nieuw led verlichting rio 180

W

wilmpie

Guest
hey

ik heb een rio 180 aquarium gekregen, de verlichting werkte niet, na nader inzicht zat er water waar de tl buis inklikt terwijl die dicht is en de lamp ziet er kapot uit dus wilde ik een led lamp aanschaffen i.p.v. de huidige tl lampen.

ik wil voor led kiezen omdat het (mischien) zuiniger is
omdat ik graag zonsondergang en opgang wil simuleren
omdat ik graag een blauw nachtlicht erin wil.

welke ledbalk zou u mij kunnen aanraden?de ledbalk zou op de aquarium moeten liggen dus geen touwen aan het plafond ofzo dat keuren ze hier niet goed :D


alvast dank bij voorbaat
 
Als je toch in de kosten moet komen kan je idd beter voor led kiezen. :)
Met een goeie installatie kan je zo'n 10-15% besparen aan stroom. Niet veel, maar het is er wel :)

Goeie leds zijn JMB en bv clusterleds bij azaqua.

Goedkope ledstrips blijf je beter van weg. Deze presteren ondermaats.
 
wilmpie zei:
de ledbalk zou op de aquarium moeten liggen dus geen touwen aan het plafond ofzo dat keuren ze hier niet goed :D

Hoe zie je dat voor je? Zonder kap?
Bij de meest voor de hand liggende opties zou je toch iets onder/tegen de kap monteren. Zijn goede oplossingen voor hoor. Zonder touw ;)
 
wel ik heb de oude lamp armatuur nog dus die kan gebruikt worden of iets eraanmaken ofzo of dat het op de rand van de aquarium komt, ik zou graag de bak dicht hebben dus met een soort deksel, want een open bak brengt veel meer vocht in huis en verdampt het water sneller, dit heb ik bij mijn 60 liter aquarium gemerkt, ik had het voederdeksel altijd open met een voederautomaat vroeger en het vocht in het huis was groter en het waternivau ging sneller omlaag
 
Je kunt inderdaad �f gebruik maken van het oude armatuur �f een nieuwe balk/profiel regelen.

In het eerste geval zijn er ook weer twee hoofd-oplossingen. Er is verlichting die gemaakt is om in het armatuur te hangen, dat is natuurlijk het makkelijkst. De tweede stroming is zelf aan de gang gaan met haakjes en klemmetjes om de nieuwe verlichting aan de kap/armatuur te hangen. Daarvoor zijn verschillende constructies.

Misschien moet je dat maar even in je achterhoofd houden terwijl je de eerste belangrijke beslissing maakt: hoeveel licht (lumen) heb je nodig. Daarbij speelt bijvoorbeeld de grote van je bak (bekend), maar ook of je veel beplanting hebt en/of je co2 toevoegd.

(p.s. ik heb dit in mijn rio180 http://www.hvpaqua.nl/a-43892583/set-ge ... ezelschap/
Met leidingklemmen bevestigd aan oude tl-buizen)
 
wel ik ben niet zeker van dat de armatuur nog werkt als alleen de tl buizen kapot zijn of meer kapot is dus zou liefst voor een nieuw armatuur kiezen i.p.v. de huidige tl aansluitingen te gebruiken met de kans dat deze ook niet werken.
 
ik was aan het zien bij jmb
nu leek dit me wat te zijn er is ook een rode versie van 100 cm wat is daar het verschil in?

moet hierbij ook een adapter ofzo bij voor voeding en een soort adapter voor die in mijn rio 180 bak te kunnen plaatsen?

http://www.aquaplantsonline.nl/verlicht ... &order=ASC

verder dacht ik aan volgende controller : http://www.aquaplantsonline.nl/verlicht ... &order=ASC

is dit iets of is die van azaqua clusterleds iets? deze is wel duurder dan de bovenstaande

http://www.azaqua.nl/daytime-compleet/1 ... o-180.html

dit is dan volgens mij de volledige kit denk met controller cluster controller
 
Als ik zo even kijk naar de informatie uit je links,
dan kan je daar eigenlijk wel het meeste uithalen.

Daar naast zou je ook even kunnen kijken naar de site van de betreffende fabrikant.
Zo staat daar bv dat de voor jouw bak geschikte balken maar 90 cm lang zijn.

Overigens werken deze balken met 1 kanaal en kun je daarom geen wisselingen in kleuren generen.
 
dus welke zou ik best kiezen die van azaqua clusterleds of die van jmb? die van clusterleds zijn een deel duurder maar die van jmb zijn goedkoper dus welke zijn dan de beste?
 
Een kant en klaar set kun je aanschaffen bij Wesdijk in Barendrecht.
Wat het kost weet ik niet maar het neemt de ruimte van het gedeelte die vrijkomt over zodat je de bovendeksels kan blijven gebruiken.

Succes ermee.
 
wel wesdijk is vanuit belgie wel een seruis autoritje voor een ledlampje :D
 
wilmpie zei:
dus welke zou ik best kiezen


Geen van alle .. Gewoon op zoek gaan naar een goede mecanicien en HE buizen..
 
ik heb even opgezocht wat je bedoelde met HE buizen dit zijn zover ik kan zien tl buizen maar dan iets anders, zoals je ook kan lezen is de vraag voor mij als de tl buizen gedeelte van deze bak wel funcioneerd. daarom dat ik ook aan led dacht en deze systeem eruit te laten en een andere lichtbron erin te zetten mischien dat systeem gebruiken als ophanging maar verder niks
 
Ja, je kunt de oude balk gebruiken door de voetjes weg te halen.
Daarna zou je er andere voetjes op kunnen maken en die aansluiten op een andere externe EVSA.

Dat zal een besparing geven van ongeveer 45 % tegen een investering van 70 euro.

Er zijn relatief weinig LED balken op de markt waar moerasplanten goed op groeien.
Als je de lage planten toch niet kaal zou willen zien, heeft Fluval een mooie optie.
 
omdat ik niet zeker weet als de voetjes kapot zijn of de transfo of de kabel? ik heb die zo overgekregen en de kabel is al met plakband terug aan elkaar gemaakt in de voetjes zat er water en de buizen hadden een verbrande kleur dus is de vraag als ik die buizen vervang het probleem opgelost is of niet is dat niet moet ik opnieuw investeren en is de vraag hoeveel moet ik investeren om de tl buizen te laten werken terwijl ik graag naar led zou over willen schakelen.
maar wat is dan de beste tegen een doenbare prijs (dus geen duizende euro's voor een lampje maar een duurzame maar met een doenbare prijs
 
is simpel als er water in de voetjes heeft gezeten kun je er wel van uitgaan dat de evsa geweest is
dus dan zal je deze moeten vervangen + snoer +houders+ buizen gaat een dure aangelegenheid worden
zou dan voor de nieuwe gaan kost je 109 euro en heb je alles nieuw en t5
andere mogelijkheid oude balk gebruiken en deze voor zien van led buizen door dit bijvoorbeeld dit systeem http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=18504
of dit http://www.aquariumcentrum.nl/aquariumb ... hting/blog
en dan de easy led buizen
daarbij vervalt het hele snoer + evsa gebeuren van de oude juwel balk
let wel led blijft in aanschaf altijd nog duurder als gewoon t5 buizen en of je er nu erg op bezuinigt ten op zichtte van de gewone t5 buizen is maar de vraag
en Tom heeft ook en punt (Er zijn relatief weinig LED balken op de markt waar moerasplanten goed op groeien).
nog een leuk linkje met info http://www.aquaria-info.nl/nl/De-waarhe ... erlichting

groet

jaap
 
wilmpie zei:
omdat ik niet zeker weet als de voetjes kapot zijn of de transfo of de kabel? ik heb die zo overgekregen en de kabel is al met plakband terug aan elkaar gemaakt in de voetjes zat er water en de buizen hadden een verbrande kleur dus is de vraag als ik die buizen vervang het probleem opgelost is of niet is dat niet moet ik opnieuw investeren en is de vraag hoeveel moet ik investeren om de tl buizen te laten werken terwijl ik graag naar led zou over willen schakelen.
maar wat is dan de beste tegen een doenbare prijs (dus geen duizende euro's voor een lampje maar een duurzame maar met een doenbare prijs


JMB led balken! Redelijke prijs �n een erg goede kwaliteit zoals ik zelf al jarenlang ondervind!

Groet,
Ben.
 
welk type jbm led balken heb je benvo

groet

jaap
 
Verlichting:

JMB Balken dus, hieronder een beschrijving met het lichtprogramma.

1 Balk 6 rode leds ( Nm waarde 660-670 Nm.) en 21 warm witte leds (4.500 K.) Achterbalk

1 Balk 5 blauwe leds ( Nm waarde 470-480 Nm.) en 22 witte leds (8000 K.) Voorbalk

1 Balk 27 witte leds (8000 K.) Middenbalk

Led 1 Watt tot 100 lumen.

9:00 uur Zon op tot 30 %

9:30 uur tot 100%

18:30 uur tot 30%

21:30 uur tot 10%

23:00 uur Zon onder tot 0%



Toevoeging middenbalk 10:00 uur tot 17:30 uur 100%

Groet,
Ben.
 
dus welke is dan de beste keuze?

de clusterleds zijn een pakje duurder als de jmb

en NEE ik wil niet iets aanbouwen op de armatuur die ik nu heb van de oude rio 180 bak die kan mischien hooguit nog dienen om nieuwe led lichten met schroeven aan te schroeven maar voor enige electronica van dit systeem nog te gebruiken ga ik NIET doen omdat de kans te groot is dat er iets niet werkt en zo grotere kosten ga maken dan gewild.
 
wilmpie zei:
dus welke is dan de beste keuze?

de clusterleds zijn een pakje duurder als de jmb
Ik heb nog geen JMB verlichting gebruikt of gezien, maar wel de Daytime Cluster.
En de daytime werkt heel goed, en geeft ook een mooi kijk licht. Installeren is ook heel makkelijk, en dat is voor sommigen ook wel belangrijk.
Als je er wat toeters en bellen bij neemt loopt de prijs wel snel op, maar het is zijn geld ook wel waard.
 
ik heb zitten kijken maar de jmb heeft geen controller die dag en nacht licht doet dus wilde ik naar clusterled gaan bij azaqua maar die levertijd is 1 week tot 3 weken dus dat is voor mij wat te lang iemand anders enige idee of andere voorstellen.
 
JMB heeft wel een controller hoor en ze kunnen ook op de TC controller..
 
Misschien een beetje overbodig omdat je graag een dichte bak wil hebben, maar wellicht kun je hier eens naar kijken.

https://www.vidaxl.nl/p/41218/led-aquar ... auw-en-wit

Heb deze zelf boven een bak zitten. Als je op verlichting klikt zie je voor meerdere afmetingen.

Kan iemand beoordelen of dit voor de planten ook prima is op zo'n 40 cm diepte?

Groetjes.
 
wel ik had aquaplants gemaild als ze een mooi pakket hadden voor mij rio 180 van jmb maar ze kwamen met volgende mail terug dus...

Geachte heer,

Goede led verlichting is inderdaad erg belangrijk voor een aquarium.
Daardoor kan het meer kosten dan de goedkopere led die uit eindelijk niet het gewenste resultaat bereikt. Heeft u al eens gekeken bij Dennerle? Wij hebben een speciale set gemaakt voor Juwel aquaria.

http://www.aquaplantsonline.nl/verlicht ... el-rio-180

Een maanlicht is erg lastig in een ledunit omdat je deze led dan apart moet gaan schakelen waardoor je automatisch in de echt hele dure systemen komt.

JMB heeft ook inderdaad een prima led, alleen die van Dennerle is weer een stap verder met zelfs een straalhoek van 130 graden.

Met twee maanden komt Dennerle ook met een dimmer.


ik vermoed dat de jmb niet leverbaar is of dat die niet goed is als ze daar niks over zeggen en dat dan het blauwe nachtlicht/maanlicht niet mogelijk is bij hun gamma van ledverlichting
 
wilmpie zei:
wel ik had aquaplants gemaild als ze een mooi pakket hadden voor mij rio 180 van jmb maar ze kwamen met volgende mail terug dus...

Geachte heer,

Goede led verlichting is inderdaad erg belangrijk voor een aquarium.
Daardoor kan het meer kosten dan de goedkopere led die uit eindelijk niet het gewenste resultaat bereikt. Heeft u al eens gekeken bij Dennerle? Wij hebben een speciale set gemaakt voor Juwel aquaria.

http://www.aquaplantsonline.nl/verlicht ... el-rio-180

Een maanlicht is erg lastig in een ledunit omdat je deze led dan apart moet gaan schakelen waardoor je automatisch in de echt hele dure systemen komt.

JMB heeft ook inderdaad een prima led, alleen die van Dennerle is weer een stap verder met zelfs een straalhoek van 130 graden.

Met twee maanden komt Dennerle ook met een dimmer.


ik vermoed dat de jmb niet leverbaar is of dat die niet goed is als ze daar niks over zeggen en dat dan het blauwe nachtlicht/maanlicht niet mogelijk is bij hun gamma van ledverlichting

JMB hebben RGB balken, complete blauwe balken, compleet rode balken, witrood/witblauw dus je kan kiezen. En kan natuurlijk zijn dat Aquaplants het complete gamma niet voert of mag voeren, kijk anders maar even bij Veldhuis Enschede op de site. Of de eigen JMB site. Maanlicht is wel degelijk mogelijk!

Groet,
Ben.
 
ik heb bij veldhuis ook gevraagd en naar mijn verbazing heb ik vandaag op een zondag een reactie teruggekregen :D

ze stellen mij 2 soorten voor

namelijk volgende : http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=20229

of hun huismerk : http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=25396

welke zou het beste zijn?

de eerste zal ik maar 1 exemplaar nodig hebben omdat deze volgens de beschrijving 2 T5 lampen vervangd

en van hun huidig huismerk vermoed ik er 2 nodig te hebben maar de prijs van deze is dan ook goedkoper.

welk van de 2 zou het beste zijn?
 
Jij wilt, zoals je in je aanvangspost schrijft zon opgang en zon ondergang en maanlicht simuleren.
De Tecatlantis-Easy-Led valt dan al af. De kleuren van deze balk zijn niet apart te sturen. Alles op deze balk staat of aan of is uit. (Wel dimbaar.) De huis merk balken zijn wel in verschillende kleuren, wit/rood, witblauw en wit, verkrijgbaar, ik dacht niet dat de kleuren, bijvoorbeeld van een wit/rode balk, apart aan te sturen zijn. Wat je zou kunnen doen is een aparte RGB balk, bijv. van JBM, erbij kopen wiens kleuren wel apart zijn aan te sturen. Als controller zou je dan voor het totaal een TC 420 5 kanalen kunnen nemen. Over de kwaliteit of de kracht van de VT balken kan ik geen informatie geven.


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Jij wilt, zoals je in je aanvangspost schrijft zon opgang en zon ondergang en maanlicht simuleren.
De Tecatlantis-Easy-Led valt dan al af. De kleuren van deze balk zijn niet apart te sturen. Alles op deze balk staat of aan of is uit. (Wel dimbaar.) De huis merk balken zijn wel in verschillende kleuren, wit/rood, witblauw en wit, verkrijgbaar, ik dacht niet dat de kleuren, bijvoorbeeld van een wit/rode balk, apart aan te sturen zijn. Wat je zou kunnen doen is een aparte RGB balk, bijv. van JBM, erbij kopen wiens kleuren wel apart zijn aan te sturen. Als controller zou je dan voor het totaal een TC 420 5 kanalen kunnen nemen. Over de kwaliteit of de kracht van de VT balken kan ik geen informatie geven.


Groet,
Ben.

als ik een van hun huismerk erin doe van wit/rood en een van wit/blauw in doe samen met de controler moet ik toch geen extra jmb balk er nog bijkopen? snap die redenering even niet
 
wilmpie zei:
benvo zei:
Jij wilt, zoals je in je aanvangspost schrijft zon opgang en zon ondergang en maanlicht simuleren.
De Tecatlantis-Easy-Led valt dan al af. De kleuren van deze balk zijn niet apart te sturen. Alles op deze balk staat of aan of is uit. (Wel dimbaar.) De huis merk balken zijn wel in verschillende kleuren, wit/rood, witblauw en wit, verkrijgbaar, ik dacht niet dat de kleuren, bijvoorbeeld van een wit/rode balk, apart aan te sturen zijn. Wat je zou kunnen doen is een aparte RGB balk, bijv. van JBM, erbij kopen wiens kleuren wel apart zijn aan te sturen. Als controller zou je dan voor het totaal een TC 420 5 kanalen kunnen nemen. Over de kwaliteit of de kracht van de VT balken kan ik geen informatie geven.


Groet,
Ben.

als ik een van hun huismerk erin doe van wit/rood en een van wit/blauw in doe samen met de controler moet ik toch geen extra jmb balk er nog bijkopen? snap die redenering even niet

Jij wilt ook, zo schrijf je, maanlicht verlichting naast dim mogelijkheden. Een wit/rode balk geeft een wat gelig (warmwit heet dat) licht. Een blauw/witte balk geeft een koelwit licht. Je kunt dus de kleur leds van een VT balk (eigen huismerk) niet apart aansturen. Dat kan wel met een RGB (rood/groen/blauw) led balk, vandaar!

Groet,
Ben.
 
Terug
Bovenaan