Wat is er nieuw

Nieuw filter

NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
Hi,

Heb ondertussen wat vissen rond zwemmen in mijn Rio125 en merk dat het binnenfilter het toch lastig heeft. Moet hem om de dag schoonmaken, anders verliest die al zijn kracht.
Ben nu toch aan het kijken naar een extern filter. Nu is er redelijk wat keus op dat gebied voor dit formaat aquarium. Ook in het aantal liters per uur. Dat gaat van 440 (Eheim) tot 900+ (JBL). Wat is een aanrader?
Zoek een kwalitatief goede en stille filter.

Bedankt alvast!

@NickM heb jij het standaard binnenfilter van Juwel in gebruik? Zo ja, twee tips: verwijder de witte watten (als dat ruimte overlaat: vervangen door extra sponsje) en kijk eens of je aan het opklikbare voorfilter van Juwel kunt komen, die verkopen ze tegenwoordig ook. 🙂

Met die aanpassingen zou hij het goed moeten doen. Elke paar dagen verstopt raken is natuurlijk niet hoe je het wilt hebben.

@NickM heb jij het standaard binnenfilter van Juwel in gebruik? Zo ja, twee tips: verwijder de witte watten (als dat ruimte overlaat: vervangen door extra sponsje) en kijk eens of je aan het opklikbare voorfilter van Juwel kunt komen, die verkopen ze tegenwoordig ook. 🙂

Met die aanpassingen zou hij het goed moeten doen. Elke paar dagen verstopt raken is natuurlijk niet hoe je het wilt hebben.
Die had ik er al uit gesloopt en vervangen voor een Eheim Aquaball. Daar was ik nog minder tevreden over..

Die had ik er al uit gesloopt en vervangen voor een Eheim Aquaball. Daar was ik nog minder tevreden over..
Oooh nu je het zegt, ik zag eerder inderdaad een post van jou voorbijkomen over de switch naar die aquaball. Ik was er ergens al bang voor dat die wat minder goed je bak zou draaien, want ik denk haast dat de juwel meer filterinhoud heeft. Maar zo snel verstoppen als jij nu meemaakt, zou je niet verwachten. Vervelend. Ik hoop dat je vissen hier geen last van gaan krijgen.

De tip van @rjoemman is een goede. Qua prijs/kwaliteit is dat een heel goed filter. Heb ik er zelf ook een van draaien.

De vissen doen het fantastisch. Iedereen lijkt op zijn gemak. Het water wordt om de dag 30% ververst en wordt ook gelijk het filter, in het aquarium water in de emmer, 'schoon gemaakt'. Dan doet het filtertje het weer even top, maar er moet gewoon een extern filter op.
Ik ga eens kijken naar de JBL. Kost ook niet de hoofdprijs. Als ik daar het filter media van de Eheim in stop, kan ik dan gelijk het Eheim filter eruit halen. Of in eerste instantie beide filters laten draaien?

Als je je huidige materiaal overzet kan je meteen draaien maar de JBL komt compleet met vulling.
Ik weet niet wat je nu in je filter hebt maar ik zou de JBL er gewoon naast draaien, met een paar dagen zitten de bacterien er echt wel in hoor.
Desnoods goed je ammonium en nitriet in de gaten houden maar als je toch al om de dag 30% ververst zie ik eigenlijk geen problemen om direct op de JBL te draaien zelfs zonder ze parallel te draaien en zelfs zonder het overzetten van filter materiaal.
In je Rio zitten de bacterien ook in je bodem en eventueel hout als je dat hebt.

Waarom om de dag 30%?
Redelijk visbestand in een korte periode geplaatst met een zwak filter. Vond ze wat snel ademen af en toe. Dus op het moment dat ik het niet vertrouw ververs ik water.

Daarnaast had ik een best bladerdek erin waaronder een hoop troep bleef liggen. Heb dat gister en vandaag voor een groot gedeelte eruit gevist. Daar lag me een partij troep onder. Dat heb ik vandaag er allemaal uitgezogen.

Zo staat die er op dit moment bij

6* Corydoras sp. (C102)
6* Corydoras sterbai
1* Panaqolus sp. L397 (4cm)
10* Dicrossus filamentosus 'orinoco' (dames)
2* Laetacara curviceps (koppel?)

Bijlagen

• 20220124_203031.jpg
    20220124_203031.jpg
    327.6 KB · Weergaven: 96
Mooi.
Die schaakbordjes ook.

Dankjewel.

Kan voor hetzelfde geld, als de JBL, ook een (tweedehands) Eheim 2071 kopen. Die pompt ook 950 liter per uur rond. Wat is de betere keus in jullie ogen?!

Allebei goed. Enkel 2e handsfilter is verder prima. Maar adviseer je wel alle rubbers te vervangen en slangen enZ

En vergeet de media niet te vervangen, als die er uberhaupt nog bij zit.
En ga dan eens kijken naar de prijs 🙂 Filtermedia is niet goedkoop, en het spul dat bij JBL zit is prima media.

En ga dan eens kijken naar de prijs 🙂 Filtermedia is niet goedkoop, en het spul dat bij JBL zit is prima media.
Plus garantie bij een nieuwe. Denk dat de keus is gemaakt..

Te veel spons in jbl.

89 eu
20 eu voor 2liter siporax

109 eu ben je klaar

Ja, ok. Een zakje extra siporax is inderdaad een goed idee (of je moet de boel vol met turf hebben zoals ik, maar ik heb 2 filters 😛 )

Ik zoek ook een oplossing voor turf hehe

Ik zou de onderste twee mandjes minimaal gebruiken voor poreus materiaal. JBL balletjes zijn prima, en dan het 2e mandje van onderen de spons eruit en siporax erin. Je zou die daarboven ook nog kunnen doen.

Gewoon een panty jatten van je vrouw en die volstoppen.
Wel de juiste turf nemen met voldoende humus erin.
Gewoon in je bak hangen.
Ik gebruik doodnormale vijverturf van Aquarium Munster. Spul kost niets (15 euries voor 10 liter ofzo), en gaat bij mij 6-8 weken mee per zakje. Veel goedkoper dan de pellets, en werkt net zo goed.
In je bak hangen kan wat stof geven, maar als je het een nachtje voorweekt in een bakje water en daarna uitknijpt en uitschud is dat er ook alweer uit. Maar dit is redelijk off-topic😛

Ik gebruik doodnormale vijverturf van Aquarium Munster. Spul kost niets (15 euries voor 10 liter ofzo), en gaat bij mij 6-8 weken mee per zakje. Veel goedkoper dan de pellets, en werkt net zo goed.
In je bak hangen kan wat stof geven, maar als je het een nachtje voorweekt in een bakje water en daarna uitknijpt en uitschud is dat er ook alweer uit. Maar dit is redelijk off-topic😛
Maar goed om het over te hebben. Wordt het water daar ook donkerder van? Wilde zelf eigenlijk voor een black water biotoop gaan, maar het water werd met iedere ververs beurt weer lichter.

Gewoon een panty jatten van je vrouw en die volstoppen.
Wel de juiste turf nemen met voldoende humus erin.
Gewoon in je bak hangen.
Humus bij de apie in de koeling?

En echt black water maak je hier mee

IMG_20220124_215856.jpg

Drie dopjes en mijn 1400 liter is zwart

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan