Nieuw project : aqualantis fusion 150x50x70 (sharonav)


haha naja ik zag het al op de vorige foto ook. dus je zou haast zeggen van wel. anders had ze het er niet bijstaan, maar de kans is groot dat jij nu 1x gelijk hebt
 
Ik zie een Biobox? die ga je erin doen?

Neeee,
Heb ik er bij gekregen. :)
Maar die ga ik niet gebruiken, zal wel op mp terecht komen.

Eheim 4 600 en jbl 701 komen er eerst op te draaien.
En zodra de vissen overgaan na 6 weken gaat de jbl 902 van de 80 cm de jbl 701 vervangen.

Kan natuurlijk korter indraaien, maar er is geen haast. Kan ik rustig de verlichting goed doen en co2.

Na 4 weken zullen de 4 guppen wel naar de 1.50 gaan. Dat zijn de enigste die ik zo kan vangen :)
 
Maar die ga ik niet gebruiken, zal wel op mp terecht komen.

Ik had destijds een kleiner model van deze filter maar moest eigenlijk geld toegeven voordat men deze wilde kopen. Misschien heb je geluk dit keer maar ze gaan niet zo snel als je ze wil verkopen.
 
Ik schrijf alles op haha
Dus hierbij de "planning"

20190529_170801.jpg
 
Ik had destijds een kleiner model van deze filter maar moest eigenlijk geld toegeven voordat men deze wilde kopen. Misschien heb je geluk dit keer maar ze gaan niet zo snel als je ze wil verkopen.

Ik zie het wel, anders maar gratis weg.

Zodra de 1.50 goed draait en de 80 cm weg kan zullen er wel veel meer spullen zijn die op mp terecht komen.
Kan ik eindelijk eens opruiming houden!
 
Bak weer gevuld en leeg laten lopen.

Bak is nu helemaal schoon, vandaag of morgen de achterwand er weer in.

Dan daarna maar eens een begin maken met de filters / slangen goed te doen.

Elke dag een beetje en we komen er wel.
Zal van de week eens even een lijstje maken welke planten ik erin wil.

Bekijk bijlage 273871
En..., omdat je nu de luxe hebt dat je nog kan kiezen, beslissen welke levende have je wilt en welke planten je hardware toelaten. Zoals welke lichtintensiteit kan je bieden, ga je al of niet CO2 toevoegen? Een Alternanthera, als voorbeeld, is een mooie plant maar vraagt veel licht, misschien kan, of ook, wil je dit niet bieden. Kies dan iets anders. Meer licht betekend ook vaak dat er CO2 gevraagd gaat worden. Het is dus goed om je dat te realiseren. Vooraf een goede dieren en plantenkeuze geeft vanaf het begin aanmerkelijk meer plezier!
 
En..., omdat je nu de luxe hebt dat je nog kan kiezen, Beslissen welke levende have je wilt en welke planten je hardware toelaten. Zoals welke lichtintensiteit kan je bieden, ga je al of niet CO2 toevoegen? Een Alternanthera, als voorbeeld, is een mooie plant maar vraagt veel licht, misschien kan, of ook, wil je dit niet bieden. Kies dan iets anders. Meer licht betekend ook vaak dat er CO2 gevraagd gaat worden. Het is dus goed om je dat te realiseren. Vooraf een goede dieren en plantenkeuze geeft vanaf het begin aanmerkelijk meer plezier!

Co2 installatie komt erop.
Zit nu ook op de 80 cm.
Kan een drukregelaar lenen van tuinkabouter. :)
Komt een 6 kg co2 fles, waardebonnen van azaqua scheelt weer een flink bedrag.
Co2 gaat via inline atomizer van co2art.
Komt op de eheim

Licht is 2x 72 watt volgens mij. 4 lampen die ik kan dimmen. Qua procenten nog even uitzoeken.
 
Co2 installatie komt erop.
Zit nu ook op de 80 cm.
Kan een drukregelaar lenen van tuinkabouter. :)
Komt een 6 kg co2 fles, waardebonnen van azaqua scheelt weer een flink bedrag.
Co2 gaat via inline atomizer van co2art.
Komt op de eheim

Licht is 2x 72 watt volgens mij. 4 lampen die ik kan dimmen. Qua procenten nog even uitzoeken.
Die tuinkabouters van tegenwoordig zijn altijd erg aardig wanneer je sharonav als nickname gebruikt! Het gaat vast mooi worden, die bak van je. Heel veel succes!
 
Hartstikke handig :thumbs:, kan je altijd nog eens terug kijken wat je hebt gedaan, waterwaarden erbij, en filteronderhoud erbij.
Mogelijk nog een lijstje maken met de juiste namen van de planten en hun plaats, en de vissen.

Ga zeker een lay-out maken. Heb ik met de inrichting van de 80 cm ook gedaan.

Denk dat ik binnenkort het hout even in de bak ga zetten en ga kijken hoe het allemaal staat. :)
 
Wat is het toch fijn om een hele handige vriend te hebben.

Binnen een kwartiertje erin, heeft zelfs nog een stukje eruit gesneden zodat het beter aan elkaar sluit.

Zit er nu weer mooi strak in, geen gleufjes waar evt. Visjes of garnalen in kunnen.

Achterwand komt helaas niet tot de bodem, maar daar zie je straks met het zwarte zand niks meer van.

20190529_191620.jpg
 
Ziet er goed uit! Toch de achterwand in stukken gesneden?

Nee de achterwand was al in 3 delen. En zat niet heel goed vast. Dus met plamuurmes en broodmes heeft mijn vriend hem losgemaakt.
 
Een vraagje, ik overweeg ook de aankoop van een Fusion 150. Zit de omlijsting van de bak onder en boven vast aan het aquarium?
Ik heb nu een Lacobel 120, en daar moet je de bak van achter naar voor inschuiven, en ik vind dat niet zo handig.
Ikzelf zou de biobox3 combineren met een fluval 406 omdat het visbestand wat ik op het oog heb nogal vervuilend is.
Heb nu een fluval 306 draaien op een 120 ltr bak en vind het de max.
 
Een vraagje, ik overweeg ook de aankoop van een Fusion 150. Zit de omlijsting van de bak onder en boven vast aan het aquarium?
Ik heb nu een Lacobel 120, en daar moet je de bak van achter naar voor inschuiven, en ik vind dat niet zo handig.
Ikzelf zou de biobox3 combineren met een fluval 406 omdat het visbestand wat ik op het oog heb nogal vervuilend is.
Heb nu een fluval 306 draaien op een 120 ltr bak en vind het de max.

Maak straks wel even wat fotos als ik thuis ben
 
Misschien een hele domme vraag maar ik vraag het toch :)

Kan ik het zand na het spoelen al in de bak doen en dan nog een tijdje zonder water in de bak. Zal wel een laagje water in komen met het zand. Weet niet of dat problemen gaat geven... kan het altijd voor het inrichten nog eens deels vullen en leeg laten lopen.

Ik heb dit weekend en ma/di/wo vrij dus kan ik mooi al het zand spoelen.

Maar het inrichten gaat hem dan nog niet worden. Hout wil ik nog wel even langer inwateren , planten moet ik nog bestellen. heb de spullen voor de in en uitlaten van de filters nog niet. En de co2 fles heeft een levertijd van 1 - 2 weken :)
En 200 liter osmose gaat ook wel even duren :)
 
Ik schrijf alles op haha
Dus hierbij de "planning"

Bekijk bijlage 273875

Handig!
En leuk om te zien dat sommige mensen nog met pen op papier schrijven! ;)

Leuke plannen, een nieuwe bak opstarten en die volledig naar je zin inrichten is altijd leuk!

Ik heb echter één kritische vraag :)sorry:, sterker dan mezelf) bij je planning.
Je schrijft voor week vijf:
"50% verversen/4 guppen"

Dus je voelt me vermoedelijk al komen:
-Waarom de guppen?
En vooral:
-Wat gebeurt er daarna met deze vissen? Blijven ze bij je of zijn ze "tijdelijk"?

Dus wat ik eigenlijk vraag is: Is de introductie van de guppen een deel van je indraaimethode en zijn deze vissen tijdelijk?
Ik vraag dit puur omdat ik al meermaals las dat mensen ze soms als tijdelijke visjes inzetten tijdens het indraaien van een nieuwe bak. Dus toen ik het las in je planning vroeg ik me af of dit hier ook het plan is...

Anderzijds heb ik mijn twijfels bij mijn conclusie want aangezien je ze pas in week 5 in de bak steekt lijkt het me eigenlijk niet perse nodig om nog met tijdelijke "proefkonijntjes/bacteriestarters" te werken. Gewoonlijk worden de "testguppen" veel vroeger geïntroduceerd dacht ik.

Hoe dan ook: ik zou (in geval van tijdelijke plannen) persoonlijk eerder geneigd zijn om vanaf week vijf bijvoorbeeld een groepje japonica's toe te voegen (op voorwaarde dat die op de planning staan welteverstaan).

Maar misschien ben ik te snel in mijn conclusie en blijven de guppen ook definitief in de bak (of in een andere van je bakken) natuurlijk... Dat is ook een optie besef ik.
In dat geval: negeer gerust mijn bedenkingen. ;)

Hoe dan ook: Veel succes en plezier met het uitwerken van je nieuwe plannen!
 
Kan ik het zand na het spoelen al in de bak doen en dan nog een tijdje zonder water in de bak. Zal wel een laagje water in komen met het zand. Weet niet of dat problemen gaat geven... kan het altijd voor het inrichten nog eens deels vullen en leeg laten lopen.

Hoe lang zou je dat doen?
Als het te lang stilstaat kan het waterlaagje misschien wel voor problemen zorgen.

Anderzijds: bij de "dry start"-methode wordt de bodem ook wel vochtig gehouden gedurende een paar weken en daar lees je zelden verhalen over bodemrot na het vullen.
Je leest wel geregeld dat schimmelvorming tijdens de dry start periode een risico is.
Een ander (belangrijk) verschil is natuurlijk ook dat bij dry start de bak/de bodem wordt beplant én dat er doorgaans wordt gewerkt met soil ipv zand...
Het hangt tenslotte misschien ook wat af van de hoeveelheid water en van de luchtcirculatie. Als de bak open staat zal het restwater snel verdampen vermoed ik...

Voor even lijkt het me niet zo erg maar voor langere periode lijkt het me niet echt ideaal.
Sowieso zal nu en dan wat water toevoegen en terug afhevelen wel helpen om alles in beweging te houden volgens mij...
 
Ik ben geen zand expert, maar ik zou nie weten waarom dat een probleem zou kunnen zijn
 
Ik zou denk ik toch wachten tot je alles klaar hebt om je aquarium in 1x in te richten.
Osmosewater heb je nog niet aan t draaien? Ik heb een systeem met boosterpomp en dat geeft toch een behoorlijke opbrengst per dag. Dit is wel afhankelijk van de temperatuur uiteraard.

Heb je de bak nog gevuld met water nadat je de achterwand erin hebt gelijmd?
 
ik zou ook geen zand met een laagje water twee weken roerloos laten liggen, daar wordt het niet frisser van.
 
Dan gaan we het zand pas spoelen als het zover is. :)
 
@willem666

De 4 guppen heb ik al, en die blijven er ook dan gewoon in. Maar ga ze niet meer uitbreiden.

4 guppen op zo'n grote bak is natuurlijk bijna geen belasting. Kies er niet voor om ze er direct in te doen, waarom zou ik als ik alle tijd heb.

Die 4 guppen er na 4 weken in is meer zodat er in ieder geval iets in zwemt.

De japonica's ga ik zeker uitbreiden, maar ga er niet eerst nieuwe in doen. Eerst de vissen en garnalen over die ik heb en dan maar uitbreiden.
 
Ik zou denk ik toch wachten tot je alles klaar hebt om je aquarium in 1x in te richten.
Osmosewater heb je nog niet aan t draaien? Ik heb een systeem met boosterpomp en dat geeft toch een behoorlijke opbrengst per dag. Dit is wel afhankelijk van de temperatuur uiteraard.

Heb je de bak nog gevuld met water nadat je de achterwand erin hebt gelijmd?

Nee nog niet gevuld. Vandaag niks aan gedaan.

Van het weekend maar weer even bezig.
 
De 4 guppen heb ik al, en die blijven er ook dan gewoon in.

:cool:
Ik hoopte op dergelijk antwoord!

Maar ga ze niet meer uitbreiden.

Guppen uitbreiden is meestal niet aan de orde... Dat kunnen ze zelf veel beter! :D:D
Maar ik snap wat je bedoelt. ;)

Dan gaan we het zand pas spoelen als het zover is. :)

Of zoals gezegd nu en dan eens spoelen in de bak met vers water.
Of zorgen dat er niet teveel restwater in zit en dat laten verdampen
Of het zand wassen, goed laten uitlekken/drogen en pas dan in de bak doen.
Of ...
Opties genoeg!

Maar sowieso:
Als je het zand goed spoelt (filterzand bedoel ik dan) zal je zien dat er vrij veel vuil/stof vrijkomt.
Door vervolgens de bak 'correct' te vullen is je bak onmiddellijk kristalhelder als het goed is.

Ik gebruik meestal een plastiek zak (of zakken) waarmee ik de bodem zo volledig mogelijk bedek voor ik begin te vullen. Dan voorzichtig beginnen en zorgen dat je slang steeds boven het plastiek blijft zodat de straal gebroken wordt.
Op deze manier is de bak direct na het vullen compleet helder (ook wanneer je (niet gespoelde) soil gebruikt).
:thumbs:
 
:cool:
Ik hoopte op dergelijk antwoord!



Guppen uitbreiden is meestal niet aan de orde... Dat kunnen ze zelf veel beter! :D:D
Maar ik snap wat je bedoelt. ;)



Of zoals gezegd nu en dan eens spoelen in de bak met vers water.
Of zorgen dat er niet teveel restwater in zit en dat laten verdampen
Of het zand wassen, goed laten uitlekken/drogen en pas dan in de bak doen.
Of ...
Opties genoeg!

Maar sowieso:
Als je het zand goed spoelt (filterzand bedoel ik dan) zal je zien dat er vrij veel vuil/stof vrijkomt.
Door vervolgens de bak 'correct' te vullen is je bak onmiddellijk kristalhelder als het goed is.

Ik gebruik meestal een plastiek zak (of zakken) waarmee ik de bodem zo volledig mogelijk bedek voor ik begin te vullen. Dan voorzichtig beginnen en zorgen dat je slang steeds boven het plastiek blijft zodat de straal gebroken wordt.
Op deze manier is de bak direct na het vullen compleet helder (ook wanneer je (niet gespoelde) soil gebruikt).
:thumbs:


Haha het zijn 4 mannetjes, dus geen jonkies.
De diamantzalmen zorgen wel voor jonkies :)

Misschien doe ik ook wel mn interne pompje er tijdelijk in zodat het water in beweging blijft. En dan wanneer ik ga inrichten het water eruit halen.
 
Net even een tempex plaat van 2 cm op de bodem gekit. Waarom? 1. Extra bescherming is nooit verkeerd. 2. De achterwand zit zo'n dikke 7 cm van de bodem af. Dus 2 cm minder zand nodig.

De 12 zakken 5 kg zand maar even als gewicht erop :)

Deze week komt hopelijk de bestelling met jbl outflows. Of een spraybar over de gehele lengte of 2 uitstroommondjes.
Nog even kijken wat mij het beste bevalt, en natuurlijk wat de beste circulatie is met het hout in de bak en de planten.

Mijn voorkeur gaat uit naar een spraybar, mits ik de drijfplanten een beetje op de juiste plek kan houden. En de toekomstige goerami's de stroming niet teveel vinden.

Ik heb de jbl spraybars besteld, dat is niet 1 lange spraybar aan elkaar maar verschillende delen. Dus daar kan ik nog lekker mee prutsen :) 2 van de 5 omhoog gericht en 2 bijv. naar beneden gericht.

Voor nu zeg ik fijne zonnige zondag, ik ga lekker bbqen!

20190602_150241.jpg
 

Terug
Bovenaan