Nieuw filter / indraaien op bestaande bak


T

TLL

Guest
Met de komst van een nieuw filter en een nieuwe inrichting zit ik eraan te denken om eerst het nieuwe filter in te laten draaien op mijn al bestaande aquarium (250L) die prima draait, daarna het aquarium opnieuw in te richten en voor minimaal de helft weer te vullen met het bestaande water. Een dergelijke verandering kan altijd gevolgen hebben, dat besef ik, of raden jullie deze werkwijze af?
 
Je kan de nieuwe en de oude een paar weken samen laten draaien, maar je kan ook de media van je oude filter in de nieuwe stoppen.
Nu, als je de bodem ook helemaal om woelt is het beter dan in 2 fases te doen, anders riskeer je de bacteriehuishouding helemaal te verstoren.
 
Ja daar heb ik ook aan gedacht, om het op die manier te doen, echter kom ik daar ruimte voor tekort, vandaar deze werkwijze
 
Zoals je beschrijft lijkt me prima, met de tip van Tommi.
Dus eerst je nieuwe filter infraaien met oud filter materiaal en dan de bak (of andersom)
 
Zou met zulke acties zeker de NH3/4 en NO2 druppels in huis hebben.

Zoals Tommie al aangeeft zou ik ook wat tijd tussen filter en bodem gedoe laten. Oude aquarium water hergebruiken doet verder weinig tot niets voor je bacterie cultuur.

Ik heb een tijdje terug een quarantiane opgezet met een schoon filter en gevuld met hele vieze media uit sluierbak (zonder uit te spoelen) en een week later 2 kleine algeneters erin en een xxl appelslak en toch kwam er nitriet piek met waarden 0,4. Dus blind (zonder test druppels) met ingedraaid materiaal slecht idee.
 
No2 hou ik zeker in de gaten, daar heb ik een testsetje voor.
En het zit hem inderdaad in het ruimtetekort, ik moet een tweede filter buiten het meubel laten draaien en daar staat het me eigenlijk een beetje in de weg
Maar ik ga het toch s op die manier proberen
 
Je kunt ook gewoon het filtermateriaal overzetten naar je nieuwe filter en die dan laten draaien. Doe dat voor minimaal twee weken om de boel een beetje te laten stabiliseren en dan pas het aquarium opnieuw in te richten. Zoals reeds gezegd is het altijd aan te raden je nitriet en ammonia in de gaten te houden bij dat soort ingrijpende veranderingen.
 

Terug
Bovenaan