Wat is er nieuw

Nieuw filter, voorbereid op de toekomst

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
41
Hoi!

Het binnenfilter van mijn Juwelbak begint slecht te worden. De pomp maakt steeds meer herrie en de uitstroom is stukken minder dan het zou moeten zijn.
Nu zit ik er ernstig over te denken om het binnenfilter te verwijderen en te vervangen voor een extern filter.

In het achterhoofd houdend dat ik met 1 a 2 jaar een grotere bak wil (van 110 liter bruto naar zo'n 300~350 liter bruto) wil ik niet twee keer geld uitgeven, dus direct een pomp kopen die beiden aan zou kunnen.
Er speelt nog de gedachte om eventueel 2 bakken te houden, maar daar is de vrouw nog niet geheel van overtuigd (komt nog wel).

Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar de JBL E901, die volgens de specs goed is voor 90 tot 300 liter. Dit zou voldoende zijn ook voor de grotere bak, maar dan op het randje.
Ga ik een maat groter dan zit je al direct aan dikke overcapaciteit voor een 100 liter, en ben ik bang dat het in een golfslagbad veranderd. Geen handig idee met gourami's.

Wat is wijsheid?

Eventueel zou ik nu een pomp met wat lagere capaciteit kunnen halen en er voor een nieuwe bak een tweede bij kunnen zetten, wat met schoonmaken weer voordelen heeft. Echter, dit is niet gunstig qua stroomverbruik (geen breekpunt, maar toch wel iets om bij na te denken.)

Wat zijn jullie ideëen hierover?

Edit: De JBL pomp is slechts een voorbeeld, ik heb geen enkele voorkeur qua merk.
Ik zoek altijd naar 'biggest bang for the buck', ik wil niet de hoofdprijs betalen maar ook geen pomp die ik met 3 jaar bij de recycling kan afgeven.

stroomverbruik van de E901 is 11watt en van de 1501 is 20 watt.

dus op die 2watt verschil hoef je niet te kijken.

denk dat als je nu een 1501 neemt, je inderdaad een golfslagbad krijgt. en dan moet je de uitstroom weer te veel gaan knijpen wat weer niet goed is voor het filter zelf.

nu E901 en later nog een E901 lijkt mij de beste optie.

Dank voor de reactie!
Ja, dat lijkt me inderdaad wel een goede optie.
Dan alleen nog even zien hoe ik de verwarming van de Juwel ga ophangen, deze zit nu netjes in het filterhuis weggewerkt dus moet ik een andere oplossing voor zoeken.
En, natuurlijk bekijken hoe ik in- en uitstroom ga bevestigen.

Dank voor de reactie!
Ja, dat lijkt me inderdaad wel een goede optie.
Dan alleen nog even zien hoe ik de verwarming van de Juwel ga ophangen, deze zit nu netjes in het filterhuis weggewerkt dus moet ik een andere oplossing voor zoeken.
En, natuurlijk bekijken hoe ik in- en uitstroom ga bevestigen.

gewoon met zuignapjes aan het glas 🙂 je kan ook een externe hydor heater kopen maar die zijn wel 3x zo duur als een normale staafverwarming zou zijn.

Ja, hartstikke leuk maar dat is net weer een beetje overdreven. De verwarming van de Juwel is nog prima dus die wil ik er graag bij houden.
Zoveel verwarming heb ik ook niet nodig, hij wil 's nachts nog wel eens aanslaan maar meestal blijft de bak boven de ingestelde temperatuur.

Zoals alles bij mijn hobby's, het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar ik geef geen geld uit als het niet nodig is. Zolang het juist draait vind ik extra uitgaven niet nodig.

Je kan ook een filter kopen die voor nu passend is en later bij de grotere bak er nog één bijplaatsen. Ik heb er ook 2 op de bak draaien en zo kun je met het schoonmaken van je filter afwisselen en als er ooit iets met een filter zou zijn dan draait er nog één op de bak.
Dus Rich zijn opmerking in de laatste zin is zo gek nog niet.

Dat was inderdaad één van mijn opties, John. Dank voor het meedenken!
Grote kans dat dat gaat gebeuren, eventjes wat opzij zetten voor een e901, wat ik zo zie zijn de JBL filters erg populair en als ik naar de prijs kijk zit het daar in de middenmoot

Ik heb ook de 901 en die bevalt prima hoor.

Dat was inderdaad één van mijn opties, John. Dank voor het meedenken!
Grote kans dat dat gaat gebeuren, eventjes wat opzij zetten voor een e901, wat ik zo zie zijn de JBL filters erg populair en als ik naar de prijs kijk zit het daar in de middenmoot

JBL filters zijn inderdaad vrij populair op dit forum, denk dat de meeste of jbl of eheim hebben.

enige nadeel van de JBL (vind ik dan) is dat het een gevuld filter is bij aankoop. maar dan vooral met filter matten/sponzen.
alleen het onderste mandje zit een poreus filter materiaal in.dan heb je nog 3 mandjes met alleen matten.
hiervan zou ik er nog 1 vullen met een poreus materiaal zoals sera siporax of eheim substrat.

Eheim heb ik ook naar gekeken, maar met gelijke capaciteit zijn ze redelijk aan de prijs. Behalve dan misschien de classic serie, die valt nog mee in vergelijking met de JBL.

De vulling die meegeleverd word doe ik niet zoveel mee, ik haal liever het materiaal van mijn voorkeur (of wat ik van anderen aangeraden krijg.)

Het is voor het eerst dat ik een extern filter ga inzetten, het aquarium dat ik had als tiener had een intern Eheim filter met een enkele spons erin, verder niets. Nu dus al een stap verder als destijds (Juwel intern).

Ik ga me eens goed inlezen op soorten filtermateriaal, en dan de knoop doorhakken. Dat het de 901 word is zo goed als zeker.

Bij de JBL heb je al kranen en je koppelt alles snel en makkelijk los. Ik heb het standaard materiaal erin maar in de bovenste bak heb ik in het midden een laagje filterwatten gedaan voor het fijne vuil.

Misschien een hele gekke vraag, maar gezien jij de 901 hebt staan de juiste persoon: Hoe hoog is het filter? Het moet wel een beetje te plaatsen zijn en ik weet niet of het in de kast van mijn rekord800 past 🙂

Je zou tegen die tijd het lege filterhuis van de juwel gewoon in de bak kunnen laten met het verwarmingselement en aanzuigbuis van je toekomstige filter in bv.
Heb het zelf ook zo en bevalt prima.

Als ik dan toch een extern filter aanschaf haal ik liever het interne er helemaal uit. Geeft weer wat meer zwemruimte voor de vissen en heb ik dat lelijke zwarte blok er ook niet meer in.
Dat ik het gebruik is meer gemakszucht en besparing in aanschaf, heb het aquarium voor een paar tientjes tweedehands gekocht 😉

Misschien een hele gekke vraag, maar gezien jij de 901 hebt staan de juiste persoon: Hoe hoog is het filter?

40x18x18 zeg maar. Dat is met het aansluitstuk waar de slangen opzitten.Zal vast wel passen.

JBL filters zijn inderdaad vrij populair op dit forum, denk dat de meeste of jbl of eheim hebben.

enige nadeel van de JBL (vind ik dan) is dat het een gevuld filter is bij aankoop. maar dan vooral met filter matten/sponzen.
alleen het onderste mandje zit een poreus filter materiaal in.dan heb je nog 3 mandjes met alleen matten.
hiervan zou ik er nog 1 vullen met een poreus materiaal zoals sera siporax of eheim substrat.

Bij mij zit er in het midden van de sponsen een grote ronde opening waar ander materiaal inzit.

Dankje, John. Ach, ik maak het wel passend, op de een of andere manier. Anders direct een reden om een andere kast te kopen, maken 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan