Nieuw met killivissen


J

Jordi89

Guest
Hallo,

Al een tijdje zit ik te denken om killivisjes te nemen. Maar voor dat ik ga beginnen eerst even wat meer info.

Ik heb al wat opgezocht op internet en ik heb er vier op het oog.

-Aphyosemion australe
-Aphyosemion gardneri

of

-Nothobranchius eggersi
-Nothobranchius korthausae

Ik heb gelezen dat ze in kleine aquaria kunnen leven omdat ze in het wild ook in kleine plasjes leven. Zit te denken om een nano aquacube te halen van 10 of 20 liter.

Daarnaast wil ik er wel een afrika biotope van maken.

maar welke zijn leuk en interessant om mee te beginnen?
 
De Aphyosemion Gardneri is tegenwoordig de Fundulopanchax gardneri.
Ik heb de Aphyosemion australe en de Funsulopanchax gardneri allebei gehouden, dat was in een bak van 60x30x30 cm. Kleiner zou ik niet gaan vanwege jaaggedrag. Toen ik ze had overgezet naar mijn 1 meter bak voelden ze zich al veel beter, mooier op kleur, minder schuw en veel actiever.
Dit waren die van mij.
Aphyosemion australe:
DSC05229_zpszg50kiiw.jpg

Fundulopanchax gardneri:
DSC05301_zps9mnjhqob.jpg
 
remcovoortman:
ik lees wel veel in boeken en op internet dat ze in vaak worden gekweekt in 20 liter.

zelf heb ik het tegenover gestelde mee gemaakt met mijn kempvis, hij zwom in een rio 125. voelde zich totaal niet op zijn gemak, was gestrest, niet mooi van kleur constant achter andere vissen aan groot en klein, bodem en oppervlakte. nu hij in de 20 liter cube zit is hij niet meer gestrest en mooi van kleur.

Dit soort dingen brengt mij wel vaak in verwarring... maar wel fijn om te weten dat het bij jou andersom ging.

(misschien toch maar ook naar garnalen gaan kijken)

Botia:
ik heb hier een nanno cubes van 20 liter en hij draait al 2 jaar met mijn kempvis. geen problemen gehad met de warmte. verwarming gaat er in de zomer uit, zelf heb ik enkel glas in huis en de kamertemperatuur gaat in de zomer langzaam en geleidelijk naar beneden. denk dat dit een voordeel kan zijn het aquarium. en als ik om de 3 maanden een druppel test doe is de waterwaarden gewoon goed. dus ondingen wil ik het niet noemen denk dat het meer is hoe je er zelf mee omgaat en hoeveel aandacht je er aan geeft...

Geen man zo wijs, of hij kan dwalen. :)
 
Er zit ook wel een verschil in betta s en aphyosemion s he, anders waren het niet twee aparte geslachten geweest ;) .

Naast het feit dat mannetjes betta's veel meer last hebben van hun lange vinnen (die sommide killisoorten ook hebben) en daardoor veel meer moeite moeten doen om hun hele 'territorium' te patrouilleren, waardoor ze snel moe en gestresst raken in grote bakken, is het (naar mijn mening) ook zo dat betta s na een paar dagen/weken wel stoppen met het achtervolgen van vrouwtjes, kost allemaal te veel energie.

Mijn ervaring met F. Gardneri is dat deze wel veel, langdurig en hartvochtig proberen de vrouwtjes te achtervolgen om ze tot paaien te krijgen, waardoor in een grotere bak het makkelijker is voor het vrouwtje om tot rust te komen en te ontsnappen aan het mannetje.

Ook zeg je dat temperatuur geen probleem os in je nanocube. Dat zal voor je betta misschien niet zo zijn, maar die kunnen tot 30 graden Celsius verdragen, terwijl killis vaak subtropisch zijn en ook 's winters bijna zonder thermostaat kunnen, en boven de 25 graden wel vrij warm wordt voor ze, wat de levensduur ernstig bekort.

Dus mijn advies zou ook een groter aquarium zijn, wegens eerder genoemde redenen van remcovoortman en botia.
 
Jordi89 zei:
Botia:
ik heb hier een nanno cubes van 20 liter en hij draait al 2 jaar met mijn kempvis. geen problemen gehad met de warmte. verwarming gaat er in de zomer uit, zelf heb ik enkel glas in huis en de kamertemperatuur gaat in de zomer langzaam en geleidelijk naar beneden. denk dat dit een voordeel kan zijn het aquarium. en als ik om de 3 maanden een druppel test doe is de waterwaarden gewoon goed. dus ondingen wil ik het niet noemen denk dat het meer is hoe je er zelf mee omgaat en hoeveel aandacht je er aan geeft...

Geen man zo wijs, of hij kan dwalen. :)
Zie het bericht van Mikyboy40 waar ik het compleet mee eens ben. ;)
 
ik wou ook geen appels met peren vergelijken.

ik ga denk ik toch voor de garnalen. zijn ook leuk om te kweken. en als ik daar te veel van heb gaan ze het grote aquarium in.

bedankt voor de reactie's
 

Terug
Bovenaan