Wat is er nieuw

Nieuw in de Vissen Wereld...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeeto
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeto

Guest
Beste mensen,

Na heel lang fantaseren sinds mijn puberteit heb ik dan nu daadwerkelijk een eigen ''bakkie''
Het is een ''kleintje'' en hij staat over dwars naast me laptop. afmetingen zijn als volgt : 51 cm breed, 31 cm hoog en 25 cm diep. Wat neer komt op 40 liter. Hoewel ik nooit een specifieke voorkeur had voor bepaalde vissen. ben ik nu toch erachter gekomen dat ik op vissen val uit de tropische categorie. En je raad het al ik ben bij en kempvis beland. Ja hij is mooi en ook cool. En qua formaat moest hij toch wel in mijn aquarium passen... De amateur dat ik ben. Ik heb natuurlijk eerst een aquarium gekocht en pas daarna ging ik pas bedenken wat voor vissen ik wou.. het hoort eigenlijk andersom te zijn denk ik nu achteraf.. maar goed ik heb 1 super mooie kempvis gekocht , 7 roodkop zalmen en 1 dwerg kreeft dat was vorig week Zaterdag. Zondagochtend trof ik 3 dode roodkopzalmen.?? die heb ik er toen gelijk uitgehaald. Maandag toen ik uit werk kwam zag ik weer 2 dode roodkopzalmen..?? ook die eruit. toen heb ik gebeld naar de vissenwinkel en die zij me langs te komen met wat water om het te testen. dat bleek 0,3>mg/l of zo iets . in ieder geval met die kleuren test was het water na die druppels licht oranje i.p.v. licht geel. dus de conclusie was dat mijn water niet meer in orde was. het enige wat ik kon verzinnen is dat ik als een amateur malloot heb gevoerd terwijl er me nog was gezegd miniem te voeren. maar ik realiseerde niet echt wat dat voor vissen in hield wat ik dacht als een mens. Denk ik.. Dus nu 2roodkopzalmen over en die kempvis en dwergkreeft. sinds gister en merkte ik dat de vinnen van mijn kempvis beschadigt was ik kon niet geloven dat die twee roodkoppen daar verantwoordelijk voor konden zijn tot ik vandaag zelf voor het eerst zag hoe een roodkop en de vin van me betta hapte en die betta schoot weg. toen las ik op internet dat roodkopzalm een schoolvis is en in mindere aantal mischien raar gedrag kan vertonen .maandag heb ik 1/3 ververst en 10ml imuun booster toegevoegd dinsdag niks gedaan woensdag ook niet vandaag weer 1/3 ververst maar daar voor heb ik nog 10ml imuun booster toegevoegd met het verversen heb ik ook bacterial combi system toegevoegd om het nitriet probleem tegen te gaan. ik heb het water echt verpest door 4,5 tabletje voor bodemvissen en kreeften 1 x er in gegooid. wat eigelijk mischien wel 2 weken voer is normaal gesproken. plus een beetje gedroogde wormen voor die betta enook nog paar vlokjes..ik heb die betta nu in een kweekbakje in mijn aquarium omdat ik voel dat die roodkopzalmen snachts helemaal gek worden. en die mensen zeggen dat ze ook mischien aggresief zijn geworden door dat slechte water ik weet me geen raad en volg hun advies maar op.. maar ik wil ook mijn verhaal hier kwijt zodat mensen ervan kunnen leren en mensen mij kunnen leren hoe met deze vissen en vissen in algemeen mee om te gaan.

mvg

Jeeto

sorry voor het lange verhaal .by the way ik ben 28 jaar wonend in zuid holland en woon alleen en werk.

Welkom .er zitten genoeg experts hier op het forum waar je naar hartelust je vragen aan kan stellen.

Heel veel plezier hier

Welkom op het forum🙂
Ik heb even snel je verhaal gelezen en kan je aquarium is eigenlijk te klein voor roodkopzalmen(aquainfo raadt aan minimaal 10 stuks en minimaal een 100 cm aquarium omdat het echte zwemmers zijn)
Het te kleine aquarium samen met te weinig soortgenoten kunnen best hun gedrag verklaren.
De dwergkreeft(ik ga er even vanuit dat het een CPO is) staat er om bekend om af en toe vinnen te willen pakken ik verwacht dus dat hij ook af en toe de vinnen van je betta pakt.

Omdat je een beginner bent zit er een filter en een verwarming in je aquarium? en heb je het aquarium 3 a 4 weken laten indraaien?
4,5 tabletjes is inderdaad veelste veel voor alleen je CPO(of heb je het over andere bodemvissen?)

Mocht je het aquarium niet hebben ingedraaid dat moet je zeer gematigd voeren en zul je best vaak een waterwissel moeten doen om de nitriet laag te houden en om je bacteriën cultuur de tijd te geven om het afval te kunnen opvangen

Beste DAFW,

ik heb mijn aquarium 20 dagen ingedraaid voordat er vissen in zijn gegaan. Er zit inderdaad een verwarming en een filter in. verder heb ik gewoon 2xper dag gevoerd. maar de hoeveelheidwas niet goed. want ik zag die tabletjes gewoon na enige tijd helemaal langzaam afbreken in het water. terwijl al het voedsel dat er in gaat op moet anders heb je teveel gevoerd toch? nee geen andere bodemvissen ,, die voer is ook voor bodemvissen bedoel ik ik had alleen 7 roodkopzalmen en 1 betta en 1 cpo kreeft.en ik heb water ook latene testen voordat de vissen er in gingen .. ik denk dat die roodkoppen het probleem zijn. die cpo heb ik niet gevaarlijk dicht in de buurt van de betta gezien .. maar mischien in de nacht als ik slaap en alle lampen uit zijn wie weet wat er dan daar gebeurt mischien slaapt die betta en komt die cpo ff lang met zijn ini mini schaartjes ik kan met ook niet voostellen dat die schade kunnen aanrichten maar mischien wel immmer ik ben amateur geen ervaring in deze scene dus ik hoor het graag..
ik het die betta nu in een kweek bakje hangen in het aquarium voor zijn veilig heid tot ik zeker weet dat het water goed is en of ik weet wat ik moet doen qua medebewoners.. want ik vind wel dat dit eigelijk zijn aquarium is alleen wil ik heel graag een paar medebewoners voor hem..

bedankt voor het welkom het jongens ik zal niet aarzelen om hier een vraag of opmerking te posten. mocht ik deze hobby willen volhouden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom.

Die roodkopzalmen & kreeft terugbrengen naar de winkel. Roodkoppen zijn zeer gevoelig voor een slechte waterkwaliteit en ook hele drukke zwemmers. Kans is dat die kreeft ook vroeg of laat gaat knippen in andere vissen.

M.i. houd je een betta het beste alleen.
Wil je nog wel wat vissen in deze bak dan kan je denken aan een dwerg corydora's soortje.

Welkom Jeeto.

Welkom Jeeto en je hebt al goede adviezen gekregen zie ik.

Welkom!

welkom, en iedereen is ooit als beginner begonnen en heeft dezelfde fouten als jij gemaakt (ook diegene die je nu advies geven) en juist omdat ze dus die fouten maakten in een ver verleden, weten ze hoe vervelend het is als het advies wat je van de winkel krijgt, niet goed is, maar ze weten ook dat als je er niks mee doet, het alleen maar erger word.

Hoedanook kun je het beste de roodkopzalmen terug brengen die zitten echt te klein in dat bakje, die kreeft in combinatie met een betta is geen succesvol team en zal de kreeft de betta continu lastig gaan vallen, dus ook die kun je beter terug brengen.

Wat kan dan wel is denk ik je volgende vraag: een groep garnalen, die heb je in hele mooie kleurtjes, rood, blauw, geel, groen, zou dan wel 1 kleur kiezen want zet je meerdere kleurtjes bijelkaar dan kruist dat en krijg je daardoor kleurloze nakweek. En qua gezeldschapsvisje zou je een groepje van 10 stuks vuurtetra's kunnen doen, en verder niks aan bewoners toevoegen.

Beste DAFW,

ik heb mijn aquarium 20 dagen ingedraaid voordat er vissen in zijn gegaan. Er zit inderdaad een verwarming en een filter in. verder heb ik gewoon 2xper dag gevoerd. maar de hoeveelheidwas niet goed. want ik zag die tabletjes gewoon na enige tijd helemaal langzaam afbreken in het water. terwijl al het voedsel dat er in gaat op moet anders heb je teveel gevoerd toch? nee geen andere bodemvissen ,, die voer is ook voor bodemvissen bedoel ik ik had alleen 7 roodkopzalmen en 1 betta en 1 cpo kreeft.en ik heb water ook latene testen voordat de vissen er in gingen .. ik denk dat die roodkoppen het probleem zijn. die cpo heb ik niet gevaarlijk dicht in de buurt van de betta gezien .. maar mischien in de nacht als ik slaap en alle lampen uit zijn wie weet wat er dan daar gebeurt mischien slaapt die betta en komt die cpo ff lang met zijn ini mini schaartjes ik kan met ook niet voostellen dat die schade kunnen aanrichten maar mischien wel immmer ik ben amateur geen ervaring in deze scene dus ik hoor het graag..
ik het die betta nu in een kweek bakje hangen in het aquarium voor zijn veilig heid tot ik zeker weet dat het water goed is en of ik weet wat ik moet doen qua medebewoners.. want ik vind wel dat dit eigelijk zijn aquarium is alleen wil ik heel graag een paar medebewoners voor hem..

bedankt voor het welkom het jongens ik zal niet aarzelen om hier een vraag of opmerking te posten. mocht ik deze hobby willen volhouden.

Dat is mooi, af en toe wil het wel eens gebeuren dat iemand dit niet doet of het nut van een filter nog niet in heeft gezien.
Het advies wat hierboven is gegeven kan ik alleen maar ondersteunen, het weg brengen van de roodkopzalmen lijkt mij dan ook de beste oplossing(op bijv marktplaats zetten kan natuurlijk ook)

In dit aquarium zou ik het persoonlijk houden bij de betta en een bodemsoort, CPO's kunnen volgens mij 6 cm worden en hij zou dus later een probleem kunnen worden, maar er zijn volgens mij ook gevallen waarbij het goed gaat en dit zul je dan gewoon goed in de gaten moeten houden en ingrijpen mocht dit nodig zijn.

Mocht je ervoor kiezen om de CPO weg te doen dan zijn garnalen ook een leuke optie, Maar een betta kan af en toe een garnaaltje meepikken en het ligt aan de betta zijn karakter of hij de volwassen garnalen sowieso met rust laat (Die van mij is bijvoorbeeld zeer agressief en de enige bewoner die die toelaat zijn zebra renslakken)

Welkom op Aquaforum Jeeto en ik wens je veel succes met de betta want ik heb begrepen datje die toch graag wil houden he.

Beste mensen ,

Inderdaad die betta wil ik natuurlijk graag houden, want hij is dus eigenlijk het pronkstuk. Daarbij wil ik absoluut niet een aquarium met alleen die betta.
want dat vind ik super saai voor de betta. er mag wel wat meer leven in de brouwerij zeg maar. ik ben vrijwel overtuigd hier door jullie allemaal dat die 2 roodkopzalmen eruit moeten. wat ik overigens super tegenstijdig vind met wat die oude vrouw van het vissenwinkel zei. ik citeer: als je bak weer goed draait dan kon ik een paar roodkopjes van har krijgen zonder er voor hoeven te betalen. Niet dat ik daar belang bij heb na alle info over dat mijn bak eigenlink te klein is en waar door deze vis en ook met een aantal van 7 wat ik had en waarvan ik dacht er moeten echt niet meer vissen in 40 liter water qua vis/ water verhouding. Ik vind het alleen raar dat ze dat mij in die zaak niet wisten vertellen terwijl ik ze verteld heb dat ik een 40 liter aquarium heb.. ja en wat betreft die kreeftje dat zou ik echt jammer vinden omdat ik dat een leuk beestje vind . leuker dan garnalen. en ik wil ook helemaal geen vermenigvuldigende garnalen in mijn aquarium. want zo leuk vind ik ze ook weeer niet. ik lust ook geen garnelen. ik krijg altijd ruzie met me ma als ze garnalen door de nasi doet en mij niet verteld maar werd opschept voor me. dus dat wil ik nog even aankijken dan aangezien ik vind dat zijn scharen nog klein zijn maar mischien vergis ik me. en anders inderdaad 2,3 andere visjes van 1 en dezelfde soort. maar een school van 10 plus een betta een 40 liter aquarium ???/ ik denk dat dat mischien om problemen vragen is. kan ik niet gewooon 5,6 andere visjes in deze bak doen naast me betta zonder problemen.. dwerg corydora's moeten ook met mininimaal 10 stuks in een 60 cm lees ik . mijne is 51cm.. dus gaat dat wel vuurtetras ken ik nog niet die ga zo ff googlen.

iedereeen bedankt voor alle reacties. dit is nu zeer waardevol voor mij langzaam bij beetje krijg een duidelijker beeld over de vissen wereld. hier ben ik jullie dankbaar voor
groetjes

Roodkoppen wensen een bak van minimaal 120cm, maar liever groter.

In jou bakje kunnen alleen de kleinste soorten. En dat is ongeveer 2% van alle in de handel aangeboden vissoorten. Bv Hyphessobrycon amandae.

Welkom!
En succes om met alle tips jouw draai te vinden in deze hobby.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan