Nieuw met problemen


S

stracciatella

Guest
Hallo allemaal!

Ik ben Sanne, 21 jaar oud en woon en studeer in Amsterdam.

Nu zien jullie in de titel al staan dat het niet helemaal lekker loopt.

Ik ben dol op dieren en planten en alles wat leeft. Omdat ik niet veel ruimte heb op mijn studenten kamer had ik altijd alleen planten. Ergens op het internet zag ik een vette vaas voorbij komen waar iemand waterplanten in had. Dit leek mij ook wel leuk en haalbaar. Grote vaas gekocht, en bij de aquarium zaak wat hout en planten. Groeide allemaal goed en was hartstikke leuk. De vaas was ongeveer 3 liter en was vrij smal en hoog. Vraag me niet waarom maar op een gegeven moment leek het me leuk om er garnalen in te houden. Zo doende dus een groep garnalen gekocht en in de vaas gedaan. Volgende dag was een deel van de garnalen gestorven en zaten de nog levende zielig bovenaan bij het oppervlakte. Ik natuurlijk geschrokken, en ben op internet gaan zoeken wat ik moest doen. Dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen maar oke. Ik kwam erachter dat de vaas helemaal geen geschikte omgeving voor de garnalen was. Ik denk dat de garnalen aan zuurstof gebrek zijn gestorven, aangezien de nog levende allemaal bovenin zaten, en de vaas ook vrij smal en hoog is.

Vervolgens ben ik naar de intratuin gerend en heb ik met hulp van de verkoper een superfish zen 30 uitgekozen. Hij rade mij ook safe start aan zodat het aquarium niet hoefde 'in te draaien'. Thuis snel het aquarium gevuld met zand water en wat planten en de nog levende garnalen over gezet. Ik had nog maar 7 garnalen over, terwijl ik er eerst een stuk of 15 had. Ik voel mij echt mega schuldig dat ze zijn gestorven door mijn domheid. Afgelopen nacht hebben gelukkig alle garnalen overleefd.

Ik heb mij hier aangemeld omdat het mij wel handig leek voor het geval er nieuwe problemen ontstaan.

Ik had ook een bos waterpest gekocht maar ik las vervolgens op internet dat er soms ook gif op deze planten kan zitten. Ik heb het bosje nu in een bak met water staan. Hoe lang zou ik dit moeten laten staan en verschonen? Of kan ik dit bosje beter weggooien voor de veiligheid? Ik wil niet dat er meer garnalen dood gaan :(.

Ook heeft dit aquarium een filter pompje. De stroming is best hard. Is dit geen probleem voor de garnalen? Kunnen ze niet in de filter gezogen worden?

Nou een flinke lap tekst dus! Bedankt voor het lezen en wellicht hebben jullie tips.
 
Welkom!

Niet echt een goede staart, maar goed dat je een aquarium hebt aangeschafd!
Heb je mischien een foto?;)

Kunnen ze niet in de filter gezogen worden?
Ligt eraan, hoe groot de openingen van het filter zijn.
 
Welkom Sanne.

Voor de pomp te beschermen kan je daar een stuk pantykous overheen doen dan is het garnalen proef ook voor de mogelijke kleintjes die kunnen gaan komen.
Niet indraaien is vragen om nitriet vergiftiging, ik hoop dat je daar een testje voor hebt, zo ja regelmatig testen en bij het meten ervan gelijk 50% water verversen, als je het bosje planten een paar dagen laat weken in schoon water en dagelijks ververst kan het geen kwaad meer en is het mogelijke gif daaruit gespoeld.

Succes
P.s we zijn gek op foto's ;)
 
Ik zal vanavond een foto proberen te maken! De openingen van de filter zijn niet heel groot, er zit ook meteen een soort spons achter. De filter is een superfish aquaflow 50
 
Nog vergeten te vragen, wat voor garnaaltjes heb je?
 
Rode Vuurgarnalen!
 
Dat zijn over het algemeen taaie rakkers :D
 
Welkom op het AF, Sanne. Vervelende start zeg, maar ik zou wel een bacteriestarter kopen in de winkel om zo toch de nitrietpiek deels in te perken.
 
Bedankt! Volgens de verkoper van de intratuin zaten er in de tetra SafeStart ook bacteriën. Zijn dat de goede?
 
Welkom Sanne. Ik zou die plant een paar dagen in een emmer zetten om te weken en dat dagelijks even verversen.
 
Bedankt. Ik zie dat er nu 2 lege garnalen 'hulzen' tegen de filter gezogen zitten. Aangezien ik ze alle 7 nog heb neem ik aan dat ze vervelt zijn? Is dit een goed teken?
 
Het vel van de garnalen groeit niet mee, dus ze vervellen. Ik denk niet dat je kunt zeggen of het een goed, of slecht teken is, want ze groeien toch.;)

Ps, mooie forumnaam, ik heb meteen trek!:D
 
Dat ze vervellen is in elk geval geen slecht teken;). Dat doen ze eenmaal af en toe en hoe kleiner hoe vaker ze dat dus doen.
 
IMG_20170313_195751622.jpg

Dit is hoe het aquarium er nu uit ziet. Nog een beetje kaal, maar er komt dus binnenkort een bos waterpest bij.
 
Garnalen zijn ook en vooral heel dol op mos, zoals bv javamos. Dat zou ik dan ook zeker nog toevoegen, bv op een steen of stuk hout gebonden.
 
Bedankt voor de tip! Ik ben nu ook een beetje in de foto albums aan het kijken voor inspiratie.
 
Welkom op het forum!
 
Hallo allemaal,

Ik heb na wat lezen op internet een koffer met water tests van colombo gekocht. Ik heb net de volgende waterwaardes gemeten:
NO3 0 mg/l
NO2 0 mg/l
NH3 0 mg/l
PO4 0 mg/l
pH 8
kH 8
gH 9

Dit lijkt mij op dit moment in orde? Is er iemand die dit zou kunnen bevestigen?

Ik heb dus begrepen dat er een nitriet piek zou kunnen ontstaan. Hoe vaak raden jullie mij aan om de nitriet te meten? Ik heb de garnalen tot nu toe ook nog niet gevoerd, omdat ik bang ben dat dit teveel vuil veroorzaakt. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat ze verhongeren. Wat raden jullie aan? Zoals ik al zei zorgt de filter ook voor flink wat stroming, ik wil niet dat het voer meteen de filter in verdwijnt. Hoe zou ik dat kunnen voorkomen?

Alvast bedankt!
 
Hoe vaak raden jullie mij aan om de nitriet te meten?
Elke dag, denk ik.

Ik heb de garnalen tot nu toe ook nog niet gevoerd, omdat ik bang ben dat dit teveel vuil veroorzaakt. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat ze verhongeren. Wat raden jullie aan?
Beetje voeren, vaak water meten, als je een te grote hoeveelheid nitriet (no2) meet, meteen 50% water wisselen.;)

Zoals ik al zei zorgt de filter ook voor flink wat stroming, ik wil niet dat het voer meteen de filter in verdwijnt. Hoe zou ik dat kunnen voorkomen?
Filter even uitzetten.
 
Welkom op het forum.
Idd is een vaas alles behalve geschikt voor het houden van dieren.
In een vaas horen bloemen en meer niet.

Wat goed van je dat je hebt gekeken voor een aquariumpje.
Idd een flinke bos javamos zou ik zekers toevoegen omdat garnaaltjes daar gek op zijn.
Er staan heel veel inspirerende bakken in het fotoalbum op deze site en op YouTube vind je ook veel.
Heel veel succes met je bakkie!!
 
Bedankt Allemaal.

Tot nu toe geen uitval gehad. Ik meet elke dag de nitriet voor de zekerheid, maar tot nu toe blijft die mooi 0. Ik voer de garnalen schaars en in een bakje, zodat ik de voedselresten kan verwijderen. Ondertussen heb ik ook waterpest in het aquarium geplaatst. De garnalen lijken zich te vermaken tussen de blaadjes. Ook heb ik de achterkant van het aquarium zwart geverfd, geeft een mooi effect.

Op dit moment ben ik mij aan het orienteren naar een permanente inrichting qua planten. Ik wil sowieso een stuk hout met daarop mos. Verder weet ik het niet echt. Hebben jullie tips voor gemakkelijke planten? Ik las ook dat er misschien planten voeding nodig is? Hebben jullie aanraders?

Verder ben ik aan het kijken naar een garnaal veilige filter (die ook wat stiller is) ik twijfel tussen de dennerle hoekfilter en de aquael mini pat. Welke zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt.
 
Ik heb zeer goede ervaring met de dennerle hoekfiltertjes:D Die zou ik aanraden dus.
Veel mensen gebruiken in garnalenbakjes makkelijke planten zoals mossen. Die hoef je verder niet te bemesten. Je zou een mooi hoog stuk spiderwood kunnen kopen en daar mos op binden.
Anders kijk je even in mijn fotoalbum voor inspiratie:D ik heb een heeel klein bakje met garnalen:
https://www.aquaforum.nl/threads/nano-bakje-van-blackmoor.97487/page-9
 
Hallo allemaal,

Ik heb net een dagelijkse nitriet meting gedaan en ik heb het idee dat ik net wat gemeten heb. De oplossing is nog niet roze genoeg om 0,5 mg/l liter te meter maar ook niet helemaal doorzichtig zoals de afgelopen dagen. Wat raden jullie mij aan? Ik zit eraan te denken om de waterpest eruit te halen aangezien die aan het verslijmen is. Verder dacht ik eraan om ongeveer de helft van het water te verversen en weer tetra safe start toe te voegen. De garnalen gedragen zich nog wel normaal maar ik wil natuurlijk problemen voor zijn
 
Hartelijk welkom hier, ontzettend vervelend van de start. Hier krijg je goede adviezen van de gebruikers dus doe je voordeel er zeker mee.
 
Hallo allemaal,

Ik heb net een dagelijkse nitriet meting gedaan en ik heb het idee dat ik net wat gemeten heb. De oplossing is nog niet roze genoeg om 0,5 mg/l liter te meter maar ook niet helemaal doorzichtig zoals de afgelopen dagen. Wat raden jullie mij aan? Ik zit eraan te denken om de waterpest eruit te halen aangezien die aan het verslijmen is. Verder dacht ik eraan om ongeveer de helft van het water te verversen en weer tetra safe start toe te voegen. De garnalen gedragen zich nog wel normaal maar ik wil natuurlijk problemen voor zijn
Je hoeft er denk ik geen tetra safe start in te doen. 50% water wisselen, kijken of het morgen weer te meten is, zo ja dan weer 50% water wisselen, en zo door.

Wat er nu gebeurt:
Je krijgt afvalstoffen in het aquarium, en daar komt ammoniak bij vrij.
Je krijgt dan een ammoniak piek in het aquarium, dan komen er nitrificerende bacterien in je filter, die je ammoniak omzetten in nitriet. Dan krijg je dus een nitriet piek. Daarna krijg je andere nitrificerende bacterien in je filter, die het nitriet omzetten in nitraat, en dat nitraat word weer gebruikt door de planten. (als de planten dan weer afsterven, komt er weer ammoniak vrij, en met de ontlasting van je vissen, en dat word weer omgezet in nitriet, en weer in nitraat, en dan is de stikstofkringloop volbracht. (je krijgt dan geen pieken meer, omdat alle bacterien er dan al zijn.) En dan is je filter dus 'gerijpt'.


Dit heb ik toch goed uitgelegd?:S:daisy:;)
 
Bedankt. Dat van de stikstof cyclus is ook wat ik begrepen had.

Ik heb gister na het meten van de nitriet meteen 50% van het water verwisseld en safe start toegevoegd (ik heb toch nog een half flesje en op de achterkant beweert het de juiste bacteriën te bevatten). Daarna meteen weer gemeten en toen was de meting goed. Vanochtend opnieuw gemeten en de meting was nog steeds goed. Net weer een meting gedaan voor de zekerheid en nog steeds een goed resultaat. Ik ben blij! De garnalen gedragen zich ook normaal dus denk dat het nu goed gaat. Ik blijf dagelijks de nitriet meten de komende weken. Ik heb trouwens ook een foto album geopend waarin ik de vorderingen bijhoud. Gelukkig nog steeds geen uitval gehad sinds ze in het nieuwe aquarium zijn overgezet.
 

Terug
Bovenaan