Wat is er nieuw

Nieuw en groen, maar wel met interesse, leergierigheid en intellect

• Onderwerp starter Onderwerp starter June
  • Startdatum Startdatum

June

Member
Lid geworden
16 mei 2021
Hoi allemaal,

Ik begin voor het eerst van mijn leven een aquarium. Ik ga beginnen met een 60 liter bak met daarin een koppel Dwerggourami en een koppel Apistogramma Agassizii. Ik doe een droge start en ben daarom voorlopig de eerste 2 maanden zoet zonder water 😛.....dat geeft mij heerlijk de tijd om alles door te lezen en eigen te maken. Ik ben niet iemand die luistert naar de visverkoper en meegaat in een bakje met blackmolly, tetra's en algeneters. Ik ben eigenwijs en weet wat ik wil, dan ga ik er op af en doe het. Ik zal gaande weg ook vast een keer goed op mijn giegeltje gaan.....zolang ik daar voor boet en niet de vissen/planten in mijn aquarium is het goed. Want ik ben een ontzettende natuurliefhebber. Deze aquariumwens komt dan ook voort uit het feit dat ik graag zorg voor levende have en omdat ik na een duikavontuur in Egypte zwaar geïnteresseerd ben geraakt in het leven onderwater. Een zee-aquarium zou ik NOG mooier vinden maar ik weet hoeveel geld daar in moet worden gestoken (aangezien ik ooit een schoonvader heb gehad die daar iedere maand zijn halve salaris naartoe bracht) en dat heb ik er niet voor over. De vrouw van mijn broer heeft een recht toe recht aan aquarium. Ze is ook verder niet bezig met kweek, voor haar is het een mooi tafereel in haar huiskamer. Niets mis mee, maar niet wat ik wil doen. Afgezien van haar hulp zal ik tijdens dit avontuur best wat vragen hebben waar ik geen antwoord op kan vinden op het internet. Dussssssss....hallo hier ben ik dan!

Liefs June

Welkom June, veel succes.

• Leuk
Waarderingen: June
Welkom June en veel succes met je opstart en hier op t forum.

• Leuk
Welkom, en vraag maar raak hoor, experts genoeg hier.

• Leuk
Welkom June

• Leuk
Welkom.

Mocht je de bak nog niet hebben en je hebt er de ruimte voor groter is in het geval van een aqarium echt beter.

Welkom.

Mocht je de bak nog niet hebben en je hebt er de ruimte voor groter is in het geval van een aqarium echt beter.
Bedankt Bart, Mijn bak heb ik al. Ruimte heb ik zat dus uitbreiden kan altijd. Ik weet dat groter ook makkelijker is, MAAR groter is ook duurder en dat kan ik op het moment even niet missen 😉 Daarom begin ik klein, dan kan ik doorsparen. Uiteindelijk kan ik straks deze 60 liter als paarcentrum inzetten 😉 komt wel goed hoor!

Leuk verhaal. Welkom! ^^

• Leuk
Welkom hier
Laat me meteen met de deur in huis te vallen,
Apistos horen niet thuis in een 60cm bakje (geen stabiele waterwaarden)
En gouramies horen daar zeker al niet bij.
(die vereisen quasi stilstaand water en zo goed als altijd drager van het irido virus)

Terug naar af zou ik zeggen

Welkom hier
Laat me meteen met de deur in huis te vallen,
Apistos horen niet thuis in een 60cm bakje (geen stabiele waterwaarden)
En gouramies horen daar zeker al niet bij.
(die vereisen quasi stilstaand water en zo goed als altijd drager van het irido virus)

Terug naar af zou ik zeggen

Ik laat me door deze post niet tegenhouden hoor! Dus helemaal niet terug bij af.
Het gaat hier om 3 (dwerg)apisto's en 3 (dwerg)gourami's ....die in verschillende lagen van het aquarium zwemmen. Ik heb een superfish home en dus 40 cm hoogte.....
Daarnaast zijn er zat mensen die dwerggourami's houden en die hoor ik niet over zieke vis met virussen.....dus gevalletje goed kijken wat je koopt denk ik!
Niet zo vreselijk negatief beginnen hoor, en anders niet op mij reageren, want ik kan daar helemaal niets mee!

Groetjes,
June

Ik laat me door deze post niet tegenhouden hoor! Dus helemaal niet terug bij af.
Het gaat hier om 3 (dwerg)apisto's en 3 (dwerg)gourami's ....die in verschillende lagen van het aquarium zwemmen. Ik heb een superfish home en dus 40 cm hoogte.....
Daarnaast zijn er zat mensen die dwerggourami's houden en die hoor ik niet over zieke vis met virussen.....dus gevalletje goed kijken wat je koopt denk ik!
Niet zo vreselijk negatief beginnen hoor, en anders niet op mij reageren, want ik kan daar helemaal niets mee!

Groetjes,
June
https://tropischevissengids.jouwweb.nl/visziekten/dwerggoerami-ziekteDie 22% is een zeer zware onderschatting.

Ik zeg nergens iets over verschillende waterlagen.
Apistos kunnen gewoon niet in 60l.
Niet omdat die vissen te groot worden voor dat bakje maar omdat ze te gevoelig zijn aan variërende waterwaarden, iets wat met zo'n bakje onmogelijk te voorkomen is . Ze hebben ook een hoge nood aan zuurstof.
Met dat ze vooral bodembewonend zijn zal je dit moeten verwezelijken met stroming.
En daar kunnen goeramies niet tegen.
Het zijn immers labyrinthvissen en schuimnestbouwers. Minimale stroming is een vereiste om ze lang gezond te houden (als je het geluk hebt van exemplaren te vinden zonder virus, aan het zicht in de winkel zal je het niet zien).

Maar doe gerust je eigen ding maar omschrijf jezelf dan niet als leergierig maar als koppig.

Beste,

Deze post is bedoeld om mijzelf voor te stellen. U begint meteen met negatieve klanken en bijgeluiden. Mij uitmakend voor koppig onder het mom van dat ik niet wil leren. Leergierig ben ik zeker maar een ongevraagt docent die mij dan ook nog negatief benaderd daar word ik niet warm van. Wilt u alstublieft ver uit mijn buurt blijven? Waarschijnlijk goed bedoeld maar ik hou er niet zo van als mensen die mij niet kennen mij binnen enkele minuten wegzetten, daarnaast houd ik het vooral graag gezellig!!!

Dag June, welkom!
Leuk dat je hier je aquariumavontuur met ons wil gaan delen. Wel jammer dat je serieus goed bedoelde raad haast lijkt op te vatten als een persoonlijke aanval. Dat is niet nodig. Zeker als je leergierig bent, is al die gratis advies goud waard.
Bedenk je dat er hier veel zeer ervaren aquarianen zijn, die zelf ook (waarschijnlijk allemaal) fouten hebben gemaakt of verkeerde inschattingen. Dat is het fijne van dit forum, dat we kunnen leren van elkaars fouten en gebruik kunnen maken van elkaars wijsheid. Zo hoeven we niet allemaal zelf het wiel opnieuw uit te vinden, en voorkomen we een hoop vissenleed.

Je schreef zelf:

Ik ben eigenwijs en weet wat ik wil, dan ga ik er op af en doe het. Ik zal gaande weg ook vast een keer goed op mijn giegeltje gaan.....zolang ik daar voor boet en niet de vissen/planten in mijn aquarium is het goed.

Als iemand wijze raad geeft over de noden van bepaalde vissen, kun je er vanuit gaan dat ze dat oprecht met goede bedoelingen doen, in het belang van die vissen. Je enthousiasme en gedrevenheid is heel begrijpelijk, en dan is het helemaal niet leuk om te horen dat wat je van plan bent niet zo'n goed idee is. Je wil de wind niet uit je zeilen. Toch, als je niet wil dat je vissen er voor boeten, kun je beter goed advies niet gelijk afslaan, enkel omdat het niet is wat je wil horen. Ten slotte kun je nog doorvragen over hoe dan beter, zodat je alsnog een droomaquarium hebt.

Hopelijk besef je dat we het goed met je (en je vissen) voor hebben, we zijn hier niet om je te pesten.😉 Wij willen het ook gezellig. Je moet alleen niet verwachten dat als iemand iets ziet of leest, en die weet dat dat beter kan, die gene daar zijn mond over gaat houden. Maar wees gerust, de complimenten vliegen hier ook wel eens rond je oren, hoor. 👍🏻

Lieve mensen,

Ik heb mezelf alleen voorgesteld! Adviezen zijn welkom mits positief van aard. Uiteraard kunnen soms dingen beter en ik weet zeker nog niet genoeg om hier tegenin te gaan. Maar om bij de voorstelronde mijn wind uit de zeilen proberen te slaan en vervolgens mij koppig noemen terwijl men mij niet kent zijn dingen die ik ongezellig noem! Nu kunnen we daar met z'n allen een oproer over beginnen of gewoon stoppen met deze onzin. Dit is mijn energie in ieder geval niet waard, dus dit was meteen mijn laatste reactie voor vandaag.

Fijne maandag iedereen!
Liefs June

Beste,

Deze post is bedoeld om mijzelf voor te stellen. U begint meteen met negatieve klanken en bijgeluiden. Mij uitmakend voor koppig onder het mom van dat ik niet wil leren. Leergierig ben ik zeker maar een ongevraagt docent die mij dan ook nog negatief benaderd daar word ik niet warm van. Wilt u alstublieft ver uit mijn buurt blijven? Waarschijnlijk goed bedoeld maar ik hou er niet zo van als mensen die mij niet kennen mij binnen enkele minuten wegzetten, daarnaast houd ik het vooral graag gezellig!!!
Hallo June, ik had je al welkom geheten, maar ik kom toch nog even bij je terug. Een 60 literbak is leuk om mee te beginnen, maar niet het gemakkelijkste om goed te houden. Hoe groter de bak, hoe eenvoudiger het is om de waterwaarden goed te houden. Als je niet zo veel ruimte hebt, is het handig om vissen in zo'n bak te houden die klein blijven, of in een klein groepje gehouden kunnen worden etc. Het probleem met de Dwerggourami is, dat ze zo populair zijn, en daardoor te ver doorgekweekt zijn. Deze vissen komen meestal uit Azie, waar ze op grote schaal gekweekt worden. En daar zit het probleem: er heerst daar een virus, waar deze vissen mee besmet kunnen zijn. Er zijn andere gourami's die daar minder last van hebben, de Honinggourami bijvoorbeeld. Er staan hier op het forum ontzettend leuke 60 liter bakken, waar onder meer deze vis in zit. Het is dan handig, dat je de andere vissen in je bak op deze soort afstemt. Dus ook soortjes die graag in stilstaand of zeer traag stromend water zwemmen. Wij hadden hier vorig jaar een fotowedstrijd, waarvan de foto's nog te zien zijn op dit forum. Er zitten echt hele mooie bakken tussen, neem daar maar eens een kijkje.

Het woord " dwerg" is bij vissen vaak misleidend. Soms hebben "dwerg"-vissen van een bepaalde soort juist veel ruimte nodig. Kijk gewoon goed naar de eisen die een bepaalde soort stelt. Komt hij oorspronkelijk uit stilstaand water ( labyrintvissen) of juist uit snel stromende beekjes? Houdt hij van een dichte beplanting, of komt hij uit een meer met veel stenen en weinig planten? Er valt zo veel te kiezen en te genieten. Ik wens je veel plezier met het inlezen over je visbestand en het opdoen van inspiratie. Er is hier ook een subforum getiteld: " samenstelling visbestand" waar je een topic over jouw bak kunt openen.

Beste,

Beste June,

Ik begin helemaal niet met negatieve bijklanken, dat is hoe jij het leest.
Ik was begonnen met je welkom te heten en je te waarschuwen voor de fouten in je toekomstige samenstelling, die je zelf hier ook voorstelt.
Wat had ik dan moeten doen?
Wachten tot je vol trots je foute visbestand kwam voorstellen?
Of mss nog beter, wachten tot je in volle paniek komt vragen waarom je vissen dood vallen?

Als iets negatief is (wat je beoogde visbestand is ) kan ik daar geen positief iets van maken.

Probeer hier te leren uit fouten die anderen gemaakt hebben en hopelijk was ik voorbarig met je koppig te noemen.

ps
Dit is een vrij forum, ik reageer op ieder topic waarvan ik denk een verschil te kunnen maken in het leven van de vissen (van de eigenaar trek ik mij niets aan)
Heb je hier geen boodschap aan, het staat je vrij mij te blokkeren, het schijnt zeer gemakkelijk te zijn.

Beste June,

Ik begin helemaal niet met negatieve bijklanken, dat is hoe jij het leest.
Ik was begonnen met je welkom te heten en je te waarschuwen voor de fouten in je toekomstige samenstelling, die je zelf hier ook voorstelt.
Wat had ik dan moeten doen?
Wachten tot je vol trots je foute visbestand kwam voorstellen?
Of mss nog beter, wachten tot je in volle paniek komt vragen waarom je vissen dood vallen?

Als iets negatief is (wat je beoogde visbestand is ) kan ik daar geen positief iets van maken.

Probeer hier te leren uit fouten die anderen gemaakt hebben en hopelijk was ik voorbarig met je koppig te noemen.

ps
Dit is een vrij forum, ik reageer op ieder topic waarvan ik denk een verschil te kunnen maken in het leven van de vissen (van de eigenaar trek ik mij niets aan)
Heb je hier geen boodschap aan, het staat je vrij mij te blokkeren, het schijnt zeer gemakkelijk te zijn.

Hey 🙂

Ik was voornemens niet meer te reageren. Wat fijn dat je jezelf zo toch nog even uitlegt!
Heel tactisch was het niet en ik nam het daarom niet heel positief op, maar zoals u het nu uitlegt begrijp ik het wel.
Dat de vissen boven de eigenaar gaan begrijp ik, maar alleen als de eigenaar zich iets van u aantrekt dan uit zich dat in verbetering voor de vissen toch?

In dit geval heb ik een nog lege bak, dus alles is nog mogelijk. Ik ben verliefd geworden op de apistogramma agassizii fire red. Ik ga er alles aan doen om mijn bak geschikt te krijgen voor deze soort. Als dit niet lukt ben ik niet zo dat ik het dan toch doe. De vissen moeten niet alleen gezond maar ook nog gelukkig zijn in mijn huis.
De gourami leek me een leuke aanvulling aangezien ze op een andere manier nesten en in een andere waterlaag verkeren (ivm territoriaal gedrag)
Van die stroming dat wist ik nog niet, hopelijk kan ik daar een oplossing voor vinden, maar zo niet, dan dus geen gourami's.

Ik zal je niet blokkeren, maar deze kennismaking was wel wat aan de heftige kant. Wellicht kunnen we dan nog omkeren.

Groetjes June

Zoals June zegt is dit haar voorstel topic, en een aansporing om daarna een topic te openen in Samenstelling Visbestand is dan zeker op zijn plaats, ik raad dus ook aan om deze even af te wachten en niet gelijk in de adviserende houding te springen dat voorkomt ook mogelijke misstanden :)) (platte tekst etc.)

Hey 🙂

Ik was voornemens niet meer te reageren. Wat fijn dat je jezelf zo toch nog even uitlegt!
Heel tactisch was het niet en ik nam het daarom niet heel positief op, maar zoals u het nu uitlegt begrijp ik het wel.
Dat de vissen boven de eigenaar gaan begrijp ik, maar alleen als de eigenaar zich iets van u aantrekt dan uit zich dat in verbetering voor de vissen toch?

In dit geval heb ik een nog lege bak, dus alles is nog mogelijk. Ik ben verliefd geworden op de apistogramma agassizii fire red. Ik ga er alles aan doen om mijn bak geschikt te krijgen voor deze soort. Als dit niet lukt ben ik niet zo dat ik het dan toch doe. De vissen moeten niet alleen gezond maar ook nog gelukkig zijn in mijn huis.
De gourami leek me een leuke aanvulling aangezien ze op een andere manier nesten en in een andere waterlaag verkeren (ivm territoriaal gedrag)
Van die stroming dat wist ik nog niet, hopelijk kan ik daar een oplossing voor vinden, maar zo niet, dan dus geen gourami's.

Ik zal je niet blokkeren, maar deze kennismaking was wel wat aan de heftige kant. Wellicht kunnen we dan nog omkeren.

Groetjes June
Ik doe idd niet mee aan tact. Ik zeg waar het op staat.
Ik ga er van uit dat iemand iets moet horen (lezen) zoals het is.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En loop ik daarbij eens tegen een muur...so be it, daar ga ik niet van wakker liggen.
Van het omgekeerde wss wel.

Maar ik doe ook niet aan rancune of wrok.
Tomorrow is another day.
En zie ik in de toekomst nog iets van je voorbijkomen waarbij ik denk dat ik een meerwaarde kan betekenen... dan ga je me zeker nog eens lezen.

mvg

Welkom June op het AF en veel succes en plezier gewenst in de hobby. Fijn dat je iemand in de familie hebt die je mee kan helpen.

Ennuh eigenwijs is ook een vorm van wijsheid. :DD:!

Een kleine tip wil ik je nog geven. Wanneer je graag het water weleens wilt testen dan werkt een testkoffer met druppeltesten erg fijn.

Wanneer je graag het water weleens wilt testen dan werkt een testkoffer met druppeltesten erg fijn.
Ik heb nu teststrips gekocht omdat ik nogal veel moet gaan testen aan het begin en ik niet veel te besteden heb momenteel

Ik heb nu teststrips gekocht omdat ik nogal veel moet gaan testen aan het begin en ik niet veel te besteden heb momenteel
June, teststrips heb ik in het begin ook gebruikt maar zijn nogal onbetrouwbaar.
Ik kan je de Colombo TestLab Professional testkoffer aanbevelen (kost rond de 35,- en bevat de belangrijkste testen)

Kijk even op de site van je waterleiding, die hebben ook een analyse staan zodat je een uitgangspunt hebt en het kan vergelijken met een test van je eigen kraanwater.

De PH is hier 8,5, werk aan de winkel dus 😳😆

Zegt de teststrip dat of de waterleiding? Wat is de KH?

De waterleiding

Ik heb nog geen water in mijn bak, ik doe een droge start methode. Dus meten kan ik nog niet.

De waterleiding meet tevens de KH 😉 Een hoge KH is lastiger als een lage.

Dit is wat er staat: "

Kwaliteit en hardheid: 8.5​

Je moet even zoeken naar de water analyse, daar staan de uitkomsten van 20 of 30 verschillende testen. Anders bellen, voor het internet er was stuurden ze dan gratis een kopietje toe maar ik neem aan dat het nu gewoon ge emailed wordt als het niet ergens op de site verborgen staat. Dan kun je ook zien bv. met hoeveel nitraat je begint.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan