Nieuw Malawi bestand


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Na een gezelschapsaquarium ga ik over op cichliden. Daar ik totaal geen idee heb of de in mijn gedachten vissen samen gaan en hoeveel ik in mijn aquarium kan houden doe ik een beroep op liefhebbers die er meer van afweten. Mijn bak is 150 x 60 x60.
Ik zou de volgende vissen wensen te houden. Labridchromis caeruleus, Aulonocara stuartgratie red flush, Placidochromis phenochilles, Pseudotropheus demaisoni of Pseudotropheus elongatus e, Pseudotropheus williama blue lips. Ik weet niet of deze bij elkaar kunnen en hoeveel dan van elke soort. Indien de voorgestelde samenstellig totaal niet moest gaan hoor ik graag uw suggesties of andere voorgestelde bewoners.
Reeds bedankt voor jullie opmerkingen.
 
Sorry, ik weet helemaal niets van deze vissen.
Het enige wat ik kan doen is af en toe vragen of er al een expert in de zaal is....
 
Begin je maar eens eerst met een soort, zodat je een beetje inzicht in hun leefgewoontes kunt krijgen.
En lees je de banden van ad konings,, malawicichliden in hun natuurlijke omgeving
 
Ik zou een keuze maken tussen de Pseudotropheus soorten die je benoemd. Alle 3 kan problemen opleveren qua aqressie en/of kruisingen na verloop van tijd.

Lees je goed in in ieder geval. Wat voor aantallen had je zelf in gedachten om te gaan houden? Wat Edwin hierboven ook al aangeeft is een goede filtratie en stroming belangrijk in een dergelijk aquarium.

Wat voor filter(s) heb je draaien op je bak? Maak je al gebruik van stromingspompen?

Gr. Ed
 
Wat betreft aantallen heb ik totaal geen idee hoeveel. Heb al veel gelezen maar geraak er echt niet wijs uit. Wat betreft filtering zou ik 2 pompen willen plaatsen, 1 buitenfilter Cleaynsys Pro (zit bij de aankoop va het nieuwe aquarium, die besteld is na lek van min vorige) en 1 fiter van JBL E1502. Heb ook nog wel een stromingspompje liggen. Raden jullie het aan om dit ook bij te plaatsen? Zou je ook kunnen werken zonder enige planten of zou anubias hier beter mee geplaatst worden.
 
Een stromingspompje zou ik er zeker wel bijplaatsen. Een dergelijke bak heeft eigenlijk nooit "teveel stroming", natuurlijk moeten de vissen niet in een hoek geblazen worden, maar dat snap je denk ik wel.

Veel Malawi soorten zijn gebouwd om hiermee om te gaan en je krijgt hierdoor schitterend gedrag te zien.

Je hebt een combinatie van vrijzwemmers, rotsbewoners en een soort wat daar tussenin huist. Dat is de stuartgrantii. Dit kan op zich prima mits je jou bak daarvoor inricht. In jou geval zou ik 2 stenen "eilanden" maken van breuksteen. Stapel/leg deze speels op elkaar. Zo creëer je genoeg schuilmogelijkheden voor je rotsbewoners (Labidochromis en Pseudotropheus). Ook hou je genoeg zwemruimte over voor je vrijzwemmer (Placidochromis), je Aulonocara soort zwemt daar weer tussenin.

Qua verhoudingen zou ik het volgende doen:
Placidochromis 2 m 4 v
Aulonocara 1 m 1 v
Labidochromis 1 m 3 v
1 Pseudotropheus soort 1 m 3 v

Qua planten kan je idd aan Anubias denken. Deze kan je klemmen tussen de rotsspleten en groeit vanzelf vast. Er zijn ook mede Malawi houders die succes hebben met bv Valisneria spiralis. Maar dat is mij tot op heden nog nooit gelukt. Wel in Tanganyika bakken die ik heb gehad.

Weer genoeg leesvoer zo 😉.

Gr. Ed
 
Wat toevallig, ik ben momenteel ook bezig met de opstart van een gelijksoortige bak. Mijn bak is 1,40m en draait inmiddels een paar weken.
Ik was ook erg zoekende welke vissen er in zouden kunnen, dit is wat het nu waarschijnlijk wordt:

Labidochromis Caeruleus yellow Kakusa, hier heb ik nu 6 stuks van rond zwemmen (man/vrouw verhouding was nog moeilijk te zien, maar als het goed is 2m4v)
Pseudotropheus Socolofi, wil hiervan een groepje van 4/5 > in ieder geval 1 man, rest vrouw
Aulonocara Rubin Red, 1m 2v
Placidochromis Phenochilus Mdoka white lips, hiervan denk een koppel > nog wel twijfelgeval, begreep dat ze wat drukker zijn en worden tot 16-18cm
(evt. Synodontis Polli white, maar dat wordt vermoedelijk te druk)

Ik heb de bak ingericht met 2 rotspartijen van stenen (op stekrekjes), daarbij zand (hs aqua loire filterzand).
Tussen de stenen wat anubias nana geklemd, en hier en daar een plukje vallisneria spiralis.
Maar nu alleen de labidochromis erin zitten zie ik al dat het met de vallisneria moeilijk gaat worden... Ze hebben er nu al aan zitten happen.

Ik ben benieuwd of je inmiddels al een idee hebt wat erin gaat komen? En is je bak al aan het indraaien?
 
Placidochromis Phenochilus Mdoka white lips, hiervan denk een koppel > nog wel twijfelgeval, begreep dat ze wat drukker zijn en worden tot 16-18cm
Zijn rustige vissen hoor, maar worden idd vrij groot.
 
Dan vind ik het wel leuk voor malawies die in relatief te kleine aquaria worden gehouden, dat er wel een sterke stromingpomp word bijgeplaatst zodat ze hun zwemgedrag kunnen uiten. In zo een beperkte leefomgeving.
 
Dan vind ik het wel leuk voor malawies die in relatief te kleine aquaria worden gehouden, dat er wel een sterke stromingpomp word bijgeplaatst zodat ze hun zwemgedrag kunnen uiten. In zo een beperkte leefomgeving.
Stromingspomp is aanwezig, maar eigenlijk is je advies: niet doen in dit formaat?

Ik wil het graag wel redelijk natuurlijk houden in het aquarium...
Toen ik van de week bij Verduijn was begreep ik ook dat het tegenwoordig heel normaal is om alleen Aulonocara mannen te houden in een bak. :unsure:
Het zal vast heel kleurrijk zijn, maar ik verbaasde me er echt over.
 
Het kan wel, en ik haalde vroeger ook alles bij verduyn.
Bv met de kleinere demasonis is het al leuk, die kunnen ook heel fel zijn en dan kun je ze hopelijk nog ze in een teritorium bewonderen dat vind ik leuker als een pure mannengroep heen en weer laten zwemmen, dat heet wel soms een toverballenbak.
Kun je bij verduyn wel groepjes van de nakweek aanschaffen en die samen laten opgroeien.
 
Stromingspomp is aanwezig, maar eigenlijk is je advies: niet doen in dit formaat?

Ik wil het graag wel redelijk natuurlijk houden in het aquarium...
Toen ik van de week bij Verduijn was begreep ik ook dat het tegenwoordig heel normaal is om alleen Aulonocara mannen te houden in een bak. :unsure:
Het zal vast heel kleurrijk zijn, maar ik verbaasde me er echt over.
Ik probeer dit ook met mannelijke malawi's. Tot nu toe gaat het goed. Ik kijk wel hoeveel er bij elkaar passen tot het verkeerd gaat.
 
Ik probeer dit ook met mannelijke malawi's. Tot nu toe gaat het goed. Ik kijk wel hoeveel er bij elkaar passen tot het verkeerd gaat.
Ik zou altijd kijken welke soorten er bij elkaar gezet kunnen worden. Er zijn er bij die vrij rustig zijn en wegkwijnen bij hele drukke soorten. Een mannenbak kan prima, maar blijf hier goed naar kijken.
 
Ik zou altijd kijken welke soorten er bij elkaar gezet kunnen worden. Er zijn er bij die vrij rustig zijn en wegkwijnen bij hele drukke soorten. Een mannenbak kan prima, maar blijf hier goed naar kijken.
Ik houd het inderdaad goed in de gaten. Het gaat wel om een bak van 1 m x 1 m x 0.7 m met genoeg stenen en grotten om elkaar te ontlopen.
En stel dat er iemand echt uitgepikt word dan zet ik deze zeker apart en zoek ik daar een gepast nieuw huis voor.
Maar zoals ik zei, tot nu toe gaat het goed met 10 mannen. Ga dit weekend kijken voor een paar extra erbij want het oogt wat leeg in de bak.
 

Terug
Bovenaan