Wat is er nieuw

nieuw filter

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Hallo,

ik heb een aquarium van 128 liter en wil een buitenfilter van eheim.
Ik zit te denken aan een nieuw filter en twijfel tussen de Eheim eXperience 150 (2422), buitenfilter
met volgende capaciteit:
Aquaria: van 80 tot 150 liter.
Pompcapaciteit: 500 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,3 meter.
Afmetingen: 29 x 17,8 cm.
Verbruik: 8 watt.
Filter volume: 2,3 liter

of de

eheim experience 250(2424), buitenfilter
met volgende capaciteit:
Aquaria: van 120 tot 250 liter.
Pompcapaciteit: 700 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,5 meter.
Afmetingen: 34 x 17,8 cm.
Verbruik: 8 watt.
Filter volume: 3 liter

De Eheim 150 daarvan is de capaciteit m.i. (net) genoeg.
De Eheim 250 heeft eigenlijk teveel capaciteit.

Welk filter zouden jullie mij adviseren t.o.v. de capaciteit van de filters en de inhoud van het aquarium.
Zijn er leden die 1 van bovenstaande filters hebben en kunnen zij mij vertellen of deze hen goed bevalt en geruisloos zijn?

bvd Albert

beide filters heb ik zelf niet gehad dus dat is iets wat je moet ondervinden, maar de
Eheim eXperience 150 ververst je bak 4 x per uur dat is ruim voldoende. je moet altijd
oppassen met overcapaciteit dat je niet teveel stroming gaat creeren.

Ik heb een lange tijd een eheim 2213 gehad op mijn rio 125. Werkte heel goed.
Ben nu wel overgestapt op een jbl cristal profi. Deze heeft een handiger systeem om de slangen los te koppelen

Ik zou gaan voor de experience 150. Prima filter. Heb ik ook. Het nadeel vind ik de sprinklers die er bij zitten. Die raken steeds verstopt daar maar dat is met alle sprinklers. Maar daar zou je dus ff naar kunnen kijken voor een oplossing. Verder zijn de filters goed.

En voor het afkoppelen bij schoonmaken kan je natuurlijk dubbele kranen kunnen gebruiken tussen je slangen. Net zo handig, zo niet wat handiger als bij jBL, nadeel bij de JBL is nl dat je de slangen nooit ff snel en makkelijk schoon kunt maken vanaf de pomp. Verder zhebben beide merken prima filters.

edwin1990 zei:
beide filters heb ik zelf niet gehad dus dat is iets wat je moet ondervinden, maar de
Eheim eXperience 150 ververst je bak 4 x per uur dat is ruim voldoende. je moet altijd

Nou,niet dus.Reken maar 2 x,als alles verzadigt is.

Ja, nieuw doet hij dat.

Eindelijk lees ik eens coments waarin wordt gesproken over niet te veel stroming te ce�ren.
Het is inderdaad niet goed voor de visjes om te veel stroming te hebben, tenzij er plaatsen zijn waar er minder stroming is waar ze kunnen uitrusten.
Ook voor het filteren zelf is een trage doorstroming beter. Als je het water te snel door de filter jaagt, krijgen de nitrificierende bacteri�n geen tijd genoeg om de stoffen op te nemen, en ga je vooral mechanisch filteren en niet biologisch.

Jb Malawi

In een Malawibak is het wel gewenst,veel stroming.
Heb ik ook een Eheim 2228 op staan,die flink blaast.

En dat te snel door het filter,zal niet zo snel gaan,als er genoeg materiaal in zit.
Remt allemaal af.

Ik heb zelf de experience 150 2422. Echt 3x prima. Super stil. Filtert prima handige kranen en meegeleverd materiaal. Ik ben er echt heel blij mee.

Hij staat naast mijn bed en ik hoor m nooit.

Hij staat op mijn 100l aquarium aangesloten. 80 cm

Mvg Jorrit

Weinig of juist wel meer capaciteit ivm stroming? het hangt er maar vanaf welke soorten van vissen je wil houden. 😉

Vanwege werk niet eerder kunnen reageren, maar bedankt voor alle reacties
Om met Luc te beginnen, in mijn aquarium zitten corydorassen, kegelvlekbarbelen en marmerbijzalmen.
Uit bovenstaande opmerkingen begrijp ik dat in een malawi bak overcapaciteit eerder gewenst is
maar dat het voor vissen (w.s.andere dan malawi) een overcapaciteit niet goed is.
De bak is 128 liter maar er zit een zandbodem, twee stukken hout en planten in, daarmee is er al minder inhoud.
Ik twijfelde dus tussen bovenstaande filters, maar uit jullie opmerkingen kan ik eigenlijk concluderen dat de experience 150 de beste keus voor mijn aquarium is.,

Bertus, bedankt voor de link, maar ik denk dat de advertentie zojuist is weggehaald.
groeten Albert

Bertus zei:
edwin1990 zei:

Nou,niet dus.Reken maar 2 x,als alles verzadigt is.

Ja, nieuw doet hij dat.

verzadigde pompen gaan inderdaad minder capaciteit leveren maar de stroming blijft noemenswaardig met 2 x je bakinhoud per uur, inkoppertje voor experts topic mischien?

Leuk dat je op mp bent wezen zoeken. In bovenstaande geval is het 1.5 uur rijden naar lisse (heen en terug) , hij stuurt niet op.
Maandag moet ik in het oosten van het land zijn, ben ik twintig minuten van veldhuis in enschede vandaan.
ik denk dat ik daar langs ga. Heb ik een nieuw filter, hoef ik niet ver om te rijden, want ik moet er toch al zijn en heb
misschien nog een topdag ook. Ben er nooit geweest.

groeten Albert

Ja, was meer een hint,hoor.
Stikt van de filters op MP.

Maar, als je er toch heen gaat.!!

Veldhuis is een mooie zaak, zeker aanrader om een keer naar toe te gaan 🙂 Hebben ze genoeg buitenfilters staan 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan