Wat is er nieuw

nieuw filtermateriaal

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Ik heb een eheim professional 3, type 1275
Deze ga ik qua filtermateriaal hele vernieuwen, nu ben ik benieuwd welk filtermateriaal iedereen zoal gebruikt.
Mijn filter heeft 5 mandjes, waarvan de bovenste de voorfilter al voorzien is van een (blauwe) filtermat. Maar ik heb nog vier mandjes over, hoe zou ik deze eens gaan vullen.... :book:

Ik heb zelf een kleinere filter dus minder materiaal, maar ik gebruik een grove spons, filterwatten en siporax. Dat werkt voor mij prima 🙂

Je bedoelt een complete set filtermateriaal kopen Bertus?

Waarom ga jij vernieuwen,dan?

Is het zo slecht?

Ik heb van die plastic buisjes, die laat ik zitten. Een mandje was gevuld met zeoliet en dat wil ik niet meer, En een mandje is gevuld met keramisch spul en dat is wel echt aan vervanging toe. De rest vervang ik gewoon omdat ik een bak compleet nieuw wil gaan opstarten.

Nou, dan koop je toch gewoon,wat er in hoort.
Keramisch, is altijd goed, kan je gewoon gebruiken.

Zorg dat je steeds van grof naar fijn filterd!
dus eerst een grove spons dan een kleinere om te eindigen met een zeer fijne spons of watten
dan het biologisch materiaal pijpjes bolletjes enz.
nadien kan je ook nog de chemische filtering organiseren, zeoliet, actiee kool enz.

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je hierover heel wat post kunnen vinden.

Jb Malawi

We hebben gister net over de indeling al een "discussie" gehad en ik doe eerst de pijpjes onderin en dan de grove spons, dan de fijne en dan de watten. Zo staat het ook op de plaatjes.

cone zei:
Ik heb van die plastic buisjes, die laat ik zitten. Een mandje was gevuld met zeoliet en dat wil ik niet meer, En een mandje is gevuld met keramisch spul en dat is wel echt aan vervanging toe. De rest vervang ik gewoon omdat ik een bak compleet nieuw wil gaan opstarten.

Persoonlijk zou ik filtermateriaal enkel vervangen wanneer bijvoorbeeld de matten echt uit elkaar vallen. Goed schoonmaken voldoet meestal wel.

Normaal vervang ik de matten 1 keer per half jaar, het filtervlies 1x per maand.
De rest van de vulling spoel ik idd alleen af. En per keer aar een mandje afspoelen.
Maar de Biomech ( witte keramische vierkantjes ) brokkelde af en wegens een extreem nitraat probleem in het verleden heb ik een keer zeoliet erin gedaan, dus die vervang ik nu beide. Ik heb hier ook nog een doos lava filtermedium staan die ik er in wil doen.
Omdat ik de bak helemaal opnieuw opstart en ook opnieuw laat indraaien, dacht ik "dan vervang ik dat laatste mandje ook meteen". Dan kan de filter er weer jaren tegenaan.
Ik heb dus nu: -voorfiltermat
- ...........
- lavamedium
- Bio mech (witte vierkantje)
- Plastik buisjes

Ik ben nu nog aan het twijfelen wat ik in het tweede mandje ga doen. Of Eheim subtraat ( bruine bolletjes ) of turf. :juggle:
In de bak komt een groepje corydoras en 7-8 Pterophyllum scalare en 3 Farlowella.

Die matten hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Alleen licht uitspoelen als ze de stroming doen verminderen.
Controleer ook even of zeoliet je fosfaat er niet uithaalt. er staat me iets van bij maar ben niet zeker meer.

@ john, Die zeoliet ga ik juist vervangen he 😉

Ik heb die zeoliet 1.5 jaar geleden er ingedaan omdat mijn NO3 waarden boven de 100 zaten, dat vonden de planten en vooral de vissen niet zo fijn ( gelukkig toen maar 2 goerami slachtoffers). Ik heb toen op aanraden van LFS zeoliet er in gedaan, zou max na twee maanden alleen nog fungeren als normaal filtermateriaal en ik zou het daarom gewoon kunnen laten zitten. Maar nu ik toch opnieuw begin, vervang ik hem.

Ok, ik begreep dat er er nieuwe zeoliet voor zou gebruiken. Niet dat je het voor iets anders zou vervangen 😉.

Eigenlijk is het filtermateriaal wat mee geleverd komt met een Eheim prima en hoeft er niets vervangen te worden tot dat bijvoorbeeld de grove filtermatten uit elkaar gaan vallen. En dit duurt echt jaren!

Als je iets zou willen vervangen zou je er Sera Siporax in kunnen doen. Dit heb je in mini formaat en iets grotere buisjes.

Ik vind het zelf ook altijd leuk om wat te wisselen en experimenteren met filtermateriaal. Uit ervaring kan ik zeggen dat eigenlijk al het materiaal voldoet (voor mij bakken) als er maar minimaal ��n bakje biologisch filtermateriaal in zit zoals; Eheim Substrat Pro of Sera Siporax.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan