nieuw hier Robin met aquarium 200x70x60


robin v

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2020
Berichten
70
Leeftijd
47
Locatie
maasland
hallo iedereen ik ben robin en ben weer begonnen met een aquarium (oké ik moet nog gaan beginnen)

in 2011 heb ik met spijt in mijn hart het aquarium moeten verkopen we hadden toen een door kijk bak van 180x60x60 met alle techniek erin en erop.
waar onder co2 gestuurd door ph meter, ghl computer, bodem verwarming, automatisch waterververs systeem, 2 potfilters en neem maar op maar dat was toen.

afgelopen zondag maar een aquarium tweedehands gekocht met ook de nodige techniek hij is 200x70x60 incl kast.
deze is gebouwd in duitsland en is van 15mm dik glas.
er zitten drie pot filters bij 2 van jbl en 1 van superfisch, een co2 instalatie met 2 2KG flessen met een difussor die op de slang van de pomp zit?
2 staafverwarming ingebouwd op de slangen van de pomp (zelfbouw zag er goed uit).
led verlichting van sera met 2 regelaars om alles na te boosten.
sera maan cycles led lamp.
en van alls en nog wat maar dat ga ik rustig bekijken als ik hem heb.

de bedoeling is dat die van de zomer gaat draaien dus ik heb nog even de tijd.
het moet een gezelschap bak worden met de nodige planten gezien ik er alweer een tijd uit ben zal ik de nodige info nog moeten verzamelen dus de vragen gaan nog wel komen.
eerst het aquarium ophalen dat staat gepland op 23 feb.

voor zover even mijn voorstel ronden groeten Robin
 
Succes ermee!
ik bewonder wel je geduld. Ik had dat transport al geregeld, en een week later zou die draaien.
 
bedankt alle.

geduld moet ik wel hebben eind juni komt er een nieuwe vloer in de woonkamer dus daar moet ik op wachten volgens ga ik eind juli op vakantie en ik ga hem niet net voor de vakantie opstarten.
het transport is het probleem niet dat kan ik zelf maar als het aan mij ligt had die al gestaan.
 
Welkom, spannend project wat ik zeker ga volgen.
Ik zit in dezelfde situatie, moest in 2008 stoppen met de hobby en heb hem nu weer gestart.
Donderdag de 30e komt mijn bak en ik ben ook weer van scratch opnieuw gestart.
Er is veel veranderd in de jaren qua techniek maar ook methoden voor plant bemesting, succes met inlezen.
 
bedankt alle.

geduld moet ik wel hebben eind juni komt er een nieuwe vloer in de woonkamer dus daar moet ik op wachten volgens ga ik eind juli op vakantie en ik ga hem niet net voor de vakantie opstarten.
het transport is het probleem niet dat kan ik zelf maar als het aan mij ligt had die al gestaan.
Dan is de bak opstarten met wat plantjes voor je vakantie toch ideaal.
Kan die al lekker indraaien. En als alles onder de alg zit gooi je de plantjes er uit, en zorg je voor nieuwe.

Als eerste plantjes probeer je gewoon wat hoornblad, waterpest en ander snoeiafval van een buurman aquarist te scoren.

Dan krijg je de bak na je vakantie snel stabiel.
In die eerste weken moet je eigenlijk niks doen.
 
Welkom!
Weet je al wat voor vissen je erin wilt gaan houden?

Hier ook jaren geleden gestopt.
Deed toen ook maar wat.
Over 1,5 week ong komt onze 2,5 meter bak. Dus vooral erg aan het inlezen.
 
we weten nog precies wat voor vis erin komt we denken wel aan de volgende vissen
maanvis
corydoras
garnalen
dwergklauwkikker
en verder zijn we nog niet ook moeten we nog goed kijken of het allemaal bij elkaar past.
 
Maanvissen en corydoras kan.
Maanvis met garnalen kan ook, mits ze voldoende verstop plekken hebben zoals onder een berg stenen o.i.d. maar dan zie je ze maar weinig.
Maanvissen met dwergklauwkikkers vindt ik een vreemde combi, maar misschien wel mogelijk daar heb ik geen ervaring mee.
Heb je al na gedacht over welke Maanvissen je wilt?
 
nou daar vraag je me wat, gewoon maanvis is zeker niet genoeg :D dus nog geen flauw idee.
wij vinden de oranje gekleurde maanvis mooi.
vroeger hadden we ook maanvissen en dwergklauwkikkers in 1 bak en dat ging goed.
 
Nog van harte welkom op dit forum! :petjeaf:
In de afgelopen jaren is er inderdaad een hoop veranderd en hier op het forum is heel erg veel, zo niet alle, informatie terug te vinden om je weer helemaal up-to-date te krijgen. Wat een mooi project waar je mee gaat starten en ik volg het erg graag. Ook ik heb bewondering voor het geduld dat je op weet te brengen, ook al heb je eigenlijk geen keus met het laten plaatsen van een nieuwe vloer. Ik had mogelijk de stoute schoenen aangetrokken en was vast begonnen.

Nogmaals van harte welkom en ik ben erg benieuwd naar je project hoor!
 
het is weer even geleden maar door corona hebben we de vloer moeten uitstellen, maar het goede is hij staat nu voor half november gepland dus wie weet staat die eind november wel.
 
vandaag bij rjoemman wezen kijken naar zijn aquarium incl techniek, maar dat is een mooie bak zeg wou (y).
ik ben ook heel wat wijzer geworden van de techniek van vandaag er is wel wat verandert in de afgelopen jaren dus bedankt dat je zoveel tijd voor me heb willen maken.
de techniek is ook zoals ik het in gedachten had en de twijfel over wel of geen bioloog is gelijk weg, de bioloog komt er.
ook de co2 reactor is goed bekeken die ga ik ook bouwen ik heb van hem nog wat pvc materiaal gekregen wat die hij nog over had nogmaals bedankt daar voor.

nu ga ik eerst de doorvoeren voor door de bodem bestellen om vervolgens de gaten te boren, daarna kan ik aan de kast beginnen ( mocht die breken zou het zomaar kunnen dat het aquarium groter wordt :unsure: maar daar gaan we niet vanuit )
mocht er iemand tips hebben voor het boren dan hoor ik ze graag.
 
Mooi om te lezen dat je bij een mede forumlid ( rjoemman) ben wezen kijken naar de techniek,die zal grenzen aan het beste wat er momenteel mogelijk is qua bioloog en overige techniek.

Gaten boren in een ( glas) bodem kan met de juiste glasboor geheel door de eigenaar gebeuren,maar je hebt een vaste hand nodig,je mag niet of nauwelijks afwijken van de verticale boorstand,dus echt niet te veel naar links of rechts,daarbij is de belangrijkste factor het koelen van de glasboor want die wordt warm,je kan dit doen door een contineu kleine waterstraal op de glasboor te laten stromen,niet te hard drukken,en in vaktechnische termen te spreken de boor het werk laten doen zonder al te veel druk.
Zo af en toe de glasboor even uit het te boren gat halen,(draaiend) en controleren hoe diep je al geboord hebt.
Zodra je denkt dat je beina de bodem heb bereikt de druk wat wegnemen,vanwege splintervorming aan de onderzijde,zodra de glasboor door de bodem is,dat merk je,dan voorzichtig met draaiende boor deze voorzichtig weer omhoog halen.
De diameter die je nu geboord hebt zit nu in de glasboor,haal deze er voorzichtig uit.
Ook erg belangrijk is dat het te boren gat niet te klein is,beter te groot dan later meemaken dat de doorvoer te klein is.
gr.bert
 
Gebruik een boormachine die niet al te oud is,en( regelbaar is in toerental) van zichzelf al ongewenste roterende bewegingen gaat maken,dit had dus onder het vorige bericht moeten staan,maar goed,beter in een keer goed,dan andersom.

Gat boren met een laag,en vooral niet een te hoog toeren-bereik,langzaamaan is ook goed.
 
nu ga ik eerst de doorvoeren voor door de bodem bestellen om vervolgens de gaten te boren, daarna kan ik aan de kast beginnen ( mocht die breken zou het zomaar kunnen dat het aquarium groter wordt :unsure: maar daar gaan we niet vanuit )
mocht er iemand tips hebben voor het boren dan hoor ik ze graag.

Hier zou dat betekenen dat iemand zeker even te hard zou duwen... Woops 3,5 meter dan maar @Nanoe
 
vandaag een hoop dingen uitgezocht en 1 ding is zo goed als zeker we gaan de bodem met zand bedekken.
waarschijnlijk wordt het filter zand korrel 0,7-1,2 mm van wildkamp
 
zo de spullen binnen gekregen om de gaten in het aquarium te boren :oops:

IMG_6722.jpg


dus tja eerst maar een mal maken zodat de boor niet weg loopt en de gaten op de juiste plek komen.
IMG_6724.jpg


de bak een beetje schuin gezet water erin en boren maar :br:
IMG_6727.jpg
IMG_6726.jpg
IMG_6725.jpg

beide gaten tegelijk geboord want als ik eerst 1 gat helemaal zou boren ben ik het water kwijt voor de koeling en dat werkte perfect nergens problemen mee gehad met een half uur zaten ze er allebei in.
viel mij alles mee wel 1 tip laat de boor rustig draaien ik zat denk op 400 toeren. en de boor een klein beetje bewegen tijdens het boren dan loopt die niet vast.
IMG_6728.jpg

nu staat die met water erin kijken of alles dicht is, ik weet dat het nog uit elkaar moet maar dat is voor mijn gerust toestand ;)

nu probeer ik er alleen nog achter te komen hoe hoog het glas moet worden van de droogkamer en welke kam ik moet gebruiken ?
hier weet ik echt nog niks vanaf, hoe maak je eigenlijk de kam vast aan het glas :unsure:
 
Deze kam kopen samen met de bijbehorende klemmen.
Je klemt hem dan zo op je overloop.
Onderkant van de kam zelf, dus waar de spijltjes beginnen + 1 a 2 cm wordt het niveau van je water




aqua-medic-overflow-comb-with-holder-50-cm-3.jpg_May-8-2019-822pm.jpg
 
hij komt haaks op de muur te staan en we hebben besloten dat die 20 cm van de muur komt dit stuk werken we wel gelijk af met de aquarium kast.
dus de aanvoer doen we buitenom maakt veder niet uit en hij zit daar dus ook uit het zicht.
 
Deze kam kopen samen met de bijbehorende klemmen.
Je klemt hem dan zo op je overloop.
Onderkant van de kam zelf, dus waar de spijltjes beginnen + 1 a 2 cm wordt het niveau van je water

De waterhoogte = normaliter hoogte van je Durso
Als je te veel water door laat bovenkant van je kam (afhankelijk van de vervuiling van je kam) en hoe hard je pomp draait.
En als je Raoul heet en slakken in je pijpjes laat lopen bovenkant van je aquarium ;)

Je droogkamer moet uiteraard een paar cm hoger zitten dan je overloop neem wat marge, niemand zit erop te wachten dat als om wat voor reden je waterstand iets omhoog komt (of je vissen golven maken) dat het water via je droogkamer naar beneden komt.

Laat je je aanvoerleiding door je droogkamer lopen of maak je daar een aparte buis voor?
 
hij komt haaks op de muur te staan en we hebben besloten dat die 20 cm van de muur komt dit stuk werken we wel gelijk af met de aquarium kast.
dus de aanvoer doen we buitenom maakt veder niet uit en hij zit daar dus ook uit het zicht.
Maar waarom klooien met een droogkamer als je de aanvoer slang / buis ook al buitenom doet? Dan kan je toch net zo goed de kabels van de verlichting ook buitenom doen?
 
ergens is er een mis communicatie die droogkamer ( volgens mij heet dat zo :unsure: al is die helemaal niet droog ) heb ik nodig voor mijn bioloog.
dus 1 gat is voor de afvoer en de andere is voor de nood overloop.
veder gaat idd alle techniek en elektronica buitenom hebben we besloten.
 
haha een droogkamer is droog om kabels en leidingen doorheen te laten voeren. Dat ding wat jij bedoelt is denk ik de overloop ;)
en die heb je vooral om er voor te zorgen dat als je pomp stil valt niet de helft van je aquarium je bioloog in loopt en om je vissen (of slakken Raoul) uit je afvoer te houden :)
 
het is alweer een tijdje geleden maar ik heb bijna alle spullen in huis voor het aquarium, we zijn alleen nog bezig met de doseerpomp op wifi die krijgen we niet aan de praat we hebben al een nieuwe gekregen maar ook die werkt niet.
op het ogenblik zitten we te wachten op een antwoord van de winkel maar het heeft geen haast.
de bak gaan we als het goed is ( het weer moet meezitten ) zat 21-nov neer zetten hij wordt dan op het balkon gezet met een kraan om hem vervolgens naar binnen te lopen.

de opstart gaan we doen met de salmiak methode ik niet natuurkundig onderlegt maar met de uitleg van ton hageraats moet het lukken en in het ergste geval mislukt het.
de 50L siporax ligt ook al klaar uitgespoeld en wel.

kan haast niet wachten eerst druk verbouwen en dan leuke dingen doen in mijn vrije tijd :)

de cerges voor de co2 staat klaar
IMG_6784.JPG
IMG_6785.JPG
IMG_6783.jpg
 
de doseerpomp doet het :) de link kunnen wij niet leggen maar je locatie voorziening moet aan staan anders krijg je geen contact met de doseerpomp:unsure:
 

Terug
Bovenaan