Wat is er nieuw

Nieuw visbestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sharon_xx
  • Startdatum Startdatum
S

Sharon_xx

Guest
Hallo allemaal ,

Na een tijd nadenken ga ik toch weer voor een ander visbestand. Alle midden en oppervlakte dieren gaan eruit. Alleen de bodembewoners blijven. En worden misschien uitgebreid. Dit gebeurt ook omdat het nu gewoon een rommel is omdat mijn neefje ook wat vissen kwijt moest.

Eruit gaan :
Mijn heros severum koppel.
Zwaarddragers.
Kempvis koppel.
Blauwe spat gourami koppel.

Erin blijven :
Een wimpel aal.
Een bleu florida kreeft.
Een rode kreeft.
Corydorassen.
Pimelodus pictus.
Pleco.

Nieuw komt :
Ramirezi's.

Wat is de bakmaat?
Welke wimpelaal heb je? (Erpetoichthys calabaricus?)
Waarom zoveel bodemgerichte dieren?

~ Ivo

160 liter.
Ik heb geen idee meer wat de naam van de wimpelaal is.
Waarom zoveel bodemdieren weet ik eigenlijk ook niet. Maar alle bodembewoners van nu blijven voorlopig nog.

Ramirezi zou ik daar absoluut niet aan toevoegen in zo'n klein bakje.

Hoezo niet , ieder zijn eigen ding

Dat heeft weinig met Jelle's 'eigen ding' te maken, maar meer ermee dat in dit formaat aquarium met zo'n drukte rond de bodem en grote vissen (P. pictus, Pleco, wimpelaal) de ramirezi totaal niet op zijn gemak zal zijn. Je kunt je verder afvragen of het zachte en zure water dat een ramirezi vereist wel goed matcht met schaaldieren als kreeften.

~ Ivo

Pimelodus pictus komt bijna nooit tevoorschijn , pleco idem dito. Alles wat druk is zou de wimpelaal zijn.

Maar ook dan zou het nog mijn eigen beslissing zijn. Ik ben verder nog van alles van plan met mijn 'kleine bakje'. Sorry maar dat trapt mij op mijn tenen, ik doe er mijn best op.

Plus de Corydoras, die het concept territorium niet begrijpen, tot frustratie van bodemgerichte dwergcichliden.
En reken maar dat je Pleco en pictus tevoorschijn komen als de ramirezi eitjes hebben en dan hebben de ramirezi's geen schijn van kans hun nest te beschermen, een enorme stressfactor.

Maar je lijkt redelijk vastbesloten dat het hem toch gaat worden als ik eerlijk ben. Heeft het nut te proberen je op andere gedachten te brengen?
Verder is alles constructief bedoeld, om je teleurstellingen te besparen. Dus ik weet niet wat er is waar je tenen last van hebben?

~ Ivo

Jelle Touwen zei:
in zo'n klein bakje.

Dit is waar mijn 'tenen' last van hebben , ik heb nou eenmaal geen grotere bak dat past niet , en het is helemaal niet de bedoeling om te kweken 'denk ik' , daarbij word het een hele andere inrichting met veel schuilplaatsen , hou ik jongen over dan hou ik ze over hou ik ze niet over dan leg ik mezelf daar bij neer. Ik ben ook nog aan het bedenken hoe of wat. Maar ik loop op mijn vrijwilligerswerk ook tussen experts dus vraag ik daar ook wat hun ervan vinden.

De corydorassen gaan er ook uit want ik heb er nog maar 3
Voor de rest blijft het gewoon

Los van het bestand waar ik me verder niet mee bemoei snap ik Sharon wel een beetje ivm "klein bakje".
Als je zelf 400 liter heb staan zoals Jelle is het wel een verschil maar zo klein is 160 liter nou ook weer niet hoor 😉

Nu is het wel zo dat opmerkingen van dien aard ook niet te persoonlijk moeten worden genomen. Er is niets vervelends mee bedoeld, scheelt een hoop stress als je het ook niet zo opvat 😉

Ah nu snap ik het, ik ben altijd de boeman en Mascha is het schatje 😉

~ Ivo

Hahaha 😀
Nee hoor Ivo,was maar een grapje 😉 geen stress!

Ik heb jarenlang een 160 liter bak gehad, en daarin is inderdaad best wel het een en ander mogelijk.
Maar wat me w�l stoort zijn opmerkingen als: "ieder zijn eigen ding".

Als je hier een vraag stelt over je vissenbestand, moet je er niet verbaasd over zijn als die vraag beantwoord wordt. ��k wanneer dat antwoord niet is wat je het liefst had willen horen. Het past dan niet die antwoorden schouderophalend naast je neer te leggen, dan had je de vraag ook niet moeten stellen. Dat heeft met fatsoen te maken, niet met je tenen.

Zo'n klein bakje was totaal niet bedoelt om de bak af te kraken. Bodembewoners en ramirezi zijn te combineren in een grote bak. Een bak van 160 liter is daar te klein voor. Ik heb zelf ook een bak van dat formaat gehad en je kan er hele leuke dingen mee doen. Maar deze combinatie zou ik afraden. Excuses voor het botte verwoorden, het was niet mijn bedoeling iemand te beledigen of de bak te bagatelliseren.

Sharon_xx zei:
Jelle Touwen zei:
in zo'n klein bakje.

Dit is waar mijn 'tenen' last van hebben , ik heb nou eenmaal geen grotere bak dat past niet , en het is helemaal niet de bedoeling om te kweken 'denk ik' , daarbij word het een hele andere inrichting met veel schuilplaatsen , hou ik jongen over dan hou ik ze over hou ik ze niet over dan leg ik mezelf daar bij neer. Ik ben ook nog aan het bedenken hoe of wat. Maar ik loop op mijn vrijwilligerswerk ook tussen experts dus vraag ik daar ook wat hun ervan vinden.

Hoi Sharon!

het gaat niet zozeer om de jongen die zouden overblijven, meer dat de ramirezi's heel erg gestresst raken en dit niet de gezondheid van de visjes ten goede zal komen.

Ik ken het probleem met een niet grotere bak, ik heb zelf op het moment ook niet groter dan 1 meter. Maar hier moet je je dan wel bij neerleggen en niet vissen gaan houden die in een groter aquarium zouden moeten.

De reacties zijn er om jou te helpen, maar omdat we allemaal mensen zijn kan er het een en ander wel eens verkeerd opgevat worden of verkeerd worden verwoord. dat heb je nou eenmaal op internet. maar "we" reageren om je verder te helpen!

Nu heb ik volgens mij je fotoalbum ook al eens doorgenomen en als ik me niet vergis, is het visbestand al langere tijd het probleem. dit vooral omdat je de verkeerde (lees: te grote of ongeschikt voor de waterwaarden) vissen aanschaft. Nu ik dit topic lees zie ik dat je hier daadwerkelijk wat aan gaat doen! super!

ik kan mij niet herinneren hoe groot je aquarium was, ik dacht 80cm of 100, maar daar kan ik mis mee zitten. in combinatie met zoveel bodem bewoners (cory's, pictus, aal) is het niet verstandig om hier ramirezi's bij te zetten.

Alle grote vissen zijn eruit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan