Wat is er nieuw

Nieuw hier. Anneke en Nico

• Onderwerp starter Onderwerp starter nkompier
  • Startdatum Startdatum
N

nkompier

Guest
Eind 2006 of begin 2007 hebben we een Juwel Vision 180 aangeschaft en laten installeren door de lfs..
Weinig aan gedaan, af en toe wat plantjes vervangen en wat vis. Verder eigenlijk weinig ☺
Wel tot een paar jaar terug regelmatig het filter onderhouden. Schande, we weten het. Hadden wel regelmatig algen maar die verdwenen ook. En de vissen leken er ook geen moeite mee te hebben.

Zelfs op een gegeven moment 4 grote discussen gehad. Lees net dat dat nu net niet de bedoeling te zijn. Dank lfs.
Nu recentelijk, met dat warme weer, is een hoop mis gegaan. Ook is de pomp er in die periode mee gestopt.
Resultaat zijn 7 overlevenden;
  • stel zwaarddragers
  • 2 Pleco’s. Ooit, jaren terug, als kleine visjes gekregen. Man is nu ruim 20 cm. Vrouw de helft. (Weet al een week dat het pleco’s zijn 😉 )
  • 2 Corydoras albino. Ook pas sinds kort de naam bekend.
  • 1 zoenvis
We gaan nu de bak opnieuw inrichten.
Heb alle planten eruit gehaald, filter weer aan de gang gebracht, en meerdere 75% waterwissels.

Heb zwart zand gekocht, en een voedings bodem (ik weet dat er vele meningen zijn. Maar heb me nu door een kenner laten adviseren. Vandaar.)

Ook een stuk eucalyptus hout (corbo Root). Staat vast vol te zuigen.

Vorige week al een aantal planten gekocht (setje van een webwinkel).

Wat willen we verder? In ieder geval een kleurrijk geheel. Weten nu ook dat we Cory’s hebben, en dat dat een groepsvisje is. Moeten het dan allemaal albino’s zijn of willekeurige Cory’s?
We hadden altijd Kersenbuiken, willen die graag weer terug.
Verder? Neon/Kardinaal tetra’s.
Meer anders gekleurde zwaarddragers.
Wat bijlzalmpjes.

We spitten alle fora en YouTube door. We zijn dus wel even van de straat.

Gr,
Anneke en Nico
image.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom Anneke en Nico.
Ik zou met het gewilde visbestand je bodem eens in overweging nemen, lees je daar even over in.

Welkom Anneke en Nico.
Ik zou met het gewilde visbestand je bodem eens in overweging nemen, lees je daar even over in.
Waar moet ik beginnen? Zoals te doen gebruikelijk vind je voor alles voor en tegenstanders.

Welkom!

Om je vraag te beantwoorden m.b.t. de bodem, Corydoras hebben graag een zandbodem, dit hoeft niet duur te zijn, je kunt bijvoorbeeld filterzand bij de Wildkamp halen met korrelgrootte 0.4 - 0.8 die voldoet prima en wordt veel gebruikt hier op het forum (ook door mijzelf).

Waar moet ik beginnen? Zoals te doen gebruikelijk vind je voor alles voor en tegenstanders.
Kijk voor de beschrijvingen van corydoras eens Hier daar kan je alle soorten vinden met hun beschrijvingen en eigenaardigheden.

Welkom!

Om je vraag te beantwoorden m.b.t. de bodem, Corydoras hebben graag een zandbodem, dit hoeft niet duur te zijn, je kunt bijvoorbeeld filterzand bij de Wildkamp halen met korrelgrootte 0.4 - 0.8 die voldoet prima en wordt veel gebruikt hier op het forum (ook door mijzelf).
Zwart zand is niet goed?

Je hoeft geen antwoord te geven uiteraard.
Het antwoord had Danny al gegeven en zal je ook lezen in de artikelen.
Dus geen scherpe steentjes bodem maar een fijne zandsoort.

Welkom, je vissen zwemmen allemaal bij d ebodem, een teken dat ze zich niet fijn voelen onder dat licht, dus mijn advies zou zijn om er wat drijfplanten in te doen, voelen je vissen zich wat meer beschermd (NB: voor vissen komt het gevaar vaak van bovenaf)

Duidelijk.
Zwart zand is dus niet geschikt.
Zie nu dat dat grover is. 1-2 mm.
Op naar de volgende lfs.

Welkom, je vissen zwemmen allemaal bij d ebodem, een teken dat ze zich niet fijn voelen onder dat licht, dus mijn advies zou zijn om er wat drijfplanten in te doen, voelen je vissen zich wat meer beschermd (NB: voor vissen komt het gevaar vaak van bovenaf)
Klopt, ben ik vergeten mee te nemen. Morgen gelijk halen. Dank

Hallo Anneke en Nico, welkom hier! Ik ben ook een beginner, en heb al zóveel aan dit forum gehad! Het is ook 'hun schuld' dat ik inmiddels aan mijn 3e bakje toe ben 😉

Duidelijk.
Zwart zand is dus niet geschikt.
Zie nu dat dat grover is. 1-2 mm.
Op naar de volgende lfs.

Als je van zwart houdt: ik heb JBL Sansibar Dark met korrelgrootte 0,2-0,6mm in mijn (kleinere, 57 liter) bak en daar grondelen 6 Corydoras Paleatus op met heel veel plezier. Hun baarddraden blijven op een dergelijke bodem heel, en ze filteren het zand met hun kieuwen. Beide onontbeerlijk voor een goed cory-leven. Deze grond is niet in-zwart maar mooi donker antraciet. Ik ben er blij mee.

Ik zou je groepje cory's uitbreiden tot 10 dezelfde. Het zijn enorm leuke actieve groepsdiertjes.

Zojuist een bericht naar de LFS gestuurd. Even wachten op reactie.
En ja, wij vinden zwart mooi. Kijken nu al jaren tegen lichtblauw aan....
tekst bewerkt.

Ik vind zwart ook erg mooi. Ga morgen een kleinere bak (25liter) vullen met Dennerle Sulawesi garnalenkies. Iets grover (zou ik niet voor de cory's gebruiken), en dieper zwart.
Hornbach heeft ook zwart zand: https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html.
Schijnt mooi zwart te zijn en is net iets grover dan JBL Sansibar (0,4-0,8mm)

Ze, behalve de pleco’s en Cory’s, zwemmen nu weer boven. Maar had drijfplantjes al op de lijst.

Lees dat pH ook probleem kan vormen. Zit nu op 7.4 - 7.6. Maar niet voor alle Cory’s.
Maar heb de tijd.

Ok, 10 minuten geleden gebeld door de lfs. Hi vertelde dat de info op internet echt strijdend is. Dat is niet te ontkennen. Ik kon het dus probleemloos gebruiken. Kweenie of ik dat nog zou doen.
Hij ging nog een filmpje sturen met bewijs dat het goed zit.

Echter geen filmpje. Maar weer een telefoontje. Het spul wat ik heb ontvangen is toch te scherp voor de Cories. Hij had even ruggespraak gehouden.
Blij dat dit uit de lucht is. Ik wil wel zwart, maar alternatieven zijn daar veel duurden.
Straks even checken of Hornbach het fijnere spul zoals boven geadviseerd (en ik al eerder op het oog had) op voorraad is heeft.

Krijg in ieder geval mijn geld terug en de drijfplantjes liggen ook op me te wachten.

Niet elke lfs die vissen en toebehoren verkoopt, heeft er ook verstand van. Ik ben daar enorm mee de bietenbrug opgegaan. Helaas. Heeft me veel stress en een paar dode vissen gekost...

Update. Gistermorgen bij de Hornbach zwart zand gehaald. 0.4 - 0.8 mm, en het ’foute zand’ teruggebracht naar de lfs. Ik ben nu op zoek naar een goede lfs in de omgeving van Haarlem.
De vissen gevangen en bewaard in een plastic bak van de Blokker. 45 liter. Ook de plantjes erin gelegd.
Grind hevelen via een lange slang (10 meter) lukte niet. Was een tip van de lfs. Dus met emmers gedaan. Vervolgens het water met een Oase pomp door de tuin afgevoerd. Blijft dan 5 cm over. Hoe krijg ik dat er de volgende keer uit?
Dus de rest met maatbekers en een soort pampers geleegd.
Voeding erin en 3 zakken grind.
Vervolgens de rest, inclusief de nieuwe eucalyptus wortel erin gestopt.
ziet er aardig uit. Even wachten welke plek de pleco’s gaan opeisen. Er lagen een paar plantjes los. Moet dit even in de gaten houden.
Ook wat drijfplantjes toegevoegd.
En nu. Geen idee. Behalve meer Albino Cory‘s weet ik het nog niet. een aantal verschillend gekleurde zwaarddragers. Tips / suggesties zijn welkom. In het verleden kozen we de vissen op kleur. Niet de juiste methode weten we nu.
Zoek ook nog een bodembedekker voor een deel van de bak.
Resultaat tot nu:
5F749FD9-9C6E-4304-A5C1-9DD6630549CB.jpeg

Heems in Heemstede is ook een goede zaak.
Heems was de zaak waar ik was geweest 🙂 Maar de boel ik opgeklaard. Ben daar nu regelmatig te vinden.

Een advies was ik regelmatig tegenkwam is om de Pleco's weg te doen. Ooit gekomen als kleine visjes. Een van de 2 was ruim 25 groot nu.
Dit even bij de LFS besproken. Mocht ze daar heen brengen. Ze zwemmen nu in een grote bak met Koi karpers.

Het antwoord had Danny al gegeven en zal je ook lezen in de artikelen.
Dus geen scherpe steentjes bodem maar een fijne zandsoort.
Ik zei nergens staan dat ik scherpe steentjes in de bak wilde doen. Had het over zwart zand.
Ok, dat zwarte zand wat ik had gekregen bleek heel fijn scherp grind te zijn. Maar volgens mij konden jullie dat niet weten. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan