Wat is er nieuw

Nieuw met planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter AstenDS
  • Startdatum Startdatum
A

AstenDS

Guest
Goede avond beste forum lezers,

Ik heb vanaf zaterdag mijn nieuwe Rio 125 gevuld met planten.

Op advies van de winkel is temp nu rond de 24 graden.

Er staan 7 planten in de gras soorten voor en 5 planten in het midden en achter.

Het water is mooi helder.

Vandaag zie ik voor het eerst beginnende groen alg te zien in de planten. Aangezien ik nu in een begin stadium zit wat moet ik dan doen om dit tegen te gaan zo dat het niet erger wordt?

Misschien even handig om wat dingen meer te vermelden.
Gebruik je planten voeding.
Waar staat de bak?(bij een raam misschien)
Hoelang staat de verlichting aan?

Fotootje is ook altijd handig

Foto is prettig ja. Ik zou de duur van je verlichting niet langer dan 9 uur maken.
Belangrijk is dat alle voedingsstoffen in je bak aanwezig zijn om algen te voorkomen. Vooral boven een Rio125 zit toch best redelijk licht. Ook voor de toekomst moet je zorgen geen tekorten in de voeding te hebben.
Ik heb in mn oude Rio125 altijd veel drijvers gehad om een te grote vraag naar voeding te voorkomen.
Maar ik zie je checklist ook graag tegemoet hier.

HG1Ed8aK4sm6yGajGOUyJGzjg0KROvSC.jpeg

Hopelijk werk deze foto.

Mijn planten voeding is de start van JBL

Bestaat uit:

aqua basisplus
ferropol
ferropol 24 (deze gebruik ik dus nog dagelijks)

De bak staat midden in de huis kamer en komt nooit met de zon in aanraking.

Verlichting staat van 12:00 tot 21:00 aan.

Zou nog geen voeding geven.
Zitten nog silicaten in het water,die moeten er eerst uit.
Dan over een week,matig voeden.
Zie dat je snelgroeiers hebt,die vragen niet zoveel,hoor.

Heb de alg nu weer onder controle!

Echter komt er nu een epidemie slakken opzetten!

Vrijdag ga ik de corydoras albino plaatsen(10 stuks).

Eet hij slakken zo niet iemand raat voor oplossen hier van?

Voor de slakken kan je er altijd anatome helena's in doen. Ik heb geen idee of de corydorassen slakken eten.

Corys eten naar mijn weten geen slakken.

En op een eerder antwoord is me verteld dat Helena's nemen
het slakken probleem enkel doet verleggen.

De helena's blijven bij mij van de planten af en als het er teveel worden kan je er altijd een paar verkopen.

Je hoort ook wel verhalen dat de Helena s haast geen slak pakken. Heb ik dus zelf ook beleefd.
Als je nu een stuk komkommer er voor het uitgaan van de verlichting indoet dan komen ze daar op af en dan kun je de volgende morgen ze zo oogsten.
Zo kun je tientallen vangen met bv 2 stukjes komkommer en dan ben je na enige dagen van je plaag af.
Zoals Bertus ook al zegt eten de Cory s geen slakken zover ik weet. Hier niet tenminste.

Oh ja even over de alg. Mooi dat het nu onder contrle is hoor. Kun je ook de no3 en de po4 meten mss??
Die moeten ook op peil zijn want anders heb je snel weer algen met een Rio125.
Ook als je straks wat meer beplanting hebt is dit zeker van belang. En wat is de ph/kh??

Komkommer helpt mij ook tegen slakken, gewoon op een vork prikken en de bak in, wel voor zonsopgang oogsten, anders zit er geen 1 meer op.

jessicapilon zei:
Je hoort ook wel verhalen dat de Helena s haast geen slak pakken. Heb ik dus zelf ook beleefd.
Als je nu een stuk komkommer er voor het uitgaan van de verlichting indoet dan komen ze daar op af en dan kun je de volgende morgen ze zo oogsten.
Zo kun je tientallen vangen met bv 2 stukjes komkommer en dan ben je na enige dagen van je plaag af.
Zoals Bertus ook al zegt eten de Cory s geen slakken zover ik weet. Hier niet tenminste.

Nee, idd corys eten geen slakken, en dat helenas geen slakken eten, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Helenas eten 1 slak per dag ongeveer, dus het is niet zo dat je de ene dag helenas plaatst, en de andere dag je slakkenplaag opgelost is.
Je moet wel een beetje geduld hebben.
En een aantal slakken in je bak is niet slecht, hoor.

Er zijn mensen als er 3 slakken in hun bak zien dat al als een plaag zien.

Natuurlijk gaan helenas ook aan het telen als er genoeg slakken zijn om te eten.(ik heb er zelf ook meer dan 50)
Maar daar kun je andere mensen ook weer mee helpen.(in de winkel betaal je tussen �2,- en �3,- per stuk)
en helenas eten geen planten, het zijn vleeseters.

Gr. Rob

Rob,
Ja ik had dan ook maar een stuk of 4 Helena s dus dan raak je een plaag niet snel kwijt he. Jonge Helena s heb ik jammer genoeg nooit gehad.
Als je tientallen andere slakken in je bak wil bestrijden dan zullen een paar Helena s dus niet echt merkbaar resultaat geven omdat de andere slakken in de regel sneller zich voortplanten.
Dat is denk ik ook de reden dat ik niet veel van de Helena s heb gemerkt en dus zei dat ze haast geen slakken pakken.
Als je echt er iets van wilt merken zul je wel een behoorlijk aantal Helena s in je bak moeten hebben dus.

Helena's zijn massaal op net verkrijgbaar voor 25 - 50 ct per stuk dus om daar nu 1-2-3 euro in de winkel
voor neer te tellen lijkt me wat overdreven.

Als het goed is worden me er 10 opgestuurd voor 35 ct / stuk dus dat is goed te doen.

Ik vind mijn slakken bijvoorbeeld geen plaag, maar t zijn er wel HEEL veel. Ze zitten allemaal in de
bodem dus daar mag je niet over klagen dan. Is ook nog eens goed. Wel vind ik t vervelend dat overal
waar je kijkt, slakken te zien zijn. En dat mag voor mij wel wat minder.

Helena's zijn ook mooi om te zien, dus ook al kweken ze, ze zullen niet explosief groeien. Zo wel, zet ik
ze toch ook te koop en doe ik er een ander weer een plezier mee.

T is maar waar je ze voor gebruikt, wil je echt van je slakken af, botia's of een kogelvisje en je bent in
no time van een plaag af. Maar om daar nu weer een speciaal visje voor aan te schaffen gaat me te ver.

webhond,

Kan je mij vertellen waar ik er evt een aantal kan bestellen/krijgen online dan voor rond dat bedrag?
ben ook opzoek.

Thx,

Maus

IK heb een bericht geplaatst bij gevraagd hier in t forum
en een reactie gekregen van een lid. Plaats je vraag daar en
je zult gegarandeerd ook een reactie krijgen.

Forum gevraagd

Ook op MP zijn ze verkrijgbaar. Misschien in de buurt van jou ook.

Helena op MP

Tja, Hellevoetsluis is iets te ver voor jouw voor een paar slakjes, ik zei dat ik er ongeveer 50 heb, maar ik tel er met gemak al meer dan 75 en dan nog een hele berg die in de grond zit.
Ik heb er ongeveer 50 gedoneerd aan een van de leden met een winkel.
Ik heb wel gemerkt dat ze alleen telen als er slakken zijn waar ze op kunnen jagen.

Gr. Rob

Er staat blijkbaar niks vast met de helena's want er zijn verschillende voorbeelden.
Had zelf enorm veel poelslakken in m'n Vision en heb toen een stuk of 6 helena's genomen,na 3 maanden werkelijk geen andere slak meer te zien maar toch kweken ze massaal nog steeds.
Duurde wel ff want pas na ongeveer een half jaar zag ik allemaal jonge helena's van nog geen halve cm rondkruipen.
Ze geven wel de voorkeur aan levende slakken want als ik een slak van een andere bak bij ze zet racen ze er massaal op af en laten dan het voergranulaat voor wat het is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan