Nieuw Project


S

Sonny Speelman

Guest
Hoi allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen, want ik ben nieuw hier.

Ik ben Sonny Speelman en ik ben 26 jaar. Ik woon samen met mij vriendin en zoon van 2 jaar in Almere.

Ik ben al vanaf jongs af aan bezig met een aquarium ( rond mijn 10e geloof ik)
Mijn laatste bak was een meterbak en het was ��gewoon�� een gezelschapsaquarium. Ik kwam er al na een tijdje achter dat het toch net niks was voor mij. Ruimte te kort etc. Dus die heb ik verkocht.

Na een jaar missen gaat het toch weer kriebelen. Op internet kijken, Youtube filmpjes kijken en dan vooral van Aqua design amano! Daar kan ik zo een paar uur naar kijken.

Nu krijg ik er toch weer een zwak voor. Ga ik bedenken wat allemaal mooi is en komt er toch weer een project in mij hoofd. Wat ik nu tot in de puntjes helemaal uit ga werken. Aquarium, vissen, planten, grond, hout, stenen, techniek enz.

Ik wil zo graag iets moois neerzetten, een uitdaging waar ik lang van kan genieten.

Nou kom ik bij de eerste stap, wat voor formaat aquarium. Ik heb hier een lijst gemaakt van formaten. Zoals jullie zien zijn ze aardig diep. Dit wil ik graag om een speelse effect te cre�ren.

Nou komt er natuurlijk een vraag? Wat voor vissen wil ik en biotoop. Ik heb lang getwijfeld. Amerikaanse cichliden vind ik mooi. Maar planten in mijn bak ook. Ik wil graag hout, stenen en planten gebruiken. Even simpel gezegd dat gaat niet met Amerikaanse cichliden.

Ik blijf wel bij het amazone gebied. Maanvissen of discusvissen en dat hoeft voor mij niet eens wild vang te zijn. Hoewel ik die wel het mooist vind. Maar je hebt natuurlijk ook mooie nakweek. Groepsvissen, meervalletjes en garnaaltjes. Ik wil ook graag de rust cre�ren voor de vissen. Dus niet te veel van alles.

Ik wil graag de stijl van Aqua design amano cre�ren. Niet klakkeloos overnemen maar wel als inspiratie bron.

Waarom neem ik niet gewoon een 200*100*100 bak? Simpel gezegd, daar heb ik gewoon het geld niet voor. Ik heb een budget in mij hoofd en daar wil ik niet snel over heen gaan. Het aquarium kost misschien maar een paar honderd euro meer. Maar daar komt dan ook extra techniek bij. Licht, filter, inrichting etc.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Nou weet ik natuurlijk dat heel veel mensen denken hoe langer je aquarium hoe beter. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind diepte net zo belangrijk.

200*80*75= 1200L �900
180*90*75= 1148L �861
180*90*75= 1215L �911,25
170*90*75= 1148L �861
160*100*75= 1200L �900
160*85*75= 1020L �756
165*90*75= 1114L �835,50
160*95*75= 1140L �855,00

p.s wat vinden jullie van de prijzen? Ik ga natuurlijk wel meer offertes aanvragen. Dus tips zijn welkom
 
Welkom

http://3.bp.blogspot.com/_dLSVgS5AxBI/R ... g+Tank.jpg
http://www.aquaticquotient.com/forum/sh ... sonal-Tank
http://www.youtube.com/watch?v=LO-XMkXlCv0

Zoiets? :D

Qua formaat kan ik vooralsnog maar ��n nuttige opmerking maken. Als je bijvoorbeeld de twee 1200 liter opties bekijkt is de ene korter, maar dieper, bij gelijkblijvende hoogte. Dat betekent een gelijkblijvend oppervlak. Juist dat oppervlak is belangrijk bij de territoriumvorming van cichliden. Ga je de stelling van Pythagoras erbij halen, dan is het wel zo dat de ene variant duidelijk langere armen vereist om helemaal achterin, onderaan in de bak te kunnen, mocht je daar eens moeten zijn, dan de andere variant

~ Ivo
 
Bedankt voor je reactie.

Ja zoiets alleen iets kleiner :D Wat maakt hij er iets moois van. Kan ik echt uren naar kijken.

Daar heb je wel een punt qua diepte. Maar daar heb je natuurlijk wel weer oplossingen voor en je hebt natuurlijk ook een tussen weg. Maar dit is natuurlijk wel een punt om over na te denken

Ik vind het gewoon mooi om een diep effect te cre�ren , maar misschien kan dat ook gewoon met 80cm

Dit vind ik nou een mooie aquarium. De rechter
http://www.youtube.com/watch?v=f1wkuTYjYdU
 
Sonny Speelman zei:
Bedankt voor je reactie.

Ja zoiets alleen iets kleiner :D Wat maakt hij er iets moois van. Kan ik echt uren naar kijken.

Daar heb je wel een punt qua diepte. Maar daar heb je natuurlijk wel weer oplossingen voor en je hebt natuurlijk ook een tussen weg. Maar dit is natuurlijk wel een punt om over na te denken

Ik vind het gewoon mooi om een diep effect te cre�ren , maar misschien kan dat ook gewoon met 80cm

Dit vind ik nou een mooie aquarium. De rechter
http://www.youtube.com/watch?v=f1wkuTYjYdU

Die 90cm diepte maakt niet echt veel uit, het is de hoogte, 75cm is wel heel hoog, daar(is mijn persoonlijke mening)zou ik 10cm af doen, als je planten wil hebben is dit wel zeer hoog ivm onvoldoende lichtsterkte onderaan in je bak.

Mijn takkenbak was 130x80x60, dus 80cm diep ;)
En waarom zou je geen Cichliden kunnen combineren met planten?
kan wel degelijk en er zijn hier op het forum zeer mooie voorbeelden van te zien :)

PS, ook een maanvis is een Cichlide ;)
 
Als je de richting van Amano op wil lijkt het me beter om de bak wat lager te laten maken. Niet alleen vanwege het licht, maar ook vanwege de verhoudingen voor het oog en het gemak van onderhoud (wat je echt niet moet onderschatten met een aquascape in zo'n bak).

Afrikaanse cichliden uit de grote meren zijn vaak degenen die niet met planten samengaan. Bij de Zuid-Amerikaanse valt dit heel erg mee en zijn planten juist vaak gewenst (afhankelijk van waar de vissen precies voorkomen).
 
luc zei:
Sonny Speelman zei:
Bedankt voor je reactie.

Ja zoiets alleen iets kleiner :D Wat maakt hij er iets moois van. Kan ik echt uren naar kijken.

Daar heb je wel een punt qua diepte. Maar daar heb je natuurlijk wel weer oplossingen voor en je hebt natuurlijk ook een tussen weg. Maar dit is natuurlijk wel een punt om over na te denken

Ik vind het gewoon mooi om een diep effect te cre�ren , maar misschien kan dat ook gewoon met 80cm

Dit vind ik nou een mooie aquarium. De rechter
http://www.youtube.com/watch?v=f1wkuTYjYdU

Die 90cm diepte maakt niet echt veel uit, het is de hoogte, 75cm is wel heel hoog, daar(is mijn persoonlijke mening)zou ik 10cm af doen, als je planten wil hebben is dit wel zeer hoog ivm onvoldoende lichtsterkte onderaan in je bak.

Mijn takkenbak was 130x80x60, dus 80cm diep ;)
En waarom zou je geen Cichliden kunnen combineren met planten?
kan wel degelijk en er zijn hier op het forum zeer mooie voorbeelden van te zien :)

PS, ook een maanvis is een Cichlide ;)

Een Discus is ook een Cichlide :petjeaf:
 
Geophagussen houden ook wel van het uitgraven van een plantje, schijnt :)
 
Je kan vast wel Cichliden met planten combineren. Zo bedoel ik het niet. Maar dan praat je wel over meer sterke planten. Ik wil niet zeggen dat geen 1 Amerikaanse Cichliden met planten kan. Maar het gaat wel iets lastiger. Neem bijv. een Heros

Cichlides staan ook bekend om het graven in zand. De aquarium omploegen. De type aquarium wat ik in mij hoofd hebt gaat echt niet met een Amerikaanse cichliden. Misschien zijn er wel een paar waar het wel mee kan hoor. Maar ik heb al voor een anderen type aquarium gekozen :D

Ik vind dat wel elke biotoop zijn charme heeft.

Dat geld ook voor een Malawi aquarium. Als je maar bij het biotoop blijft vind ik persoonlijk en daar komt bijna geen 1 plant in voor.

De reden dat ik het zo hoog wil is. Dat ik met plateaus wil werken. Nee niet de standaard plateaus hoor�
Dus dat wil zegen dat achterkant flink omhoog gaat of een �eilandje�� Waar ik daar dan de planten op wil doen.

Hier zie je een filmpje wat ik een beetje in mij hoofd heb qua omhoog gaan

http://www.youtube.com/watch?v=b6iMMg37DY0

Dus vandaar dat ik een wat hogere bak wil. Maar het is zeker een punt om over na te denken qua onderhoud. Gelukkig ben ik niet de kleinste en heb je een hoop hulp middelen.

Maar zoals ik het nu allemaal zo hoor zou ik aan een 80 cm genoeg hebben. Er zit ook natuurlijk een kleine middenweg in ;)

En qua verlichting ben ik er nog niet over uit. Dat komt later wel. Eerst het formaat. Ik begrijp dat ik alleen met tl het niet makkelijk ga redden qua hoogte. Maar met led en hqi kom je een eind
 
Mascha&Ivo zei:
Geophagussen houden ook wel van het uitgraven van een plantje, schijnt :)

Zo zijn er wel meer die er van houden. Ik vind het mooie vissen hoor, maar niet het type aquarium wat ik in mij hoofd heb. Ik heb nooit mijn maanvis een steen zien verplaatsen :D
 

Terug
Bovenaan