nieuw en hulp nodig

M

Mitchel.

Guest
Ik ben nieuw op het forum.

Ik heb een Juwel Rio 125 aquarium en hard jullie hulp nodig.

Ik heb erg veel last van draad algen. Wat kan ik hier tegen doen?

De twee lampen zijn;
- juwel aquarium high lite day 590mm/28w (voorkant)
- sylvania grolux (achterkant)
En boven beide lampen zit een trocal long life power reflect. Het licht brandde altijd van 13.00u tot 23.00u en dit heb ik zojuist aangepast naar 15.00u tot 23.00u. Zou dit beter zijn?

Het water is altijd 23/24 graden.

De vissen krijgen 1x per dag gevoerd. Elke dag 1 soort.
- tabletten basis
- artemia blokjes
- rode muggen larven
- granulaat spriulina
- watervlooien, daphnia

Er staan 8 soorten planten in de voedingsbodem;
- heteranthera zosterifolia (sterren kruid)
- samolus floribundus (sla plantje)
- hydrocotyle leucocephala
- vallisneria torta (kleine schroef vallisneria)
- rotala rotundifolia (ronde rotala)
- cryptocoryne beckettii
- microsorium pteropus (java varen)
- waterpest
Ik gebruik GEEN planten voeding, maar heb wel van easy life ferro, profito en carbo in huis.

1x per twee weken ververs ik het water (30% tot 50%), stofzuig ik de bodem en maak de ramen schoon. En 1x per twee weken maak ik de filter schoon. Maar deze twee werkzaamheden doe ik NOOIT tegelijkertijd; dus 1 ding per week zeg maar.

Er zit een bioflow 3.0 filter in die bestaat uit twee delen. Van boven naar onder;
- witte watten (die vervang ik iedere keer)
- 1x zwarte spons
- 1x groene spons
- 1x blauwe grove spons
- 2x blauwe fijne spons
Ik heb wel een cirax bakje besteld, maar deze is helaas nog niet binnen. Als die binnen is, waar in m'n filter kan ik die dan het beste steken? En wanneer moeten sponzen vervangen worden?

Als jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag. Ik wil alleen maar het aller beste.....
 
Mitchel. zei:
Dus ik kan de zwarte spons uit de filter halen? Waarvoor dient deze dan? Als ik het citrax bakje binnen heb, waar in de filter kan ik deze dan het beste plaatsen?

Ik ververs te weinig? 1x in de twee weken. Ook de filter 1x in de twee weken. Wat moet ik dan doen?

Ik heb test strips in huis van easy-life; 5in1 test strips. Ik zal dit eventjes doen, moment.

De zwarte spons is goed voor rest medicatie of kleur ui te filteren. Helaas neemt deze ook nuttige stoffen op.

Citrax tussen de blauwe en de groene spons.

Wat is je vissen bestand? ik ga uit van 30% per twee week.Is m.i te weinig.
 
Dan ga ik de zwarte spons er nu direcht uit halen. Citrax ga ik plaatsen, zodra ik die binnen heb.

1x algeneter
ancistrus cf. cirrhosus

5x dwerg algeneter
otocinclus

1x rivier modderkruiper/algeneter
sewellia lineolata

10x kardinaal tetra

1x dwerg goerami man & 1x dwerg goerami vrouw
colis lalia
trichogaster lalius

4x indische modderkruiper
reuzenkuhli
pangio kuhli

6x marmer bijlzalm
carnegiella strigata

2x antennebaarsje
papliochromus ramir

3x roodneuszalm
hemigrammus bleheri

3x dwergklauwkikker
 
Wel moet ik nog even zeggen dat ik erg grote ramen in huis heb. Het aquarium staat in de woonkamer. In het midden van de woonkamer, zodat hij zo min mogelijk licht krijgt. Wel laat ik het rol gordijn zakken als de zon in huis schijnt.
 
Wat zijn de waterwaarden.?
Da is van belang.
 
Hoe kan ik de water waarden testen? Niet met die test strips die ik heb?
 
Ik heb test strips van easy-life 5in1 test strips.
Hieronder het resultaat:

ph 8.0
kh/tac 300 ppm 16.8 dh
gh/th 25 ppm 1.4 dh
no2 0
no3 20
 
Ik vind het binnenfilter van Fluval niet echt geschikt om je hele bak schoon te houden.
Een extern filter is vaak een beter alternatief.

Ik zou je aanraden om iedere week de watten van je filter te reinigen of te vervangen.
De rest van het bovenste deel spoel ik ongeveer eens per drie weken heel voorzichtig een beetje uit met aquariumwater.
Het onderste deel moet je haast nooit reinigen (een keer per half jaar beetje uitspoelen in aquariumwater.

Geen voeding geven aan je planten is niet verstandig.
Je kan zeker profito geven maar de dosering op de fles is maar een indicatie. Ik geef na het verversen een halve dosering van de aangegeven waarde en dan om de dag door de week verdeeld de rest.
Easycarbo ben ik bij valisneria niet zo over te spreken omdat het de plant kan doen verslijmen.
Maar ik heb niet heel veel verstand van plantenvoeding dus wacht op hopelijk betere posts hiervoor.

Groet Pauolo
 
De draden van deze alg kunnen tot wel 50cm lang worden, ze slingeren door de hele bak heen. Draadalgen zijn groen van kleur.

Oorzaak
Hoe lastig ook: deze algensoort komt alleen voor in aquaria die in superconditie zijn.!!!! Het is dus een zeer goed teken als je deze alg in je bak krijgt.
Bestrijding
Algetende vissen inzetten.
Je kunt de meeste alg zelf ook wegscheppen door het op te rollen met behulp van een stokje


HIER>
Werkwijze van bestrijding:

1. Eerste dag 50% waterwissel. Controleer daarbij dat het vervangingswater geen ammonium bevat.
2. Verminder niet de licht duur.
3. Controleer het CO2 nivo, ga er niet zomaar van uit dat dit ok is.
4. Controleer ook de uitstroom van de pomp \ filter.
5. Stop bemesting. Easy Carbo \ Flourish Excell kan helpen deze algen te bestrijden. Dit is echter alleen symptoom bestrijding.
6. Na een week weer een waterwissel van 50%.

Garnalen en algeneters helpen ook om van deze alg af te komen daar ze door beide soorten graag gegeten worden.
 
Ik heb een binnen filter van Juwel (3.0) en niet van Fluval.

Ik heb drie soorten plantenvoeding in huis;
- profito
- ferro
- carbo
Hopelijk is er inderdaad iemand die mij hierbij beter kan helpen! :)
 
algen etende vissen heb ik inderdaad al, maar heb niet echt het idee dat hun iets aan de draad algen doen. Het ergste is de draad algen op de planten en op de decoratie (bv op het schip). Ik krijg het er �cht niet af.

Je tip ga ik zeker opvolgen, de bodem minder stofzuigen!

Is er iemand die mij weet te helpen qua planten voeding?
 
Er zijn maar weinig vissen die echt alleen alg eten.
Ik zou zoveel mogelijk draadalgen verwijderen, en met de plantvoeding beginnen zoals profito .
 
Ja, dat doe ik ook inderdaad.

Is alleen profito voldoende? Of kan ik het beste ook carbo erbij gebruiken?
 
Strips zijn niet erg nauwkeurig, maar bij ph 8 en kh 16 is er weinig co2.
Carbo zou dan prima zijn, niet overdoseren!!
 
Ok�. Dus in principe ben ik goed bezig zoals ik nu doe.

Alleen ga ik starten met profito en met carbo. Moet dit altijd of alleen maar tijdelijk?

De zwarte spons heb ik er uit gehaald en het citrax bakje ga ik nog toevoegen zodra ik deze heb.

Ook ga ik minder vaak mijn bodem stofzuigen.

Ik had inderdaad ook gelezen dat draad alg in 9 van de 10 gevallen komt door te weinig c02. Misschien dat het idd wel goed is om carbo toe te voegen, zodat de c02 om hoog gaat. Maar aan de andere kant; door plantenvoeding, voedt je ook de algen lijkt mij.
 
Dat zei ik niet.

Zei,kijk bij www. minor.nl dan draad alg.
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat je de groene spons uit de filter moet halen. Deze zou belangrijke voedings stoffen voor planten uit het water halen??

Als ik profito en carbo geef, moet dit altijd of alleen tijdelijk nu even?

En wat vinden jullie van mijn lichts duur?
8 uur per dag; 15.00u tot 23.00u.
OF
10 uur per dag; 13.00u tot 23.00u
 
Bedankt voor de site Bertus!
Erg handig om te weten :)
 
Heb je die link nou gelezen??? van MInor????
Ja, groene spons haatl nitraat uit je water.
 
Ja, ik heb de link gelezen.

Waarom zit die groene spons dan in de filter? Moet ik die er ook voorgoed uithalen of heeft hij toch nog belangrijke functies?
 
En de 'lege' plekken in de filter. Moet ik die leeg laten? Of opvullen met het een of ander? Bijvoorbeeld op de plek waar de zwarte spons zat, zit nu niks meer.
 
Kan je opvullen met Siporax,of efimech.in netje doen,of plastic boxjes voor in de Juwel.
Is beide ceramiek.
 
Ik kan de lege plekken toch ook leeg laten?

En wat kan ik nu het beste doen met die groene spons?

Pff. Ik snap er niks meer van. Dacht een complete filter te hebben gekocht....
 
Is een NITRAAT spons. nitraat is voeding voor je planten.

Ja,je koopt een complete filter,met die zwarte en groene spons.
DE meeste halen die eruit, en doen er de rolletjes in.

Dit wordt in externe filters toegepast.
 
Licht maakt niet uit, je planten moeten net goed kunnen groeien. In theorie kan van 15 tot 23 uur geen kwaad. Maar 12 uur per dag zou toch beter zijn.

Probeer 1 vastendag in te bouwen.

Wat de plantenvoeding betreft: profito is goed voor na een waterverversing, als je merkt dat je ijzergehalte snel daalt en de planten vaker plantenvoeding nodig hebben kan je dit aanvullen met deels profito deels ferro. Probeer te richten op 0,5 ppm ijzer na dosering, wetende dat profito zo'n 1,8 g/l bevat. Geef dit ook nooit vaker dan nodig, om geen risico's nemen met de chelaten ;) dus nooit als het ijzergehalte bijvoorbeeld nog > 0,25 ppm is en dan dus ook nooit te weinig doseren. Beter slechts enkele grote doseringen dan vele kleine. (met nitraat en fosfaatdoseringen is het uiteraard omgekeerd, die moeten op peil blijven om geen schommelingen te krijgen).

Easycarbo is goed als de extra koolstofvoeding nodig is. Mogelijk is dat niet het geval, mogelijk kom je hier zelfs niet mee toe. bioCO2 kan een mooi alternatief/aanvulling zijn, maar controleer eerst a.d.h.v. je waterwaarden of dit wel nodig is. Waarschijnlijk moet je eerst een tijdje over turf filteren om de kH te doen zakken.

Als je carbo gebruikt is het best dit 2 keer per dag te doseren. De eerste keer geef je 2 ml per 150 liter en daarna een vervolgdosis van telkens 1 ml. Merk je dat dit te weinig mag je dat nog eens verdubbelen tot 2 ml 2x per dag en als ook dat nog niet genoeg is tot 4 ml 2x per dag. Als ook dat niet genoeg is, stop je beter met de carbo en start je 'echte' CO2-bemestig.

Het ciraxbakje met boven de 2 fijne sponzen. Die zwarte spons kan er best uit. Gooi die maar weg want daar ben je echt niets mee, zelfs niet voor medicatie uit je water te filteren. Wil je dat met die zwarte sponzen snel genoeg doen moet je 5 van die sponzen in je filter stoppen. Dan kan je er beter een bakje carbax instoppen. Die groene ook eventueel maar pas als je merkt dat je te weinig nitraat hebt.

De lege plekken in het filter kan je leeg laten, zo heb je altijd ruimte voor als je eens iets nodig hebt, zoals turf, phorax, carbax, nitrax, ...


Verder adviseer ik het schema van juwel aan te houden:
Witte watten wekelijks vervangen
grove spons 3 maandelijks uitspoelen in aquariumwater (pas vervangen als deze tot op de draad versleten is).
cirax: jaarlijks vervangen (nooit uitspoelen!)
eerste fijne spons: elke 9 maanden uitspoelen (vervangen idem als hierboven)
onderste fijne spons: elke 12 maanden uitspoelen (vervangen idem).


Ik zou ook in druppeltests investeren. Die teststrips zijn alles behalve betrouwbaar.

Dat draadalgen vooral voorkomen in bakken die in topconditie zijn is een fabeltje. Ik heb het alleen nog maar gezien in bakken die (nog) niet 100% draaien.

Wees gerust, je hebt een hele goede filter gekocht, alleen nog even mee leren werken ;) Maar wees gerust, dat komt wel.
 
Ik ga toch maar het licht aan laten dan 13.00u tot 23.00u dan; 10 uur per dag.

Wat bedoel je met 1 vastendag? 1 dag per week NIET voeren?

Vanaf morgen heb ik dit in m'n filter zitten:
wit fijn
grof blauw
doosje cirax
fijn blauw
fijn blauw
Dat moet dus goed zijn?
Bedankt voor het schema van alle filter onderdelen, hier ga ik me zeker aan houden!

Van de planten voeding snap ik werklijk waar niks. Het spijt me.. Ik probeer het echt zo snel mogelijk op te pakken, maar ik moet gewoon een richtlijn hebben zeg maar. Dat ik gewoon precies weet wanneer ik wat moet doen.
 
Ja, 1 dag per week niet voeren. Maar ook afwisselend voeren is belangrijk, niet dagelijks hetzelfde.

Ja, die filtersamenstelling is goed.

Wat de plantenvoeding betreft heb je 2 opties.

1. Je meet geen ijzer, wees dan terughoudend en vul alleen aan voor datgene dat je ververst.

Als je in jou aquarium van 125 liter waar netto 110 van overblijft? 30% ververst (= dus 33 liter) dan kan je na elke waterverversing 9 ml profito doseren.

2. Je meet wel ijzer. Bereken dan hoeveel er overblijft na een waterverversing, (als je 30% ververst vermenigvuldig je met 0,7) en trek dat af van 0,5.
Vermenigvuldig dit verschil met 60 en je hebt de ideale dosering profito in ml.

Wil je tussentijds doseren dan reken je met de waarde die je hebt gemeten (dus zonder te vermenigvuldigen met 0,7) en zorg je dat je ook niet te vaak of te weinig doseert. Is de waarde ijzer al gezakt < 0,1 ppm dan dien je vaker te doseren. Is de waarde nog > 0,25 ppm, dan is het te vroeg om opnieuw te doseren. Als je tussentijds doseert kan het ook nooit kwaad om maar de helft te doseren (dus met 30 vermenigvuldigen ipv met 60). De rest vul je dan aan met Ferro, dat is vermenigvuldigen met 10 dan ipv met 30.

Dan zit je ongeveer op de ideale doseringen.
 
Mitchel. zei:
Ik heb een binnen filter van Juwel (3.0) en niet van Fluval.

Ik heb drie soorten plantenvoeding in huis;
- profito
- ferro
- carbo
Hopelijk is er inderdaad iemand die mij hierbij beter kan helpen! :)

Ik bedoelde ook de Juwel en geen Fluval stom mijn fout..

Ik heb zelf de Rio 125 ook gehad en nu een Rio 240 wilde die ervaring met deze binnenfilters met je delen.
 
Ik voel me echt super dom, want ik begrijp er nog weinig tot niets van.

Ik kan niet de gebruiks aanwijzing op de verpakking volgen?

gapak, jij hebt het nu alleen maar over profito; als ik het water ververs 1x in de twee weken (op de verpakking staat 1x per week).
En hoe zit het dan met de ferro en carbo?

Ik lees overal dat profio en carbo de ideale combinatie is?
Carbo zou dagelijks moeten? Is er niet een schema'tje waar ik me aan kan houden? Dan snap ik het misschien wel :help:
 
Profito zit alles al in.
Ferro maar heel weinig=ijzer.
Carbo = koolstof. zit ook in profito.
 
Ik kan niet de gebruiks aanwijzing op de verpakking volgen?

Nee, want diegene die dat tekstje heeft geschreven dat op de verpakking moest komen weet niet hoeveel jou planten verbruiken.

En als je het niet begrijpt is dat niet zo erg. Hoewel het niet meer is dan wat simpel rekenwerk heb ik dat in een rekenblad samengegoten.

Je moet eens kijken naar mijn rekenblad en dan vooral naar het laatste blad dat een advies geeft over de dosering plantenvoeding: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1303685

gapak, jij hebt het nu alleen maar over profito; als ik het water ververs 1x in de twee weken (op de verpakking staat 1x per week).
En hoe zit het dan met de ferro en carbo?

Als je water ververst elke 2 weken is dat ook goed (ik doe dat ook). Meet dan voordat je water gaat verversen het ijzergehalte. Als dat te weinig is kan je nog kiezen elke week te geven. Ook daarover adviseert het rekenblad.

Ferro kan je als aanvulling gebruiken zoals beschreven, behalve na een waterverversing (logisch: dan gooi je met het oude water meer weg, dus wil je meer dan alleen ferro terug toevoegen).

Carbo dient om aan de koolstofbehoefte van de plant te voldoen en zit NIET in profito. De vraag is of planten behoefte hebben aan extra koolstof, en dat leidt je af uit het CO2-gehalte. Maar ook hier opgelet, want bij een hoge kH is het beter turf in te zetten, wat de bicarbonaten dan omzet in CO2.

Ok, dat maakt het er niet eenvoudiger op. Dat begrijp ik. Maar ook hierover adviseert mijn rekenblad je, zet jezelf eens op een rustig avondje achter dat topic, ga eens wat druppeltests halen en vul de waarden in, daarna is het in feite gewoon een kwestie van advies opvolgen ;)

In schemavorm (plantenvoeding):

Start gewoon met profito na elke waterverversing en wacht af. Is het ijzergehalte te laag kun je tussen de waterverversingen door bijdoseren met profito �n optioneel ferro.

Easycarbo dien je enkel te doseren als hier behoefte aan is. Die behoefte is te herkennen wanneer de kH laag of aan de lage kant en de pH hoog of aan de hoge kant is (voor de waterverversing uiteraard).

Als dat het geval is kan je starten met 2 ml carbo en vervolgens 2 maal per dag 1 ml carbo (per 150 liter) dus in jou aquarium ong. 15 druppels. Wacht dan 2 weken af. Is de behoefte dan nog steeds aanwezig? Dan de dosis verdubbelen naar 1,5 ml (voor jou aquarium) 2 maal per dag. En 2 weken later kan dat indien nodig verhoogd worden naar 3 ml.

Ik weet het, soms is het heel moeilijk uit te leggen. Maar probeer het al eens, en als het ergens nog niet lukt hoor ik het wel.
 
Hoe krijg ik draad algen weg uit m'n aquarium?
Ik had alles eruit, maar nu komen er weer nieuwe op m'n nieuwe planten...
 
Carbo dient om aan de koolstofbehoefte van de plant te voldoen en zit NIET in profito.
Sorry.!!


NH4 - NH3
Dit is de ammonium/ammoniakwaarde. Een hoge waarde ontstaat door vervuiling van het water, hierdoor kan ook een algenplaag ontstaan. De ideale waarde ligt op 0.

NH te hoog? Zo kun je hem verlagen:
Water deels verversen
Meer planten toevoegen
Minder voeren


DIT !! zie je,als je,,(( draadalg in aquarium )),, boven in vult.In GOOGLE.!!
Algen, oorzaak en bestrijding | Dier en Natuur: Vissen


Algen, oorzaak en bestrijding Algen behoren tot de oudste plantensoorten ter
wereld. In de meeste aquaria zijn wel sporen van algen te zien, heel vervelend
en ...
dier-en-natuur.infonu.nl/.../1658-algen-oorzaak-en-bestrijding.html -

Dan naar beneden DIT.

Aquariumhouden: Aquarium (onder)houden (special)!!!!

Houd dit in je Bestand.
 
Terug
Bovenaan