Nieuwbouwproject, welke filter


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
All,

Binnenkort ga ik een aquarium laten bouwen. De afmetingen worden 120x70x70 (+/-600L). Het wordt metname een maanvissenbak. In ieder geval een amazone bak.

Nu heb ik momenteel een 350l draaien met een jbl e1502. Nu heb ik geen zin om straks op die 600L 2 filters te zetten dus ik wil opzoek naar een nieuwe. Heeft iemand suggesties voor dat formaat?

Ik zat zelf aan een fluval FX te denken, maar ik ben bang dat door de korte lengte van de bak (120cm) de stroming te sterk zal zijn. Iemand suggesties of ervaring met de fluval fx serie?

Wat ik fijn zou vinden dat eventueel in de nieuwe filter het verwarmingselement zou kunnen zitten. Dit hoeft geen showstopper te zijn verder.
 

Ik zou voor een bioloog gaan als de bak toch gebouwd moet worden.
hoe werkt dat met overstromen etc want ik heb altijd het idee dat als de opvoerpomp faalt de kamer vol water staat
 


Leuk zon antwoord.
De volgende dringt zich dan op hoe dan.
Want 600 liter das nog al wat.:eek:
Bij stroom uitval zal het water wat boven de overlooppijp zit er door heen gaan. Als je 1 cm ruimte boven de pijp hebt is dit toch gewoon uit te rekenen ?
Die liters moet de bioloog dan kunnen opvangen.
 


Leuk zon antwoord.
De volgende dringt zich dan op hoe dan.
Want 600 liter das nog al wat.:eek:
als je het principe niet snapt van een overloop moet je je er eens in gaan verdiepen. Er zullen zat topics hier op het forum staan.
Een beetje zoeken kan geen kwaad
 
Ja want een lekkend potfilter hevelt niet volledig je bak leeg....
Als je een paar cm onder het wateroppervlak een gaatje in de aanzuig boort niet als t goed is. Dan zuigt hij namenlijk lucht aan. Neem aan dat het bij een bioloog ook op zo’n manier zou kunnen werken?
 
als je het principe niet snapt van een overloop moet je je er eens in gaan verdiepen. Er zullen zat topics hier op het forum staan.
Een beetje zoeken kan geen kwaad
ik begrijp het principe prima alleen gezien TS vraag stelling en de angst van Ts leek me een duidelijker Antwoord toch wel meer op zijn plaats toch.
wat je ook prima geeft trouwens na mijn opmerking.:thumbs:
 
Ik zit toch te denken om 2 potfilters te pakken (vooral ook omdat ik die toch al heb staan) een E1502 en een E902. Deze wil ik dan beide via een spraybar over de korte zijde laten in stromen en aan de zelfde kan de 2 inlaten. Ik heb net in de schuur lopen knutselen en het lukt om de 16/22 spraybar (1deel) aan de 12/16 spraybar (2delen) te koppelen. Zolang de gaten groot genoeg zijn voor de uitstroom moet der toch geen probleem zijn lijkt me of zie ik iets over het hoofd ?

De totale lengte wordt dan net geen 70 cm en de grote van de gaten is aan te passen met een boortje
 
Als je een paar cm onder het wateroppervlak een gaatje in de aanzuig boort niet als t goed is. Dan zuigt hij namenlijk lucht aan. Neem aan dat het bij een bioloog ook op zo’n manier zou kunnen werken?
Dat kan idd ook maar speel zelf liever op safe met een voldoende grote bioloog. Maar dat heb je vaak wel als je een bak laat maken door een bouwer.
 
Potfilters zijn ook prima. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Daar kan je ook nog een heater tussen zetten zodat je die niet in de bak hebt.
Spraybar heb ik geen ervaring mee dus die vraag zal een ander beter kunnen beantwoorden.
 
Potfilters zijn ook prima. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Daar kan je ook nog een heater tussen zetten zodat je die niet in de bak hebt.
Spraybar heb ik geen ervaring mee dus die vraag zal een ander beter kunnen beantwoorden.
Ja wil inderdaad aan 1 een 500watt inline heater plaatsen en op de andere een co2 reactor
 
Als je een paar cm onder het wateroppervlak een gaatje in de aanzuig boort niet als t goed is. Dan zuigt hij namenlijk lucht aan. Neem aan dat het bij een bioloog ook op zo’n manier zou kunnen werken?
Yup, genoeg voorbeelden gezien dat terugslagkleppen niet te vertrouwen zijn..
 
Bak al wel bekend hoe je die laat bouwen. Zijn ook veel keuzes in.
Ja wordt zoizo een verstevigde bak van 12mm. Beetje dit idee
67D82EEF-C40F-42BE-9E80-50384DAC4CD0.png


Plan is om dan de helialux spectrum die nu op de rio 350 zit middels de universal set van juwel te gaan gebruiken als licht
 

Terug
Bovenaan