Wat is er nieuw

Nieuw (tweedehands) aquarium Trofis Toxotes 1800

• Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
Hallo,

Zoals reeds in andere posts vermeld hebben we dit weekend onze nieuwe (tweedehands) bak binnen!! Een Trofis Toxotes 180 cm!!
Hij staat juist naast onze juwel vision 180 (90cm) die nu zoooo klein lijkt!!
(deze wordt trouwens binnen de maand te koop aangeboden)

Na een moeilijke start (verlichting werkt niet) ;( :stom: hebben we hem uitgekuisd en gespoeld, gespoeld,....
Er zit wel een mooie 3D rotsacherwand in: :thumbs:

OUq2LVo-KNYF8FnPnoQTz09jp1yiJMkQ.jpeg

Het filter gereinigd en nieuw filtermateriaal erin.
Het is een Eheim Professional 3 (2078). Dit zou normaal genoeg moeten zijn, maar ik heb nog een Cristalprofi E901 greenline die ik er wil bijzetten. (de vraag is is deze sterk genoeg qua stroming? De Eheim zou links instromen, de Cristalprofi rechts instromen.

Er komt een bodemverwarming in, en een staafverwarming.
Co2 installatie met JBL profiler direct atomizer op de Eheim filter

Lum led lights met controller.
Ik heb slechts 150 cm balken, dus ga deze midden in de bak hangen.
Dan TL5 buizen vooraan en achteraan. Dit zou ruim voldoende moeten zijn.

Het word een gezelschapstank. We nemen gewoon onze vissen over van de Juwel.

Veel planten en hout.

Vandaag de bodembedekker gaan halen (bruin) en vrouwtje zag een "stukje" hout liggen; Die moet ik hebben zei ze... dus inladen en naar huis ermee, dan natuurlijk het hout veeeeel te groot voor de tank!!! 😳 , dus een stuk afgezaagd.
De bodembedekker erin, enkele rotsen en de vrouw "haar" hout. ze heeft de 2 gezaagde stukken gebruikt en ik vind het resultaat heel mooi :smitten: :petjeaf:

OUq2LVo-KNYF8FnPnoQTz09jp1yiJMkQ.jpeg

Morgen worden enkele plantjes geleverd en geplaatst en vullen we met het water.
Ik plaats morgen de foto's hiervan

Wat denken jullie ervan zover?

Mooie achterwand en de hout opstelling begint goed.
Zou nog wel een stuk hout er bij plaatsen vanaf de wateropp. naar beneden zodat vissen kunnen schuilen.

Dat je verlichting nu al defect was.
Het aquarium model bestaat pas enkele jaren.
Wat mankeer er dan aan en hoe hebt je het opgelost?

Succes ermee

Dank je,

Ik ga kijken wat we nog liggen hebben om eventueel een stuk naar beneden te doen komen.

Ik weet niet wat er aan de verlichting scheelt. Ik maak het vandaag of morgen open met de Dremel. De lampen werken nog, heb ik getest. En volgens de eerste eigenaar werkten ze nog !!!????

De bak is nu gevuld sinds 3 dagen.de tweede dag s morgens. Een witte waas in het water. Deze morgen was deze weer verdwenen,maar nu zit een gelatineachtige witte brij op het hout????? Het hout is trouwens nog verakerd aan stenen want het drijft nog!!!!
De waarden zijn voor sommige aan de hoge kant, moet ik tijdens het indraaien water verversen?. Er zitten enkel planten, bodem en hout in,

Die wiite brij (schimmel) is niet erg , gebeurt vaker bij indraaien. Verdwijnt zelf wel.
Waterverversen doe ik de eerste twee weken niet. Anderen weer wel 😉
Waterwaarden meten is nu nog niet nodig. Zou dat pas in week 3 doen. Of je moet het leuk/interessant vinden om te volgen.

Effe een foto van de Juwel vision 180 en de Trofis Toxotes 1800, wat een verschil in formaat he

TaUYA8tqlvaBx9Cs7MvmElNSczB_ys8O.jpeg

die rechtse past echt niet in je interieur hoor

ik om hem morgen wel halen 🙂

:thumbs:

Ik denk niet dat dat zal lukken 😛

:thumbs:

Wat een verschil! Ik had voorheen ook een Vision 180 en vond dat al een groot formaat! Veel plezier met de opstart :thumbs:

Ja je ziet het verschil pas echt wanneer ze naast elkaar staan!,

En dank je, beleef er al veel plezier aan, juist spijtig dat het indraaien zolang duurt he

Fraaie bak hoor die Trofis..mooie maat!

:thumbs: ja ik vind hem ook mooi, nu maar hopen dat het indraaien snel en GOED verloopt!

effe een update,

de bak draait nu in sinds 13 dagen. Op dag 3 had ik een gelatine achtige brij op het hout. Is nu een beetje weg, maar nu heb ik dit op het hout (zie foto's)

zLINYQdA1RPTKzO_ZdPr4Oa6x1LmQmXd.jpeg

zLINYQdA1RPTKzO_ZdPr4Oa6x1LmQmXd.jpeg

het is nog een beetje die brij, maar nu meer zoals "donzig laagje"!!! Is dit ook een deel van het indraaien?

ps: de planten doen het wel goed!

Iemand raad aub?

Die gelatine brij, zoals jij dat noemt verdwijnt vanzelf na verloop van tijd. Meestal na een paar weken, vooropgesteld dat je het hout in de bak laat, is de bacteriecultuur, want dat is het, afgestorven.

Groet,
Ben.

Jeeeeemig wat een knoepert van een bak!! En een prachtig stuk hout!

Je zou volgens mij ook een paar zebraslakjes in je bak kunnen zetten. Die smullen van die witte watten.

@ Benvo : thanks voor het advies, maar nu is het meer een "dons" zoals op bovenste foto, en sinds vandaag wordt dit zelfs bruin !!??

@ Niwla: bedankt voor de complimenten, ben zelf ook zeer blij met de bak en het hout!!!

die slakjes,kunnen die samen met garnaaltjes ? (want er komen zeker vuurgarnaaltjes in)

Wat een mooie grote bak zeg! zijn ne een jaar verder maar kwam net een foto tegen in het bakkenoverzicht maar zo'n schitterende bak verdient toch wel een eigen fotoalbum vind ik! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan