Wat is er nieuw

nieuwe 1,50x50x50

Matthijsxr

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2015
Leeftijd
23
Hallo, ik ga een nieuw aquarium maken 1,50x50x50. heb er nu één van 1,20x40x40 maar wil graag wat groters. Nu is mijn vraag of ik een voedingsbodem moet gebruiken. Want daar lees ik heel verschillende dingen over. Heb het wel in mijn 1,20 op aanraden van de verkoper. Ik hoor graag wat jullie er van vinden

mvg Matthijs

Puur uit persoonlijke ervaringen en verhalen op dit forum zou ik je een voedingsbodem afraden.
Het kan gaan rotten, en het kan vervelend zijn als je bezig bent met je aquarium.
Ik zou bijvoorbeeld lateriet bolletjes bij je planten doen.

oke bedankt, ik zou er graag led in hebben maar wad voor soorten moeten dat zijn er komen ook planten in

Ikzelf heb alleen maar positieve ervaringen met een voedingsbodem. Had eenmaal goedkoop grind en mijn planten groeiden niet + na een maand rotte de bodem.

Ik raad het je aan.

de ervaring di ik er zelf mee heb is dat het heel even werkt en dan niet meer den dat ik het niet doe

geen voedings-bodem gebruiken.
gaat vroeg of laat problemen geven.
planten die de voeding via de wortels op nemen een klei kegel geven 1 of meer.
en een goede plante voeding geven van af het begin voor de planten die van hun blad voeding opnemen
wat je verlichting betreft hangt helemaal af van de planten en niet te vergeten je vis bestand

groet

jaap

Niet aan een voedingsbodem beginnen.
Hele grote kans op problemen.
Filterzand met periodiek voedingsbolletjes werkt naar mijn mening beter

Ik zou ook voor filterzand gaan met kleibollen en puntslakken.
Dit heb ik nu een tijdje en ik heb nog nooit zo'n schone bak gehad.

denk dat puntslakken niet echt gaat lukken want een paar clownbotias in mijn aquarium, door hun blijft er geen slak meer heel.

slakken kun je dan wel vergeten ja.

mooi dat je clowntjes een groter onderkomen krijgen, volgens de regel zitten ze nogsteeds wat krap maar vind het toch al 10x beter.

afijn

voedingsbodem vind ik vooral "handig" in een (nano) scapersbak. voor de gewone bak zou ik gaan voor zand (waarderen clown botia´s enorm geloof ik) + voedingskegels/capsules/tabletten bij de wortels van moerasplanten.

goedkoopste zand is filterzand van wildkamp, is goedkoop maar ook maar te koop in 1 kleur

zand van de hornbach bevalt mij ook prima maar dat loopt aardig op als je een bak van 150cm ermee moet vullen.

klopt het word een beetje krap voor de clown botia's heb er nu drie (had er 4 maar één ging plotseling dood) me vader en ik kwamen er gisteren achter dat 150 net een lapen maat was dus vonden we 160 ook een mooie bak maat

mvg matthijs

klopt het word een beetje krap voor de clown botia's heb er nu drie (had er 4 maar één ging plotseling dood) me vader en ik kwamen er gisteren achter dat 150 net een lapen maat was dus vonden we 160 ook een mooie bak maat

mvg matthijs

Bedenk wel dat er veel meer spulletjes te vinden zijn voor een 150cm bak. Ik heb ook een 160cm bak en kom er achter dat het voor veel fabrikanten stopt bij 150cm.

oh oke dat is wel jammer, zou je een paar van die dingen op willen noemen kan ik even kijken of het dan wel zo handig is

oh oke dat is wel jammer, zou je een paar van die dingen op willen noemen kan ik even kijken of het dan wel zo handig is
Denk dan vooral aan achterwand, lichtkap en verlichting. Het is er allemaal wel voor 160cm, maar je hebt iets minder uitzoek en het kost vaak een tikje meer.

oke gelukkig ga ik de achterwand zelf maken en mijn vader de verlichting dus hoop dat dat goed komt

ik keek last op marktplaats en kwam daar een 160 cm bak tegen in mijn dorp:thumbs::thumbs: dus nam contact op als het goed is kan ik deze week gaan kijken hoe die er uit ziet en of ik hem wil.
heb trouwens ook nog een vraag over epoxy, als je dat na de tegellijm er de achterwand smeert moet de epoxy dan ook eerst nog in het aquarium gevuld met water draaien voor een paar dagen of niet.

mvg Matthijs

en ja hoor daar is die dan😀, na een tijdje wachten konden mijn vader en ik hem uiteindelijk op halen. de bak zelf is wel oken maar de kast en de deksel is niks dus die moeten er nog gemaakt worden en met de achterwand ga ik vrijdag beginnen met een vriend van me. ik kan niet wachten totdat die klaar is.

mvg Matthijs
IMG_20161010_205155621.jpg

Daar heb je een leuk opknapwerkje aan 😉

Erg leuk om mee te beginnen Succes en veel plezier!

zo de laste lagen tegellijm ze ik er morgen op maar ziet er al goed uit😀
IMG_20161024_171448486.jpg

Ziet er mooi uit, maarre.. Die gaten die erin zitten, krijg je daar de tegellijm en epoxy wel goed in?

ja dat lukt aardig heb eerst een heel klein kwastje gebruikt maar toen zag je nog wel wit dus heb één van de de acht lagen wattiger gemaakt waardoor het er tussen droop.

Eindelijk mijn epoxy islam er het duurde een tijdje maar het is er ga daar morgen mee bezig. helaas gat de kast niet zo snel daar mee moeten we nog beginnen met tekenen maar dat willen me vader en ik dit weekend ook gaan doen

Hahaha nee beetje fout getypt

Even iets anders deed ik heb zaterdag een mannetje Ancistrus dolichopterus gekocht, hat al drie vrouwen maar nu heeft die al binnen een week een nest hebben jullie wat tips? Hij heeft de clown botias uit hun grot verjaagt😀
IMG_20161105_080858030.jpg

helaas duurt alles wat langer dan gedacht, ik zit midden in toets weken en me vader heeft het ook te druk .alleen is de achterwand we al bijna af

Ik heb een tip! Haal het mannetje ancistrus er uit! Zoals in hier op het forum begrepen heb kan deze rakker je bak overbevolking in no time! 😛 maar toch proficiat! Kleintjes zijn altijd fijn! Uit wat ga je je kast bouwen? Ik heb mijn kast uit steigerhout gemaakt. Niet duur zeer waterbestendig(zeker met wat lak of beits) het enige waar je tekening met moet houden is dat het heel erg krimpt en uitzet! Dus beter je planken wat langer laten en enkele dagen in de living op kamertemperatuur laten liggen.

overbevolking kan geen probleem zijn ik heb twee goud alen die waren er vandaag vlink mee bezig er is denk ik niks meer over en het was het tweede legsel al. over de kast we willen het onderframe maken van metaal en de rest van houd

zo eindkijk is heb ik de achterwand met epoxy gecoat en zijn we bezig geweest me de kast. ben ook al een beetje bezig geweest met een planten plan daar komen nog foto's van.

met vriendelijke groet
matthijs
IMG_20161217_164348441.jpg
IMG_20161217_164438899.jpg

de epoxy is uitgehard en het fram is klaar en gaat vandaag naar de spuiterij. heb de achterwand ook al in het aquarium gekit
IMG_20161219_160824729.jpg

het aquarium staat nu op de nieuwe kast in de kamer, de kast is nog niet helle maal klaar maar goed genoeg om het aquarium er al op te zetten

ik ga hem morgen vullen en dan deze week iedere dag helft er uit zo dat als er nog verkeerde stoffen in zitten ze er dan uit zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan