Nieuw project : aqualantis fusion 150x50x70 (sharonav)


Hoezo water er uit?

Het is nog aan het indraaien toch?

Laat het water lekker erin. zou ik zeggen

Hahaha dan kan ik er bijna niet bij
Vanaf zondag dan indraaien.
 
Hmmm nu alleen nog uitzoeken wat wat is :)

20190613_115124.jpg
20190613_115126.jpg
 
Even naar de afbeeldingen kijken op de site waar je ze gekocht hebt.
 
Als je toch pas zondag bezig gaat, zou ik er ook geen water uit halen.

beter is nog om alle planten in een aparte bak te zetten, curver box oid in water.
Mochten er dan beestjes inzitten, slakken ofzo, dan kunnen die er mooi uit zonder dat je ze in je bak krijgt.
 
Succes! Zie bij een aantal gelukkig al kaartjes zitten, maar dan nog. En anders met de foto's van de site

Edit; patrick was me voor

1 kaartje haha.
Klopt volgens mij niet helemaal.
Heb groene en rode lotus besteld en heb nu 2 rode lotussen.
 
Wat vinden jullie trouwens van deze stroming?
Links en rechts is de spraybar omhoog gericht. Dus oppervlaktebeweging.
In het midden naar beneden gericht.
Voor de toekomstige goerami's.

 
Gaan de drijvers zo niet snel aan de haal met de oppervlaktestroming?
 
Gaan de drijvers zo niet snel aan de haal met de oppervlaktestroming?

Ik heb een visdraadje gespannen. Anders gaan ze onder de glasplaat :)

Of bedoel je dat niet?

20190613_144628.jpg
20190613_144625.jpg
 
Stroming lijkt mij prima zo
 
Naast de drijfplanten verwacht ik dat de vallisneria ook wel de hoogte in gaat.
Net zoals de crypto balansea.

En natuurlijk de Hydrocleys nymphoides

Hoornblad gaat ook drijvend in de bak.
Aangezien het bij mij nooit lang blijft zitten in de bodem
 
Hoornblad gaat ook drijvend in de bak.
Aangezien het bij mij nooit lang blijft zitten in de bodem
Als je deze plant snoeit, kun je een stukje van de onderste blaadjes laten zitten, dit doe eigenlijk bij alle stengelplanten.
Als je een kaal steeltje in de bodem drukt komt deze snel weer los, ligt er ook aan welke vissen je hebt, ik heb een lompe algeneter dus dan moet het wel.
 
Zou je niet juist een hoek houden met minder oppervlaktestroming waar de vissen tussen de planten kunnen gaan hangen? Is denk ik ook handiger met een eventueel schuimnest, die ze dan in de hoek kunnen maken en kunnen verdedigen in plaats van middenin het aquarium. Dan hebben ze ook meer de stevigheid van ik verwacht de planten die daar meer de hoogte in gaan.

1 kaartje haha.
:oops: Zag er één en had het vermoeden dat er meer waren :stom:
 
Zou je niet juist een hoek houden met minder oppervlaktestroming waar de vissen tussen de planten kunnen gaan hangen? Is denk ik ook handiger met een eventueel schuimnest, die ze dan in de hoek kunnen maken en kunnen verdedigen in plaats van middenin het aquarium. Dan hebben ze ook meer de stevigheid van ik verwacht de planten die daar meer de hoogte in gaan.

Zal morgen eens kijken hoe de stroming in de hoeken is.

Zou natuurlijk ook de 2 delen in het midden wat hoger doen. Dan zullen de drijfplanten wat naar de zijkanten gaan, is wel prima.
De planten die het meeste licht willen komen ook in het midden van de bak.
 
Kom ik net thuis :
Jeetje wat een kaamlaag.
Enige wat ik er in heb gedaan is minimale plantenvoeding.

Is gewoon echt helemaal dicht.
Hoef ik nu niks aan te doen toch??

20190614_141342.jpg
 
Een kaamlaag heb je vaker last van in het begin, je kunt het vewijderen door een bekertje/bakje net onder de waterspiegel te duwen, dan loopt het er zo in.

Helaas duurt bij mij de kaamlaag al drie maanden, maar dat is sporadisch, wordt gelukkig minder nu.
 
Ik heb de spraybar nu wat omhoog gezet en die breekt het open.
Maak me er nu ook geen zorgen over.
 
Als het echt te erg wordt zou je het nog af kunnen hevelen.
 
Ja momenteel breekt het mooi open.
Denk dat het komt doordat de planten nog in de "verpakking" zit. Morgen moet er toch een deel water uit dus zal ik eerst wat afhevelen.
 
Pfff ben over de helft.
Voor en zijkanten geplaatst.
Nu de achterste planten nog
20190616_173115.jpg
 
Zo nu ben ik eindelijk klaar.

20190616_195557.jpg
20190616_195550.jpg
20190616_195603.jpg
 
Netjes,

Maar ik begrijp niet zo goed, waarom je nu in je opstart fase water wissel doet en zeker 50%.

Ik zou het lekker laten gaan en lekker in laten draaien.

Maar buiten dat een hele mooie bak.
 
Hele volle plantenbak gelijk.
 
Netjes,

Maar ik begrijp niet zo goed, waarom je nu in je opstart fase water wissel doet en zeker 50%.

Ik zou het lekker laten gaan en lekker in laten draaien.

Maar buiten dat een hele mooie bak.

Doe over 4 weken pas een waterwissel.
Daarna elke week zo'n 120 liter ( 1/3 )
 
Ohh ik snap je al ( denk ik)
Op 1 foto is de bak half gevuld.
Toen was ik bezig met planten, water zat in de plastic bakken :)
 
Even nagedacht over de samenstelling van het bestand. Gaat 350 liter in, zal een wekelijkse verversing worden van zo'n 120 liter.

20 x roodkopzalm
20x vuurtetra
10x diamantzalm
12x corydora trilineatus
8 x otocinclus
1x l187
Stuk of 30 japonica's
3 waaierhandgarnalen.

Deze heb ik allemaal al rondzwemmen, natuurlijk niet in deze hoeveelheden :) dus straks wekelijks 1 of meer soorten toevoegen.

Verwacht van de diamantzalmen nog wel jonkies, begonnen met 3 en ondertussen 6. Maar wat nieuw bloed lijkt me niet verkeerd, welke verhouding m/v kan ik het beste aanhouden? Heb nu 2 waarvan ik het geslacht nog niet weet , 2 mannen ( waarvan 1 kweek is ) en 2 vrouwen.

Dan eerst maar even lekker alle vissen laten groeien, veel drijfplanten.

Later wil ik nog 3 of 4 diamantgoerami's en een mooie l-nummer die niet te groot word.

Wat vinden jullie van het bestand?
Kan dit zo of is het teveel?
 
Bak ziet er goed uit zo, het aantal vissen wat je wilt gaan nemen lijkt me wat veel. ik tel er 75 en dan nog de 33 (grote) garnalen.
 
De bak ziet er al mooi uit. Ik kan je adviseren om direct flubenol te kuren nu je bak nog leeg is. Toedienen direct na je waterwissel en dan de volgende week 70-80% wisselen. Daarmee zijn alle opstartwormpjes gelijk uitgeroeid. Kost geen drol hoor.

Ik vind de bak erg mooi qua opzet. Ik zie wel dat je bijvoorbeeld een aantal crypto's als heel bosje hebt geplant. Die kun je eventueel in vier tot zes stukjes opknippen of voorzichtig scheuren (valt vanzelf uit elkaar). Dan heb je direct een nog veel vollere impact.

Visbestand lijkt me geen probleem. Je hebt een overdaad aan filtercapaciteit (al weet ik natuurlijk niet wat voor media je gebruikt, met alleen spons gaat het lastig worden misschien) en meer dan genoeg zwemruimte. Je zult relatief zwaar moeten voeren dus het is belangrijk dat je waterwissels goed bijhoudt en daarbij heel goed de bodem afhevelt.

Succes, ik volg met belangstelling!
 
Fly
De bak ziet er al mooi uit. Ik kan je adviseren om direct flubenol te kuren nu je bak nog leeg is. Toedienen direct na je waterwissel en dan de volgende week 70-80% wisselen. Daarmee zijn alle opstartwormpjes gelijk uitgeroeid. Kost geen drol hoor.

Ik vind de bak erg mooi qua opzet. Ik zie wel dat je bijvoorbeeld een aantal crypto's als heel bosje hebt geplant. Die kun je eventueel in vier tot zes stukjes opknippen of voorzichtig scheuren (valt vanzelf uit elkaar). Dan heb je direct een nog veel vollere impact.

Visbestand lijkt me geen probleem. Je hebt een overdaad aan filtercapaciteit (al weet ik natuurlijk niet wat voor media je gebruikt, met alleen spons gaat het lastig worden misschien) en meer dan genoeg zwemruimte. Je zult relatief zwaar moeten voeren dus het is belangrijk dat je waterwissels goed bijhoudt en daarbij heel goed de bodem afhevelt.

Succes, ik volg met belangstelling!

Flubenol kuurtje idd gedaan.
Zie alleen nu wel kleine witte springetje dingetjes. Watervlooien?
De crypto's heb ik wel uit elkaar gehaald maar samen geplant. Vind zo al vol genoeg.

Idd 2 filters.
De eheim is gevuld met keramische pijpjes, hondenbrokken:):), siporax en natuurlijk voorfilterspons en fijne witte spons.
De jbl is nu gewoon gevuld met wat materiaal wat ik nog had. Maar de jbl 902 die erbij komt draaien is gevuld ; bakje keramische pijpjes , bakje blauwe filterspons , bakje siporax en dan fijne filterwatten en natuurlijk voorfilter.

Dus wat mij betreft genoeg ruimte voor de bacteriën. Daarnaast ga ik het visbestand ook langzaam uitbreiden.
 
Zo vandaag het licht weer even veranderd.
Van 7 uur en 70 % na 8 uur en 75 %.

De grote co2 fles is nog steeds niet verstuurd, krijg nu eerst een 500 gram co2 fles. Dus van de week de co2 ook aansluiten.

De planten doen het tot nu toe goed, de snelgroeiers groeien hard en de drijfplanten maken veel nieuwe planten.
De crypto's vinden het momenteel minder leuk, maar dat is algemeen bekend.

Ik ga pas snoeien wanneer het echt noodzakelijk is. De drijfplanten en hoornblad groeide zo snel dat ik maar wat in de 80 cm heb gedaan :)

Oja alle vissen gaan trouwens over na de grote bak. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn 5 oude neon tetra's weg te doen. En ook de 4 roze tetra's , sherrybarbeel en de 2 lichtvisjes mogen in de grote bak oud worden.

20190625_141100.jpg
 
Dat hout staat echt goed in de bak, mooie natuurlijke look.
 
Dat hout staat echt goed in de bak, mooie natuurlijke look.

Dankjewel ben er ook echt blij mee.
Vind zelf persoonlijk heel mooi dat het in het midden een stuk lager is.

Zo blijft er voldoende zwemruimte en lijkt de bak niet te vol.
 

Terug
Bovenaan