Wat is er nieuw

Nieuw hier en meteen een vraagje :) (klein zoetwater aquarium)

nanneke

New member
Lid geworden
22 juni 2023
Leeftijd
42
Hallo allen!

Wij hebben sinds een klein jaar via marktplaats een 65 liter zoetwater aqyarium met 4 cardinal tetras en een mandarin tetra (er is er in t weekend 1 van dood gegaan, maar die had vanaf t begin een raar dikke buik)

Ik heb onlangs m onlangs helemaal schoongemaakt (2/3e van water achter gehouden) steentjes gewassen, bak gewassen etc. Want er zat alg op de ramen en hij had geen goede waardes.

Nu wel weer (wel weinig nitraat nitriet lijkt)
Alleen DE VISJES LUSTEN INEENS HUN VOER NIET MEER! we snappen er niks van
Iemand tips?

Bijlagen

• 20230622_095212.jpg
    20230622_095212.jpg
    69.3 KB · Weergaven: 104
Wat zijn de waterwaarden en hoe meet je die? De bodem moet je normaliter zoveel mogelijk met rust laten ivm de bacterien en stoffen die in de bodem zitten.
Wat voor filter heb je op de bak?

Dank voor je antwoord. Volgensmij zijn de waardes best ok. (Zie foto) Beter als voor de schoonmaak, tenminste, dat lijkt zo. Filter is superfish aquaflow 50. We hebben ook dat filter vervangen bij schoonmaak.

Ze eten nog steeds niet (spugen het weer uit) maar ze zien er wel goed uit en zijn 'actief'

Groeten nan

Bijlagen

• 20230624_093223.jpg
    20230624_093223.jpg
    45.6 KB · Weergaven: 70
Dank voor je antwoord. Volgensmij zijn de waardes best ok. (Zie foto) Beter als voor de schoonmaak, tenminste, dat lijkt zo. Filter is superfish aquaflow 50. We hebben ook dat filter vervangen bij schoonmaak.

Ze eten nog steeds niet (spugen het weer uit) maar ze zien er wel goed uit en zijn 'actief'

Groeten nan

Een onderhoud van een aquarium is niet hetzelfde als het onderhoud van je huis. Hoe goed bedoeld ook: door je bodem te spoelen en je filter te vervangen zit je eigenlijk terug in een opstartfase. Dit betekent dat je bak weer de juiste bacteriën moet opbouwen om in balans te komen.

Beter blijf je zo lang mogelijk van je filter tot hij wat slechter doorstroomt en dan spoel je (niet te fel) het sponsje in wat aquariumwater (niet onder de kraan). Voor de rest hevel je elke week de bodem wat af bij de waterwissel.

Nu het gebeurt is zou ik het nitriet goed opvolgen met een druppeltest want misschien komt er toch nog een piek. Als er een piek is: een flinke waterwissel doen en de dag erna opnieuw testen.

Wat je visjes nu betreft: hoeveel keer per dag geef je voer en hoeveel? Een 5-tal kleine visjes hebben weinig voer nodig. Wat niet opgegeten wordt haal je best weer weg want met een nieuwe filter zal dat je bak weer gaan belasten.

Succes.

En welkom !

Een onderhoud van een aquarium is niet hetzelfde als het onderhoud van je huis. Hoe goed bedoeld ook: door je bodem te spoelen en je filter te vervangen zit je eigenlijk terug in een opstartfase. Dit betekent dat je bak weer de juiste bacteriën moet opbouwen om in balans te komen.

Beter blijf je zo lang mogelijk van je filter tot hij wat slechter doorstroomt en dan spoel je (niet te fel) het sponsje in wat aquariumwater (niet onder de kraan). Voor de rest hevel je elke week de bodem wat af bij de waterwissel.

Nu het gebeurt is zou ik het nitriet goed opvolgen met een druppeltest want misschien komt er toch nog een piek. Als er een piek is: een flinke waterwissel doen en de dag erna opnieuw testen.

Wat je visjes nu betreft: hoeveel keer per dag geef je voer en hoeveel? Een 5-tal kleine visjes hebben weinig voer nodig. Wat niet opgegeten wordt haal je best weer weg want met een nieuwe filter zal dat je bak weer gaan belasten.

Succes.

En welkom !
Ik denk dat TLS het water boven de bodem afhevelen bedoelt. Want dat is wat je doet, met een slang hevel je het water boven de bodem af, liefst 50% van het water en dat elke week. Voor de rest blijf je van de bodem en het filter af. Alleen als het filter niet meer goed doorstroomt kan je het schoonmaken, maar inderdaad niet te schoon, want je hebt de bacteriën nodig voor het omzetten van de afvalstoffen. En je bodem schoonmaken houdt dus niet in dat je alle steentjes eruit haalt en dan helemaal schoon spoelt, maar dat je met een bredere hevelslang of iets dergelijks een deel van troep uit de bodem haalt tijdens de waterwissel.

Ten eerste klopt het dat je de bodem zoveel mogelijk met rust moet laten maar ik zou een ander filter kopen Die SF Aquaflow 50 is echt heel minimaal en bijna nog te klein voor een nano bakje. Ik gebruik de 100 in de nano en in het verleden op een 60cm maar bij de laatste is dat ook al krap vaak.
Dit filtertje bevat amper spons voor de bacterien om zich te vestigen.

Ten eerste klopt het dat je de bodem zoveel mogelijk met rust moet laten maar ik zou een ander filter kopen Die SF Aquaflow 50 is echt heel minimaal en bijna nog te klein voor een nano bakje. Ik gebruik de 100 in de nano en in het verleden op een 60cm maar bij de laatste is dat ook al krap vaak.
Dit filtertje bevat amper spons voor de bacterien om zich te vestigen.
Voor 5 visjes is het groot zat 😄 maar het kan geen kwaad iets groters er in te plaatsen nee. De sponsjes vallen me ook zwaar tegen. Het is vooral een stromingspompje maar dat is al heel wat in vergelijking tot filterloze aquariums. Zou kunnen dat de filter verstopt was en daarom werd vervangen?

Ik weet niet of je dat filter kent Don maar zelfs voor een nano is het nog krap hoor. Er zit een heel klein stukje spons in en lijkt meer op een veredelde skimmer van Eheim.
Men zegt weleens dat de Aquaflow 100 niet veel voorstelt maar de 50 is echt een ramp.
Ik zou die bij de nano met garnalen nog niet willen gebruiken.

Ik weet niet of je dat filter kent Don maar zelfs voor een nano is het nog krap hoor. Er zit een heel klein stukje spons in en lijkt meer op een veredelde skimmer van Eheim.
Men zegt weleens dat de Aquaflow 100 niet veel voorstelt maar de 50 is echt een ramp.
Ik zou die bij de nano met garnalen nog niet willen gebruiken.
Heb er hier 2 draaien 😄 filtersponsje is net zo groot als mn 75l pompje dus wat dat betreft...
Ik zelf heb in nn 60l een 50l en 75l pompje draaien.

De aquaflow 50 is wel pittig weinig. Maar niet onmogelijk voor een bescheiden vissenbestand van 5 vissen. Ik ben meer benieuwd naar de temperatuur van het water vanwege de kardinaaltjes. Die zijn vrij gevoelig voor lagere temperaturen volgens mij

Groeten nan
Deze waterwaardes zijn de kraanwater waardes toch? Want het water is ververst voor de test?

Aangezien het aquaruim helemaal opnieuw is schoon gemaakt, de stenen gepoetst zijn en het filter is vervangen heb je nu heel weinig bacteriën.

Deze bacteriën hebben aanhechting nodig, ze zitten niet in het water maar aan de stenen, in het filter, op het glas aan je planten. Eigenlijk bijna alles wat je hebt schoongemaakt.

Wat je nu hebt heet een fish in cycle. Je aquarium is niet opgestart maar je hebt wel al bewoners.

Dit kan geen kwaad als je niet meer bewoners neemt. De waterwaardes zullen nooit zo maar jn eens omhoog schieten. Wel is het belangrijk niet te veel te voeren. De vissen zullen het niet van de bodem halen. Dus het voer gaat rotten op de bodem wat het water bevuild.

Aangezien je nu weinig bacteriën hebt om die bevuiling onschadelijk te maken voor de vissen zal je het water extra goed schoon moeten houden. De rest van het aquarium kan je het beste met rust laten. Zolang de filter goed doorloopt hoef je die niet schoon te maken

Je zal binnenkort waarschijnlijk last krijgen van algen. Dat komt dan omdat het aquaruim uit balans is. De algen die maken daar gebruik van. En zorgen er voor dat het aquaruim weer in balans komt. De algen zullen je helpen het aquaruim in balans te brengen en het is onvermijdelijk dat ze ontstaan. Het hoort bij het aquarium.

Wel is het belangrijk dat de algen uiteindelijk verdwijnen. Dit kan je doen door de planten aan te sterken. De planten aansterken kan je alleen doen met de juiste waterwaardes. En de juiste waterwaardes kan je alleen stabiel bereiken door een stabiel aquarium.

Dus eerst zaak om het aquarium weer in balans te brengen, de bacteriën moeten de komende 4 tot 8 weken weer herstellen. Waarin de eerste weken het meest kritisch zijn. Dan is het van belang bet water schoon te houden voor de vissen. Ik zou minimaal om de dag een waterwissel doen van 50% en dat langzamerhand steeds meer uitbouwen de komende weken.

Voor 5 visjes is het groot zat 😄 maar het kan geen kwaad iets groters er in te plaatsen nee. De sponsjes vallen me ook zwaar tegen. Het is vooral een stromingspompje maar dat is al heel wat in vergelijking tot filterloze aquariums. Zou kunnen dat de filter verstopt was en daarom werd vervangen?
Hoi @nanneke

Even voor de zekerheid ter informatie. Bij Superfish wordt geadviseerd om elke maand het cartridge van het filter te vervangen. Beter is om zoals gezegd bij minder doorstroming het filtermateriaal licht spoelen in aquariumwater.
Omdat je in feite opnieuw bent begonnen met indraaien zou ik elke dag 50% waterwissel doen omdat er nog een nitrietpiek zal komen wat giftig is voor de vissen. En inderdaad de waterwaardes goed in de gaten houden. Normaal gesproken laat je een aquarium 4 weken indraaien zonder vissen.

Goed dat je je gemeld hebt op het forum. Hier zijn heel veel mensen met jarenlange ervaring die ook jou goed zullen en willen helpen. Het komt helemaal goed! Heb geen zorgen. 🙂

Laatst bewerkt:
Paar opmerkingen wel
Er hoeft niets aan het water toegevoegd worden in nederland want we hebben niet echt van die schadelijke stoffen in ons kraanwater. Waterwisselen is voldoende

Ook hebben ze het over testen. Als je elke dag het water optijd wisseld hoeft dat niet. Je kan moeilijk 3 keer op een dag gaan wisselen. Dus als je elke dag wisseld valt er weinig te testen.

Daarnaast zijn er ook voordelen aan een fish in cycle. Het hele aquarium is er aan gebaat aangezien het aquaruim gelijk aan de vissen kan wennen. De bacterie cultuur past zich gelijk aan de huidige situatie. In tegenstelling tot wanneer je het pas na 4 weken zou doen en je alsnog je aquarium moet laten aanwennen.

Er zijn mensen die van mening zijn dat als je het goed doet het geen kwaad kan.
Ook is het heel belangrijk niet te veel te voeren. Dat doet nog het meeste kwaad. Nitraat kan net zo giftig zijn als nitriet. Bijde moeten onder een bepaalde waarde blijven. Dan is er geen gevaar. Nitriet zit zelfs in kraanwater. Nitriet op 0 bestaat niet. Dan zouden de bacteriën uithongeren 😄

Dankjewel allemaal! Super leerzaam!
Ik heb inderdaad dexsteentjes onder de kraan gespoeld en de bak schoongemaakt (gewoon met alleen water) maar wel 2/3e van het 'orginele' water behouden en 1/3e aangevuld met kraanwater.
Ik heb zo'n automatische voerder en ze krijgen 1 x per dag voer. Ik heb het openingetje al deels dichtgeplakt, want er kwam teveeel uit.
Nu voer ik minder, schat 5 mm diameter aan voer per dag.
Dat eten ze nog steeds niet.

Ik ga elke dag de waardes testen in ieder geval.

Dank!

Ik zou geen automatische voerder op een aquarium met 5 vissen zetten. Gewoon zelf wat voer geven.

Dankjewel allemaal! Super leerzaam!
Ik heb inderdaad dexsteentjes onder de kraan gespoeld en de bak schoongemaakt (gewoon met alleen water) maar wel 2/3e van het 'orginele' water behouden en 1/3e aangevuld met kraanwater.
Ik heb zo'n automatische voerder en ze krijgen 1 x per dag voer. Ik heb het openingetje al deels dichtgeplakt, want er kwam teveeel uit.
Nu voer ik minder, schat 5 mm diameter aan voer per dag.
Dat eten ze nog steeds niet.

Ik ga elke dag de waardes testen in ieder geval.

Dank!
Bij knaagdieren heb je wel eens dat ze zeggen dat je het beste de bodembedekking met rust moet laten en behouden en de hele kooi wel schoon moet maken om stress te voorkomen. Maar bij vissen is het bijna het tegenovergestelde.

Het water kan er 100% uit (zolang de waardes en temperatuur ongeveer het zelfde zijn) en de bak zelf mag lekker "vies" blijven. Je mag makkelijk 50 tot 80% vers water wisselen in de zoveel dagen. Kan geen kwaad voor de vissen althans.

De planten halen ook vooral graag voeding uit de bodem. Het waterkolom kan het beste schoon blijven. Dan groeien de planten over het algemeen ook beter heb ik begrepen.

Ik zou geen automatische voerder op een aquarium met 5 vissen zetten. Gewoon zelf wat voer geven.

Ik zou zo iets geven eens in de 2-3 dagen. Weet niet of dat veel is. Heb kleine handen 😜

Bijlagen

• IMG_20230624_220212.jpg
    IMG_20230624_220212.jpg
    30.7 KB · Weergaven: 64
voor de topic starter:

Ik zou voor die paar visjes eerder iets geven als een snufje “zout”. Geen zout natuurlijk maar een snufje van je voer. Granulaat is compact en bevat relatief veel voedingsstoffen per volume. Als je elke dag een snufje Tetramin vlokken tussen je vingers “verkruimelt” krijgen je vissen zat.

Jeetje, jij bent echt wakker als je wakker bent. Stom stom stom, je hebt heul errug gelijk. Mai misteek. :deal:😛

@nanneke zolang je de 50% waterwissel blijft doen en idd een beter filter zou kiezen dan hoef je echt niet steeds te testen. En om niet steeds met emmers te sjouwen zou ik je aanraden om een tuinslang te gebruiken. Het ene eind in de bak en bijvoorbeeld in de tuin ff kort het andere uiteinde aanzuigen. Een veerklem die ze ook in de bouwmarkt hebben houdt de slang in de bak.

Jeetje, jij bent echt wakker als je wakker bent. Stom stom stom, je hebt heul errug gelijk. Mai misteek. :deal:😛
Dat is dus een teken dat jij voortaan eerder je bed in moet gaan😉

Dat is dus een teken dat jij voortaan eerder je bed in moet gaan😉

Yep, maar ook dak sterkere thee moet zuupen. :madd:😀

[SUP]Nog ff en ik moet ook nog kroketten eten.. 🙄🙄🙄🙄🙂🙂[/SUP]

Laatst bewerkt:
Ik zou zo iets geven eens in de 2-3 dagen. Weet niet of dat veel is. Heb kleine handen 😜

Ik vind dat wel erg veel voor 5 visjes. Visjes hebben geen maag dus kunnen niet zoals bijvoorbeeld leeuwen in 1 keer veel eten en daar dagen op teren. Ik zou voeren zoals @NicoleE zegt.

Die buis werk inderdaad erg goed maar goed toch zou ik niet tevaak in de bodem gaan woelen.

Ik vind dat wel erg veel voor 5 visjes. Visjes hebben geen maag dus kunnen niet zoals bijvoorbeeld leeuwen in 1 keer veel eten en daar dagen op teren. Ik zou voeren zoals @NicoleE zegt.
In de praktijk is dat bij mij 5 dagen maar misschien is het nog wel een beetje veel 😄 ik wil gewoon zeker zijn dat alle vissen wat krijgen. Als ik mn ancistrussen zie vermageren maak ik me wel zorgen 😅

Zelf ben ik niet gek op vlokvoer. als er iets is wat mn filter verstopt 😅vlokken geen ik alleen heel soms aan guppen. De rest van mn vissen weten niet eens dat het boven aan drijft

Niet om te woelen. Maar de toplaag er kun je perfect mee behandelen. Dat vuil en afgestorven blad neem je mee van de bodem.
Ja de bovenste steentjes kunnen weinig kwaad. Is juist goed zelfs om die af en toe om te draaien. Alleen te diep je boden in moet je hiet willen (halve cm ofzo?)

even een update 🙂 ondertussen is de 2e orange tetra ook gestorven. was sneu want ze (het is een zij volgens de kinderen;)) heeft eerst 2 dagen aan de oppervlakte van de bak gezwommen en toen ze dood was lag ze op de bodem het arme beestje. er zijn nu nog 4 cardinal tetra's over, de waterwaardes zijn weer goed, geen nitriet piek ofzo gehad. Achteraf denk ik dat het water misschien te heet is geworden met die hete dagen (hij staat overigens niet in de zon thuis) dank nogmaals voor alle tips!

even een update 🙂 ondertussen is de 2e orange tetra ook gestorven. was sneu want ze (het is een zij volgens de kinderen;)) heeft eerst 2 dagen aan de oppervlakte van de bak gezwommen en toen ze dood was lag ze op de bodem het arme beestje. er zijn nu nog 4 cardinal tetra's over, de waterwaardes zijn weer goed, geen nitriet piek ofzo gehad. Achteraf denk ik dat het water misschien te heet is geworden met die hete dagen (hij staat overigens niet in de zon thuis) dank nogmaals voor alle tips!
Ik hoop dat het nu allemaal weer een beetje stabiel word in iedergeval! 😄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan