Wat is er nieuw

Nieuw en nu al teveel vis...

Susamsterdam

Member
Lid geworden
20 oktober 2020
Leeftijd
55
Hallo allemaal, mijn naam is Susan en ik woon in Amsterdam.
Ik heb twee bakjes van ongeveer 40/50 liter. Ze hebben maanden leeg gestaan omdat ik niet kon beslissen welke dieren ik erin wilde. Vorige week kwam een buurman aanzetten met een hele emmer vis en nu zitten de bakken vol!
Ik had natuurlijk moeten weigeren maar ja, beetje intimiderende buurman en het was ook wel erg aardig en....pfff.
Afijn, ik hoop hier meer te leren over de vissen (ken niet alle namen), mischien mensen leren kennen die wel een visje van me over willen nemen. Mogelijk een grotere bak overkopen van iemand? Maar vooral mijn kennis vergroten en zo die buurman duidelijk kunnen maken dat hij heel vriendelijk is maar er echt niks meer bij past:stom:

Bak 1 tijdje geleden nog zonder vis en sinds vandaag

Bijlagen

• 20200516_142446.jpg
    20200516_142446.jpg
    552.1 KB · Weergaven: 147
  • 20201020_210748.jpg
    20201020_210748.jpg
    237.9 KB · Weergaven: 142
Bak 2

Bijlagen

• 20201020_210753.jpg
    20201020_210753.jpg
    209.8 KB · Weergaven: 121
Welkom, wat naar dat je buurman jouw zo overvallen heeft met die berg vissen, nee zeggen is soms zo verdraait lastig inderdaad, ik zou inderdaad opzoek gaan naar een groot aquarium van minimaal 1 meter zwemlengte, op marktplaats worden er zat aangeboden

Aquarium zo dicht bij het raam is vragen om een alg explosie bdw..
Ik denk ik zeg het maar even..

Welkom hier. Leuk zo'n buurman... Maar een mooie grote bak is wel een oplossing. In bak nr. 2 zie ik Chinese danio's en een paar guppen denk ik.

Bedankt voor de reacties! Ja die vissen (diamantzalm) zijn het inderdaad denk ik.
De bakken staan inmiddels niet meer bij het raam en ik belicht ze ongeveer 8 uur per dag nu.
Bak twee zitten inderdaad guppen, vijf zwarte tetra's, één neontetra of kardinaal tetra? Die is nogal bang in zn uppie 🙁
een enkele Danio met strepen (hoe heet ie ook alweer) die wel vrolijk met de andere meezwemt, twee corry's panda? En enkele borstelneuzen waarvan de grootste wel tien centimeter lang. Voor hen heb ik dat holletje gekocht en een stuk hout. En nog meer spul...
Ok, op zoek naar een grotere bak! 120cm lijkt het minimum. Heb er zin in!

Ik zag dat er een identificatie forum is? Ik zal proberen daar wat betere fotos te plaatsen van de voor mij onbekende vissen.

buurman aanzetten met een hele emmer vis en nu zitten de bakken vol!
Ik had natuurlijk moeten weigeren maar ja, beetje intimiderende buurman en het was ook wel erg aardig en.

Tja, leuke buurman. Dus hij komt gewoon zijn overschot aan vissen in jouw (te kleine en ongeschikte) bakken droppen zodat jij van "geen vissen" onmiddellijk degradeert naar "teveel en foute vissen"? :stars::((

En dan nog wat intimiderend zijn tijdens zijn "schenking"?
Uhu, toffe mens...
Ik zou de vissen terug voor zijn deur zetten met een vriendelijk doch intimiderend "dankje maar toch maar nee dankje-briefje".
Kan hij zelf zijn problemen oplossen en kan jij een juiste start maken.
Ik voorspel trouwens ook nitrietproblemen omdat de bakken op slag overbevolkt zijn, dus eigenlijk hypothekeert die man doodleuk jouw start.
Dat is echt niet ok imo.
Wat een rotstreek, nodig hem anders eens uit op het forum dan kunnen we hem eens duidelijk maken hoe het zit. ;))

Wat je ook kan proberen is om aan je lfs te vragen of die ze willen overnemen zodat jij van de overbevolking af bent.

Wat je ook kan proberen is om aan je lfs te vragen of die ze willen overnemen zodat jij van de overbevolking af bent.

Tja, de buurman zou dat eigenlijk aan zijn LFS moeten vragen en zijn problemen zelf oplossen in plaats van ze door te geven aan iemand anders...

Ik blijf erbij: teruggeven wegens ongevraagd, ongeschikt en eigenlijk totaal ongepast.
Want dieren op die manier wegsmijten en tegelijkertijd iemand anders opzadelen met miserie...

Pff, dat is allesbehalve een dierenvriend (en imo ook geen sympathieke buur: eerder een boer dan een buur ahw)...

Tja, de buurman zou dat eigenlijk aan zijn LFS moeten vragen en zijn problemen zelf oplossen in plaats van ze door te geven aan iemand anders...

Ik blijf erbij: teruggeven wegens ongevraagd, ongeschikt en eigenlijk totaal ongepast.
Want dieren op die manier wegsmijten en tegelijkertijd iemand anders opzadelen met miserie...

Pff, dat is allesbehalve een dierenvriend (en imo ook geen sympathieke buur: eerder een boer dan een buur ahw)...
Wat is er mis met een boer?
Die woorden mag je wel terugnemen.

Verder ben ik het wel met je eens, hij maakt van zijn probleem jouw probleem.
Overigens pak je het in mijn ogen wel goed op. Toch denk ik dat je met een frisse start uiteindelijk veel meer plezier aan de hobby zal hebben, en ook minder kans op falen.

Wat is er mis met een boer?
Hah als je toevallig boer bent zou dat wat onhandig over kunnen komen. Naast dat een boer iemand is die als beroep een bedrijf met dieren of land heeft is er ook nog een alternatieve betekenis:
Screenshot_4.png

Ofwel, iemand die onbeschoft is. Ik denk dat Willem het niet zo persoonlijk bedoelde 🙂

Hah als je toevallig boer bent zou dat wat onhandig over kunnen komen. Naast dat een boer iemand is die als beroep een bedrijf met dieren of land heeft is er ook nog een alternatieve betekenis:
Bekijk bijlage 310472
Ofwel, iemand die onbeschoft is. Ik denk dat Willem het niet zo persoonlijk bedoelde 🙂

Dat zal vast, maar dat is een betekenis die er in de loop van de jaren door de samenleving aan is gegeven. Nou ben ik zelf geen boer, maar als ik het wel was zou ik mij toch enigszins beledigd voelen, vandaar dat ik er iets van zeg.

dat is een betekenis die er in de loop van de jaren door de samenleving aan is gegeven

En hoe zou dat toch komen?

Nog even ontopic: Ik ben het met Willem eens, het is van deze buur nogal onbeschoft om zomaar met een emmer vis langs te komen en te droppen. Het zal wellicht goed bedoelt zijn maar jij zit nu met de gebakken peren (om bij het thema te blijven). Goed de water waardes in de gaten houden en zodra je nitriet (no2) begint te meten water verversen!

Dat zal vast, maar dat is een betekenis die er in de loop van de jaren door de samenleving aan is gegeven. Nou ben ik zelf geen boer, maar als ik het wel was zou ik mij toch enigszins beledigd voelen, vandaar dat ik er iets van zeg.

Zoals Daniël zegt inderdaad.
Dat zegt niets over mijn visie op professionele boeren.

Jij gebruikt nooit het woord boertig? Ik wel en dat is nooit gericht gericht op "landbouwers" als dusdanig (en ben verre van de enige, dat is gewoon een vrij courant woord).
Of al gehoord van de uitdrukking "boers".
Heb je ook een probleem met boer als synoniem voor "oprisping"?

Dat zal dus niet gebeuren vrees ik. :DD
Het is gewoon boertig van die man.
Punt.

:DD🙄

@Friesian
Bij klachten gelieve u te wenden tot de commissie voor taaltoezicht, de Van Daele of tot het gelijke kansencentrum (Tip: trek daar de kaart van de politieke correctheid: hip en altijd doeltreffend :thumbs: :DD ).

Maar zolang dat zonder gevolg blijft moet je niet verwachten dat ik me zal excuseren voor het correct gebruik van een woord met meerdere betekenissen.
Wat is dat nu?
PC principal in the house!

PcP.jpg

Laatst bewerkt:

Nog even ontopic: Ik ben het met Willem eens, het is van deze buur nogal onbeschoft om zomaar met een emmer vis langs te komen en te droppen. Het zal wellicht goed bedoelt zijn maar jij zit nu met de gebakken peren (om bij het thema te blijven). Goed de water waardes in de gaten houden en zodra je nitriet (no2) begint te meten water verversen!
Waarom pas verversen als je nitriet meet en geen ammonia?? Als de bioload echt veel te hoog is dan heeft de ammonia al lang de vissen dood gemaakt voordat er enige sprake van nitriet is.

Ik kan me goed voorstellen dat je in eerste instantie overdonderd bent door iets of iemand.

Maar daarna komt het moment dat je weer terugschakelt naar jezelf en weer zelf gaat nadenken.

Jij bent niet verantwoordelijk voor de troep van een ander en hoeft ook niet van alles te gaan regelen om dit weer recht te breien.

Mijn gevoel hierbij is, zet de vissen bij de buurman op de stoep of breng ze naar een aquariumzaak, en ga lekker terug naar je eigen plan om dingen op je eigen manier en eigen tempo op te pakken.

Succes en plezier met jouw bak en jouw vissen 🙂

Waarom pas verversen als je nitriet meet en geen ammonia?? Als de bioload echt veel te hoog is dan heeft de ammonia al lang de vissen dood gemaakt voordat er enige sprake van nitriet is.
Dat is waar. Als de nh3 te hoog wordt ook direct verversen. Vaak is echter de bottleneck de stap van no2 naar no3 en niet de stap van nh3 naar no2, ik wilde het niet te gecompliceerd maken.

Zoals Daniël zegt inderdaad.
Dat zegt niets over mijn visie op professionele boeren.

Jij gebruikt nooit het woord boertig? Ik wel en dat is nooit gericht gericht op "landbouwers" als dusdanig (en ben verre van de enige, dat is gewoon een vrij courant woord).
Of al gehoord van de uitdrukking "boers".
Heb je ook een probleem met boer als synoniem voor "oprisping"?

Dat zal dus niet gebeuren vrees ik. :DD
Het is gewoon boertig van die man.
Punt.

:DD🙄
Dan val je dus zelf ook onder die doelgroep die je omschrijft. Dat je het niet zo bedoeld betekent niet dat het niet zo kan overkomen. Het woord "boertig" gebruik ik zelf nooit.
Het zegt niks over je visie op professionele boeren, maar je beledigt ze wel.

Dat je niet de enige bent, betekent niet dat je je er zelf dan maar schuldig aan kan maken. Dit is momenteel sowieso het grote probleem in dit land, zie corona.

Ik ben zelf ook niet roomser dan de paus, maar ik probeer er wel voor te zorgen dat ik geen mensen beledig, bewust dan wel onbewust.
En ik spreek mensen erop aan als ze dat wel doen.

Nu terug ontopic.

@Friesian
Bij klachten gelieve u te wenden tot de commissie voor taaltoezicht, de Van Daele of tot het gelijke kansencentrum (Tip: trek daar de kaart van de politieke correctheid: hip en altijd doeltreffend :thumbs: :DD ).

Maar zolang dat zonder gevolg blijft moet je niet verwachten dat ik me zal excuseren voor het correct gebruik van een woord met meerdere betekenissen.
Wat is dat nu?
PC principal in the house!

Bekijk bijlage 310481
Ben je nu trots op jezelf Willem? Ik heb je niet aangesproken op het gebruik van het woordje boer enkel en alleen gezegd dat je me OOK oud-agrariër mag noemen.

Jammer de opmerkingen die je maakte. Het zegt meer over jou dan over mij en daar wil ik het verder bij laten.

Ben je nu trots op jezelf Willem? Ik heb je niet aangesproken op het gebruik van het woordje boer enkel en alleen gezegd dat je me OOK oud-agrariër mag noemen.

Jammer de opmerkingen die je maakte. Het zegt meer over jou dan over mij en daar wil ik het verder bij laten.

Ennnnnnnnnnnnnnnnnn.....

That's it folks!
I'm outta heeeee
So long!
:zwaai:

Dat is waar. Als de nh3 te hoog wordt ook direct verversen. Vaak is echter de bottleneck de stap van no2 naar no3 en niet de stap van nh3 naar no2, ik wilde het niet te gecompliceerd maken.
Of je nou zegt:
Wanneer nh3 te hoog is verversen of
Wanneer NO2 te hoog is verversen.

Nh3 vind ik veel belangrijker. Omdat die gewoon eerder komt.

Beter iets ingewikkelder dan dode vissen.

Ik volg dit topic met grote interesse als visliefhebber, visboer en oud-varkenshouder. 🙂 😎
Je vergeet de beste..
''baggerboer'' C'est Moi..

Baggeren is zo ongeveer iets als een aquarium houden
Doormodderen op basis van voortschrijdend inzicht met wisselend resultaat en een onzekere uitkomst

Goed, net als in het OTT ook hier dan maar het verzoek om het onderwerp boer te laten rusten want dat draagt niets bij aan het topic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan