Nieuw extern filter aansluiten op aquarium


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Goedemorgen!

vandaag komt mijn nieuw bestelde externe filter binnen. Ik heb de JBL e702 gekozen.
Nu draait op dit moment in mijn Superfish Home 60 nog een kleiner intern filter, de Aquaflow 200, met daarin wat Siporax mini als filtermateriaal.

Hoe zorg ik er voor dat ik zonder al te veel gedoe met waterwaarden overstap? Braaf de oude en nieuwe naast elkaar laten draaien de komende weken? Of kan ik de bocht wat afsnijden door de siporax mini te gebruiken als vulling in de 702?

Ik hoop met dit filter een betere doorstroming in mijn hele bak te krijgen zonder dat ik gelijk de bodem overhoop blaas. Mijn inrichting staat in het fototopic in mijn handtekening: ik heb twee drakenstenen op de bodem waar de stroming langs moet. Hebben jullie tips alvast voor me, over de plaatsing van de instroom en uitstroom?
 
Ik zou de instroom rechts of links achterin doen. Verder zou ik een dubbele spraybar over de volle achterwand doen. Richting van de stroming afhankelijk van je vissen, maar waarschijnlijk de spraybar net onder het wateroppervlak, en dan de stroming richting ongeveer 2/3e van de hoogte op de voorruit. Dat geeft vaak een mooie circulatie terwijl het toch nog een lichte beweging in het oppervlak geeft.
Lid @benvo heeft hier erg veel over geschreven en uitgelegd.

In het filter dat je krijgt zitten een aantal mandjes boven elkaar.

Standaard zitten in het onderste mandje gladde witte balletjes. Die zou ik eruit gooien.
Helemaal bovenin zit het voorfilter, met een grovere spons dan de andere sponzen, dat blijft uiteraard ook zitten.

Dan doen wij zelf altijd "normale" sponzen zoveel mogelijk naar beneden, en we doen het biologisch materiaal in de mand net onder het voorfilter. Wanneer je siporax gebruikt zou ongeveer 250 tot 300ml voldoende moeten zijn. Je kan het eventueel ophogen tot een halve liter.

Bedoeling is dat het voorfilter stukken tegenhoudt en zo mogelijk afbreekt. De sponzen daarna zullen de bruine drab opnemen en tegenhouden.
Die bruine drab mag niet bij de siporax daarboven komen.

In de sponzen zal de drab door heterotrofe bacteriën worden afgebroken tot andere stoffen waaronder ammoniak.

Sioorax is gemaakt van gesinterd glas. Ze hebben het zo gemaakt dat het volledig poreus is. Wanneer je er op blaast met je vinger op de opening merk je ook dat dat makkelijk gaat, het weegt ook bijna niets.

Die gangen zitten er in om een zo goed mogelijke flow van water door het materiaal te garanderen. Dus niet langs het materiaal zoals bij keramiek of plastic maar echt door het materiaal. Daardoor heeft heel weinig siporax enorm veel oppervlak voor het hechten van nitrificerende bacteriën. Wanneer vuil bij de siporax komt zullen de gaatjes dicht gaan zitten en verliest het materiaal zijn unieke werking. Er moet eigenlijk zoveel mogelijk schoon water doir de sioorax lopen met de stoffen er in die omgezet mieten worden.

Om die reden spoelen wij ook altijd zachtjes ons netje met siporax uit in schoon aquariumwater, dus we spoelen het als eerste filtermateriaal, daarna pas de sponzen. Na het spoelen leggen we het even in een ander bakje met aquariumwater terwijl we de sponzen schoonmaken.
De nuttige bacteriën zitten in een laagje in en op de siporax. Die spoel je er echt niet zo vanaf in wat water. Je spoelt alleen eventueel los vuil er uit. Blijft het schoon.

Ik zou zelf het filtermateriaal wat je in het kkeine filter hebt tijdelijk bij je fikter in doen. Dan zijn de bacteriën ongeveer op de plek van bestemming, en kunnen zich daar makkelijk verspreiden en nestelen.
Ik denk dat ik het net voor de siporax zou doen. Eventueel tijdelijk de laatste spons voor de siporax er uit om ruimte te maken. Je hebt forse overcapaciteit dus dat is geen probleem.

Dus nu vooral niet schoonmaken, maar zo hop in het nieuwe filter, alles, ook watten en biologisch materiaal etc.

Volgens information hier op het forum kan je je 2-jaars garantie verdubbelen wanneer je je registreert bij jbl.

Jbl filters/spraybars, hebben de vreemde gewoonte soms te fluiten wanneer je ze nieuw aansluit. Wat wij doen, we doen 1 voor 1 een vinger op de gaatjes. Wanneer bij een gaatje dan het gefluit stopt, boren we dat gaatje heel iets uit. Eventueel herhalen je dat tot alle gefluit weg is.

Dat uitboren is iets wat je misschien sowieso zal mieten doen. Je hebt nu een vrij hoge flow in je bak. Gedeeltelijk zullen je vissen er aan moeten wennen, maar je kan ze ook wat tegemoet komen door een paar gaatjes voorzichtig iets uit te boren. Doe dat niet teveel of te snel, wat stroming heb je nodig om je bodem goed schoon te houden. Misschien kan je bij de keuze van je volgende vissen ook rekening houden met dat ze van stevige stroming houden.

Een teveel aan stroming los je dus eenvoudig op met grotere gaten in de spraybar. Dan gaat er nog evenveel water rond, maar met veel minder kracht. De flow langdurig sterk beperken via de regelaars is geen goed idee volgens de bijsluiter van jbl.

Succes en plezier met je nieuwe filter.
 
Even een kleine toevoeging op de zeer goede reactie van @GCJ .
Uitboren van gaatje(s) zal denk ik niet nodig zijn.
Onder het voorfiltermandje zit een extra mandje geklikt dat je kunt losmaken d.m.v. de voorfilterspons eruit te nemen. In het extra mandje zit een fijne filterspons die je regelmatig even kunt controleren, spoelen voor een goede doorstroming van het filter. Daarna alles weer terug in elkaar en weer in het filter.

*Edit*
De samenstelling van het filter zie je op het 5e plaatje.

 
Als je al het filtermateriaal kunt overzetten naar je nieuwe filter is het niet nodig om beide naast elkaar te laten draaien. Ik zou dus de inhoud van je superfish filter gewoon in een van de mandjes als extra vulling stoppen (zowel de siporax als eventueel een stukje spons) en alleen met de JBL verder gaan.
 
Standaard zitten in het onderste mandje gladde witte balletjes. Die zou ik eruit gooien.
Waarom zou je die eruit gooien? Dat is micromec, ook gesinterd glas. Zelfde spul als als siporax toch.
 
Waarom zou je die eruit gooien? Dat is micromec, ook gesinterd glas. Zelfde spul als als siporax toch.


Het verhaal van jbl micromec vind ik vaag en als van een standwerker op de huishoudbeurs. Bovendien denk ik dat water tussen zulke bolletjes erg makkelijk tussendoor gaat ipv er doorheen. Mijn gevoel bij micromec is dus duidelijk minder.

Mijn vertrouwen in siporax zit niet in het gesinterd zijn maar in de (wetenschappelijke) onderbouwing die Sera geeft. Daarnaast is mijn eigen ervaring met siporax langdurig bijzonder stabiel en goed.
Je hebt er erg weinig van nodig voor een goede werking.

Verder, zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Uiteindelijk kan je ook heel je filter volstoppen met spons of voor mijn part glazen knikkers, en de kans is groot dat je bak het, zeker nadat het gerijpt is, goed zal doen.

Maar dit is mijn ervaring en advies, meer kan ik er niet van zeggen.
 
Micromec is wat mij betreft ook een prima filtermedium en heeft eenzelfde werkwijze als siporax. Als dit bij het filter zit zou ik dat lekker gebruiken, al zou ik wel de indeling anders doen en het onderste mandje gebruiken voor filterspons (grof > medium > fijn) en het bovenste mandje gebruiken voor die micromec. Zo filter je eerst mechanisch al het zweefvuil uit het water en kunt daarna biologisch filteren met micromec / siporax of een andere biologische filtermedia naar keuze.
 
Micromec is wat mij betreft ook een prima filtermedium en heeft eenzelfde werkwijze als siporax. Als dit bij het filter zit zou ik dat lekker gebruiken, al zou ik wel de indeling anders doen en het onderste mandje gebruiken voor filterspons (grof > medium > fijn) en het bovenste mandje gebruiken voor die micromec. Zo filter je eerst mechanisch al het zweefvuil uit het water en kunt daarna biologisch filteren met micromec / siporax of een andere biologische filtermedia naar keuze.
Voor de zekerheid even...
Bovenste mandje is het voorfilter met daaraan geklikt mandje voor de fijne spons.
Het mandje daar onder het biologisch. Ik zou het siporax daar zeker (ook) in doen. De bacteriën verhuis je dan mee. Scheelt in ruimte in de bak.
 
De volgorde is van grof naar fijn of dat onder of boven in je filter is hangt van jouw filter af
bij mijn eheim classic komt het water er aan de onderzijde in en gaat het er aan de bovenzijde uit maar bij moderne filters zitten de aansluitingen vaak naast elkaar
en moet je het even uitzoeken hoe het water door je filter gaat

het is niet zozeer dat het water er allemaal doorheen moet
hoe open het spul ook is de ruimte er tussen is veel groter en daar gaat waarschijnlijk 99% van het water doorheen.
waar het om gat is dat dat materiaal enorm veel oppervlakte bied aan de bacteriën die helpen om je water schoon te houden.
als je ruimte zat had zou gewoon zand ook prima kunnen.
zo gebruikt de gemeente Amsterdam de duinen bij Zandvoort ook
 
Voor de zekerheid even...
Bovenste mandje is het voorfilter met daaraan geklikt mandje voor de fijne spons.
Het mandje daar onder het biologisch. Ik zou het siporax daar zeker (ook) in doen. De bacteriën verhuis je dan mee. Scheelt in ruimte in de bak.
Ja het bovenste mandje bedoel ik het tweede mandje, in mijn hoofd is dat voorfilter mandje helemaal bovenop geen mandje om zelf in te delen maar heb ik niet goed verwoord!
En zoals Bart correct opmerkt is de stroming in het filter erg belangrijk. Ik neem aan dat iedereen begrijpt dat we altijd in volgorde praten van de stroming maar ook dat heb ik niet specifiek genoemd dus voor de zekerheid. Bij een JBL filter loopt de stroming zoals op het plaatje hieronder. Als eerste komt het bovenste voorfilter mandje, dan gaat het via de zijkanten naar beneden en dan stroomt het van beneden naar boven. Als ik zeg eerst grof > medium > fijn mechanisch filteren dan komt het grove filterspons dus onderop in het onderste mandje.

Screenshot_1.png
 
Hij doet het! Heb inderdaad bovenin het voorfilter, dan de bak met biomedia, en dan onderin de bak met weer een spons. Die bleek in gedeelten te zijn, waardoor ik een deel kon omwisselen voor de oude filterinhoud.

Hèhè, eindelijk aan de gang! Heel mooi, heel stil!
.... totdat ik de glazen afdekplaat van de Home 60 er op wil leggen. Dát past dus niet :eek:.
Iemand daar nog een leuke 'tweak' voor??
 
Dat zal inderdaad moeten gaan gebeuren. Allebei de kanten. Poeh. Gelukkig zit de betta al in zijn andere bak ;)
Moet sowieso nog wat zagen in de pijpen want die waren best ruim bemeten voor deze bak. Steekt nu ver uit naar boven. Kijken of ik dat mooier kan wegwerken.
Blij met het filter maar nu nog even weer mijn design terug.
 

Terug
Bovenaan