Nieuw met co2 set, vissen happen naar lucht


1

1992

Guest
Ik heb jullie hulp en advies nodig. Ik heb via APO de complete co2 set aangeschaft en vandaag ontvangen. Alles volgens de instructies geinstalleerd, ik ben verder een leek met co2, dit ga ik voor het eerst toepassen. Echter na een half uur zag ik dat mijn vissen naar lucht hapten bovenin! Ik heb gelijk de co2 set uitgezet en de helft van het water ververst. Wat doe ik verkeerd?
De co2-indicator die erbij zat is nog steeds blauw.
 
De Co2 indicator werkt veelal naar enige uren, je bent mogelijk begonnen met een teveel aan Co2,ik weet niet welk set dit is maar mogelijk zit er een bellenteller op en een naaldventiel om de bellen te regelen.
 
Zoals Ton zegt de indicator werkt pas na enkele uren .
Gewoon co2 langzaam opbouwen dus van pakweg 10 ppm naar omhoog gaan .
 
Je hebt er een bellenteller op aangesloten zoals ik in de link zie, als je deze goed hebt gemonteerd zie je daar de bellen in verschijnen.
 
Dat ding daar met die koperen schroefdraad aan is de bellenteller :D
 
Ik weet de maat van je bak niet en je waterwaarden, geef eens de Kh en de PH waarde en een foto van de bak en de Co2 installatie.
 
Mijn bak is 80x35x50.
Mijn ph is 6,5 of 7 kleurverschil is lastig af te lezen. Ik neig meer naar 7 (sera druppeltest) en mijn kh is 4.

iohe9w.jpg

Dit is een foto van vorige week. Beetje wazig na het water verversen. Dat kleine co2 setje is er nu uiteraard uit.
Dit is de co2 set. Is het normaal al die kleine belletjes in de bellenteller?
zks7j5.jpg
 
Is het normaal al die kleine belletjes in de bellenteller?
Ja dat is normaal , maar hoeveel bellen gingen er dan door bij jou per minuut ?
 
Dit is de co2 set. Is het normaal al die kleine belletjes in de bellenteller?

Dat is normaal als je veel te veel toevoegt, heel snel het naaldventiel terug draaien tot een 60
bellen per minuut en dan even verder kijken wat er gebeurd.
 
Bedankt ik ga het morgen opnieuw proberen en het ventiel maar een heel klein stukje opendraaien. De bellen zijn te tellen door een timer te zetten op 1 minuut en dan de bellen te tellen die in de bellenteller ‘knappen’?
Daarnet telde ik ongeveer elke 3 seconde ongeveer een bel. Dus dat zou dan minder dan 60 bellen per minuut zijn. Maarja ik zal het wel verkeerd geteld hebben dan
 
Elke 3 sec een bel is gelijk aan 20 ppm .
Daar zou ik ook mee starten hoor , indien de indicator na een uur of 4 nog altijd blauw is een beetje opvoeren , indien het groen / geel wordt minderen .
 
Al is het alleen maar omdat een schuine bellenteller geen pan is xD
Maar voor het aantal getelde bellen zou het niet uit moeten maken denk ik
 
Al is het alleen maar omdat een schuine bellenteller geen pan is xD
Maar voor het aantal getelde bellen zou het niet uit moeten maken denk ik
Geen pan? Die uitdrukking kende ik nog niet :p
 
Heb dezelfde set besteld verwacht het van de week binnen te krijgen. Ben zelf ook nog nieuw met co2.

Wat ik ervan begrijp en zoals anderen hier ook al aangeven is het van belang met weinig co2 te beginnen en van daaruit bij te stellen. Ik zou alleen omhoog gaan als je thuis bent, zodat je de goed je vissen in de gaten kan houden.
 

Terug
Bovenaan