Wat is er nieuw

Nieuw

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robinets
  • Startdatum Startdatum
R

Robinets

Guest
Hallo,
We zijn nieuw hier op het forum en zullen ons eerst even voorstellen.
Wij zijn Marcel en Rebekka en willen een aquarium gaan opstarten.

De wens is er al een tijd maar nu zijn we zover dat we echt concreet willen gaan kopen. Daar is alleen gelijk de 1e vraag...

Wat is een goede maat bak om mee te beginnen? We hebben gelezen dat hoe groter hoe makkelijker om goede waardes te houden. Maar het moet voor ons als beginners wel bij te houden zijn.

Groetjes Rebekka

Welkom Marcel en Rebekka,
Lastige vraag, wat voor idee heb je zelf voor ogen, een plantenbak of een met speciale vissen, als je daar uit bent kan je op deze maat gaan focussen.

Bedankt voor je snelle reactie. We hebben niet bepaalde vissen voor ogen. We willen een basis maken van hout en planten. Daarbij wat scholen vissen en misschien een paar maanvissen. We kunnen max 2.5 meter kwijt maar dat vind ik wel heel groot eigenlijk.

Welkom!

Voor maanvissen kom je al snel op een ferme bak uit. Nu niet noodzakelijk 2,5 meter natuurlijk. Voor veel mensen is 1,20 het minimum voor een groep, maar persoonlijk vindt ik dit nog best klein eigenlijk voor een groep maanvissen.

Persoonlijk vindt ik een 80 cm een mooi beginformaat. Je begint dan al wat keuze te hebben qua vissen, maar het onderhoud valt ook best nog mee. Zelf ben ik destijds begonnen met een 60 cm, maar dat raad ik ten zeerste af.

Een 80 cm zou een prima starters bak zijn idd om ervaring op te doen.

Welkom in deze prachtige hobby 😊.

Gr. Ed

Ik ben met een 80 cm bang dat het al snel te klein wordt en we dan weer een grotere bak moeten. Maar 2 meter is misschien wel een ander uiterste, dat had manlief voor ogen haha.

Ik ben met een 80 cm bang dat het al snel te klein wordt en we dan weer een grotere bak moeten. Maar 2 meter is misschien wel een ander uiterste, dat had manlief voor ogen haha.
Neem je een tussenmaat, 150cm. Prima voor maanvissen en een mooie scholenvis en bodembewoners.

Het is zo hoe groter de bak des te stabieler is hij, echter dat hangt er vanaf wat je wilt en wat je budget is. Mogelijk probleem is dat als je 2 mtr kiest zonder enige ervaring je voor grote uitdagingen kan komen te staan en je mogelijk verkeerde keuzes maakt. Hoeft niet natuurlijk maar de kans is groter bij onervarenheid.

Gr. Ed

Wat Fozzy zegt kan ook natuurlijk, maar lees je goed in of open van je beoogde bak een nieuw onderwerp met jullie plan etc. Hoe meer hulp/info jullie kunnen krijgen des te beter 👍.

Gr. Ed

Wat Ed zegt.
Een kleine of een grote bak is een schaal vergroting op alle fronten juist ook budgettair zoals Fozzy al opmerkte, dus zou ook mijn advies zijn om eerst je plannen wat concreter te maken en daar de gulden middenweg in zoeken.
Hou b.v. ook rekening met je maanvissen wens waar je het eerste jaar zeker 2x 50% zal moeten verversen en de rest van hun leven, 15 jaar, wekelijks 50%.

Welkom, kijk niet alleen naar lengte als je maanvissen wil want die heb een hoge bak nodig (minimaal 60 cm hoogte) En ik zou dan een bak op maat laten maken, vele malen goedkoper en heb je ook geen spuuglelijk fabriekskast erbij maar kan je je eigen meubel maken

Welkom, kijk niet alleen naar lengte als je maanvissen wil want die heb een hoge bak nodig (minimaal 60 cm hoogte) En ik zou dan een bak op maat laten maken, vele malen goedkoper en heb je ook geen spuuglelijk fabriekskast erbij maar kan je je eigen meubel maken
We hebben gekeken naar maatbakken. Nadeel vind ik dat er geen lichtbakken bij zitten. Het juist inrichten en opstarten is al een uitdaging, als ik ook nog een lichtbak moet gaan maken....

Wat Ed zegt.
Een kleine of een grote bak is een schaal vergroting op alle fronten juist ook budgettair zoals Fozzy al opmerkte, dus zou ook mijn advies zijn om eerst je plannen wat concreter te maken en daar de gulden middenweg in zoeken.
Hou b.v. ook rekening met je maanvissen wens waar je het eerste jaar zeker 2x 50% zal moeten verversen en de rest van hun leven, 15 jaar, wekelijks 50%.
We zijn ons al aan het inlezen op dit forum en op YouTube is best veel te vinden over het opstarten van een aquarium.

We moeten inderdaad eerst maar een beter plan maken wat we willen, wat bij elkaar kan en welke eisen alles heeft qua bak

Wat Fozzy zegt kan ook natuurlijk, maar lees je goed in of open van je beoogde bak een nieuw onderwerp met jullie plan etc. Hoe meer hulp/info jullie kunnen krijgen des te beter 👍.

Gr. Ed
Ja dat is verstandig. Er komt zoveel bij kijken en we willen graag zo goed mogelijk van start. We lezen al veel op het forum en kijken veel op YouTube hoe anderen hun bak opstarten

Wel, je kan ook beginnen met een 80 cm en dan heb je nog ruim 1,5 m over voor de volgende ernaast:sorry:

Maar serieus, over de 2 meter. Dan moet je al werken met een bioloog ("complexer") of meerdere potfilters (prijzig). Misschien ook niet het beste formaat dus als eerste bak. Zou dan inderdaad het daar ergens tussen gaan zoeken.

Maanvissen zijn trouwens ook wel een soort met een handleiding. Jonge maanvissen zoals je ze meestal koopt eten enorm veel (makkelijk een aantal keer per dag) en je moet dus enorm veel verversen. Verder zijn maanvissen ook wel vissen met een karakter, zoals hoe ze soortgenoten wel eens durven wegpesten. Dat laatste hoeft uiteraard geen onoverkomelijk probleem te zijn, maar het is wel iets waarin je je best grondig verdiept alvorens je begint.

Ik zou juist een klein aquarium adviseren. 60-30-30 of zoiets dergelijks. Marktplaats of nieuw compleet met inrichting ben je voor 150 euro klaar.
Zo'n klein bakje geeft meer problemen met opstarten waarvan je juist goed kunt leren. Jaartje oefenen, nog steeds leuk?
Bak op marktplaats en een grote bestellen.
Weet je ook gelijk wat voor vissen en planten voor jullie de leukste zijn.

Groetjes John.

Ik zou juist een klein aquarium adviseren. 60-30-30 of zoiets dergelijks. Marktplaats of nieuw compleet met inrichting ben je voor 150 euro klaar.
Zo'n klein bakje geeft meer problemen met opstarten waarvan je juist goed kunt leren. Jaartje oefenen, nog steeds leuk?
Bak op marktplaats en een grote bestellen.
Weet je ook gelijk wat voor vissen en planten voor jullie de leukste zijn.

Groetjes John.
Bedankt voor je reactie. Ik kan me met zo'n kleine bak juist voorstellen dat we er niet zoveel aan vinden. We zijn niet bang voor problemen. We lezen ons goed in en als er wat mis gaat lossen we het op.

Met zo'n kleine bak kun je er 3 guppen inzetten (wat ik overigens leuke visjes vind) en dan is het vol.

We zien voor nu af van een 2 meter bak maar 60 cm is het andere uiterste haha.

Met zo'n kleine bak kun je er 3 guppen inzetten (wat ik overigens leuke visjes vind) en dan is het vol.
Dat is inderdaad de reden waarom ik afraad om met een 60 cm te starten zoals ik heb gedaan. Zowel de soorten die je kan houden als de hoeveelheid soorten en vissen is gewoon enorm klein.

Gezien we hier met levende dieren bezig zijn vindt ik dit een heel vreemde redenatie. Eerst wandelen, dan lopen toch? Een wat grotere bak leert je omgaan met veel basisproblemen, die ervaring kan je dan gebruiken als je ooit een kleinere bak neemt. Daarin zijn veel problemen overigens hetzelfde en dus via dezelfde principes op te lossen, het is gewoon wat lastiger om ze onder controle te krijgen.

Hai! Welkom! Wat leuk dat jullie een aquarium gaan opstarten!

Ik ben zelf nog niet zo lang lid hier, en ik ben recent begonnen (van de zomer) met een 1,5 meterbak. Heb al jaren een 1 meterbak. Op grond daarvan een paar ervaringen opgedaan waar jullie misschien iets aan hebben.

Ik ben het erg eens met wat er wordt gezegd over onderhoud. Hoe groter de bak, des te meer liters je er uit moet halen. Dat zijn meer emmers om te sjouwen. Daar moet je jarenlang wel de energie (en zin) in hebben. Dacht ik vroeger dat mijn juwel rio 180L leeghalen een rotklus was, nu ik er een heb met 400 liter er in, valt die rio 180 ineens erg mee.

Ik had er zelf veel baat bij om goede materialen te kopen voor het onderhoud. Goede tuinslang, goede hevel, etc. Het scheelt heel veel energie en ergernis als het onderhoud zo makkelijk mogelijk gaat en je niet zit te vechten met lekkende hevels, etc.

In mijn nieuwe bak heb ik o.a. maanvissen zitten, die allemaal besmet bleken met camelanus, wat betekent dat ik nu een pandemie aan het bestrijden ben, en wat voorkomen had kunnen worden als ik eerder een quarantainebak gekocht had om de vissen eerst te observeren voordat ze het systeem in gingen. Dus het (ook) aanschaffen van een quarantainebak (zeker wanneer je een grote bak met heel veel vissen gaat houden) vind ik persoonlijk zeker aan te raden.

Iets wat misschien ook nog iets is om rekening mee te houden is de vloer waar de bak op komt te staan, m.b.t. het gewicht. Wij hebben voor onze 1,5 meterbak laten uitzoeken of de vloer het wel kon houden. In ons geval kon dat, maar een grotere bak kon niet, vanwege het gewicht dus, en de bak moest specifiek aan twee dragende muren geplaatst zijn.

Denk ook even na over een waterschadeverzekering. Kijk specifiek ook even naar een die ook de inhoud van je bak verzekert.

En natuurlijk het allerbelangrijkste: Heel veel plezier met het uitdenken en samenstellen van jullie nieuwe vissenplaneet (want dat is het eigenlijk wel)!

Ik ben ook een tamelijke nieuweling in aquariumland en op het forum. Ik heb ongeveer twee jaar een bak van een meter gehad en ben toen overgestapt op een bak van 2m.
Je kunt heel goed beginnen met een kleinere bak beginnen en die dan als quarantaine-/kweekbak houden als je van plan bent om toch naar een grotere bak over te stappen.

Een goed plan van te voren maken en doorspreken met mensen die er wat af weten is hoe dan ook een slim plan! En dan ben je hier op het goede adres.

Ik ben ook een tamelijke nieuweling in aquariumland en op het forum. Ik heb ongeveer twee jaar een bak van een meter gehad en ben toen overgestapt op een bak van 2m.
Je kunt heel goed beginnen met een kleinere bak beginnen en die dan als quarantaine-/kweekbak houden als je van plan bent om toch naar een grotere bak over te stappen.

Een goed plan van te voren maken en doorspreken met mensen die er wat af weten is hoe dan ook een slim plan! En dan ben je hier op het goede adres.
Klopt. De 60 cm's bij mij zijn later nog gebruikt als opkweekbak en als opvangbak als ik de meterbak helemaal leeg haalde. In het geval van een lek is het ook enorm handig om toch iets van reserve-aquarium te hebben staan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan