Nieuwe aankoop


Oxii

Member
Lid geworden
20 oktober 2021
Berichten
14
Leeftijd
35
Na wat geklungel met m'n eerste aquarium ga ik binnenkort een "degelijke" aquarium aanschaffen , namelijk de juwel rio 180.
Bedoeling zou zijn om deze enkele maanden eerst te laten indraaien met enkel planten.

Hierbij heb ik wat opzoekwerk gedaan en had ik graag een donkere voedingsbodem met donkere grind laag gekozen:

https://www.aquaplantsonline.nl/dennerle-deponit-mix-black-10-in-1-voor-aquaria-16.html

Lijkt dit volgens jullie goed om mee te starten of zitten er hier addertjes onder het gras waarmee ik rekening moet houden ?
Qua plantjes heb ik nog niet voldoende (lees: geen) kennis dus dit wordt voor mij wat zoeken wat ik kan doen.
 
Hoi Oxii

Dat zand is echt mooi, ik ken het, zeer geschikt voor eigenlijk alle bodemvissen die graven verstoppen grondelen
Nadeel is wel dat het wat los achtig is, het houdt de planten iets minder makkelijk vast, of beter gezegd, de planten houden zich wat minder makkelijk vast aan de bodem
(dus de terra cotta ringetjes niet weggooien maar bewaren) hah

Net zoals Cruijff zegt: maarreuh, elluk voordeel heb ze nadeel (en andersom)

Ik ben ook wel liefhebber van subsrtraatbodem, maar daar is nog een redelijk onbekend weetje over te vertellen
Een bijv substraat met een zand/grint bodem is best wel een dikke laag, je doet er niet onverstandig aan om een bodemverwarming te plaatsen, als je er een schakelklok opzet en het ding een aantal keren per dag aanhebt zorgt de warmte dat het water in de bodem circuleert en dus niet stilstaat (daar voorkom je wel vage problemen als bodem rot, gasvorming en verdichten mee) schijnt ook erg prettig te zijn voor de baccies.
Plus dat je voedingsbodem serieus langer meegaat

Net vorige week de mijne binnen gekregen voor mijn nieuwe Rio 180 :D
JBL Protemp b20, groter hoeft echt niet, een paar keer heen en weer over de bodem is al zat genoeg
Het JBL plaatje zegt al genoeg over de werking
 
Ik gebruik dat ook in mn bak en dat is een prima bodem. Ik werk niet met een voedingsbodem maar met kleibolletjes bij de wortels. Dat vindt ik makkelijker werken.
Als je planten uitkiest moet je goed kijken naar wat deze vragen aan licht en voeding. De een heeft meer licht en voeding nodig dan de andere dus dat is iets om rekening mee te houden. Lid @benvo kan dat altijd erg mooi uitleggen met een bijbehorend plaatje.
Wanneer je geen co2 wil gebruiken dan moet je in de keuze daar rekening mee houden.
 
Thanks voor de info!
Nee ik wil voorlopig nog geen co2 gebruiken.

Dus enkel het grind met kleibolletjes zou in principe ook werke waardoor de laag dan dunner is en ik geen bodemverwarmer nodig heb dan ?
 
Er zijn massa s leden die enkel bij de planten die dat verlangen voedingscapsules of kleibollen gebruiken en dat werkt prima. ik doe dat al 10 jaar zelf ook.
Het gros gebruikt geen voedingsbodem.
 
Thanks voor de info!
Nee ik wil voorlopig nog geen co2 gebruiken.

Dus enkel het grind met kleibolletjes zou in principe ook werke waardoor de laag dan dunner is en ik geen bodemverwarmer nodig heb dan ?


Herstel, niks moet hoor..

Je hebt het ding niet nodig, maar het maakt je bak zeker wel stabieler met dat je planten het beter doen (wel eens dat onderste zand uit een ouwe bak geroken šŸ¤®)
Als je toch met een nieuwe bak aan de slag gaat is het appeltje eitje om erin te zetten

Er zijn hele volkstammen die niet zonder willen, er zijn hele volkstammen die het flauwekul vinden, er zijn ook hele volkstammen die er nog nooit van gehoord hebben
 

Terug
Bovenaan