Nieuw huis, nieuwe bak


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Ja.... Hoewel ik zeer content ben met mijn 160x50x55 zelfbouw bak krijg ik (als ik de bouwtekeningen mag geloven) zometeen net even wat meer plek beschikbaar voor wat leuks.

De bak die ik nu heb is prima te filteren met potfilters, de bak die ik in gedachten heb zal alleen wel +/- een dubbele inhoud aan liters hebben + vrij grote vervuilers.
dit trek je m.i. niet lekker met een potfiltertje of 2.

Oftewel ik wil met de nieuwe bak graag gebruik gaan maken van een bioloog (eventueel icm potfilter), alleen om de 1 of andere reden voel ik me er niet helemaal lekker bij :D

Heb echt nog nooit met een open systeem gewerkt en aangezien ik geen idee heb hoe of wat werkt ben ik bang dat ik binnen de kortste keren met een natte vloer zit of constant in herrie geluiden leef...

Nu dacht de slimme ik om is te proberen zelf zo'n systeem in het klein op te zetten (buiten)... puur om even de feeling te krijgen.

50x30x30 bakje halen + kleiner bakje voor eronder, gat in bodem boren, overloop erin lijmen, leiding werk aanleggen en testen maar.

Nu is mijn vraag aan de bioloog/sump kenners: zouden jullie dit ook doen? of zeg je van is nergens voor nodig?

PS: De uiteindelijke bak zelf laat ik leveren met gaten/overlopen en al :)
 
Oefenen is nergens voor nodig.

Gwn een knappe schuifafsluiter met draaiknop om de overloop goed af te stellen, maar een durso of bean animal zou al helemaal stil moeten wezen

En in je retourleidingen een hevel stop boren en klaar
 
Ben zeer benieuwd naar de bevorderingen ook als je zo'n klein bakje wel of niet doet dan wel de grotere bak die je in gedachten hebt.
 
Oefenen is nergens voor nodig.

Gwn een knappe schuifafsluiter met draaiknop om de overloop goed af te stellen, maar een durso of bean animal zou al helemaal stil moeten wezen

En in je retourleidingen een hevel stop boren en klaar

Als jij het zegt dan geloof ik dat :D zo'n testbak kost ook weer geld natuurlijk... kan ik beter in de verlichting ect stoppen.

De Durso zie ik veel voorbij komen... schijn je goed stil te kunnen krijgen.
Dit doe je dan icm zo'n schuifafsluiter? deze kom ik overigens alleen nog maar in 50mm tegen
https://www.wildkamp.nl/product/vdl-pvc-schuifafsluiter-2x-inwendig-lijm-50-mm/720310

Ik ben je album al aan het doorspitten maar kan niet zoveel vinden over hoe jij alles hebt aangesloten ect :) hoe heb jij dit alles zitten?
 
https://www.xxlstunt.nl/product/dru...MI5-iPh7XW3AIV47ztCh2MoA8OEAQYBiABEgI-KvD_BwE

Deze heb ik onder mijn aquarium zitten, maar ik gebruik een herbie overloop, die zijn anders nooit stil te krijgen zonder zo’n klep.

Maar durso regel je met lucht toevoer hoe stil hij is.

Duidelijk, de manier van overlopen ect moet ik allemaal nog even goed doornemen.

Wat voor doorvoer word eigenlijk aangeraden? kom zowel lijm als klemdoorvoeren tegen.
 
Zou voor witlof gaan, lijm doorvoeren zijn zo definitief zegmaar.
 
Zit het ff te google maar dat is dus een andere benaming voor een klemdoorvoer... dacht al wat lult die nou met z'n witlof :D

Geschikt voor witlofteelt... :juggle:
 
Haha Jah Ag dat heb je wel eens dat 1 ding meerdere namen heeft
 
Gezien je ook dingen zelf maakt enzo, zou je altijd ook eens kunnen lezen over een Overflow systeem zonder gaten in je bak.
https://www.google.nl/search?q=pvc+...zNbcAhVRKFAKHW1zDssQ_AUICigB&biw=1920&bih=894

Je moet het willen, maar ik garandeer je dat het perfect werkt. Ik deed dit meestal op zee om al die pijpen eruit te houden, en heb niks dan goede ervaringen.
 
Gezien je ook dingen zelf maakt enzo, zou je altijd ook eens kunnen lezen over een Overflow systeem zonder gaten in je bak.
https://www.google.nl/search?q=pvc+...zNbcAhVRKFAKHW1zDssQ_AUICigB&biw=1920&bih=894

Je moet het willen, maar ik garandeer je dat het perfect werkt. Ik deed dit meestal op zee om al die pijpen eruit te houden, en heb niks dan goede ervaringen.

Dank, maar wil toch graag de bak strak tegen de muur zonder zichtbaar gedoe.

dus moet sowieso met gaten/overlopen/droogkamers gaan werken.
 
Dank, maar wil toch graag de bak strak tegen de muur zonder zichtbaar gedoe.

dus moet sowieso met gaten/overlopen/droogkamers gaan werken.

Als je hem strak tegen de muur wil wel ja. Of je moet het kops doen (dat is ook wat ik meestal deed). Maar ik snap je punt :)
 
is een intern bioloog niet iets? kost je wat oppervlakte, maar geen gel*l met slangen, kranen met leidingwerk ed. Weet niet wat de diepte wordt? Anders zou je het bv over de breedte van je achterraam kunnen doen of aan beide kanten van je zijraam, het raam van je bio bv in een punt naar achter. Ik heb potfilters gehad als ook een bioloog, vond het maar een gedoe altijd, ik zweer bij een interne bio
 
is een intern bioloog niet iets? kost je wat oppervlakte, maar geen gel*l met slangen, kranen met leidingwerk ed. Weet niet wat de diepte wordt? Anders zou je het bv over de breedte van je achterraam kunnen doen of aan beide kanten van je zijraam, het raam van je bio bv in een punt naar achter. Ik heb potfilters gehad als ook een bioloog, vond het maar een gedoe altijd, ik zweer bij een interne bio

Is ook een optie. De precieze maten van de bak weet ik nog niet.
Zo diep mogelijk maar minimaal 60cm, maargoed met een interne bioloog gaat er dan al snel 10cm af.
 
Ga alles uiteraard ook nog met de bouwer doornemen, voor nu neig ik naar diamond aquariums alhoewel ik geen idee heb hoe hun prijzen liggen.

tja, anders misschien schuin in de hoeken

Kan ook.. moet ik dan wel allemaal netjes zien te verwerken met de achterwand.
 
Een typisch visgekkie die Richard.
Nieuw huis en waar maar maakt hij zich druk om hoe ga ik mijn bak bouwen :D

Goed bezig hoor :thumbs:
 
Een typisch visgekkie die Richard.
Nieuw huis en waar maar maakt hij zich druk om hoe ga ik mijn bak bouwen :D

Goed bezig hoor :thumbs:

Ja als ik dan toch al bezig ben, dan die bak ook maar meteen :D
 
Zijn er hier mensen die naast hun sump ook nog een vorm van bodemafzuiging hebben?

Bij een overloop komt het vuil alleen vanaf bovenin erin, dus lijkt mij dat je aardig wat ophopingen op de bodem krijgt? zie ook mensen die een gat middenin de bak hebben als bodemafzuiging (meestal aangesloten op een potfilter)
maargoed als dit gaat lekken, lekt de hele bak leeg...

PS: heb de bouwtekeningen er nog even goed bekeken, en als deze maten kloppen zit 250x60x60 er zeker in :juggle: :rolleyes:
 
Nee met voldoende flow, en goed voer heb je nagenoeg geen vuil op de bodem
@Canon heeft wel een mooie oplossing gemaakt voor een bodemafzuiging met overloop

Het kan wel met een simpele set schotten vrij simpel gerealiseerd worden, maar noodzakelijk?
 
Dat is een mooie maat Richard.

Wil ook echt al heel lang (de grotere) MA's houden maarja... 2 meter is dan vaak al krap.
Vanaf deze maat is het wel leuk om daaraan te beginnen.
en ja als visgek moet je iets :juggle:

Nee met voldoende flow, en goed voer heb je nagenoeg geen vuil op de bodem
@Canon heeft wel een mooie oplossing gemaakt voor een bodemafzuiging met overloop

Het kan wel met een simpele set schotten vrij simpel gerealiseerd worden, maar noodzakelijk?

Dat dacht ik dus eigenlijk ook al.. Jij doet ook amper wat aan je bodem zo te zien?
 
Ik doe wekelijks een klein beetje troep opruimen onder mijn voerplek, daar is de stroming het minst en slaan dorre blaadjes neer enzo.
Maar sinds ik geen ganulaat meer voer en amper nog Java varens heb is dat een stuk beter geworden
 
Ik doe wekelijks een klein beetje troep opruimen onder mijn voerplek, daar is de stroming het minst en slaan dorre blaadjes neer enzo.
Maar sinds ik geen ganulaat meer voer en amper nog Java varens heb is dat een stuk beter geworden

Planten zullen er bij mij amper inkomen dus daar heb ik al geen last van :juggle:

denk dat ik dan maar afzie van een bodemafvoer, denk om de 1 of andere reden dat het ook niet lekker werkt met vissen die (schijnbaar) kilo's zand per dag verzetten.
 
Das een goeie 900 litertjes water plus nog wat stenen en ander materiaal kom je over de 1000kg.
 
Das een goeie 900 litertjes water plus nog wat stenen en ander materiaal kom je over de 1000kg.

Dat klopt, denk overigens niet dat dat gewicht zo’n probleem moet vormen.
Gewicht incl bioloog zal nog wel een stukje boven de 1000 kilo liggen.

Zijn nieuwbouw woningen die in een voormalig kantoorpand zijn gebouwd.... soort halve nieuwbouw dus :juggle: ga er vanuit dat die wel wat kunnen hebben.
 
Dat klopt, denk overigens niet dat dat gewicht zo’n probleem moet vormen.
Gewicht incl bioloog zal nog wel een stukje boven de 1000 kilo liggen.

Zijn nieuwbouw woningen die in een voormalig kantoorpand zijn gebouwd.... soort halve nieuwbouw dus :juggle:
Jep zoals ik zei over de 1000kg wat op zich al een aardig gewicht is toch.
 
Ben benieuwd! Ga je volgen want klinkt als een leuk project. Voorbereiding is ook altijd leuk
 
Wellicht kan iemand hier licht op schijnen:

Ook met een bioloog kan je alsnog met UVC, Co2, nitraatharsen ect werken, nu kom ik dit in 2 varianten tegen:

- De units worden via een Bypass aangesloten op de opvoerpomp (of via een alleenstaande opvoerpomp) en gaan daarna verder richting de show bak

- De units worden via een Bypass aangesloten op de opvoerpomp (of via een apart pompje) en eindigt weer in de bioloog.

Om de 1 of andere reden klinkt dat laatste mij inefficiënt in de oren.. maar kan het niet bewijzen.

Iemand met meer logica dan ik die daar licht op kan schijnen?


Ben benieuwd! Ga je volgen want klinkt als een leuk project. Voorbereiding is ook altijd leuk

Vind de voorbereiding 1 van de leukste dingen van de hobby :D
 
Mijn CO2 staat in lijn met mijn opvoerpompen gezien ik daar mijn reactoren heb.
Mijn uv-c staat op een aparte pomp
De uitstroom daarvan zit op een stuk pvc dat onderdeel is van de inlaat van 1 van mijn pompen waardoor het behandelde water direct mijn aquarium in gaat
 
Ben benieuwd allemaal!
Is een stelling (voorlopig) van de baan Richard?
 
Dat zal denk ik na de grote bak mss een mogelijkheid zijn.
 

Terug
Bovenaan