Nieuw en groen, maar wel met interesse, leergierigheid en intellect


Dit is wat er staat: "

Kwaliteit en hardheid: 8.5​

Dat is de totale hardheid (GH)

Voor de KH kun je kijken naar "waterstof carbonaat". Tenminste bij Vitens wordt dit wel opgegeven in de waterrapportage, die je online kunt opvragen

https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

Niet elke waterleverancier heeft de waterrapportages online staan, maar dan kun je een mailtje sturen en deze opvragen :)

Waterstofcarbonaat kun je omrekenen naar KH. Ik heb geen idee wat de formule daarvoor is, maar er zijn hier mensen op het forum die dat wel weten.

Ik vind een druppeltest makkelijker trouwens. Dan heb je ook de actuele waarde 👍🏻

Enne welkom op het aquaforum xD
 
  • Leuk
Waarderingen: June
Het is in ieder geval een goede tip om mijn kraanwater-waarden even naast die van de waterleidingsbedrijf zodat ik weet hoe betrouwbaar mijn tests zijn, dank je wel voor deze tip. Duurt allemaal nog wel even voor het zover is maar het is goed om kwa kennis op zaken vooruit te lopen, dus bedankt! Ik ga einde van de maand planten kopen en dan ga ik na 4 weken droge start onderwater :).....dus nog een week of 6 wachten!
 
mag ik vragen hoe die "droge" start er dan uit ziet bij jou?
 
Welkom June, een ding is zeker het wordt hier niet saaier met jou ;)
Ik las ook over je droge start en ben nieuwsgierig wat je daarmee bedoelt. Ben zelf ook nog maar net opnieuw begonnen en deze term ken ik niet.
Dus wil je niet controleren maar wat van je leren.
In ieder geval heel veel succes met de 60 liter bak. Mijn eerste aquarium was ooit ook 60 liter en daar heb ik toen jaren plezier van gehad. Nu (30 jaar later) heb ik meer centen en een grotere bak van 240 liter maar bij mij is die nog lang niet zo stabiel als destijds mijn oude trouwe bakkie.
Ik ga je volgen want ik hou wel van een beetje ‘herrie in de keuken’.
 
Het is in ieder geval een goede tip om mijn kraanwater-waarden even naast die van de waterleidingsbedrijf zodat ik weet hoe betrouwbaar mijn tests zijn, dank je wel voor deze tip. Duurt allemaal nog wel even voor het zover is maar het is goed om kwa kennis op zaken vooruit te lopen, dus bedankt! Ik ga einde van de maand planten kopen en dan ga ik na 4 weken droge start onderwater :).....dus nog een week of 6 wachten!

Doe die test dan meteen 5x met hetzeldfe water en dan zal je zelf zien hoe betrouwbaar u strips zijn.
 
Dus wil je niet controleren maar wat van je leren.
www.google.nl ...type in "droge start methode" aquarium

Ik ga je volgen want ik hou wel van een beetje ‘herrie in de keuken’.
Vast goed bedoeld, maar het is niet mijn intentie om herrie te schoppen. Dat zomaar volgen van iemand is misschien normaal op een forum (dit is mijn eerste forum-ervaring) maar klinkt voor mij een beetje creepy, dus liever niet!
 
ww.google.nl ...type in "droge start methode" aquarium
Dank je gevonden. Ik kende het niet maar het klinkt heel logisch. Heb zelf moeite om kleine voorgrond planten te laten wortelen en dan is dit een mooie oplossing als je een bak gaat opstarten. Nou dank alweer wat geleerd (y)
Ben benieuwd hoe jij dat gaat aanpakken dus als je een topic over je bak zou aanmaken dan zou ik het interessant vinden om dat te volgen.
Niks moet maar ik vind dat soort verhalen met foto’s heel leuk en leerzaam.

Vast goed bedoeld, maar het is niet mijn intentie om herrie te schoppen. Dat zomaar volgen van iemand is misschien normaal op een forum (dit is mijn eerste forum-ervaring) maar klinkt voor mij een beetje creepy, dus liever niet!
Haha ja het is zeker goed bedoeld, je zegt wat je denkt en daar hou ik van. Ben het niet met alles eens maar het roept een interessante discussie op, tenminste dat is mijn mening.

En dat volgen is een functie in het menu van het topic. Dan krijg je een notificatie als deze forumleden iets plaatsen zodat je het eventueel kan lezen en niet mist. Hoop niet dat je dat creepy vindt en anders heb je pech want als je een bericht plaatst doe je dat denk ik om het anderen te laten lezen toch?
Anyhow succes en leuk dat je je de moeite hebt genomen om lid te worden van dit forum. Nogmaals welkom dus.
 
Dank je Paulus! Op die manier is volgen ineens iets heel anders, niet creepy en prima....hahaha.....En inderdaad ik zeg wat ik denk ook als het niet gewaardeerd word omdat ik vind dat dat hoort bij eerlijk zijn. Volgen doe ik alleen als ik zelf heb gechecked of we de goede kant opgaan ....hahaha....
 
Goed nieuws! Ik heb een dierenwinkel die van mij de kweek wil afnemen als het zover is!!! Dat was voor mij een groot punt van zorg, en die is nu verdwenen!
**********Blij***********
 
Och wat ontzettend fijn om te horen zeg! Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Je hebt nog geen druppel water in je bakje gehad toch? :DD

Nog van harte welkom hier op het forum June! :petjeaf:
Leuk om te lezen hoe je van start wilt gaan en hoe je jezelf al aan het verdiepen bent in verschillende onderwerpen en aspecten van deze prachtige hobby. Ik ben nu een jaar of 14 bezig in de hobby en heb vele fouten gemaakt. De meeste fouten heb ik gemaakt omdat ik mijzelf destijds (als kind) niet voldoende heb verdiept in de achtergrond. Ik ben blij dat jij jezelf zo enorm aan het verdiepen bent maar ik hoop ook dat je ziet dat wij hier op het forum elkaar echt proberen te helpen. Als ik in een topic iets lees waarvan ik bij ik direct denk "Oh, doe dit nou niet." dan zal ik daar zelf ook iets van zeggen. En nee dat gaat bij mij ook zeker niet altijd even handig. Al denk ik dat er hier niemand is die een ander bewust met een rot gevoel wil achterlaten. We zijn hier immers om elkaar te helpen! :petjeaf:

Ik hoop dat je een topic wilt openen over jouw bakje waar iedereen kan volgen wat je aan het doen bent. Ik heb dat zelf ook gedaan en dit noemen wij een foto-album. Je kunt daar foto's plaatsen en veel likes vangen. Want dat is waar het om draait tegenwoordig op de socials! :DD
 
Och wat ontzettend fijn om te horen zeg! Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Je hebt nog geen druppel water in je bakje gehad toch? :DD
Nee jammer genoeg nog steeds niet hahahha.....
Dank je wel voor het welkom!
Want dat is waar het om draait tegenwoordig op de socials! :DD
Ik ben hier voor adviezen die ik in de toekomst vast en zeker nodig zal hebben. Ik ben niet van plan een fotoalbum aan te leggen.
 
Tot nu toe geen lekkage kunnen ontdekken als ik het goed begrijp?
Gelukkig is dat me bespaard gebleven hahaha......

Ik heb een echte pretbak gekregen.....met alle troep waar een ander vanaf wilde. Een verwarmingselement die het af en toe doet, een filterpomp met zuignapjes die niet meer werkten, een filterspons zo vies dat ik blij ben dat ik die helemaal heb uitgewassen. De pompslangen zaten vol met een roze goedje (weggegooid) Ik had er bodem bij gekregen. Die heb ik ook maar weggegooit want vol schimmel en een heuze slakkenplaag. Ik had er hout bij gekregen dat helemaal zacht en zwart werd in water en jawel het bestaat .........kalkstenen.

Als ik hem zo in elkaar had gezet had ik in plaats van een aquarium een echte pleuris-soep waiting to explode gekregen......
Gelukkig heb ik een oplettend oog...........sommige mensen hahaha.......

Foto's ga ik hier niet posten.......ookal is de verleiding groot.....er zijn gewoon mensen met nare energieën die ik graag buitenshuis hou.....ook buiten het huis van mijn vissen........
Maar al zeg ik het zelf is het een mooie (ookal klein) Zuid-Amerikaanse biotoop geworden waar menig visje jaloers op zal zijn!
 
Laatst bewerkt:
Klinkt dan ook wel weer alsof je daar goed doorheen gekeken hebt en dit een mooie bak gaat worden. Ik volg dit heel graag!


Foto's ga ik hier niet posten.......ookal is de verleiding groot.....er zijn gewoon mensen met nare energieën die ik graag buitenshuis hou.....ook buiten het huis van mijn vissen........
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb hier altijd veel foto's geplaatst en herken dit niet echt hoor.
 
Welkom hier op het forum buiten mijn oranda goudvissen heb ik ook een tropische bak staan mijn dwerggourami.s 4 stuks doen het prima de stroming temper ik wat met de drijplantjes en mijn apisto mac masteri koppel doen het ook prima gezellige boel bij elkaar dus succes en maak er wat van
 
  • Leuk
Waarderingen: June
Hoi June,

Dan begin ik met een complimentje:
Top dat je je hier aangemeld hebt.
En na verloop van tijd zul je merken dat er hier in geschrift een paar botteriken zijn.
Maarrrr slechts in geschrift.
Het hart zit bij die personen op de juiste plaats en met dat hart reageren ze.
Om je bak met inhoud en jou te helpen.

Door de woorden waar je wat aan hebt eruit te pikken en de woorden waar je niks aan hebt eruit te filteren en in de kliko van je brein te mikken (en zo af en toe die kliko ook te legen) zul je een mooie bak krijgen met gezonde planten en vissen.

Succes met deze mooie hobby.
 
Het is de interpretatie van de realiteit die het verschil maakt.😉
Ik wist niet dat ik mijn woorden hier op een weegschaal moest leggen, aangezien het om aquariums hoort te gaan op dit forum, maar goed van jou dat je me verbeterd hebt!
 
Hey June, don't make it bad, zong een bandje in de jaren 60 al.
Ik probeerde even de semi-intelectuele [vul woord in] uit te hangen.
De knipoog-smiley impliceerde al dat ik een grapje maakte.

Je hoeft geenszins je woorden op een weegschaaltje te leggen.
Maar het is raadzaam om dat ook niet met onze woorden te doen.
Zoals ik al zei: we bedoelen het allemaal niet zo slecht.

Mensen zijn niet zo rot als menigmaal gedacht wordt.

Take it easy, try to cool it girl.
Take it nice and slow. ;)
(Ook een bekend bandje.)

Groetens;
Menno
;))
 
Ik ben blij dat iedereen hier het forum op zijn eigen manier weet te gebruiken. Maar ik zou het jammer vinden nooit een foto van dit project te mogen zien. :petjeaf:
 
Hoi June, als je geen foto(‘s) wilt plaatsen is dat volledig je goed recht.
Ik ben persoonlijk erg nieuwsgierig aangelegd en leer hier veel. Mijn ervaring is dat mede forum leden op mijn foto’s dingen ontdekken waar ikzelf soms volledig overheen blijk te hebben gekeken door mijn beperkte ervaring. Hiervan heb ik veel opgestoken. De manier waarop ze het brengen verschilt maar ik pik eruit waar ik wat aan heb. De intonatie is soms lastig te beoordelen maar ik sta er zo in dat elke reactie er een is en ben blij dat leden de moeite nemen om op mijn Posts te reageren.

Ik werk in een Japans bedrijf en daar werkt beeld soms beter dan schriftelijke communicatie. Komt natuurlijk ook door de taalproblemen. Toen de eerste mobiels kwamen met een camera was dat een verademing om dingen goed over te brengen aan de ontwikkelaars.
Dat is hoe ik de liefde voor beeldmateriaal heb ontwikkeld, een ander kan dingen veel beter verwoorden en heeft dat weer niet nodig. Die verschillen maken het forum ook weer extra interessant.
Hoop dat je dingen over je aquarium en keuzes blijft delen want ik vind het interessant om te lezen hoe je zaken aanpakt.
 
Hoi June, als je geen foto(‘s) wilt plaatsen is dat volledig je goed recht.
Ik ben persoonlijk erg nieuwsgierig aangelegd en leer hier veel. Mijn ervaring is dat mede forum leden op mijn foto’s dingen ontdekken waar ikzelf soms volledig overheen blijk te hebben gekeken door mijn beperkte ervaring. Hiervan heb ik veel opgestoken. De manier waarop ze het brengen verschilt maar ik pik eruit waar ik wat aan heb. De intonatie is soms lastig te beoordelen maar ik sta er zo in dat elke reactie er een is en ben blij dat leden de moeite nemen om op mijn Posts te reageren.

Ik werk in een Japans bedrijf en daar werkt beeld soms beter dan schriftelijke communicatie. Komt natuurlijk ook door de taalproblemen. Toen de eerste mobiels kwamen met een camera was dat een verademing om dingen goed over te brengen aan de ontwikkelaars.
Dat is hoe ik de liefde voor beeldmateriaal heb ontwikkeld, een ander kan dingen veel beter verwoorden en heeft dat weer niet nodig. Die verschillen maken het forum ook weer extra interessant.
Hoop dat je dingen over je aquarium en keuzes blijft delen want ik vind het interessant om te lezen hoe je zaken aanpakt.
Mooi gesproken! :petjeaf:
 
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik verwacht in de toekomst best een paar vragen te hebben. Vooralsnog is alles gewoon nog online te vinden.
Foto's wil ik niet delen, daar heb ik redenen voor die ik verder niet wens uit te leggen dan dat ik al gedaan heb. Dit is dan ook wat mij betreft verder geen discussiepunt.
Zodra ik hulp kan gebruiken zal ik hier zeker om vragen en dan word een goede uitleg of antwoord zeker gewaardeerd.
 
Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik verwacht in de toekomst best een paar vragen te hebben. Vooralsnog is alles gewoon nog online te vinden.
Foto's wil ik niet delen, daar heb ik redenen voor die ik verder niet wens uit te leggen dan dat ik al gedaan heb. Dit is dan ook wat mij betreft verder geen discussiepunt.
Zodra ik hulp kan gebruiken zal ik hier zeker om vragen en dan word een goede uitleg of antwoord zeker gewaardeerd.
Weet wel dat in vele gevallen fotos onontbeerlijk zijn om goede raad te kunnen krijgen.
 
Ik weet niet of iemand dit nog zal lezen.....maarrrrrr.....mijn bak is vandaag onder water gegaan!!!!....SPANNEND!!!
Dus, binnenkort zal er ergens een periscoop boven water komen om te kijken of de kust veilig is. :ROFLMAO:

Maar serieheus, goed dat je de troep weg hebt gedaan en een dierwaardig onderkomen hebt gemaakt. Leuk topic dat ik volg.
 
  • Haha
Waarderingen: June

Terug
Bovenaan