Wat is er nieuw

Nieuw hier

chndr

Active member
Lid geworden
30 september 2019
Leeftijd
45
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier. Vroeger ooit een bakje gehad met twee goudvissen maar nu wil ik het iets groter gaan aanpakken. Ben helemaal geinspireerd geraakt toen ik op youtube filmpjes zag over aquascaping van Takashi Amano 🙂

Om te kijken of ik het een leuke hobby vind heb ik twee kleine bakjes gekocht om te beginnen. Uiteindelijke doel is om een 300 liter aquarium aan te schaffen. Weet al precies welke ik wil en dat is de Oase Highline 300 in het wit, deze past perfect in ons interieur. Moet alleen nog even doorsparen.

Nu heb ik een Superfish Home 25 en een Superfish Shrimp kit 10 liter via marktplaats gekocht om mee te beginnen. Heb al wat rond zitten lezen en de Superfish Home 25 wordt hier afgeraden. Maar goed, het staat er al. Ik heb de Home 25 drie weken ingedraaid en bijna dagelijks de waterwaardes gemeten. Weet niet of deze optimaal zijn maar iig geen chloor en de nitrietpiek is verdwenen. Nadat de waardes een week stabiel waren heb ik wat kleine visjes erin gedaan. Te weten: 5 kardinaaltetra's, 10 valse neons en 3 kleine algeneters (naam vergeten), zie foto 1. Ik gebruik hier ook CO2 (JBL BioFlora 80). Nadeel is dat ik deze in de avond niet kan dichtzetten. Heb wel een CO2 indicator en die is altijd groen. Ben er inmiddels ook achter gekomen dat de bak een beetje te klein is voor de tetra's maar ze moeten nog even geduld hebben.

Op foto 2 is de Shrimp kit 10 liter te zien. Deze staat er net een weekje. Weet niet of er visjes inkomen, want hij is wel erg klein (10 liter). Misschien een paar nano visjes.

Ben er wel al achter gekomen dat het een leuke hobby is. Hou me al drie weken lang alleen maar hiermee bezig. Het is bijna een verslaving te noemen.

Ik hoop dat ik hier een hoop kan leren voordat ik een groot aquarium aanschaf. Heb me wel al veel ingelezen maar lees toch steeds veel verschillende dingen. Heb dus wel al veel vragen maar die zal ik wel op de juiste plek stellen.

Groeten,
Chandler

Foto 1:
Superfish Home 25 - 5 okt 2019.jpg

- SuperFish Home 25
- CO2 injectie met JBL Bioflora 80
- Filter (Superfish aqua flow 100)
- Heater 50 watt

Foto 2:
Superfish nano - 5 okt 2019.jpg

- Superfish Shrimp kit 10 liter
- Filter (Superfish aqua flow 50)
- Heater 50 watt
- vloeibare Co2 uit een flesje

Welkom Chandler, goed bezig zo te zien :thumbs:

Dank je Ton 🙂

Welkom op het AF! Ik vind het een erg mooie scape die je gemaakt hebt, vooral de 25L vind ik goed gelukt. Gezien je bij de eindbaas (Amano) hebt afgekeken waren de verwachtingen natuurlijk hoog 😉

Voor die 10L heb je helemaal gelijk, daar moet je geen vis in zetten. Misschien wat garnaaltjes en een slak?

Ik heb wel een vraag over de 25L en probeer dit niet direct te zien als afzeiken o.i.d. ik ben serieus geïnteresseerd waar dit vandaan komt. Je hebt je zo te zien prima voorbereid, een co2 systeem aangeschaft en bent goed bezig met water meten en indraaien.. Waar wordt je dan geleerd om 5 kardinaal tetra's in een 25L bakje te stoppen? Er zijn genoeg leuke scholenvisjes voor de kleinere aquaria maar een kardinaaltetra hoort daar gewoon niet in thuis. Waar komt dat vandaan? Zijn het de scape videos waar ze deze vissen tijdelijk als decoratie gebruiken? Zoals ik begon, ik ben serieus geïnteresseerd hoe dit gegaan is. Je bent niet de eerste en zal zeker ook niet de laatste zijn maar ik vind het zo jammer van een goed begonnen project.

Dank je Daniel!

Kritiek is ook zeker welkom. Zoals ik al een beetje liet doorschemeren was ik er al achter dat de bak echt te klein is voor de tetra's. Mijn kinderen vonden deze zo leuk en ik vroeg in de winkel of het kwaad kon. Daar zeiden ze geen probleem alleen vinden ze een grote bak fijner. Bij nader inzien toch niet zo een goede keuze. Las ook dat ze graag in scholen zwemmen maar echt ruimte om te zwemmen hebben ze niet. Ik hoop dat ze twee a drie maanden kunnen overleven want een groot aquarium komt er pas in december en deze wil ik echt goed indraaien. Als ik nu naar ze kijk dan vervelen ze zich een beetje en heb ik wel een beetje medelijden met ze..

Bedankt voor je antwoord, ik begrijp het. Een paar maanden zullen ze wel overleven al maak je ze erg blij als je in december de grote bak voor ze klaar hebt.

ik vroeg in de winkel of het kwaad kon. Daar zeiden ze geen probleem alleen vinden ze een grote bak fijner.
Met deze erbij vandaag al 3 voorbeelden langs zien komen op het forum van slecht of puur commercieel gericht advies van vissenzaken. 🙄

Jouw voorbeeld is een beetje als een autoverkoper vragen, of het kopen van zijn fossiele-brandstofauto kwaad kan met het oog op de CO2-uitstoot. "Nee hoor, geen probleem, het kan altijd slechter!" Oftewel het is wel een probleem maar aangezien je iets anders dan een hummer koopt (en aangezien je bij hem koopt) ben je al geweldig bezig. 😛

PS welkom!! 😀

Welkom Chandler, goed bezig zo te zien :thumbs:

Als je graag een konijn in een hokje van 30x30cm wil stoppen is er altijd een winkel of fokker te vinden die zegt dat dat een goed idee is.

Als iemand zegt zich goed te hebben voorbereid en evengoed 5 kardinaaltetra's, 10 valse neons en 3 algeneters in een bak van 25 ltr bruto stopt, dan vind ik dat slecht en ik verbaas me over de positieve reacties.
Sterker nog, topicstarter geeft aan nu nog te overwegen kleine visjes in een 10ltr cube te stoppen. Al eens een 10ltr cube gezien? Ik heb hem staan, het is een betrekkelijk kleine plantenpot.

Excuus voor mijn negatieve input. Ik begrijp dat mensen iemand via een positieve benadering op het juiste spoor willen krijgen misschien. Maar ik kan een reactie als "goed bezig" op deze post niet begrijpen.

@TopicStarter
Je bakken zien er goed uit. Complimenten daarvoor.
De bewoners vind ik absoluut niet kunnen, ook niet voor 3 maanden. Ik hoop dat je daar snel een betere oplossing voor vindt.
Vissen zijn bewoners, geen decoratiemateriaal.

Welkom en je hebt daar een tof bakje.

Als je graag een konijn in een hokje van 30x30cm wil stoppen is er altijd een winkel of fokker te vinden die zegt dat dat een goed idee is.

Als iemand zegt zich goed te hebben voorbereid en evengoed 5 kardinaaltetra's, 10 valse neons en 3 algeneters in een bak van 25 ltr bruto stopt, dan vind ik dat slecht en ik verbaas me over de positieve reacties.
Sterker nog, topicstarter geeft aan nu nog te overwegen kleine visjes in een 10ltr cube te stoppen. Al eens een 10ltr cube gezien? Ik heb hem staan, het is een betrekkelijk kleine plantenpot.

Excuus voor mijn negatieve input. Ik begrijp dat mensen iemand via een positieve benadering op het juiste spoor willen krijgen misschien. Maar ik kan een reactie als "goed bezig" op deze post niet begrijpen.

@TopicStarter
De bewoners vind ik absoluut niet kunnen, ook niet voor 3 maanden. Ik hoop dat je daar snel een betere oplossing voor vindt.
Vissen zijn bewoners, geen decoratiemateriaal.
Ik denk meer day Ton bedoelt over de scape.
En iemand meteen op zijn voorstelronde afzeiken over de eventuele fouten is ook niet netjes en verwelkomend.

Ik denk dat je het daar zo moet opvatten.
Aangezien ts er van bewust id.

Hoe dan ook.

Chandler welkom. Je scape ziet er prachtig uit.
Je wekt wel mijn interesse voor de 300 hoe die gaat worden

Ik denk meer day Ton bedoelt over de scape.
En iemand meteen op zijn voorstelronde afzeiken over de eventuele fouten is ook niet netjes en verwelkomend.

Ik denk dat je het daar zo moet opvatten.
Aangezien ts er van bewust id.

Hoe dan ook.

Chandler welkom. Je scape ziet er prachtig uit.
Je wekt wel mijn interesse voor de 300 hoe die gaat worden

Aangezien dit voor mij niet de tijd en plaats is om hier verder op in te gaan hou ik het bij een: dank je voor de aanvulling.

Als iemand zegt zich goed te hebben voorbereid en evengoed 5 kardinaaltetra's, 10 valse neons en 3 algeneters in een bak van 25 ltr bruto stopt, dan vind ik dat slecht

Oké, ik had moeten zeggen dat ik mij aardig had ingelezen hoe je een plantenbak moet opzetten voordat ik eraan begon. Ook dit is nog te vroeg om te zeggen of het gelukt is. Qua visjes heb ik alleen maar geluisterd naar hetgeen ik wilde horen en dat was blijkbaar een foute keuze.

De kleine valse Neons zien er best gelukkig uit. Alleen met de tetra’s heb ik wel een beetje medelijden. Helaas komt de grote bak pas echt in december. Snel een betere oplossing is er dus niet, tenzij jij bereid bent om ze op te halen. Woon in de buurt van R’dam. Je mag ook een growdfunding opstarten om mij aan een de 300 liter bak te helpen ;-)

Dank je 🙂

Aangezien dit voor mij niet de tijd en plaats is om hier verder op in te gaan hou ik het bij een: dank je voor de aanvulling.
Beetje uit de hoogte dus. Ik zeg graag gedaan.
En succes met je eigen bak, daar waren zo te lezen ook wat uitdagingen toch?

Succes

Oké, ik had moeten zeggen dat ik mij aardig had ingelezen hoe je een plantenbak moet opzetten voordat ik eraan begon. Ook dit is nog te vroeg om te zeggen of het gelukt is. Qua visjes heb ik alleen maar geluisterd naar hetgeen ik wilde horen en dat was blijkbaar een foute keuze.

De kleine valse Neons zien er best gelukkig uit. Alleen met de tetra’s heb ik wel een beetje medelijden. Helaas komt de grote bak pas echt in december. Snel een betere oplossing is er dus niet, tenzij jij bereid bent om ze op te halen. Woon in de buurt van R’dam. Je mag ook een growdfunding opstarten om mij aan een de 300 liter bak te helpen ;-)

Dank je 🙂

Ik was van plan je op basis van je post voor 3 maanden gebruik van een 60x30x40 aan te bieden, inclusief verlichting en filter en wat snoeiafval om je bak op te starten, totdat ik zag dat om en nabij jouw omgeving een riant aanbod is van 60x30 bakken op marktplaats, voor enkele tientjes.

Dat zou niet perfect zijn, maar zeker een betere omgeving geven voor je vissen.

Het lijkt mij een goed idee wat ook zonder crowdfunfingsactie te doen moet zijn.

Wat je ook beslist, ik wens je succes en plezier met je nieuwe hobby.

Soms heb ik het idee dat aquaria houden een onderschatte hobby is. Ook wij hebben vele fouten gemaakt sinds we hiermee begonnen, en we maken nog steeds fouten. En dat heeft ook wel eens slechte gevolgen gehad voor de bewoners. Meer dan jezelf goed proberen te informeren en wat met die informatie doen kan niet denk ik.

Het is een hobby waarin enorm veel te leren valt en waarin je misschien wel altijd kan blijven doorgroeien, zo veelomvattend kan het zijn.

Nogmaals veel plezier en ik hoop dat je echt echt geen vissen in je 10 liter cube gaat zetten.

Ik was van plan je op basis van je post voor 3 maanden gebruik van een 60x30x40 aan te bieden, inclusief verlichting en filter en wat snoeiafval om je bak op te starten, totdat ik zag dat om en nabij jouw omgeving een riant aanbod is van 60x30 bakken op marktplaats, voor enkele tientjes.

Dat zou niet perfect zijn, maar zeker een betere omgeving geven voor je vissen.

Het lijkt mij een goed idee wat ook zonder crowdfunfingsactie te doen moet zijn.

Wat je ook beslist, ik wens je succes en plezier met je nieuwe hobby.

Soms heb ik het idee dat aquaria houden een onderschatte hobby is. Ook wij hebben vele fouten gemaakt sinds we hiermee begonnen, en we maken nog steeds fouten. En dat heeft ook wel eens slechte gevolgen gehad voor de bewoners. Meer dan jezelf goed proberen te informeren en wat met die informatie doen kan niet denk ik.

Het is een hobby waarin enorm veel te leren valt en waarin je misschien wel altijd kan blijven doorgroeien, zo veelomvattend kan het zijn.

Nogmaals veel plezier en ik hoop dat je echt echt geen vissen in je 10 liter cube gaat zetten.
Dit vind ik weer een mooie post van je!

Streept je vorige post volledig weg!

Qua visjes heb ik alleen maar geluisterd naar hetgeen ik wilde horen en dat was blijkbaar een foute keuze.
Als je dit al door hebt dan komt het wel goed. We kunnen niet alleen de winkels de schuld geven maar moeten ook naar ons zelf kijken. Vaak willen we te graag iets en luisteren we meer naar de emotie dan verstand. Een tip voor de toekomst, bepaal thuis op je gemak het visbestand van je aquarium zodat je onderzoek kunt doen naar wat bij elkaar past en ga dan naar de winkel om die te kopen. Niet met een leeg plan naar de winkel gaan en zomaar met wat thuis komen. Dat helpt al een hoop.

Welkom, mooie scapes 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan