Nieuw leven toevoegen, hulp/info gevraagd


R

RealEdKroket

Guest
Beste Aqua fanaten

Ik ben net nieuw op dit forum, maar ik zie al meteen dat ik hier in goede handen ben.
Ik kom jullie misschien overladen met veel te veel vragen, mijn excuses daarvoor, maar beter te grondig dan een nieuw ongeluk.

Ik had in januari de vissen van mijn oma overgenomen die was overleden, twee goudvissen (specifieke soort weet ik zelf niet) en ook hetzelfde aquarium (alhoewel die heftig gereinigd moest worden met alle algen om het glaswerk en de decoratie).
Nu is helaas 1 van de twee vissen een tijdje geleden overleden en op dat moment merkte ik ook dat de andere vis ziek werd (at niet meer, bewoog nauwelijks, vinnen begonnen te scheuren etc), na een paar dagen kwam ik er achter wat het was en heb ik hem baktopur van sera gegeven. ondertussen ziet hij er weer prachtig uit, eet goed en zwemt volop gelukkig!
Water natuurlijk ververst voor het grootste deel, meteen hele bak even mee bezig geweest (decoratie schoon spoelen, grind door een vergiet halen om eventuele troebelheden te verwijderen, planten weg gooien voor de zekerheid).

Nu heb ik helaas nog maar 1 vis, en omdat goudvissen ervan houden om samen te leven wil ik een nieuwe erbij, en/of mogelijk ook wat ander leven. nu zijn er enkele mogelijke problemen hier mee.

de bak is 60cm-30cm-30cm, dus de water inhoud zou zo'n 40 liter zijn. Een grotere bak is helaas niet een optie omdat ik daar geen ruimte voor heb op mijn studentenkamer. de vissen hebben lange tijd met 2/3 of zelfs nog meer vissen samen geleefd dus in hoe verre is het toch mogelijk om een nieuwe goudvis toe te voegen, of zelfs andere kleinere vissen? Of misschien alleen andere kleinere vissen.

Ik lees verschillende verhalen over of bijvoorbeeld chinese danio's wel of niet kunnen. sommige zeggen van niet omdat de goudvissen hun opeten als ze de kans krijgen en andere zeggen van wel omdat ze snel genoeg zijn om weg te zwemmen (of zou met mijn kleinere bak dat sowieso niet lukken?).

Eventueel zou misschien zoetwaterkreeftjes kunnen zoals Cambarellus Diminutus (kleine dwergkreeft) wat ook de bak iets schoner kan houden, en dan kan ik wat extra decoratie en plantjes kopen voor beschutting, of krijg ik dan ook te veel problemen? (goudvissen die ze alsnog kunnen eten ondanks extra schutting, of te veel decoratie wat te weinig ruimte voor goudvissen geeft ook als het decoratie is laag op de bodem, of ik heb ergens gehoord dat deze kreeftjes territoriaal kunnen zijn tegenover elkaar wat misschien niet goed werkt is een bak van ca.40L.)

sorry dat ik door blijf gaan maar eventuele andere tips zullen ook zeer welkom zijn. bepaald soort plantje dat het meest geschikt zou zijn, verwarmingsregelaar toevoegen misschien ook al zijn het koudwatervissen, of ik misschien de verkeerde bodem gebruik etc.

specificaties:
bak: 60 cm - 30 cm - 30 cm
inhoud: ca. 40 Liter
verlichting: TL lamp van 15W
zuivering: pompje met filter
zuurstof: beluchtingsset basic (en in de toekomst weer nieuwe plantjes)
bodem: licht gekleurd grind (wit, blauw, paars etc)
3 stukken decoratie.

foto's:
k-b7wSwzlpOi1d1r0X-8nX5LnINJorpm.jpeg


k-b7wSwzlpOi1d1r0X-8nX5LnINJorpm.jpeg


k-b7wSwzlpOi1d1r0X-8nX5LnINJorpm.jpeg


Ik hoop dat ik nu niet te veel vraag of dat ik het per ongeluk ergens plaats waar het totaal niet zou moeten zijn, maar als dat het geval is zeg dat gerust ^^.

Bij voor baad bedankt.

Mvg,
Edwin
 
Een goede raad Edwin, probeer deze ene vis een goed leven te geven door een vijver voor hem te vinden.
Als je even kijkt in het forum gedeelte over Goudvissen zal je lezen dat deze veel meer ruimte nodig hebben dan jij ze nu kan bieden, wil je doorgaan met dit aquarium kunnen andere vissen natuurlijk wel, en kan je hier geholpen worden om een doordacht visbestand te verkrijgen.

https://aquaforum.nl/forums/goudvissen.46/
 
Een goede raad Edwin, probeer deze ene vis een goed leven te geven door een vijver voor hem te vinden.
Naar mijn weten mag/hoor je dit soort dieren niet willekeurig in het wild te plaatsen, en de vis heeft toch een sentimente waarde aangezien mijn oma deze jaren lang heeft gehouden, de vis nu al redelijk oud is, en ik er nu voor kan zorgen nu mijn oma weg is. Ik snap dat het aquarium niet erg groot is, maar toch heeft de vis het al deze jaren goed gedaan dus het lijkt mij dat het niet zo erg is aangezien de vis ondertussen toch erg oud is.
 
Hoi Edwin,

Helaas zijn er heel veel goudvissen in bakken (en ellende als kommen, flessen, noem maar op) waar ze absoluut niet thuishoren, zo ook de jouwe.
Het is een groepsdier die erg veel ruimte nodig heeft, ik sluit me aan bij Ton. Ik neem aan dat je thuis geen ruimte hebt voor een aquarium van 2 meter, dus zoek een vijver waar al goudvissen inzitten en geef je vis een mooie ouwe dag.
 
Hoi Edwin,

Helaas zijn er heel veel goudvissen in bakken (en ellende als kommen, flessen, noem maar op) waar ze absoluut niet thuishoren, zo ook de jouwe.
Het is een groepsdier die erg veel ruimte nodig heeft, ik sluit me aan bij Ton. Ik neem aan dat je thuis geen ruimte hebt voor een aquarium van 2 meter, dus zoek een vijver waar al goudvissen inzitten en geef je vis een mooie ouwe dag.
mijn ouders hebben die wel, maar aangezien daar schildpadden in zitten lijkt mij dat niet een erg goede mix :p
 
Ik bedoel een vijver bij een hobbyist thuis ;)

Ik begrijp je redenering en de emotionele waarde volkomen, mede daarom denk ik dat je deze vis graag groot ziet worden en een waardig leven wil geven.
Daar zijn betere omstandigheden voor nodig, geweldig dat deze al zo oud is geworden, maar besef dat een volwassen goudvis boven de 20cm uit dient te groeien, in een te kleine bak is vergroeing een groot gevaar voor de vis.
 
Naar mijn weten mag/hoor je dit soort dieren niet willekeurig in het wild te plaatsen

1. Je moet hem ook niet in de plaatselijke sloot zetten, maar een prive vijver waar al exemplaren inzitten.
de vis heeft toch een sentimente waarde aangezien mijn oma deze jaren lang heeft gehouden, de vis nu al redelijk oud is, en ik er nu voor kan zorgen nu mijn oma weg is.

2. Ik snap dat sentimentele waarden meespelen in zo'n geval, dat maakt het extra lastig. Maar een goudvis hoort in de vijver en niet in een aquarium (tenzij je een hele grote hebt, maar dan nog liever een vijver).
maar toch heeft de vis het al deze jaren goed gedaan dus het lijkt mij dat het niet zo erg is aangezien de vis ondertussen toch erg oud is.

3. Jij houdt het ook tig jaar vol als jij in een ruimte van 1 vierkante meter wordt gezet met af en toe een raampje open en wat eten. Is dat dan ook niet erg?

Ik zou 50 stukken op het internet voor je kunnen zoeken waaruit blijkt dat het wel erg is, maar ik denk dat je het maar het beste aan kunt nemen van ervaringsdeskundigen en wel ingelezen aquarioten op dit forum.
 
Wellicht is de goudvissen opvang iets als je niemand kent met een vijver waar soortgenoten in zitten: http://www.goudvissenopvang.nl/

Het is veruit het beste wat je nu kunt doen in termen van dieren welzijn.

Daarna kun je het bakje prima doorstarten met een leuk bestand van kleine tropische visjes. Daar helpen de leden van het forum je graag bij tegen die tijd.
 
1. Je moet hem ook niet in de plaatselijke sloot zetten, maar een prive vijver waar al exemplaren inzitten.


2. Ik snap dat sentimentele waarden meespelen in zo'n geval, dat maakt het extra lastig. Maar een goudvis hoort in de vijver en niet in een aquarium (tenzij je een hele grote hebt, maar dan nog liever een vijver).


3. Jij houdt het ook tig jaar vol als jij in een ruimte van 1 vierkante meter wordt gezet met af en toe een raampje open en wat eten. Is dat dan ook niet erg?

Ik zou 50 stukken op het internet voor je kunnen zoeken waaruit blijkt dat het wel erg is, maar ik denk dat je het maar het beste aan kunt nemen van ervaringsdeskundigen en wel ingelezen aquarioten op dit forum.
Ik bedoelde het ook niet zo letterlijk, maar ik las op allerlei fora online dat de leidraad is van zo'n 1cm vis per liter, dus ik dacht zelf dat dit niet dermate klein was, vandaar dat ik het zei.
 
Dat is een wat achterhaalde leidraad, hierin word geen rekening gehouden met de soort specifieke noden.
 
Dat is de maximale lengte van alle vissen bij elkaar, gegeven dat ze geschikt zijn voor het formaat bak.

Een bak van 54 liter is 60x30x30, daar kan geen vis van 50cm in, wel 13 vissen van 4cm.
 
Ah, niet handig dat ze zoiets er niet even snel tussen plaatsen als ze dat zeggen. >.<

Ik zal even kijken wat mogelijke opties zijn.
 
Een goudvis kan overigens wel 30-40cm worden in de goede omstandigheden in gevangenschap.
 
Prima Edwin :thumbs:
Zorg ondertussen voor regelmatige Minimaal wekelijkse waterwissels, van 50%.
 
Prima Edwin :thumbs:
Zorg ondertussen voor regelmatige Minimaal wekelijkse waterwissels, van 50%.
Nu hij in zo'n bak zit, zou ik dat wel om de dag doen, of zelfs elke dag;)
 
Nu hij in zo'n bak zit, zou ik dat wel om de dag doen, of zelfs elke dag;)
Oja, ik zou er ook een zuurstofpompje bij zetten.


Goed dat je een groter huis gaat zoeken!:thumbs:

Goudvis stoot groeihormonen af, waardoor als hij in een te kleine bak word gezet, hij vergroeit, en vroegtijdig doodgaat.
Goudvissen zijn ook nog eens enorme vervuilers, een sterk filter is aan te raden, vandaar kun je nu beter om of elke dag 50% verversen. Totdat je een groter huis hebt.;)
 
Er zit al een zuurstofpompje bij en een filter. niet een high teck filter maar het is een filter, en water verversen die ik regelmatig.

Verder heb ik even gekeken, met wat schuiven van meubelstukken is het misschien mogelijk toch een groter aquarium te nemen (onder voorbehoud voor nu), wat dan afmetingen van ongeveer 80 bij 60 bij 60 zou kunnen hebben (waarbij de hoogte van alles en nog wat kan zijn, maar wel kijkende naar de kosten natuurlijk). Dat zou dan zo'n 290 liter zijn.
Nu weet ik dat het ideale een vijver zou zijn maar zou zo'n bak van 290 liter alsnog geschikt genoeg zijn om mijn vis te kunnen houden en er een tweede bij te plaatsen zodat die niet alleen is (en mogelijk wat extra's toevoegen, wat kleins).

Ik weet niet zeker of dit een goed idee is op mijn kamer, maar ik zou al wel graag eventuele feedback horen of het goed genoeg kan zijn aangezien de inhoud voldoende zou moeten zijn met wat ik online lees (van 50 liter per goudvis tot 80 liter, dan is dit nog zat), omdat ik toch graag ''alles'' wil doen om de vis te kunnen houden.
Later kan ik dan kijken wat de beste specificaties zijn.
 
Op zich zouden goudvissen en schildpadden ook wel samen goed kunnen gaan in een vijver. Mits de vijver groot is en de vis ergens rust kan vinden (verstopplekken). Kan je een foto van de vijver plaatsen als je zou kunnen overwegen om hem daar in te stoppen?

Ik vind zelf een bak van 80x60x60 ook erg klein voor een vis van 40cm. En goudvissen groeien snel.
 
van 50 liter per goudvis tot 80 liter, dan is dit nog zat)

1. Vergeet niet dat ze in de eerste plaats 30-40 cm worden dus nauwelijks hun kont kunnen keren in 80x60

2. Het zijn bij uitstek scholenvissen, dus de 100l P vis geldt bij 5 stukken of meer, dan zit je aan een bak van 500 liter waarin ze de nodige zwemruimte hebben.
 
Op zich zouden goudvissen en schildpadden ook wel samen goed kunnen gaan in een vijver. Mits de vijver groot is en de vis ergens rust kan vinden (verstopplekken). Kan je een foto van de vijver plaatsen als je zou kunnen overwegen om hem daar in te stoppen?

Ik vind zelf een bak van 80x60x60 ook erg klein voor een vis van 40cm. En goudvissen groeien snel.
de schildpadden zitten in een groot aquarium, en de vissen hebben daar dus geen ruimte om te verstoppen dus dat is gewoon geen optie.

50 liter pet sluierstaart en 100 liter per goudvis.;)



Als vriendje zou ik een sluierstaart nemen, geen echte goudvis;)
Ik dacht dat als vriend ze dezelfde soort moesten zijn, dus dan zou een sluierstaart toch niet werken?

1. Vergeet niet dat ze in de eerste plaats 30-40 cm worden dus nauwelijks hun kont kunnen keren in 80x60

2. Het zijn bij uitstek scholenvissen, dus de 100l P vis geldt bij 5 stukken of meer, dan zit je aan een bak van 500 liter waarin ze de nodige zwemruimte hebben.
Is dit ook het geval als de vis al jaren lang in een ''kleiner'' aquarium heeft gezeten? ik snap dat hij wel groter kan worden, maar als de vis ondertussen al jaren oud is en nog steeds niet boven de 15 centimeter is zal die dan alsnog boven de 30 centimeter uit gaan komen?
 
Is dit ook het geval als de vis al jaren lang in een ''kleiner'' aquarium heeft gezeten? ik snap dat hij wel groter kan worden, maar als de vis ondertussen al jaren oud is en nog steeds niet boven de 15 centimeter is zal die dan alsnog boven de 30 centimeter uit gaan komen?
Dan kan hij vergroeid zijn. Organen groeien door, buitenkanf stopt. Hierdoor kan hij eerder dood gaan;)
Een vis pas zich niet aan, aan zijn omgeving;)
 
Dan kan hij vergroeid zijn. Organen groeien door, buitenkanf stopt. Hierdoor kan hij eerder dood gaan;)
Een vis pas zich niet aan, aan zijn omgeving;)
Maar dat beantwoord mijn vraag niet, want de vis heeft al jaren in die bak gezeten bij mijn oma thuis, dus als dat zo zou zijn en zou gebeuren dan is dat mogelijk al gebeurd.
Wat ik vraag is of de vis überhaupt nog wel aan de 30 centimeter (of meer) kan komen aangezien de vis aan de buitenkant al ''lang'' gestopt is met groeien.
Dus of de vis ineens weer kan beginnen met groeien aan de buitenkant na al die jaren om alsnog de volle lengte, of daarbij in de buurt kan komen.
Want even overdreven gezegd, als de vis maximaal nu nog maar 20 centimeter kan worden aan de buitenkant en de organen vergroeien sowieso daarna/zijn al vergroeid dan zou het in dat opzicht niet moeten uitmaken of dat in een vijver of groter aquarium gebeurd als hij in beide vervolgens ''voldoende'' ruimte heeft voor die grote.
want bedenk dat de vis waarschijnlijk al lang en lang volwassen is en mogelijk bij een normale standaard al bejaard is.
 
Maar dat beantwoord mijn vraag niet, want de vis heeft al jaren in die bak gezeten bij mijn oma thuis, dus als dat zo zou zijn en zou gebeuren dan is dat mogelijk al gebeurd.
Wat ik vraag is of de vis überhaupt nog wel aan de 30 centimeter (of meer) kan komen aangezien de vis aan de buitenkant al ''lang'' gestopt is met groeien.
Dus of de vis ineens weer kan beginnen met groeien aan de buitenkant na al die jaren om alsnog de volle lengte, of daarbij in de buurt kan komen.
Want even overdreven gezegd, als de vis maximaal nu nog maar 20 centimeter kan worden aan de buitenkant en de organen vergroeien sowieso daarna/zijn al vergroeid dan zou het in dat opzicht niet moeten uitmaken of dat in een vijver of groter aquarium gebeurd als hij in beide vervolgens ''voldoende'' ruimte heeft voor die grote.
want bedenk dat de vis waarschijnlijk al lang en lang volwassen is en mogelijk bij een normale standaard al bejaard is.
Als je hem klein behuist houd, vergroeit de vis alleen maar meer. Hij zal denk ik nog wel groeien.;)
 
De vis heeft niet in een 80 bak zonder maatjes geen fijn leven, vergroeid of niet. En die maatjes die je erbij zal moeten kopen, worden wel groot
 
Als je hem klein behuist houd, vergroeit de vis alleen maar meer. Hij zal denk ik nog wel groeien.;)
heerlijk vaag antwoord....
 
heerlijk vaag antwoord....
Sorry, maar de vis zal doorgroeien als je hem in een grotere bak zet. Hij zal wel vergroeid blijven als hij dat is.
Als je hem klein behuist laat, zal hij alleen maar verder vergroeien.
Is dit iets duidelijker?;);)
 
Ik dacht dat als vriend ze dezelfde soort moesten zijn, dus dan zou een sluierstaart toch niet werken

Een sluier is familie van de goudvis, zo niet een gekweekte variant maar dat weet ik niet zeker.. anyway, ze kruisen wel met goudvissen.. goudvissen kruisen zelfs met voorntjes als ze in de sloot zwemmen, dus ik denk dat ze het wel kunnen vinden met elkaar.

Als de vis 5 jaar oud is heeft hij misschien nog wel 15-20 jaar te gaan.. een groei achterstand zal hij altijd houden maar groeien doen ze zeker nog wel, al dan niet zo rap als in hun jonge jaren.
 
Sorry, maar de vis zal doorgroeien als je hem in een grotere bak zet. Hij zal wel vergroeid blijven als hij dat is.
Als je hem klein behuist laat, zal hij alleen maar verder vergroeien.
Is dit iets duidelijker?;);)
nee, want ik weet dat hij zal doorgroeien, maar mijn vraag was of je WEET (en dus niet een willekeurige aanname maakt, niet als aanval bedoeld op jou of iemand anders, ik wil gewoon iets specifiekere antwoorden krijgen nu) dat hij nog steeds de maximale lengte zal bereiken als hij de ruimte van een oceaan zal krijgen bedenkende dat hij op dit moment waarschijnlijk laten we zeggen rond de 15 centimeter zit (moeilijk te meten natuurlijk als hij rond zwemt zonder hem er uit te halen) terwijl hij ondertussen als het goed is goed boven de 10 jaar oud is.

Zoals ik al zeg is het niet een aanval op iemand of op bepaalde mensen, maar ik krijg zelfs hier van verschillende mensen verschillende dingen te horen.
met de eerste reactie van Ruben01 na mijn post over een mogelijke nieuwe bak lijkt het alsof hij het goed vind, aangezien hij geen bezwaar lijkt te maken, maar vervolgens lijkt een volgende wel lichtelijke bezwaar te hebben, waardoor het moeilijk is om te weten wat ik wel en niet moet geloven op dit moment. verder krijg ik niet een concreet antwoord, maar meer een beetje vage antwoorden zoals ''ze groeien wel'' waar ik weinig aan heb, en andere dingen die ik hier op het aquaforum lees waar mensen constant het niet met elkaar eens zijn (zoals of een sluierstaart een maatje kan zijn van een gewone vis, wat hier werd voorgesteld maar ik ergens anders lees werkt weer niet).

Ik zeg niet dat jullie het fout hebben, gewoon dat ik een concreter/specifieker antwoord wil horen zodat ik zelf wat meer zekerheid heb (en als mogelijk is enig bewijs of dergelijke natuurlijk geweldig <3).

Sorry dat ik zo'n pain in the ass ben trouwens.....
 
Sorry dat ik zo'n pain in the ass ben trouwens.....

Oké, even duidelijk dan: GEEN twee meter bak is zielig. Grote vis of niet. Dus: Doe hem in een vijver, of koop een grote bak
 
Een sluier is familie van de goudvis, zo niet een gekweekte variant maar dat weet ik niet zeker.. anyway, ze kruisen wel met goudvissen.. goudvissen kruisen zelfs met voorntjes als ze in de sloot zwemmen, dus ik denk dat ze het wel kunnen vinden met elkaar.

Als de vis 5 jaar oud is heeft hij misschien nog wel 15-20 jaar te gaan.. een groei achterstand zal hij altijd houden maar groeien doen ze zeker nog wel, al dan niet zo rap als in hun jonge jaren.
bedankt, dit is een mooi antwoord, ik weet niet precies hoe oud de vis is maar van wat ik heb gehoord is de vis boven de 10 jaar oud (kan dit niet met volle zekerheid zeggen), kan ik dan gokken dat de vis niet ver boven de 25 centimeter zal worden en er van uit gaan dat de vis boven de 30 centimeter niet haalt?
als ik dan iets meer zekerheid kan vinden ergens over of een sluierstaart wel een goed maatje is, die dan minder lang wordt dan zou dat een mogelijke combinatie zijn voor een 290 liter aquarium denk ik.
 
dan zou dat een mogelijke combinatie zijn voor een 290 liter aquarium denk ik.


Heb je zo'n bak of heb je enkel opgemeten dat die past? Wmat je noemde eerder gekke bakmaten
 
nee, want ik weet dat hij zal doorgroeien, maar mijn vraag was of je WEET (en dus niet een willekeurige aanname maakt, niet als aanval bedoeld op jou of iemand anders, ik wil gewoon iets specifiekere antwoorden krijgen nu) dat hij nog steeds de maximale lengte zal bereiken als hij de ruimte van een oceaan zal krijgen bedenkende dat hij op dit moment waarschijnlijk laten we zeggen rond de 15 centimeter zit (moeilijk te meten natuurlijk als hij rond zwemt zonder hem er uit te halen) terwijl hij ondertussen
Ja dat gebeurt, want hijnis nog niet zo heel oud, dus hij zal nog groeien;)
Zoals ik al zeg is het niet een aanval op iemand of op bepaalde mensen, maar ik krijg zelfs hier van verschillende mensen verschillende dingen te horen.
met de eerste reactie van Ruben01 na mijn post over een mogelijke nieuwe bak lijkt het alsof hij het goed vind, aangezien hij geen bezwaar lijkt te maken, maar vervolgens lijkt een volgende wel lichtelijke bezwaar te hebben, waardoor het moeilijk is om te weten wat ik wel en niet moet geloven op dit moment. verder krijg ik niet een concreet antwoord, maar meer een beetje vage antwoorden zoals ''ze groeien wel'' waar ik weinig aan heb, en andere dingen die ik hier op het aquaforum lees waar mensen constant het niet met elkaar eens zijn (zoals of een sluierstaart een maatje kan zijn van een gewone vis, wat hier werd voorgesteld maar ik ergens anders lees werkt weer niet)..
Sorry over de onzekerheid over de bak, maar ik ben niet een expert over goudvissen in een bak, ik heb ze in de vijver zitten.
Maar voor de duidelijkheid, hij is te klein.;)


Over zijn vriendje: nog een goudvis erbij lijkt me erg zielig voor dat vissie, daarom is het beter im een sluierstaat erin te doen.
Een van de redenen is dat een sluierstaart kleiner mag is. Dat een gewone sluierstaat met 1 slag van zijn staart ineens 50 cm ofzo vooruit kom, dit is nietnzo met een sluierstaart. Daarom is het zo zielig om hem klein behust te zetten,;)
 
Heb je zo'n bak of heb je enkel opgemeten dat die past? Wmat je noemde eerder gekke bakmaten
opgemeten dat die ruimte past, maar je kan redelijk makkelijk een bak op maat laten maken.
 
Ja dat gebeurt, want hijnis nog niet zo heel oud, dus hij zal nog groeien;)

Sorry over de onzekerheid over de bak, maar ik ben niet een expert over goudvissen in een bak, ik heb ze in de vijver zitten.
Maar voor de duidelijkheid, hij is te klein.;)


Over zijn vriendje: nog een goudvis erbij lijkt me erg zielig voor dat vissie, daarom is het beter im een sluierstaat erin te doen.
Een van de redenen is dat een sluierstaart kleiner mag is. Dat een gewone sluierstaat met 1 slag van zijn staart ineens 50 cm ofzo vooruit kom, dit is nietnzo met een sluierstaart. Daarom is het zo zielig om hem klein behust te zetten,;)
ik denk dat ik je snap, maar volgens mij zeg je een paar dingen fout ^^

Maar het klopt dat een normale goudvis erbij inderdaad sowieso niet slim is aangezien die vis wel het volle formaat zal groeien.
 

Terug
Bovenaan