Nieuw project : aqualantis fusion 150x50x70 (sharonav)


Weer even een vraagje!

Er is best wel heel veel stroming in de bak. Nu is dit natuurlijk harstikke goed.
Maar zie het belgisch groen en limnophila helemaal waaien.

En de toekomstige goerami's houden niet zo van veel stroming.

Wat is nu handiger?
Meer gaatjes in de spraybar of de gaatjes wat groter maken?

Gaatjes groter maken is het makkelijkst denk ik :)
 
Dat is wel het makkelijkste maar als ze te groot worden kun je ze niet meer verkleinen dus doe zoiets met overleg.
 
Dat is wel het makkelijkste maar als ze te groot worden kun je ze niet meer verkleinen dus doe zoiets met overleg.
Overleg met wie John? Met jou? Aha :D

Ze kan toch dan een nieuw buis kopen en opnieuw doen? Of wat ik vaker lees een pvc buis enz hoeft niet super veel te kosten natuuurlich.
 
Overleg met wie John? Met jou? Aha :D

Ze kan toch dan een nieuw buis kopen en opnieuw doen? Of wat ik vaker lees een pvc buis enz hoeft niet super veel te kosten natuuurlich.
Een beetje jammer van het eerste deel van je reactie, maar er zijn meerdere mogelijkheden, bij boren in de 1e maat is een optie, omdat je deze dan later nog kan dichtmaken, uitboren is wat definitiever, maar met een klein verschil zeker mogelijk, en kan je altijd nog groter gaan.
 
Een beetje jammer van het eerste deel van je reactie, maar er zijn meerdere mogelijkheden, bij boren in de 1e maat is een optie, omdat je deze dan later nog kan dichtmaken, uitboren is wat definitiever, maar met een klein verschil zeker mogelijk, en kan je altijd nog groter gaan.
Ik verw8en al een sad smiley.. maar John weet dat ik met hem dol.

Ik zag nml vaker zo een vraag voorbij vliegen vandaar mijn 2e deel..
 
Weer even een vraagje!

Er is best wel heel veel stroming in de bak. Nu is dit natuurlijk harstikke goed.
Maar zie het belgisch groen en limnophila helemaal waaien.

En de toekomstige goerami's houden niet zo van veel stroming.

Wat is nu handiger?
Meer gaatjes in de spraybar of de gaatjes wat groter maken?

Gaatjes groter maken is het makkelijkst denk ik :)
Wanneer je stroming wilt verminderen zou ik als eerste altijd kiezen voor méér gaatjes. De reden hiervoor is dat meteen zorgt voor een nog betere spreiding van je stroming. Een eindje terug lag ik dat je je spraybars deels naar boven gericht hebt staan? Dat zou ik veranderen. Vooral omdat je CO2 (gaat?) toevoegen. Een rimpeling van het wateroppervlak is voldoende. Maar wat wél belangrijk is maar ook moeilijker te realiseren is waterdistributie over de bodem. Belangrijk omdat dit zorgdraagt dat je CO2 én overige voeding overal komt. Zelf bereik ik dit door een spraybar over de gehele achterwand. De gaatjes in die spraybar zijn vlak onder het wateroppervlak gezet licht naar beneden op de voorruit gericht, een zo kort mogelijke overbrugging om de stroming in stand te houden. Door de kaatsing op de voorruit wordt het water naar beneden gedwongen om over de bodem naar achter te gaan waar het weer boven komt. Mijn aanzuiging zit rechtsachter waardoor er een spiraalvormige beweging die kant op is. Hiermee creëer je ook een goede wisseling van de waterlagen.
 
Zal zoals Ben hierboven aangeef ook juist wat meer gaatjes erbij boren. Mocht dat niet helpen kan je er altijd een paar iets groter uitboren :p
 
Wanneer je stroming wilt verminderen zou ik als eerste altijd kiezen voor méér gaatjes. De reden hiervoor is dat meteen zorgt voor een nog betere spreiding van je stroming. Een eindje terug lag ik dat je je spraybars deels naar boven gericht hebt staan? Dat zou ik veranderen. Vooral omdat je CO2 (gaat?) toevoegen. Een rimpeling van het wateroppervlak is voldoende. Maar wat wél belangrijk is maar ook moeilijker te realiseren is waterdistributie over de bodem. Belangrijk omdat dit zorgdraagt dat je CO2 én overige voeding overal komt. Zelf bereik ik dit door een spraybar over de gehele achterwand. De gaatjes in die spraybar zijn vlak onder het wateroppervlak gezet licht naar beneden op de voorruit gericht, een zo kort mogelijke overbrugging om de stroming in stand te houden. Door de kaatsing op de voorruit wordt het water naar beneden gedwongen om over de bodem naar achter te gaan waar het weer boven komt. Mijn aanzuiging zit rechtsachter waardoor er een spiraalvormige beweging die kant op is. Hiermee creëer je ook een goede wisseling van de waterlagen.

De spraybar bestaat uit 5 delen.
Laag - hoog - laag - hoog - laag als het ware.
Bij het hoge is het niet zo dat het hele oppervlakte in beweging is.

Voeg liever ietsje meer co2 toe dan geen oppervlaktebeweging.

Momenteel is er wel beweging over de bodem. Alles wappert.

Ik zal er dan een paar gaatjes bijboren. Moet ik eerst ff uitzoeken welke maat gaatje spraybar ik ook alweer heb gebruikt :)

Ik maak zo anders wel even een foto / filmpje.
 
Hierbij een filmpje van de stroming / oppervlaktebeweging.
Let niet op de co2 belletjes. Zit nog steeds iets te hoog. Begin van de dag is die mooi groen en later word die te licht. Nu dus wat teruggeschroefd en ietsje eerder aangezet. Kijken wat er dan gebeurd.



Op het filmpje lijkt de stroming een stuk minder.
 
Op de video is het lastig te zien maar ik zie vrij veel beweging aan het oppervlak waardoor je ook door gasuitwisseling co2 verdrijft. Wellicht zou je de uitstroom iets verder schuin naar beneden kunnen richten?
 
Volgende puntje....

Net weer even gemeten. Vd week plantenvoeding toegediend ; maandag of dinsdag.

Dosering van 15 nitraat , 1.5 fosfaat en 0.5 ijzer. Dit is van plantedbox.

Nu is het nitraat gewoon alweer 0... fosfaat 1.2 en ijzer zo'n 0.8

Vermoed dat het door de drijfplanten komt. Die vreten dus de nitraat op.

Moet nu dus extra nitraat toevoegen denk ik? Heb hier nog die poeders liggen van aquariumbemesting.

Welk zakje heb ik dan nodig en hoeveel zou ik moeten doseren.
Bak is 350 liter.

Misschien dat er straks meer nitraat komt als de vissen komen maar dan kan ik het altijd minderen.
 
Op de video is het lastig te zien maar ik zie vrij veel beweging aan het oppervlak waardoor je ook door gasuitwisseling co2 verdrijft. Wellicht zou je de uitstroom iets verder schuin naar beneden kunnen richten?
Mee eens, ook ik vind de stroming bovenin eigenlijk best veel. Een lichte rimpeling is echt voldoende. 't Is jouw bak maar als tip, hou je ramen schoon om groen alg sporen te verminderen. Heb je er veel last van, groenalg doel ik op, zorg dan voor wat meer CO2 én wellicht fosfaat.
 
Welk zakje heb ik dan nodig en hoeveel zou ik moeten doseren.
Bak is 350 liter.

Je kan bv 83 gram oplossen in 500 ml water en per 100 liter geef je dan 20 ml om met 20mg te verhogen. In jouw geval zal je 70 ml moeten doseren op 350 liter om met 20mg te verhogen maar anders zou ik eens 50 ml toevoegen. Ook kun je in verhouding natuurlijk minder stockoplossing maken.
 
Zo ben weer even bezig geweest.
Eerst maar een heleboel drijfplanten verwijderd. Ze groeien zo snel dat er over een week weer genoeg is

Vandaag draait de bak 3 weken met planten. 4 weken totaal, waarvan op 1 dag het filter lang heeft uitgestaan ivm planten.

De nh3/nh4 heeft echt al een flinke verhoging gehad, nitriet heb ik nog steeds niet kunnen meten. Of dat is er geweest op de dag dat ik niet heb gemeten.

Nitraat dus extra toegevoegd, heb de easy life nitro gebruikt. Vond ik wat makelijker.

De co2 toevoer gaat ook steeds beter.

Ik had wat last van blauwalg, op het plantje voorin en een pluk mos. Easy life blue exit gebruikt en het ziet ef al uit of het minder word.

Volgende week zondag staat er een grote waterwissel op de planning van 50 %.
Dan ook even over de bodem stofzuigeren en alles netjes maken.

Dan ben ik van plan om die dinsdags de vissen over te zetten , samen met de jbl filter die op die bak draait.
Natuurlijk gaan de vissen alleen over als de waterwaardes goed zijn.

Maar dat verwacht ik wel, 4 ( 5) weken ingedraaid, met wat voer en natuurlijk wat rottende bladeren.

De bruinalg word ook al een stuk minder,
15624999500318314639707466448243.jpg
 
Ziet er mooi uit, ik wou dat ik zulke groene vingers had.
 
Ondanks 2 kuurtjes flubenol nu wel opstartwormpjes.
Vind zelf geen ramp, zullen straks snel verdwijnen als de vissen erin zitten.

Flubenol heeft wel geholpen tegen de slakjes, niks levend gevonden
 
Je bent in elk geval van de slakken af nu maar ik weet niet of de eitjes ook kapot gaan dus dat is denk ik even afwachten.
 
Ja heb 2 kuurtjes gedaan.
De eerste toen de planten er net in stonden en 2 weken later weer.

Ging mij vooral om de poelslak.

De volwasen posthoorn en torenslakjes gaan ook mee over.
 
Een drukke dag achter de rug.
De bak helemaal klaar gemaakt voor dinsdag!

Even gepoetst, water werd bruin, veel bruine troep op het hout.
50 % waterwissel en gesnoeid.

Groot verschil :)

20190714_142932.jpg
20190714_175345.jpg
 
Mooie bak hoor, die grote stukken blijf ik gaaf vinden.
Wat betreft de Nitraat toevoeging, Easylife Nitro is misschien wel makkelijk, maar voor 3 euro poeder maak je 3 van die flessen.
En je mist nu wel de Fosfaat nog eigenlijk, dat is in poedervorm nog goedkoper omdat je maar 8 gram nodig hebt voor een fles.
 
Heel erg gaaf! Vooral hoe je die stukken hout in de scape hebt weten te verwerken :smitten:

Thanks! Ben er ook super blij mee.
Enige nadeel is dat je niet ziet wat er achter het hout gebeurd. En kan er amper bij, maar dat heb je gauw met een groot stuk hout.

Benieuwd wat de visjes er van vinden en of ze ook door de gaten gaan zwemmen :)
 
Heb ik hier ook wel, maar vind ik totaal niet erg. De vissen kunnen het zeker wel waarderen dat ze echt volledig uit het zicht kunnen zwemmen, geeft een gevoel van veiligheid waardoor ze waarschijnlijk zich juist meer laten zien omdat ze weten waar ze zich kunnen verstoppen
 
Na heel veel weken kan ik zeggen dat de vissen eindelijk over zijn!
Vanwege een iets hogere kh heb ik de visjes langzaam laten overwennen.

Door de stress waren de visjes lekker bleek, maar binnen 5 minuten waren ze weer op kleur en 10 minuten later waren de vuurzalmpjes al de wormpjes aan het eten.

Ondertussen heeft iedereen zn soortgenoot weer gevonden en zijn ze de bak aan het ontdekken.

Ook maar even een foto gemaakt van mn l187, die zal ik niet veel meer zien denk ik zodra die de nieuwe verstopplekjes heeft gevonden!

Ik zal nu verder met het leegmaken van de 80 cm. :)

20190716_155836.jpg
20190716_152558.jpg
20190716_140824.jpg
20190716_140821.jpg
 
Ben echt een beetje in heaven!
Wat vinden de vissen het geweldig. Ze zwemmen per groepje heerlijk rond. Vooral de diamantzalmen scholen door de hele bak.

De japonica's zijn ook helemaal niet bang, poetsen alles! De otocinclussen zijn ook al aan het poetsen. Heb expres wat bruinalg laten zitten!

Ze zullen vast allemaal denken wat een ruimte!!! :):)
 
We zijn een paar dagen verder.
Tot nu toe gaat alles top,natuurlijk hou ik de waterwaardes en de vissen goed in de gaten.

De afgelopen dagen heel weinig gevoerd, de wormpjes zijn ondertussen allemaal weg dus dat is fijn!

Zondag staat de waterwissel op de planning.

Ben van plan om straks als eerste de groep corydora's uit te breiden. Ze zijn nu nog maar met 4. De groep word pas uitgebreid als de vissen er 3 weken inzitten.

20190719_211336.jpg
 
Lekker groen zeg, zeker een genot om de vissen overal tussendoor te zien zwemmen.
 
Mooi vol, maar toch ook wel een open inrichting. Gaan je corydoras zeker waarderen als ze met meer zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bak! Heb zelf ook 3 longfin corydoras gehaald,erg leuke beestjes om te zien
 

Terug
Bovenaan