Nieuw project, feedback welkom!


Kaas

Member
Lid geworden
4 januari 2017
Berichten
6
Dag allen!

Enige tijd geleden heb ik mijzelf geïntroduceerd op het forum hier en mezelf een beetje ingelezen op de topics.

Nu wil ik jullie graag introduceren met mijn huidige project en daarbij meteen de vraag of er even kritisch meegekeken kan worden en tips zijn uiteraard altijd welkom! Het zal wel een heel verhaal worden, maar goed dan heb je ook ff weer wat te lezen! ;) Hopelijk staat dit in de juiste categorie, want het is een beetje een topic van vanalles-in-een :juggle:

Mijn ervaring bestaat uit dat ik guppen heb gehad als kind en nu heb ik een zo'n 2 jaar een simpele 70L bak met een schooltje Kegelvlekjes (bak zonder planten en substraat). Enige water test die ik ooit heb gedaan is de ph waarde bijhouden, maar die ligt volgens de lakmoesproef altijd rond de 7.

Het nieuwe project:
Eindelijk ga ik mij eens wagen aan een 'echt' aquarium, met een soort landschap en aardig wat beplanting. Aquascaping geïnspireerd, maar rekening houdende met mijn gebrek aan ervaring. We konden een groot aquarium krijgen van mijn zwager. Het is een vrij oude bak met dungeslepen bakstenen als achterwand (gearrangeerd en gevoegd als een 'standaard muurtje'). De bak is 100cm breed, 40 diep en 50 hoog. Er zit een geïmproviseerde deksel bij waar de vintage lamp het niet meer van doet.

De achterwand:
De bakstenen achterwand vind ik persoonlijk niet heel aantrekkelijk voor de plannen die ik er mee heb, dus ga ik proberen die langzaam te laten volgroeien met mos (javamos waarschijnlijk), beginnende met 1 potje en die met aquarium superlijm verspreidt te bevestigen aan de wand.

De inrichting:
Het idee is een soort strand/kust effect dat grenst aan een bos na te bootsen. In de praktijk bestaat de inrichting uit 1 groot 'terras' (stenen die met azijn zijn getest, er achter zit een weggewerkt schot van acryl platen) en in de toekomst een mini terras/heuveltje van "gras" (Monte Carlo oid). De rest is strand en dus zand. Ik heb er nu gewassen maaszand in liggen van aquariumzaak. Overigens, mbt het zand heb ik me aardig ingelezen in o.a. "Freshwater deep sand bed", maar heb ik nu een soort middenweg gevonden in zandvlaktes die ik kan omwoelen (Max 3cm hoog) en een gebiedje dat niet omgewoeld/verstoord wordt en dus een DSB effect moet gaan creëeren.
Het idee qua planten is om vooral veel (makkelijke) mos te gebruiken. Naast de achterwand, wordt dit de 'bodem' van het terras en verbindt het de stenen visueel gezien. Ook wil ik mbt spiderwood (oid) "miniatuur bomen" namaken, met mos als bladerdak (Taiwan, Xmas of willow). Om de achterwand meer diepte te geven worden er "bosjes bomen" uiteindelijk geplaatst en zal ik met wat andere planten werken.

Techniek:
Momenteel ben ik nog op zoek naar wat een geschikte en betaalbare lamp kan zijn. Ik ben student dus geen bijzonder breed budget. Onze inrichting is vrij modern/industrieel, dus ik overweeg eigenlijk een bouwmarkt armatuur dat middels kettingen aan het plafond hangt. Maar (zie ook verderop) er zal een deksel oid op moeten als ik garnalen wil, volgens mij... Dus qua lamp zoek ik nog inspiratie!
Filter, nu ga ik er eigenlijk een beetje vanuit dat na verloop van tijd de achterwand en het zand een soort natuurlijke biofilter gaat worden. Ik neem aan dat er vooralsnog wel behoefte blijft aan verdere (mechanische) filtering. Voor in het begin heb ik in principe 2x een super fish aqua flow 100 (1 met een ingedraaid spons en 1 met een nieuwe die nu alvast indraait).
Ik wil uiteindelijk zelf een externe filter gaan bouwen, ik heb nog een pomp liggen die genoeg kan omzetten. Maar als ik in 't begin genoeg heb aan die interne filtertjes, laat ik dit project nog even liggen. Verder heb ik 2 verwarmingselementen, echter zijn ze solo niet sterk genoeg voor de nieuwe bak. Ohja, het aquarium staat op een "zelfbouw" kast, die z'n stevigheid uit bierkratten krijgt :). Het is nog wat verder verstevigd en ik heb onderin dus nog wat kastruimte. Ik ga er nog met hout afwerking omheen maken.

Het gewenste visbestand:
Poeh, hehe, wat een verhaal ben ik aan het wegschrijven zeg. Nou zijn we aanbeland bij welke beestjes we allemaal willen huisvesten in dit nieuwe project.
Sowieso willen we de kegelvlekjes overzetten en er een aantal bij nemen. Het zijn er nu 10 maar het mag wel een iets drukker schooltje worden, we denken er aan om er echt kleintjes bij te halen (die van nu zijn 3-4cm). Verder is een grote wens garnalen, en we kijken naar de Red Crystal en gewonere vuurgarnalen. Er komt denk ik maar 1 soort in. Dan, aangezien we aardig wat zand hebben wat liefhebbers er van: corydoras, welke soort weten we nog niet. MTS of tandslakjes en misschien nog wel 1x iets kalms in de orde van L nummers puur voor de diversiteit. Dan willen we er eigenlijk nog een vissoort bij, maar we weten nog niet helemaal wat. Misschien iets van een koppeltje groter dan de kegelvlekjes maar niet zo groot dat ze de garnaaltjes gaan eten..
Dus zo'n beetje samengevat het doel:
15x Kegelvlekjes (5 bijhalen)
15x Garnalen (10 kopen)
8x Corydoras
5x tandslakjes (worden er vanzelf meer)
1x L nummer / algeneter oid
2-4x Iets anders voor de variatie (misschien)
Bovenstaande is niet exact nageteld op cm/liters in de zin van hoeveel vis is te veel, maar geeft een beetje het beeld en de wens weer.

Dus:
Graag mijn oproep aan de liefhebber om een beetje met mij mee te kijken en denken mbt de beslissingen die ik heb gemaakt en nog ga maken/uitvoeren. Zowel op het gebied als de plannen voor de inrichting/beplanting als mijn vragen over de techniek en de mogelijkheden mbt het gewenste visbestand.

Ik heb het gewassen zand er nu in zitten en het is toch nog aardig "stoffig" dus als je er wat meer doorheen kan kijken, zal ik een foto maken en hier plaatsen!

Groetjes en alvast bedankt!
Kaas
 
Leuk project!
Ik heb nog wel wat opmerkingen:

Mos groeit niet reuze snel, en met een achterwand 100x40 zal je het niet redden met één potje mos....... Je zult er dus wel eat meer moeten kopen. Handig is om bij de opstart ook veel snelgroeiers te gebruiken om zo de afvalstoffen snel te verwerken.

Let wel, als je veel stenen gaat gebruiken zal er behoorlijk veel afval gaan ophopen, wat niet al te best is voor je waterwaarden.

Met die twee kleine filtertjes ga je het niet redden vrees ik, dus je kan beter eerst een extern filter bouwen of kopen alvorens je de hele boel opstart. De achterwand en de bodem zullen enkel wat bacteriën huisvesten, en dus nauwelijks een filterende werking hebben....

Weet je zeker dat die bierkratten de bak houden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Leuk project!
Ik heb nog wel wat opmerkingen:

Mos groeit niet reuze snel, en met een achterwand 100x40 zal je het niet redden met één potje mos....... Je zult er dus wel eat meer moeten kopen. Handig is om bij de opstart ook veel snelgroeiers te gebruiken om zo de afvalstoffen snel te verwerken.

Let wel, als je veel stenen gaat gebruiken zal er behoorlijk veel afval gaan ophopen, wat niet al te best is voor je waterwaarden.

Met die twee kleine filtertjes ga je het niet redden vrees ik, dus je kan beter eerst een extern filter bouwen of kopen alvorens je de hele boel opstart. De achterwand en de bodem zullen enkel wat bacteriën huisvesten, en dus nauwelijks een filterende werking hebben....

Weet je zeker dat die bierkratten de bak houden?

Hee Blackmoor, bedankt voor je reactie!
Ik snap dat mos niet snel zal groeien haha, echter ik bedoelde meer ik begin met 1 bakje en kijk even aan hoe dat pakt op die wand voordat ik meer ga kopen. Het mag overigens wat mij betreft best een aantal maanden tot een jaar duren voordat ie vol is gegroeid. Maar ik zal inderdaad nog even over snelgroeiers nadenken!

Veel stenen = veel afval ophopen had ik nog niet zo goed bij stil gestaan. Ga ik nog even over nadenken, goed punt!!

Mbt die twee kleine filters, mijn beredenering was dat er zo'n 160 liter water in de bak komt (past 200 L in tot de rand, maar goed ik vul 'm niet tot het maximale en er ligt 't een en ander in). Die superfish filters zijn ieder tot max 100L, dus tezamen max 200L dus ze kunnen nèt wat meer L aan dan ik er in heb zitten? Of zeg jij dus dat gaat in de praktijk niet zo mooi kloppen als op papier? Overigens beginnen we alleen met de Kegelvlekjes, slakjes en planten. Verdere toevoegingen aan het visbestand zullen pas na 'n paar maanden draaien komen.

Die bierkratten.. Haha ja dat was wel even een dingetje. Er zit zelfs een open ruimte tussen, die heeft nog voor de meeste twijfel gezorgd. Bierkratten an sich kunnen heel veel kilo's dragen, daarbij hebben ze van onder en boven een dikke plank als bodem. De bak staat er nu al 2 weken op waarvan in totaal zeg zo'n week met water er in. Heb tussendoor ook nog op het bovenblad geleund en het lijkt er prima bestand tegen. Geen gekraak of iets. En ben die kratten pas gaan gebruiken nadat ik me door diverse vrienden heb laten overtuigen, die wel enig gegrond bouwtechnisch inzicht hebben. Toch, ik vond de eerste keer test-vullen ook aardig spannend :p.

Fotootje:
20170302_172011.jpg
 
Ik snap dat mos niet snel zal groeien haha, echter ik bedoelde meer ik begin met 1 bakje en kijk even aan hoe dat pakt op die wand voordat ik meer ga kopen

Ohh, zo bedoel je:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Mbt die twee kleine filters, mijn beredenering was dat er zo'n 160 liter water in de bak komt (past 200 L in tot de rand, maar goed ik vul 'm niet tot het maximale en er ligt 't een en ander in). Die superfish filters zijn ieder tot max 100L, dus tezamen max 200L dus ze kunnen nèt wat meer L aan dan ik er in heb zitten? Of zeg jij dus dat gaat in de praktijk niet zo mooi kloppen als op papier? Overigens beginnen we alleen met de Kegelvlekjes, slakjes en planten. Verdere toevoegingen aan het visbestand zullen pas na 'n paar maanden draaien komen.

Op de verpakking van een filter staat vaak de capaciteit ZONDER filtermateriaal. Die is dus vele malen groter dan wanneer je er filtermateriaal indoet. Wanneer er veel vuil inkomt gaan ze nog minder hard, dus je zit dan echt net op de rand. Je moet het zelf maar bezien, maar ik denk dat je wanneer je de vissen enz er in doet je het externe filter gemaakt moet hebben, omdat dan die kleine filters het niet aankunnen. Ik heb zelf geen ervaring met een zelfbouw extern filter, maar gaan die in de loop der tijd niet lekken? Voor €120,- heb je een nieuwe, en voor veel minder heb je een tweedehands op marktplaats. Als je er vissen indoet zonder het externe filter kan het fout gaan door de te grote belasting van je filters, en op den duur zal dat je misschien vissen en/of planten kosten........
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Die bierkratten.. Haha ja dat was wel even een dingetje. Er zit zelfs een open ruimte tussen, die heeft nog voor de meeste twijfel gezorgd. Bierkratten an sich kunnen heel veel kilo's dragen, daarbij hebben ze van onder en boven een dikke plank als bodem. De bak staat er nu al 2 weken op waarvan in totaal zeg zo'n week met water er in. Heb tussendoor ook nog op het bovenblad geleund en het lijkt er prima bestand tegen. Geen gekraak of iets. En ben die kratten pas gaan gebruiken nadat ik me door diverse vrienden heb laten overtuigen, die wel enig gegrond bouwtechnisch inzicht hebben. Toch, ik vond de eerste keer test-vullen ook aardig spannend :p.

Oh oké, als 'ie eenmaal staat is het goed:thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Ik heb ook zeker een half jaar een meterbak op twee lege bierkratten met een plank erover gehad, ging prima :D
Voor goedkope grote externe filters kun je ook even op betaalbaarshoppen.nl kijken, een filter is het hart van je aquarium, die twee kleine aquaflows is veel te weinig. Een externe filterpot van +-1000 liter per uur zou mooi zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Kaas
Ik heb ook zeker een half jaar een meterbak op twee lege bierkratten met een plank erover gehad, ging prima :D
Voor goedkope grote externe filters kun je ook even op betaalbaarshoppen.nl kijken, een filter is het hart van je aquarium, die twee kleine aquaflows is veel te weinig. Een externe filterpot van +-1000 liter per uur zou mooi zijn

OK jullie hebben me overtuigd dat mijn kleine filters niet voldoende gaan zijn. Ik ben ook meteen heel blij dat ik mijn verhaal/vragen hier heb geschetst want ik voel me echt meteen vooruit geholpen! :D

Maar wow, ik heb nog nergens voor 30 euro een externe filter gezien, en al helemaal niet met zo'n vermogen. Heb jij zelf (of iemand die meeleest) ervaring met dit product? Ik vraag me namelijk af of het wel degelijk is, het zal wel made in China zijn oid. Wil niet meteen zeggen dat het niks is, maar het lijkt een beetje 'too good to be true'. Weinig zin in een lekkende pot, maar goed dat is ook waarom ik zelf nog niks gebouwd heb.

Ik erken hoe belangrijk een degelijk filter is. Ik had m'n hoofd staan naar het zelf maken, omdat ik nog een syncra pomp heb die 950 L/u omzet en ik doe er verder niks mee. Maar als de meningen hier er van overtuigd zijn dat dit 30 euro exemplaar prima zal werken, ben ik geneigd 'm direct te bestellen... Voor die 30 euro heb ik namelijk amper zelf zo'n mooie pot gemaakt denk ik.
 
Wat je ook kan doen....
Is voor 15 euro een grote hamburgermat (voor vijverfilters) van bv de hornbach halen. Deze klem je aan de linker of rechterzijde op de korte kant tussen, met een cm of 10 ruimte en daarachter zet je je pomp die je al hebt met een stukje tuinslang eraan laat je het water dan over de mat terug lopen, en het water wordt dan door de mat heen getrokken, dat is dan je filter en werkt perfect
Ben je alleen wel een stukje ruimte kwijt
 
IMG_6104.JPG
Zo zeg maar
 
En over de pomp van betaalbaarshoppen die is naar mijn mening prima, heb er zelf ook 1. Natuurlijk niet zo degelijk als eheim oid, maar het werkt. Die website om te bestellen heb ik overigens zelf nog geen ervaring mee, maar wel gelezen van andere mensen.
 
En over de pomp van betaalbaarshoppen die is naar mijn mening prima, heb er zelf ook 1. Natuurlijk niet zo degelijk als eheim oid, maar het werkt. Die website om te bestellen heb ik overigens zelf nog geen ervaring mee, maar wel gelezen van andere mensen.

Hee Loaches, wat top dat je zo met me mee denkt! Met een filtermat in de bak zelf had ik ook al beredeneerd maar ik wil toch het liefste een externe ivm het aanzicht. Je hebt deze zelf maar niet online besteld begrijp ik? Ik durf die webshop wel aan. Maar, zou je me kunnen vertellen hoeveel geluid deze filter maakt? Hoor je 'm flink brommen? Of issie lekker stil? Ik heb al wat Foam klaar liggen om eventuele trillingen te dempen maar de bak staat hier midden in de woonkamer en ik ben in 't verleden wel eens een beetje gek geworden van een luid brommende pomp. Alvast super bedankt weer!
 
Hee Loaches, wat top dat je zo met me mee denkt! Met een filtermat in de bak zelf had ik ook al beredeneerd maar ik wil toch het liefste een externe ivm het aanzicht. Je hebt deze zelf maar niet online besteld begrijp ik? Ik durf die webshop wel aan. Maar, zou je me kunnen vertellen hoeveel geluid deze filter maakt? Hoor je 'm flink brommen? Of issie lekker stil? Ik heb al wat Foam klaar liggen om eventuele trillingen te dempen maar de bak staat hier midden in de woonkamer en ik ben in 't verleden wel eens een beetje gek geworden van een luid brommende pomp. Alvast super bedankt weer!
Klopt ik heb die van 1000L/U maar die staat bij m'n ouders (daar heb ik ook al een bak gestald :D:engel:)
Ik moest hem toen met spoed hebben omdat m'n andere pomp er mee op hield en toen heb ik hem via marktplaats 2e hands gekocht (voor 25 euro, ik had hem liever nieuw voor 30, maar ik had hem dezelfde dag nodig)
Ik heb hem dus niet zelf in huis en kan daarom het geluid niet beoordelen, omdat ik er niet naast geslapen heb oid, maar hij werkt goed en zeker voor het geld. Hij zal niet zo stil zijn als een jbl of eheim, Maarja daar leg je dan ook al gauw minstens 150 euro voor neer... (hoewel je die evt ook wel via MP goedkoper zou kunnen vinden, maar dan moet je meestal wel nieuw filtermateriaal en evt een rubber erbij inrekenen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt ik heb die van 1000L/U maar die staat bij m'n ouders (daar heb ik ook al een bak gestald :D:engel:)
Ik moest hem toen met spoed hebben omdat m'n andere pomp er mee op hield en toen heb ik hem via marktplaats 2e hands gekocht (voor 25 euro, ik had hem liever nieuw voor 30, maar ik had hem dezelfde dag nodig)
Ik heb hem dus niet zelf in huis en kan daarom het geluid niet beoordelen, omdat ik er niet naast geslapen heb oid, maar hij werkt goed en zeker voor het geld. Hij zal niet zo stil zijn als een jbl of eheim, Maarja daar leg je dan ook al gauw minstens 150 euro voor neer... (hoewel je die evt ook wel via MP goedkoper zou kunnen vinden, maar dan moet je meestal wel nieuw filtermateriaal en evt een rubber erbij inrekenen)

Hey Loaches, nog bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels precies deze budget filter gekocht. Hij draait nu een aantal dagen en het geluid valt me nog mee. De onderkast is nog niet helemaal afgesloten dus dan zal het nog meer meevallen. Ik heb de slangen nu nog lang gelaten ivm vrijheid van de inrichting in de kast, maar ik neem aan hoe korter de slangen hoe meer vermogen?

Ik heb er nu keramische pijpjes, hydrokorrels en dan sponzen in zitten. Water was ook na 1 dag al veel helderder. Bedankt voor deze tip!

---
Verder hoopte ik of er nog mensen iets zinnigs/kritisch kunnen schrijven over het gewenste visbestand, het deep sand bed principe, deksel opties icm plafond lamp & dus garnalen en de 2 kleinere verwarmingselementen als oplossing. :)
All help is welcome!
 
Hey Loaches, nog bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels precies deze budget filter gekocht. Hij draait nu een aantal dagen en het geluid valt me nog mee. De onderkast is nog niet helemaal afgesloten dus dan zal het nog meer meevallen. Ik heb de slangen nu nog lang gelaten ivm vrijheid van de inrichting in de kast, maar ik neem aan hoe korter de slangen hoe meer vermogen?

Ik heb er nu keramische pijpjes, hydrokorrels en dan sponzen in zitten. Water was ook na 1 dag al veel helderder. Bedankt voor deze tip!

---
Verder hoopte ik of er nog mensen iets zinnigs/kritisch kunnen schrijven over het gewenste visbestand, het deep sand bed principe, deksel opties icm plafond lamp & dus garnalen en de 2 kleinere verwarmingselementen als oplossing. :)
All help is welcome!
Wat leuk dat je zo lekker bezig bent. En mooi dat de pomp bevalt, er kan in het begin nog wat lucht in zitten, waardoor die nog wat extra geluid kan maken, als je de pomp even een paar keer heen en weer kantelt of een beetje schudt, kan de lucht makkelijker weg, dan hoor je vaak even wat geborrel..
hoe korter de slangen hoe beter uiteindelijk ja..
Filter materiaal zat er ook gewoon bij toch?
Heb je verder al een idee wat voor vissen je leuk vindt?
 
Verhogen die bakstenen de hardheid van het water niet?
 

Terug
Bovenaan