te gebruiken moeten zijn. Het zou in ieder geval niet af geven als je het goed laat drogen (en ik heb ongeveer een week droogtijd tussen vrijwel alle lagen die niet nat-in-nat zijn aangebracht aangehouden).

Stroming: links intake en spraybar outlet van de JBL, richting spraybar is diagonaal naar beneden. Rechts intake en spraybar van de Sera Fil, spraybar over oppervlakte voor medium golfjes maar niet genoeg voor bubbels/geluid. Stroming gaat dus van rechtsboven > linksboven > links beneden > rechts beneden. Goed te zien als ik er vlokvoer in doe.

Plantjes:
- waterpest
- Zosterella Dubia
- Microsorum Mini
- Microsorum Pteropus
- Echinodorus sp. Tortifolia
- Vallisneria (denk de Spiralis Tiger vanwege de streepjes, echter is de grootte meer als de Gigantea?)
- iets waarvan ik de naam vergeten ben (lees: geen kaartje heb): hoge plant, kleine blaadjes, hoe hoger hoe groter de bladeren. Rechts vooraan op de foto's.

De waterpest is er 3 dagen geleden bij gekomen en er liggen sinds een week 5 Catappa bladeren in...

Carbo is een vloeibare vervanger voor co2 zeg maar. Bruinalg is vaak gewoon een opstartprobleem.Wij hebben hier ook een kh van 7 en een ph van 7.9
Dat is op zich niet zo raar dus. Veel planten moeten ook enige tijd wennen aan de nieuwe omstandigheden.Wellicht heb je met je belichting toch wel co2 nodig. ik heb geen ervaring met led maar het zou me niet verbazen als dit wel zo zou zijn dus want 3,5 mg co2 is niet veel zoals je zelf al aangeeft. In bijvoorbeeld een 60cm met minimale verlichting kan dat voldoende zijn maar je zou beter wat hoger kunnen zitten.

Carbo is een vloeibare vervanger voor co2 zeg maar. Bruinalg is vaak gewoon een opstartprobleem.Wij hebben hier ook een kh van 7 en een ph van 7.9
Dat is op zich niet zo raar dus. Veel planten moeten ook enige tijd wennen aan de nieuwe omstandigheden.Wellicht heb je met je belichting toch wel co2 nodig. ik heb geen ervaring met led maar het zou me niet verbazen als dit wel zo zou zijn dus want 3,5 mg co2 is niet veel zoals je zelf al aangeeft. In bijvoorbeeld een 60cm met minimale verlichting kan dat voldoende zijn maar je zou beter wat hoger kunnen zitten.

Ok, dank.

Ik ga eens neuzen hier wat de beste toevoeging zou zijn dan... Heb net het laatste beetje plantenvoeding (denk iets van 30ml Ferropol) erin gedaan, dus moet toch wel weer wat erbij kopen.

:petjeaf:

Dit is wat ik over de dosering zo snel kan vinden:

• Inhoud: 1 fles Ferropol. Gebruik: 10 ml/ 40 l water. Milieuvriendelijke navulling verkrijgbaar.
Nitraat en fosfaat zul je apart moeten toevoegen.

Dit is wat ik over de dosering zo snel kan vinden:

• Inhoud: 1 fles Ferropol. Gebruik: 10 ml/ 40 l water. Milieuvriendelijke navulling verkrijgbaar.
Nitraat en fosfaat zul je apart moeten toevoegen.

Ik had de Ferropol (samen met een flesje Biotopol, nog niet gebruikt) gekregen als sample. Hele flesje was genoeg voor 400l, maar heb alleen gedoseerd voor de vervangen hoeveelheid water direct na de waterverversing, er vanuitgaand dat het wel redelijk draaide (voordat ik kon testen en die bruinalg irritant aanwezig begon te worden).

Dus behalve de tabletjes en een flesje Sera Florena (was binnen 2 weken op) had ik nog niets voor de plantjes gehaald inderdaad. Hoopte stiekum dat een goede start voldoende zou zijn om zelf evenwicht te creëren maar dat gaat iets langzamer dan ik dacht zo zonder de hulp van de visjes die ook meststoffen produceren uiteindelijk...
Hoog tijd wat toe te voegen dus inderdaad!

Nog even over die JBL Biotopol: er staat op het flesje een hoop over hoe goed het is voor de vissen. Heeft het zin dit er een paar dagen voor de komst van de eerste visjes erin te gooien als extra hulpje?

Wat vlokvoer verkruimelen bij de opstart helpt ook vaak goed. Ik heb geen ervaring met dit middel en de meeste fabrikanten noemen veel goede eigenschappen bij hun producten maar of dat in dit geval zo is durf ik e niet te zeggen. Misschien zijn er andere leden die dit wel hebben gebruikt.
Maar bruinalg zie je heel vaak bij verse bakken en daar zou ik me niet zo n zorgen om maken.

Wat vlokvoer verkruimelen bij de opstart helpt ook vaak goed. Ik heb geen ervaring met dit middel en de meeste fabrikanten noemen veel goede eigenschappen bij hun producten maar of dat in dit geval zo is durf ik e niet te zeggen. Misschien zijn er andere leden die dit wel hebben gebruikt.
Maar bruinalg zie je heel vaak bij verse bakken en daar zou ik me niet zo n zorgen om maken.

Ben gestart met filterstart, geen plantjes, alleen vlokvoer (gemiddeld 3 a 4x per week).
Zo een dag of 4 gedraaid en Sera Florena toegevoegd. Twee dagen later kwamen de plantjes erbij.
Dan de eerste waterwissel (+- 25%) en restje Florena erin.
Weekje witte waas (en schimmel op het hout) gehad en toen dat weg was (en na grote waterwissel van +- 60%) paar dagen later begonnen de diatomen.
Plantjes groeiden als kool (nu ook wel maar volgens mij kan dat veel voller en groener 😉.
Vervolgens doorgegaan met vlokvoer, wekelijks waterwissel en voeding Ferropol bij gedoseerd voor het verwisselde water.

Maar ik zie nu wel duidelijk na jouw redenering dat de plantjes nadat de Florena op was niet genoeg voeding bij hebben gekregen wat de alg in de kaart speelt...
Ik laat de Biotopol voorlopig voor wat het is en zal me richten op de plantjes, met name de CO2/voeding...

:thumbs:

Ik heb lange tijd gebruikt gemaakt van Profito icm easy carbo, maar sinds ik gestopt ben met de easy carbo doen mijn visjes het veel beter.
Over de Profito was ik al niet zo tevreden, dus, nu deze week overgestapt op Planted Box.

Je aquarium draait nu 4 weken, maar om echt een goed evenwicht te krijgen heb je wel wat langer nodig.

De ph is redelijk hoog, maar ik weet niet wat voor visjes je wilt gaan houden?

Heb je toevallig je kraanwater al eens gemeten?
Als je kraanwater ook een hoge ph waarde heeft, dan kun je kijken hoe deze omlaag te brengen.

Het belangrijkste om algen te voorkomen is inderdaad dat je voldoende voeding in je bak hebt voor de planten en hoeveel dat moet zijn hangt af van wel of geen co2 maar vooral van je verlichting. Het is vaak even aftasten hoeveel er nodig is maar wat teveel aan plantenvoeding geeft geen algen dus beter iets teveel dan te weinig zeg ik altijd maar.
Je ph hoeft geen probleem te zijn maar dan moet je wel je vissenbestand daar op afstemmen. Ga je co2 gebruiken waardoor ook de ph zal dalen dan is dat weer iets om rekening mee te houden maar er is genoeg keus denk ik zo😉.

Ik heb lange tijd gebruikt gemaakt van Profito icm easy carbo, maar sinds ik gestopt ben met de easy carbo doen mijn visjes het veel beter.
Over de Profito was ik al niet zo tevreden, dus, nu deze week overgestapt op Planted Box.

Je aquarium draait nu 4 weken, maar om echt een goed evenwicht te krijgen heb je wel wat langer nodig.

De ph is redelijk hoog, maar ik weet niet wat voor visjes je wilt gaan houden?

Heb je toevallig je kraanwater al eens gemeten?
Als je kraanwater ook een hoge ph waarde heeft, dan kun je kijken hoe deze omlaag te brengen.

Ik had ook liever een week of 8 gehad voordat de visjes erin gingen, maar het liep een beetje anders (en ik wil er de eerste dagen/week graag bij blijven om alles goed in de gaten te houden als ze er net in zitten, dus ik wil het ook niet echt opschuiven tot na dat weekje Kerstvakantie.. Maar als ik het niet vertrouw dan toch maar wat later: gaat me om het welzijn van de beestjes he anders hoeven we de moeite niet eens te doen 😉.

Zie fotoalbum hier voor het toekomstige visbestand (linkje ook in mn signature). Denk dat de tetra's, platies en kuhli's wel een goed begin zijn, dan langzaam aan de rest...

Kraanwater pH is 7.6.

Maar eerste prio is nu ff de plantjes om die weer op gang te krijgen zodat er weinig alg is en alles wat stabieler wordt...

Het belangrijkste om algen te voorkomen is inderdaad dat je voldoende voeding in je bak hebt voor de planten en hoeveel dat moet zijn hangt af van wel of geen co2 maar vooral van je verlichting. Het is vaak even aftasten hoeveel er nodig is maar wat teveel aan plantenvoeding geeft geen algen dus beter iets teveel dan te weinig zeg ik altijd maar.
Je ph hoeft geen probleem te zijn maar dan moet je wel je vissenbestand daar op afstemmen. Ga je co2 gebruiken waardoor ook de ph zal dalen dan is dat weer iets om rekening mee te houden maar er is genoeg keus denk ik zo😉.

Heb de uren licht van 12 naar 8 terug geschroefd en ik ga morgen even langs de LFS om te kijken wat zij aan voeding/carbo hebben, Van het weekend weer meten, eens kijken of de maatregelen effect hebben.

Visjes (zie fotoalbum voor mn toekomstig visbestand, dacht wel redelijk op elkaar afgestemd zowel op temperament als leefomgeving) zouden met geleidelijke gewenning wel misschien net aan moeten kunnen zo, maar ik denk dat de pH sowieso wel iets omlaag komt als de planten CO2/carbo/voeding krijgen? Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen!

Dank iedereen voor de tips zover 🙂.

Update: toch maar besloten CO2 setje te nemen, komt er volgende week hopelijk aan.

Vloeibare "carbo" toevoegingen hebben geen effect op de metingen (CO2/pH).
Het apart toevoegen van kaliumnitraat en kaliumfosfaat had wel direct effect: plantjes lijken het iets beter te doen en alg is vrij stabiel, lijkt niet meer te worden.

Morgen eens kijken voor wat visjes en advies vragen bij de LFS betreffende de pH: is nog steeds vrij hoog met 7.7 dus ik vraag me af of de visjes die overgang van LFS naar mijn bak wel aan kunnen dan...
:S

Kan nog spannend worden dus 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan