Nieuw "project" ypoc


Y

ypoc

Guest
Hallo iedereen,

Na lange plannen en ideeën, ga ik nu eindelijk mijn droomaquarium maken.
Heb geen onhaalbare dromen, is nogal een simpel concept :p

Na lange tijd biotopen en inrichtingen te ontdekken ben ik erachter gekomen dat planten enzovoort niets voor mij zijn, dan kan ik me ook niet meer afvragen hoe het zou zijn als ik nu eens dat of dat probeer want heb al alles ongeveer gehad.

Dus met veel zin start ik dit topic zodat mensen die interesse hebben dit kunnen volgen.

Het idee was om een biotoop bak te maken voor mijn Rhinogobius, maar twijfel nog wat, omdat me dat enorm beperkt qua visbestand.

Het aquarium zou deze week moeten geleverd worden heeft nogal ongewone maten, namelijk 100x40x30 (lxbxh), dit om een rivier na te bootsen.

Dit was het denk ik ongeveer voorlopig :p
 
Ben benieuwd!
 
Dank jullie!

Nu ongeduldig wachten op bak :p

Alles zit al klaar in mijn hoofd nu alleen mijn "gereedschap" nog :p haha
Denk dat ik ook wel tijdje moet wachten op aquariumkast, wou persé zo'n "nieuwe" kast met push to open of hoe dat ook heet.
 
Spannend!

Ik moet gelijk aan iets terugdenken...

Op de vivariumbeurs stond ook een mooie kast zonder handgrepen en mijn vader wist niet van dat systeem af, dus dacht hij dat er geen deurtjes in die kast zaten. Dus ik zei, dan moet je er tegenaan duwen. Hij deed dat, maar geen resultaat. Toen probeerde ik de panelen open te krijgen, dondert die hele deur eruit :help:

Bleek het kastdeurtje enkel met magneetjes te zijn bevestigd...:juggle:

Toen we weg liepen moesten we keihard lachen.

Sorry, voor deze anekdote, gevalletje, je had er bij moeten zijn :D
 
Klinkt leuk!

Ben erg benieuwd, houd ons op de hoogte :p
 
Spannend!

Ik moet gelijk aan iets terugdenken...

Op de vivariumbeurs stond ook een mooie kast zonder handgrepen en mijn vader wist niet van dat systeem af, dus dacht hij dat er geen deurtjes in die kast zaten. Dus ik zei, dan moet je er tegenaan duwen. Hij deed dat, maar geen resultaat. Toen probeerde ik de panelen open te krijgen, dondert die hele deur eruit :help:

Bleek het kastdeurtje enkel met magneetjes te zijn bevestigd...:juggle:

Toen we weg liepen moesten we keihard lachen.

Sorry, voor deze anekdote, gevalletje, je had er bij moeten zijn :D
Haha begrijp je maar al te goed, ik kan het zelf niet laten in winkels om alles open te doen: koelkasten, kasten, diepvriezen.
Heb al meerdere malen zoiets meegemaakt :p
 
Bak vandaag aangekomen, ben nog wat dingen aan het verwijderen/aanpassen.

Maar weeral slaat de twijfel toe, bak is niet op maat gemaakt is een Aquatlantis Tortum 100. (Schildpaddenbak)

Na contact op genomen te hebben met Aquatlantis werd me verzekerd dat deze ook kan dienen als aquarium, in de zin dat ie het volledig volume aankan.

Nu wil ik toch wel eens weten van aquaristen of ik dat ook wel zeker mag zijn?
Er zitten onderaan 2 stabilisatie strips, glasdikte weet ik niet.
Bak is wel maar 30 hoog, wil natuurlijk niet dat op een dag hij uit elkaar spat.

"
Good Afternoon,

We would like to thank you for your question.
The Tortum can be completely filled with water, it can hold the volume. However, it was specially conceived for turtles, and it can be too short for fish.

Do not hesitate in contact us again if you need further information.
Cumprimentos,"
 
Kleine tekstuele update:

Vandaag lichtbalk besteld, uit Engeland omdat maten alles moeilijk maken maar is het zeker waard vind ik.
(Maat binnenkant bak lengte is 100.8 terwijl van andere aquaria ongeveer 99 is als ik me niet vergis)
Volgende week ook de kleppen bestellen, ook die moet ik zelf aanpassen.


Alleen 1 probleem aquariummeubel, je kan meubel van Aquatlantis kopen maar is een open kast vind ik enorm lelijk.
Aquarium is 104cm lang, dus standaard kast is meestal 101cm, geeft dus wat twijfels en problemen.

Een voordeel heb ik wel kan water uit andere hillstream gebruiken dan moet ik niet indraaien :p
 
Mooi projectje! Kan je er niet eventueel een grote plank onder leggen, geeft toch een iets veiliger gevoel? Deze ga ik volgen!
 
Nu wil ik toch wel eens weten van aquaristen of ik dat ook wel zeker mag zijn?
Er zitten onderaan 2 stabilisatie strips, glasdikte weet ik niet.

Hoe bedoel je: je weet de glasdikte niet? Je hebt de bak al staan? Dan kan je dat toch meten? Buitenmaat - binnenmaat bijvoorbeeld of als je op de hoeken kijkt zie je toch ook hoe dik je glas is?
Ik zou ook denken dat het wel dik genoeg gemaakt is en aangezien de bak maar 30 cm hoog is komt er sowieso niet zoveel druk op.
Leuke maat alleszins!
 
Dank jullie,

Heb nu verscheidene winkels gecontacteerd waaronder aquatlantis zelf zeggen allemaal dat het mogelijk is om die volledig te vullen.
Meubel ga ik morgen gaan bestellen, maar door de rare maat, op aquatlantis zelf stond 100 dus ging ik er van uit dat die ook zo groot was maar op doos staat 104 en is ook effectief 104cm lang.
Dus zal ik genoodzaakt zijn om een 120cm meubel te kopen.

Licht zal wss deze week aankomen, ziet er zo uit, maar geen 4 lichten, met 2:

G7rIUn4tN7-8mGgUzf4Dcwbt5J5a_BL1.jpeg


Gelukkig bestaat dit met die uitschuif dingen, want anders had ik geen deksel.

Ook volgende week, kleppen bestellen die ik moet inkorten en waar het scharniert uitzagen.
 
Gaat de goede kant op!
 
zou me geen zorgen maken om de bak volledig te vullen hoor, dat zal geen probleem geven.
Speciaalbak voor de Rhinogobius, wou ik met mijn 60cm ook doen maar helaas blijkt die toch wat klein daarvoor. Dus is het een gezelschaps-hillstream geworden :D
Ik ga deze zeker volgen.
 
Vandaag, "licht" + meubel binnengekregen, foto's volgen.

Maar mijn probleem is altijd die kasten in elkaar zetten, zit al heel de avond met de deuren te knoeien :p
Je weet wel met dat vijsje om deur recht te zetten, lukt me nooit xD

Maar nu nog deksels, maar is niet echt noodzakelijk voor de opstart, moet nog nieuwe filter en dan de inrichting.
 
Heb wat foto's mee :p

Na meubel in elkaar te zweten, en lichtbalk te strippen om overtollig gewicht kwijt te zijn (was trouwens toch een Amerikaanse stekker), staat hij er al, alhoewel ik silicone nog moet verwijderen.
En er is 1 probleempje vertel ik hieronder wel, na dat je foto's hebt gezien:

WW_pFwaJfLPNMHHCrw7uKfu6aTyZbCkz.jpeg
DSCN3992
by YPOC RIGHT, on Flickr

WW_pFwaJfLPNMHHCrw7uKfu6aTyZbCkz.jpeg
DSCN3990
by YPOC RIGHT, on Flickr

Heb MOETEN grotere meubel kopen, door de aparte maat, maar stoort me minder heb het voorlopig "ingevuld" met vlokvoer, gewoon om leegte kwijt te zijn vind wel iets.

Nu het probleem, lichtbalk zoals je ziet op foto's komt nogal wat uit onderaan, weet niet of ik het zo laat of afschijf ofzo.
Als ik er niets aan doe hangt het in het water.
 
De lichtbalk hangt idd erg laag, waardoor je waterniveau helemaal erg laag wordt.

Ik zou een rechthoek van hout maken (zwart geschilderd) om op de rand van je aquarium te zetten, waardoor je lichtbalk hoger komt te hangen.

Of je kiest voor een andere lamp die je met beugels op de rand van je aquarium zet en die dus boven de deksels zit.
Maar weet niet wat voor deksels je hebt besteld of deze doorzichtig zijn, anders werkt het uiteraard niet ;)
 
De lichtbalk hangt idd erg laag, waardoor je waterniveau helemaal erg laag wordt.

Ik zou een rechthoek van hout maken (zwart geschilderd) om op de rand van je aquarium te zetten, waardoor je lichtbalk hoger komt te hangen.

Of je kiest voor een andere lamp die je met beugels op de rand van je aquarium zet en die dus boven de deksels zit.
Maar weet niet wat voor deksels je hebt besteld of deze doorzichtig zijn, anders werkt het uiteraard niet ;)
Is nog helemaal geen zo'n slecht idee dat eerste, dankje voor de tip!
 
Wow. Ik ben nu al benieuwd hoe het er straks uit zal zien. Door de in verhouding geringe hoogte van je bak zal de inrichting heel wijds lijken. :)
 
Dank jullie trouwens!

Ben niet echt tevreden met lichtbalk, is trouwens uit aluminium dus nogal naar de zware kant toe.
Ben nu an het rondvragen sinds de nieuwe Aquatlantis Led Style 120 uit is, of je die lichtbalk kan bestellen.

Zou ik dan stuk van afzagen, inkorten dus.
 
Kleine tekstuele update

Aquarium staat hier, te wachten om in elkaar gezet te worden xD

Stenen zullen kunstmatig zijn, nepstenen dus, met de reden door de hoeveelheid stenen zou het gewicht te groot zijn.
Heb na veel zoeken dan stenen gevonden, die moeten uit Amerika komen, reden hiervan is dat zelfs met het monster bedrag van verzendkosten het goedkoper is dan bijvoorbeeld de sets van Aqua Della, en zeker die van Rockzolid.
Zal dus tijdje duren, nu zeker aangezien de feestdagen er aan komen.

Lichtdeksel is niet wat ik verwachte, dus weeral lang moeten zoeken, lichtdeksel zal uit Oostenrijk moeten aankomen. (Aquatlantis verkoopt zijn led balken niet apart maar heb iets gelijkaardig gevonden in Oostenrijk)

Dus een aquarium samengesteld uit alle delen van de wereld :p
Maar wil het deze keer echt goed doen dat ik me een maand later niet begin te storen aan dingen en ze moet veranderen.
 
Nog steeds wachten op pakjes, licht is al verzonden moesten ze bestellen, maar de stenen beginnen wel beetje schandalig lang te duren.
Maar is zoals vele maal de schuld van de bezorging in België, pakje heeft 6 dagen nodig gehad om van Amerika naar Brussel te vliegen, verdeeld over 2 vluchten.
Pakje is nu al 4 dagen onderweg uit Brussel, heb al weinig geduld maar nu word het wel heel erg getest lol:

5bnaTDR6I-mKKsFWP33XxstjekBUXDSK.png
 
Zou je de website kunnen linken van die stenen uit Amerika :). En ben erg benieuwd na hoe de inrichting uiteindelijk gaat zijn of heb je al wat voorbeelden voor ons?.
 
Deze, heb er +-20 besteld, 10 kleine, 7 middelmatige (grote dus) en heb er wat extra gekregen.

heb ze besteld in "tan" kleur, lichtbruin dus, maar zal je weinig van zien als de algen beginnen te groeien.

Edit: oeps foto vergeten

PFjBZmJnTTsj5aoN_GLIfJTTLwa3IkyD.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik Kijk er erg naar uit, vooral naar je foto's, je weet ik ben al heel lang fan van je albums;)
 
Leuk project! Ben benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen! :)
 
Hmm,
ik had hier een bericht gepost, ook een vraag gesteld aan ypoc maar alles is verwijderd? Net als al mijn posts van vandaag?

Dus nog een poging...
Mooi project, ypoc! Als het wordt zoals je andere hillstream dan komt het meer dan goed!
Ik had ook nog volgende vraag gesteld:

Deze, heb er +-20 besteld, 10 kleine, 7 middelmatige (grote dus) en heb er wat extra gekregen.

heb ze besteld in "tan" kleur, lichtbruin dus, maar zal je weinig van zien als de algen beginnen te groeien.

Edit: oeps foto vergeten

0MKMwdmOBuGOG8bL2-DQWhBzrlbo0SL4.jpeg

Toen ik de link met de stenen die je gebruikt hebt bekeek viel het me op dat de stenen drijven indien niet vast gekit. Is dit met de stenen die je bestelde ook het geval of verkopen ze ook zinkende versies? Heb je in je andere hillstream ook replica stenen gebruikt of zijn dat echte?
Alleszins veel succes, ik ben benieuwd naar het resultaat!!
 

Terug
Bovenaan