Wat is er nieuw

Nieuw hillstream aquarium tips en tops :)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Voidwalk
  • Startdatum Startdatum
V

Voidwalk

Guest
HOi,

Sinds dat ik ze voor het eerst zag ben ik een beetje verlieft geworden op hillstream loaches zoals de Sewellia lineolata en Gastromyzon borneo soorten. Zo heb ik besloten dat ik een hillstream wou maken. Ik gebruik een bak van 80x30x40 (95 liter) omdat ik deze goedkoop op marktplaats kon kopen. Het liefst zou ik een langere en minder hoge bak hebben maar ik zal het hiermee moeten doen.

Hier is een foto van de setup op dit moment:

795432_0_82_p1070582.jpg

De bak staat nu ongeveer 1 maand. Ik gebruik een eheim 2213 filter en als stromingspomp de eheim streamON 3800 (3800 l/h). Samen is dat ongeveer 48x de tank inhoud per uur.
Op het moment heb ik de stromingspomp uit staan aangezien er nu neon tetra's inzitten die daar niet zo goed tegen kunnen. Deze zitten er alleen in om de bak in te draaien. Verder zitten er een paar danio choprae in. Deze blijven er wel in als de bak is ingedraaid.

Als de bak er klaar voor is wil ik graag een stuk of 5 borneo's en een paar sewellia's.

Dit is de bak met de stromingspomp aan:

737244_0_82_p1070584.jpg

Waarschijnlijk ga ik nog wat vallisneria planten verwijderen omdat de bak toch een beetje een rommeltje wordt + dat de bladeren kapot gaan als ze in de stromingspomp komen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Mijn vraag is eigenlijk wat jullie van deze setup vinden? Zijn er dingen die ik beter kan doen. Tips of tops? Is de stroming te veel of te weinig?
Ohja er zit nu een standaard TL buis in (wel een nieuwe). Deze geeft niet geweldig veel licht vind ik. Maar zou het genoeg zijn voor goede algengroei?

Mooie inrichting, mischien wat meer plantjes?
Die een beetje tegen stroming kunnen natuurlijk. 😉

Als je de luchtslang door de stromingspompOp bevestigd dan verspreid je hiermee de luchtbelletjes door je aquarium.
Je zal merken dat je de vissen een plezier ermee doet.

Ik heb tot 2x jonkies gehad van de Gastromysons, de babies zijn maar 3 mm lang.
Of de combinatie met Sewellia mogelijk is betwijvel ik.
Ze worden aanmerkelijk groter en of dat wenselijk is met eventuele jonkies van de Gastromysons.

Je inrichting is mooi.
Veel succes ermee.

Sewellias zijn territorialer dan Gastromyzons, niet zo'n goede combinatie in een 80cm.

Leuk ingericht.
Of de verlichting genoeg is voor algen is ff afwachten natuurlijk want dat gaat zich vanzelf uitwijzen.
Denk zelf dat je wel overdreven veel stroming in de bak krijgt met deze stromingspomp en een soort wasmachine effect krijgt.
Ik heb in mijn Vision zo'n pompje maar dan de 1800 en is echt meer dan voldoende en hangt wat lager in de bak zodat de stroming mooi over de stenen gaat.

Een beetje geduld en eventueel wat voer in de bak verkruimelen is ook een manier om de bak in te draaien en is visvriendelijker dan wat je nu doet trouwens.

Henk P. zei:
Als je de luchtslang door de stromingspompOp bevestigd dan verspreid je hiermee de luchtbelletjes door je aquarium.
Je zal merken dat je de vissen een plezier ermee doet.

Op de uitstroom van het filter zit al luchtslag aangesloten. Deze verspreid hele kleine luchtbelletjes. Er zit zeker genoeg zuurstof in de bak dus! Bedankt voor de tip toch 🙂 Zal is kijken of ik iets kan regelen.

ypoc zei:
Sewellias zijn territorialer dan Gastromyzons, niet zo'n goede combinatie in een 80cm.

Oh.. Goed dat je het zegt 🙂 want ik had ze zo samen in de bak gezet. Zit er nog verschil in de moeilijkheid van deze twee soorten? Want ik moet dus een beslissing maken over welke ik wil 🙁

Seabait zei:
Leuk ingericht.
Of de verlichting genoeg is voor algen is ff afwachten natuurlijk want dat gaat zich vanzelf uitwijzen.
Denk zelf dat je wel overdreven veel stroming in de bak krijgt met deze stromingspomp en een soort wasmachine effect krijgt.
Ik heb in mijn Vision zo'n pompje maar dan de 1800 en is echt meer dan voldoende en hangt wat lager in de bak zodat de stroming mooi over de stenen gaat.

Een beetje geduld en eventueel wat voer in de bak verkruimelen is ook een manier om de bak in te draaien en is visvriendelijker dan wat je nu doet trouwens.

Thx! Het klopt dat de stroming een beetje overkill is maar dat was ook de bedoeling. De vissen zijn er voor gemaakt toch? 😉
Ik snap dat het niet helemaal is zoals het hoort met de vissen er nu al in zetten. Al heeft iedereen een andere mening over hoe iets hoort. Gelukkig maken de vissen het heel goed hoor. Zien er gezond uit en zwemmen actief rond. Ik test ook dagelijks de waarden mocht er toch iets fout gaan 🙂

storm337 zei:
Mooie inrichting, mischien wat meer plantjes?
Die een beetje tegen stroming kunnen natuurlijk. 😉

Thx! Tips over welke soorten plantjes? 🙂 Behalve Anubias, java varens en crypto's?

Bolbitis heudelotii houdt wel van stroming.

Voidwalk zei:
ypoc zei:

Oh.. Goed dat je het zegt 🙂 want ik had ze zo samen in de bak gezet. Zit er nog verschil in de moeilijkheid van deze twee soorten? Want ik moet dus een beslissing maken over welke ik wil 🙁

Verschil in moeilijkheid?

Wat ik merk is dat bijvoorbeeld Sewellias gemakkelijk bij te voeren zijn met bijvoorbeeld algentabletten.
Heb nu 2 Gastromyzon soorten heb ze nog nooit van de algentabletten zien eten.

Ga hier antwoorden op je privebericht 😛 Je weet maar nooit dat mensen meekijken met dezelfde vraag.

Qua verlichting en algen.

Hoe sterk verlichting is maakt niet zo heel erg veel uit, behalve dan in snelheid van de algengroei.

Tijdje geleden had ik gewoon 2 witte TL lichten, algen kwamen nogal snel.
Nu heb ik een led, algen komen er ook maar als ik er tijd moet op plakken, zou ik zeggen 3x zo traag als met bijvoorbeeld TL's.

HenkP schreef:
Ik heb tot 2x jonkies gehad van de Gastromysons, de babies zijn maar 3 mm lang.
Heb je daar ook foto's van? Je zou namelijk zo goed als de enige zijn die dit voor elkaar heeft gekregen. Zouden wij weer wat van kunnen leren.
Maar als m'n geheugen me niet in de steek heeft gelaten had jij toch Pseudogastromyzon?

zie ook: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1466962

HenkP schreef:
Of de combinatie met Sewellia mogelijk is betwijvel ik.
Ze worden aanmerkelijk groter en of dat wenselijk is met eventuele jonkies van de Gastromysons.

Sewellia lineolata wordt niet veel groter dan de meeste Gastromyzon soorten.
Veel andere Sewellia soorten wel. Ik ben het wel eens dat S. lineolata een slechte combinatie is met elke Gastromyzon soort in een kleine bak.

Voidwalk schreef:
Zit er nog verschil in de moeilijkheid van deze twee soorten?
Gastromyzon en Sewellia zijn twee verschillende geslachten, niet soorten. 😉
Mijn Gastromyzon soortjes eten wel algentabletjes, maar over het algemeen vind ik Sewellia soorten wel iets sterker en wat makkelijker te houden.
Ik generaliseer wel een beetje; ik heb 4 verschillende Sewellia soorten en ze verschillen wel iets qua gedrag etc.

Kajsa12 zei:
HenkP schreef:
Ik heb tot 2x jonkies gehad van de Gastromysons, de babies zijnde maar 3 mm lang.
Heb je daar ook foto's van? Je zou namelijk zo goed als de enige zijn die dit voor elkaar heeft gekregen. Zouden wij weer wat van kunnen leren.
Maar als m'n geheugen me niet in de steek heeft gelaten had jij toch Pseudogastromyzon?

Dat klopt en helaas heb ik geen foto's er van.
Ze waren maar 3 mm en zeer bewegelijk.
Ik ben niet de enige die het gelukt is om ze te kweken.
Van een hobbykweker in Rotterdam heb ik geleerd hoe je ze tot voorplanting kunt krijgen.
Zo voor een goede doorstroming Pomp en plaats die op de bodem.
Sluit hierop een luchtslang die je monteert in de pomp, voor het rooster en vlak voor de propeller.
Je blaast dan veel lucht door de bak maar het maakt wel enigszins geluid.
Over de pomp Bedek je het helemaal met stenen.
Ze denken dan dat ze in een wilde rivier zwemmen
Na enige tijd dan zie je constant het mannetje boven op het vrouwtje springen.
Dit is dan de paringsdansje.
Dit geldt zowel voor Sewela and Gastromozym.

Pseudogastromyzon is een heel ander visje dan Gastromyzon.
Een goede identificatie van je vissen is wel gewenst wanneer er terloops opmerkingen komen over het kweken van Gastromyzon.
Kweek van Sewellia en Pseudogastromyzon is me wel bekend.

Beaufortia en Gastromyzon zijn nog niet nagekweekt in het aquarium.(Op ��n Duits verslag in een vakblad, jaren geleden, na)
Wanneer dit wel het geval was, zouden vele hillstreamliefhebbers over de hele wereld aan je voeten liggen.

Even voor de duidelijkheid: De vis die vaak in de handel wordt aangeboden als Gastromyzon marble is geen Gastromyzon maar een Pseudogastromyzon.
De handel met z'n fantasienamen en verkeerde identificaties kunnen je op het verkeerde been zetten.
Maar goed, een klein beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.

Kajsa12 zei:

Pseudogastromyzon is een heel ander visje dan Gastromyzon.
Een goede identificatie van je vissen is wel gewenst wanneer er terloops opmerkingen komen over het kweken van Gastromyzon.
Kweek van Sewellia en Pseudogastromyzon is me wel bekend.

Beaufortia en Gastromyzon zijn nog niet nagekweekt in het aquarium.(Op ��n Duits verslag in een vakblad, jaren geleden, na)
Wanneer dit wel het geval was, zouden vele hillstreamliefhebbers over de hele wereld aan je voeten liggen.

Even voor de duidelijkheid: De vis die vaak in de handel wordt aangeboden als Gastromyzon marble is geen Gastromyzon maar een Pseudogastromyzon.
De handel met z'n fantasienamen en verkeerde identificaties kunnen je op het verkeerde been zetten.
Maar goed, een klein beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.

Ah dit is zeker interessant voor mij. Welke van deze 3 Pseudogastromyzon, Gastromyzon, Sewellia vinden jullie het leukst? Ik kan het best voor 1 soort gaan en niet meerdere door elkaar heb ik begrepen. Hoeveel zou ik er in mijn 95 liter bak kunnen houden? De enige andere vissen die erin komen zijn een stuk of 11 Danio choprae 😀

Sewellia en Pseudogastromyzon zouden dus eventueel te kweken zijn 🙂

Welke van deze 3 Pseudogastromyzon, Gastromyzon, Sewellia vinden jullie het leukst?
Ze zijn allemaal leuk.
Er zit wel wat verschil in gedrag en/of kleur, misschien dat je dat in overweging kunt nemen.

Sewellia:- Sewellia lineolata is zeer actief, altijd in beweging en kan wat territoriaal zijn, beter niet combineren met veel rustiger soorten.
- Sewellia SEW01 is ook actief, maar niet zo als S. lineolata. Wordt wel veel groter, dus misschien minder geschikt voor je bak.

Ik heb ook nog Sewellia SEW03 en Sewellia elongata, maar heb ze in te kleine aantallen om iets zinnigs over het gedrag te vermelden. Aan uitbreiding wordt gewerkt.

Pseudogastromyzon cheni/myersi (wie het verschil weet, mag het zeggen) wordt heel vaak als Gastromyzon marble aangeboden, maar is dus geen Gastromyzon.
Ook een actief visje, maar over het algemeen wat rusiger dan Sewellia soorten. Duidelijk te herkennen aan het geel met rode rand in de rugvin en de niet verbonden buikvinnen.

Gastromyzon zijn echt een stuk rustiger dan bovengenoemde geslachten.
Het zijn net koeien in de wei; lekker rustig grazen.
Ook bij Gastromyzon willen wel eens wat territoriale neigingen naar boven komen. Soms proberen ze elkaar, neus aan neus, van een favoriete steen af te duwen.

hill14-1.jpg

Gastromyzon soorten zijn vaak wat kleurrijker. Bij sommige soorten is rood en/of blauw in de rug- en staartvin te vinden.

Ik zou het bij ��n soort proberen te houden in een 95 l bak.
Netto zal er ook wel iets minder water in zitten.

Sewellia lineolata wellicht 6 stuks. Door hun actievere en territorialere gedrag hebben ze iets meer ruimte nodig.

Voor Pseudogastromyzon en Gastromyzon zou ik wel voor een stuk of 10 durven kiezen.

Ps. Ik weet niet of je Danio (Celestichthys tegenwoordig) choprae je brute stroming kan waarderen. Ik denk het niet eigenlijk.

Thx voor je reactie! Hier heb ik heel veel aan 😀
Ik denk dat ik voor de Sewellia Lineolata ga aangezien ik van erg actieve vissen hou.
Kajsa12 zei:
Ps. Ik weet niet of je Danio (Celestichthys tegenwoordig) choprae je brute stroming kan waarderen. Ik denk het niet eigenlijk.
En dit is inderdaad nog wel een puntje.. Sewellia's zullen er geen problemen mee hebben neem ik aan. Maar het liefst heb ik ook nog wat andere visjes in de bak zwemmen. 😡

Er zijn genoeg plekken achter stenen waar ze even kunnen rusten maar dan nog. Ik heb de stromingspomp ook nog nooit langer dan een paar minuten aan durven te zetten aangezien er ook nog neon's in de bak zitten.
Als die eruit zijn ga ik het een dagje aankijken met de pomp aan en als ze alleen maar achter die stenen schuilen heeft het inderdaad geen zin.

Edit: Is die foto van jou eigen aquarium? Is dat ook een hillstream?
Zou ik een foto mogen zien? 😀 Ik heb maar wat gedaan bij mijn aquarium want ik kon niet zo veel foto's vinden van andere hillstreams :S

Ik bedoel niet dat je niet mag afwijken hoor maar over het algemeen lees je bv zoals op de site van seriously fish dat een rondstroming van 10 a 15 keer de bakinhoud prima is.
Denk ook dat na een paar uur draaien met je pomp heel de zandbodem zal verkassen naar andere plekken maar hoeft op zich geen probleem te zijn natuurlijk.

Is niet helemaal precies Hillstream maar lijkt er wel wat op als je op de link van de Vision 180 drukt onder mijn bericht.

Seabait zei:
Ik bedoel niet dat je niet mag afwijken hoor maar over het algemeen lees je bv zoals op de site van seriously fish dat een rondstroming van 10 a 15 keer de bakinhoud prima is.
Denk ook dat na een paar uur draaien met je pomp heel de zandbodem zal verkassen naar andere plekken maar hoeft op zich geen probleem te zijn natuurlijk.

Is niet helemaal precies Hillstream maar lijkt er wel wat op als je op de link van de Vision 180 drukt onder mijn bericht.

Iedereen doet toch altijd een beetje zijn eigen ding 🙂

Ik denk dat loaches in het wild in een veel grotere stroming leven dan 10 a 15 keer de bakinhoud :O

Edit: Heb je misschien een link naar die site? 🙂

Ja, dat is een eigen foto van een aantal jaartjes terug.
Je kan even op m'n link "bergbeekbakjes" klikken, maar moet zeggen dat ik de laatste tijd niet zo vaak een update geef.

Op dit moment 3 hillstreambakjes (vandaag de derde opgezet) en een behoorlijk stromend rivierbakje.

John(Seabait) heeft wel gelijk dat je op moet passen voor teveel stroming ( vooral de weerkaatsing van het water op de zijkant bij niet al te lange bakjes), maar mijn ervaring is dat je gewoon moet uitproberen.
De ene bak is de andere niet (qua inrichting, lengte van de bak etc.) en de 15-20 x de bakinhoud per uur op SeriouslyFish is een richtlijn, meer niet.
http://www.seriouslyfish.com/species/sewellia-lineolata/

In ��n van m'n hillstreambakjes (100x30x40 cm) gebruik ik nu een 2700l/u stromingspomp, maar eigenlijk vind ik het iets te weinig; in de uiterste hoeken stroomt het nauwelijks. De Gastromyzon en Hypergastromyzon in die bak zitten vaak vlak voor de uitstroom.

In m'n vandaag opgezette bakje (100x40x40 cm) ga ik voor 4000l/u, maar daar komen alleen Gastromyzon in.

De visjes kunnen in ieder geval genoeg stroming aan.
https://www.youtube.com/watch?v=y2Lhfa4UBIo

Kajsa12 zei:
Op dit moment 3 hillstreambakjes (vandaag de derde opgezet) en een behoorlijk stromend rivierbakje.
Ik heb ze gevonden inderdaad, Mooie bakken joh! Zie al flink wat verbeterpunten voor die van mij 😉
Kajsa12 zei:
De ene bak is de andere niet (qua inrichting, lengte van de bak etc.) en de 15-20 x de bakinhoud per uur op SeriouslyFish is een richtlijn, meer niet.
Er staat ook dat ze uit rivieren komen waar het water harder stroomt dan 1 m/s. Ik weet niet hoe ik 4100 l/u kan omrekenen naar dat, maar goed.
Kajsa12 zei:
De visjes kunnen in ieder geval genoeg stroming aan.
https://www.youtube.com/watch?v=y2Lhfa4UBIo
Het was mijn bedoeling vanaf het begin om het ze niet te makkelijk te maken. Ze mogen best in een beetje extreem milieu leven.

Update qua inrichting. Torentje gebouwd om de stromingspomp heen.
345889_0_82_p1070693.jpg

978948_0_82_p1070704.jpg

Hoi,

796191voidwalk_0_82_p1070731.jpg

Na iets meer dan 2 maanden ziet de bak er zo uit. De neon tetra's zijn inmiddels uit de bak en er zitten nu alleen nog 7x Danio choprae in. De stromingspomp heb ik met een tijdsschakelaar zo ingesteld dat hij 2 uur aanstaat dan 1 uur uit ect. Snachts staat de pomp ook uit. De choprae zwemmen veel op plekken waar de stroming het hevigst is.. zelfs al kunnen ze de stroming op die plek maar een paar seconden aan voor ze zich mee laten voeren om daarna weer terug te zwemmen naar de stroming. Hieruit maak ik op dat de stroming niet te erg is. Want er zijn genoeg plaatsen waar ze zouden kunnen schuilen als ze wilde maar doen dat dus niet.

158139voidwalk_0_82_p1070732.jpg

Het is uiteindelijk gelukt om een paar stenen te laten begroeien met de algen die hillstreamloaches eten.. Ik voeg plantenvoeding en Nitraat toe van Easylife. Helaas heb ik 4 dagen geleden wat blauwalgen in mijn aquarium gespot en ben nu dus 4 dagen bezig met een behandeling met Blue-exit van Easylife. Ik hoop dat dit niet tenkosten gaat van mijn andere algen 😡

Eind augustus ga ik naar de winkel om een stuk of 5 hillstreamloaches te kopen ------

Leuke bak en wellicht een idee om er een fotoalbum van te maken. Misschien dat je door de vele stenen wat plekken hebt waar vuil kan blijven liggen en dat je daardoor wat blauwalg hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan