Wat is er nieuw

nieuwe achtergrondplanten voor scapers tank gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Achilles1
  • Startdatum Startdatum
A

Achilles1

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik de 50 liter scapers tank van Dennerle. Alle planten groeien als kool, alleen over mijn achtergrondplanten ben ik niet tevreden. Ik heb er nu drie: ludwigia repens rubin, heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) en pogostemom erectus.

Alleen het sterrenkruid groeit goed van deze drie. Alleen deze wordt zo groot dat het niet echt mooi is in mijn bak. De andere twee krijgen kale stengels en zien er nu echt niet meer uit. Ik zoek daarom 2 of 3 nieuwe plantjes die: 1. ongeveer 30 cm hoog worden, 2. er vol uit zien maar niet gaan woekeren 3. waarvan er 1 roodachtig van kleur is en dat ook houdt.

Gegevens over mijn aquarium:

inhoud 50 liter, hoogte 31 cm
ADA Amazonia aquasoil
bemesting volgens EI
CO2 toevoeging
Dennerle scapers light, 24 W voor 8 uur per dag.

Alvast bedankt!

Hoewel het licht in de catagorie 'medium-light' valt kun je toch alles laten goed laten groeien.
Een leuke rode plant die je kunt gebruiken Alternanthera rosaefolia. Mocht nog een voorbeeld willen kun je in mijn foto album kijken, want die Scapers tank heb ikzelf ook.
Trouwens, de hoogte van de plant bepaal je in principe zelf: dmv snoeien.

Ik heb destijds een planten-overzicht gemaakt die je goed in een kleine bak kunt gebruiken. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar dit zijn de meest gebruikte.

vRL8RC4IuYEAUwwRsvg1p0l6-frIgiDy.jpeg

Ik wil wel een kanttekening erbij maken want vaak zie je bij de kleine nano bakken vrij weinig licht en dat is dan vaak ook te weinig voor diverse planten. De hoeveelheid licht is dan ook wel iets om rekening mee te houden denk ik😉

In geval van de TS zie ik dat er best veel licht nog boven zit.

Ik wil wel een kanttekening erbij maken want vaak zie je bij de kleine nano bakken vrij weinig licht en dat is dan vaak ook te weinig voor diverse planten. De hoeveelheid licht is dan ook wel iets om rekening mee te houden denk ik😉

In geval van de TS zie ik dat er best veel licht nog boven zit.
En wat versta jij onder vrij weinig licht en waarom zou dat te weinig zijn voor diverse planten?

Nou lees ik ook weleens dat de hoeveelheid licht niet erg uitmaakt voor het wel of niet groeien van een plant, maar dat het alleen uitmaakt voor de snelheid waarmee ze het doen. Je moet dan ook wel corrigeren met voedingsstoffen enzo.

Nou lees ik ook weleens dat de hoeveelheid licht niet erg uitmaakt voor het wel of niet groeien van een plant, maar dat het alleen uitmaakt voor de snelheid waarmee ze het doen. Je moet dan ook wel corrigeren met voedingsstoffen enzo.
Klopt helemaal :thumbs:
Wat je bereikt met meer licht is dat je planten sneller gaan groeien, want licht is de motor. En aangezien de meeste mensen niet goed weten hoe ze daar hun voeding en CO2 op moeten afstemmen krijgen ze alleen maar problemen in de bak.
Dat is ook de reden dat leveranciers van complete nano systemen (Dennerele, Eheim, Aquatic Nature) hun produkten altijd afleveren met Medium Light. Omdat ze goed bewust zijn dat je meer problemen krijgt met teveel licht dan met te weinig licht.
Als je een bak hebt met medium licht, in het juiste spectrum, kun je ELKE plant goed laten groeien. Ze groeien alleen niet zo snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan