Nieuw


I

Ilse77

Guest
Hallo allemaal,

Even voorstellen...mijn naam is Ilse en ik heb sinds anderhalf jaar een klein aquarium (Superfish Panorama 40 liter).
Hierin heb ik twee chinese algeneters, 6 zwarte fantoomzalmpjes en een langvinnige albino harnasmeerval. Ik had ook drie oranje dwergkreeftjes (CPO), maar die leefden maar een half jaar. Hierna nog garnalen gehad, maar die waren na een paar maanden ‘verdwenen’. Helaas toch iets teveel amateur voor deze diertjes
De vissen doen het gelukkig al anderhalf jaar prima!
De hobby heeft me (tot mijn eigen grote verbazing) echt gegrepen en nu heb ik een groter aquarium aangeschaft...juwel Rio 180. Helemaal blij mee!!
Het opstarten geeft nog wel een probleempje...
Ik heb de bak gekocht bij een aquariumspeciaalzaak en heb daar het filter laten verplaatsen naar de linkerkant van de bak met zwarte kit/lijm.
Ik heb grind op de bodem liggen (goed uitgespoeld) en opgestart met waterbereider, snelstartbacteriecultuur en 20 liter water uit mijn oude bak en plantjes (1 uit oude bak, de rest nieuw) met bij twee planten een staafje voeding tussen de wortels.
Na een dag kwam er een witte waas (wordt nu wat groenig). Waardes waren gisteren goed (alleen chloor te hoog), maar vooral die plastic lucht uit de bak valt me op. Ik wilde de bak een paar weken met rust laten, maar overweeg nu een waterwissel door die gekke lucht.
Had deze topic ook elders geplaatst op het forum, maar weet nog niet goed hoe alles werkt, vandaar ook even hier

Alle advies (ook ander advies) is welkom. Ik lees me helemaal suf, maar zie soms door de bomen het bos niet meer...

7B7A81E8-FEB8-47EF-B007-296C8D229A54.png


FC77BBB4-2357-4FC6-BB57-B804D4E3DBCE.jpeg
 
Welkom, je "verdwenen" garnalen zijn naar alle aannemelijkheid opgepeuzeld door je zalmen, die lusten graag een garnaaltje.
 
Welkom.

Als je ergens in nl woont lijkt die chloor waarde me sterk.
In be wordt er nog wel gechloord dacht ik.
 
Hallo Ilse, leuke bak. Ik heb sinds kort ook een nieuw aquarium en had ook een flinke witte/groen bruine waas.

Het bruine/groene was een nieuw stuk hout die "tanins" losliet in het water, wat helemaal geen kwaad kan (zelf goed voor de vissen). De witte waas is waarschijnlijk een bactierie bloei, dit is goed want die zetten namelijk o.a de schadelijke nitriet om in (minder schadelijk) nitraat. Deze verdwijnt vanzelf naar een paar weken of zelfs eerder. Denk dat je dit al wist, maargoed. De rest durf ik me niet over uit laten aangezien ik ook maar een beginner ben :).

Overigens weet ik wel dat je o.a chloor gemakkelijk kan verwijderen door het te behandelen met een water conditioner ik gebruik zelf biotopol van JBL. (ik voeg de aanbevolen hoeveelheid altijd toe aan het water wat ik ga toevoegen als ik water ververs). Wat ik niet begrijp is hoe het er uberhaupt in is gekomen aangezien in nederland vrijwel al het leidingwater vrij is van chloor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ilse, leuke bak. Ik heb sinds kort ook een nieuw aquarium en had ook een flinke witte/groen bruine waas.

Het bruine/groene was een nieuw stuk hout die "tanins" losliet in het water, wat helemaal geen kwaad kan (zelf goed voor de vissen). De witte waas is waarschijnlijk een bactierie bloei, dit is goed want die zetten namelijk o.a de schadelijke nitriet om in (minder schadelijk) nitraat. Deze verdwijnt vanzelf naar een paar weken of zelfs eerder. Denk dat je dit al wist, maargoed. De rest durf ik me niet over uit laten aangezien ik ook maar een beginner ben :).

Overigens weet ik wel dat je o.a chloor gemakkelijk kan verwijderen door het te behandelen met een water conditioner ik gebruik zelf biotopol van JBL. (ik voeg de aanbevolen hoeveelheid altijd toe aan het water wat ik ga toevoegen als ik water ververs). Wat ik niet begrijp is hoe het er uberhaupt in is gekomen aangezien in nederland vrijwel al het leidingwater vrij is van chloor.

Dankjewel!
Ik begreep van iemand anders dat het chloor ook een foutmeting kan zijn van de teststrips en app die ik gebruik (minder betrouwbaar). Ik heb geen chloor gebruikt en inderdaad gewoon Nederlands kraanwater. Ga deze week druppeltests halen. Ik had al een watervoorbereider gebruikt (procell HS Aqua) De witte waas wordt langzaamaan al minder, dus ik wacht nog rustig een paar weken af. Nog wat plantjes erbij en dan nadenken over de vissen
 
De meningen zijn hier over verdeeld maar ik geef even de mijne.
De kwaliteit van het nederlandse leidingwater is erg goed.
Ik ververs in mijn plantenbak wekelijks 33% met puur kraanwater en gebruik geen water conditioner.
Ik geef me geld liever uit aan spullen die wel zin hebben.
 

Terug
Bovenaan