Nieuw project : aqualantis fusion 150x50x70 (sharonav)


Ben benieuwd hoe je hier over een week ofzo over denkt :D :p

Hahaha ik hou mn geduld wel.

Ik weet dat ik nog ontzettend lang kan genieten van de nieuwe bak.

Tuurlijk is het leuk als de eerste vissen er in kunnen, maar of dat nu over 4 weken is of pas over 6 weken maakt mij niet zoveel uit.
 
Begin gemaakt met de geluidsisolatie en de deurtjes in de kast.
Kan verder nog niet zoveel doen...

De bestelling die ik op zondag 26 mei heb geplaatst is nog steeds niet verzonden.
Dus de filter in en uitlaten moeten nog maar even wachten. Hoop dat het deze week wel in huis is.

Deze week het volgende in de planning ;
Bak nog 1x vullen en schoonmaken
Aquariumhout schoon borstelen
Geluidsisolatie afmaken
Filter in en uitlaten goed plaatsen
Filters plaatsen
Lay-out bepalen
De aquariumkappen even schoonmaken

Hoop dat het stuk hout bijna gaat zinken.

Dan in het weekend de planten bestellen zodat die di of woensdag worden geleverd.

Maandag het zand spoelen
En dan dinsdag & woensdag hout plaatsen, planten erin en vanaf dan lekker indraaien!

Vanochtend ook nog even met het hout bezig geweest. Denk dat het zoiets gaat worden :)

Fijne avond!

20190603_212947.jpg
20190603_132932.jpg
 
Leuk, ook de opstelling van het hout wat je buiten je bak al probeert!

Je hebt wel veel geduld. Ik zou het niet op kunnen brengen zo'n voorbereiding.

Vanwaar de geluidsisolatie? is dat enkel voor de filters?
 
Leuk, ook de opstelling van het hout wat je buiten je bak al probeert!

Je hebt wel veel geduld. Ik zou het niet op kunnen brengen zo'n voorbereiding.

Vanwaar de geluidsisolatie? is dat enkel voor de filters?

Ja even beetje prutsen, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Vd week maar even in de bak bekijken. :)

Goede voorbereidingen vind ik belangrijk, als de bak straks gevuld is en alles draait is aanpassen een stuk lastiger.

Ik kan me nogal irriteren aan bromgeluiden en mijn vriend al helemaal :oops:
Toen ik bij het aquarium ging kijken hoorde ik het filter best wel heel erg. Dus voor de zekerheid maar isolatie en het filter op een stoeptegel zetten (werkt bij mn jbl heel goed)

Of het allemaal gaat werken weten we pas als de eheim aanstaat haha.
 
Zeer leuke stukken hout. Het heeft iets dramatisch in mijn ogen. Ik kan de er al de vissen rond en in zien zwemmen
 
Ik ga vrolijk door :)

Vandaag isolatie afgemaakt, en nu de bak nog een keer vullen schoonmaken en legen. Tussendoor de verlichting nog even kalkvrij maken.

Dan vd week met de in en uitlaten bezig en alles goed aansluiten.

Hopelijk maandag echt beginnen met de inrichting.

20190604_194444.jpg
 
T is een hele klus zo’n grote bak aan t draaien krijgen. Sluit je alles met de gewone slangen aan? Of met pvc?
 
Een vraagje, ik overweeg ook de aankoop van een Fusion 150. Zit de omlijsting van de bak onder en boven vast aan het aquarium?
Ik heb nu een Lacobel 120, en daar moet je de bak van achter naar voor inschuiven, en ik vind dat niet zo handig.
Ikzelf zou de biobox3 combineren met een fluval 406 omdat het visbestand wat ik op het oog heb nogal vervuilend is.
Heb nu een fluval 306 draaien op een 120 ltr bak en vind het de max.
Iknzou op een fusion 150 2 externe filters op draaien biobox niet gebruiken. Plus het neemt onnodige ruimte in beslag
 
T is een hele klus zo’n grote bak aan t draaien krijgen. Sluit je alles met de gewone slangen aan? Of met pvc?

Gewone slangen en de jbl in en uitlaten.
Pvc ben ik niet handig mee. :)
 
Gewone slangen en de jbl in en uitlaten.
Pvc ben ik niet handig mee. :)

Nou dat vergt ook weinig handigheid hoor :D
kan je vaak wat strakker afwerken, eventueel met een aftap kraantje voor het waterverversen ect.
maar de in- en uitlaten van JBL voldoen ook prima!
 
Nou dat vergt ook weinig handigheid hoor :D
kan je vaak wat strakker afwerken, eventueel met een aftap kraantje voor het waterverversen ect.
maar de in- en uitlaten van JBL voldoen ook prima!

Hahahaha nou geloof mij dat het bij mij niet goed zou gaan. Vandaag zelf de isolatie even vastgekit in de kast. Kon de kast niet meer dicht, zat er een dot kit tussen hahaha wat hard was geworden:oops:

Moest mijn vriend weer helpen, :)
 
Hahahaha nou geloof mij dat het bij mij niet goed zou gaan. Vandaag zelf de isolatie even vastgekit in de kast. Kon de kast niet meer dicht, zat er een dot kit tussen hahaha wat hard was geworden:oops:

Moest mijn vriend weer helpen, :)

Ben jij nou een vrouw anno 2019 :D
 
Leuk hoor en het hout zou je kunnen beplanten met Anubia of Javavaren als je dat zou willen.
 
Hmmm zoiets in gedachte
Maar vraag me af of het niet teveel soorten planten zijn.
Links en rechts zijn steneb maar lijkt op een 5 :)

15597495737483005114037107681893.jpg
 
Nu de planten zijn besteld en de plaatsen van de planten ongeveer zijn bepaald het volgende to do "klusje"

Het bepalen van de sterkte van de verlichting.

Wil beginnen met 7uur per lamp, mocht het goed gaan kan ik altijd wat langer de verlichting aanhouden.

De co2 zal 1.5u van tevoren beginnen,

Nu heb ik even zitten rekenen. En vraag ik me af op welke sterkte ik de lampen moet zetten... ik kan ze dimmen, maar niet bijv. 2 uren op 10 %.

Ik heb het aantal lumen berekend op 350 liter, of moet ik het berekenen met een leeg aquarium ( 408 ) ?

Welke lichtsterkte zouden jullie mij aanraden? 70 % ? Of 75 %? Of nog hoger???

15599005755097579048107498045690.jpg
 
Dat is altijd lastig te zeggen daar ook het natuurlijk invallend licht een rol speeld, beter even op gevoel afstellen en dan kijken hoe alles zich ontwikkeld.
 
Dat is altijd lastig te zeggen daar ook het natuurlijk invallend licht een rol speeld, beter even op gevoel afstellen en dan kijken hoe alles zich ontwikkeld.

Invallend licht weinig last van,
Wil eigenlijk gewoon weten met hoeveel procent ik het beste kan beginnen.
 
Nu de planten zijn besteld en de plaatsen van de planten ongeveer zijn bepaald het volgende to do "klusje"

Het bepalen van de sterkte van de verlichting.

Wil beginnen met 7uur per lamp, mocht het goed gaan kan ik altijd wat langer de verlichting aanhouden.

De co2 zal 1.5u van tevoren beginnen,

Nu heb ik even zitten rekenen. En vraag ik me af op welke sterkte ik de lampen moet zetten... ik kan ze dimmen, maar niet bijv. 2 uren op 10 %.

Ik heb het aantal lumen berekend op 350 liter, of moet ik het berekenen met een leeg aquarium ( 408 ) ?

Welke lichtsterkte zouden jullie mij aanraden? 70 % ? Of 75 %? Of nog hoger???

Bekijk bijlage 274259
Om te weten welke lichtsterkte een goede zou zijn zou je ook moeten weten welke soort inrichting je gaat werken en wat de planten keuze wordt?
 
Om te weten welke lichtsterkte een goede zou zijn zou je ook moeten weten welke soort inrichting je gaat werken en wat de planten keuze wordt?

Hier boven een post met de inrichting:)
 
Ik zou beginnen met zo'n 70% en van daaruit opbouwen, dus niet alleen qua lichtduur maar ook qua sterkte. Daarbij zal je voedingsvraag zie ook telkens wijzigen. Het grootste deel van je plantenbestand heeft een redelijke tolerantie wat de lichtintensiteit aan gaat. De Ludwigia, de beide Lotussen en de Limnophila hebben wel graag wat meer licht maar kunnen tijdens de opbouw wel even met minder toe. Zelf heb ik een plantenbak en ga daarbij altijd van de lichtvraag van planten uit. De meningen daarover zijn hier verdeeld, er zijn er ook die hebben de neiging de lichtsterkte te bemerken om zo ook minder voeding toe te kunnen voegen.
 
Ik zou beginnen met zo'n 70% en van daaruit opbouwen, dus niet alleen qua lichtduur maar ook qua sterkte. Daarbij zal je voedingsvraag zie ook telkens wijzigen. Het grootste deel van je plantenbestand heeft een redelijke tolerantie wat de lichtintensiteit aan gaat. De Ludwigia, de beide Lotussen en de Limnophila hebben wel graag wat meer licht maar kunnen tijdens de opbouw wel even met minder toe. Zelf heb ik een plantenbak en ga daarbij altijd van de lichtvraag van planten uit. De meningen daarover zijn hier verdeeld, er zijn er ook die hebben de neiging de lichtsterkte te bemerken om zo ook minder voeding toe te kunnen voegen.

De planten heb ik ook meer in het midden van de aquarium lay-out. Zo zullen ze wat meer licht vangen dan de planten aan de zijkanten.

Ik begin met 70 % en 7 uren.
Dan even kijken hoe de planten reageren.
Dan eerst de tijdsduur wat verhogen naar 8uren. Mocht ik merken dat bepaalde planten te weinig licht krijgen kan ik ook de lichtssterkte van 1 lamp veranderen.
 
Yes eindelijk binnen. Nu maar weer prutsen :)

20190607_134427.jpg
20190607_134436.jpg
 
Yes eindelijk binnen. Nu maar weer prutsen :)

Bekijk bijlage 274264Bekijk bijlage 274265
Zo maar een opmerking: Kan je die spraybar pijpjes niet ongeveer in het midden laten samenkomen? Bovendien zou ik ze dan zodanig afzagen dat de beide uiteinden op de dezelfde hoogte tegen elkaar aan komen. Lijkt het één geheel en wordt het allemaal net even strakker.
 
Zo maar een opmerking: Kan je die spraybar pijpjes niet ongeveer in het midden laten samenkomen? Bovendien zou ik ze dan zodanig afzagen dat de beide uiteinden op de dezelfde hoogte tegen elkaar aan komen. Lijkt het één geheel en wordt het allemaal net even strakker.
Dat kan prima, maar je kan ook 1 hele spraybar maken, en dan 2 pompuitlaten erop, 1 links en 1 rechts, dat heb ik zelf ook gedaan.
 
Zo maar een opmerking: Kan je die spraybar pijpjes niet ongeveer in het midden laten samenkomen? Bovendien zou ik ze dan zodanig afzagen dat de beide uiteinden op de dezelfde hoogte tegen elkaar aan komen. Lijkt het één geheel en wordt het allemaal net even strakker.

Nee dat past niet helaas. En als ik ga afzagen passen de dopjes er niet meer in.
Heb al een keer een stukje afgezaagd en toen paste het dopje niet meer.
 
Zo nu helemaal naast elkaar
De ene spraybar is 12/16 en de andere 16/22 :)
15599118212315082563192005016128.jpg
 

Terug
Bovenaan