Wat is er nieuw

Nieuwe aquariumpomp in bestaand aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aqua Maurice
  • Startdatum Startdatum
A

Aqua Maurice

Guest
Hallo iedereen,

Mijn eerste post hier (en hopelijk stel ik geen dubbele vraag meteen). Ik heb nu de Elite Stingray pomp in mijn Aquarium (60 liter, die ik nu zo'n 2,5 jaar heb staan). Alles gaat goed in het aquarium. Vissen (antennemeervallen) hebben zelfs al 3x nakomelingen gekregen(!).

Dan nu mijn vraag. Ik kan nergens een nieuwe Elite Stingray pomp kopen (in Nederland). Ik wil er graag een als back up hebben. Nu was ik ook aan het bedenken om een andere (smallere) pomp te kopen alleen dan heb ik de vraag. Hoe breng je die in het nieuwe aquarium? De filters van de Elite Stingray passen bijvoorbeeld niet in een eventuele nieuwe pomp.

Wat raden jullie aan? Toch een tweede (toch wel pompeuze) 2de Stingray achter de hand houden, of een nieuwe pomp kopen? Maar dan hoe om te gaan met de onderdelen van de bestaande pomp, waar al de juiste bacteri�n in zitten.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Maurice

Waarom neem je geen buitenfilter.
Ben je dat onding ook kwijt.

Wat voor een aquarium heb je precies? Ik heb in mijn 60 liter nu ook een buitenfilter draaien, scheelt een hoop ruimte!

Ik zou er een buitenfilter bij doen. Kost je bijna geen ruimte in je bak en mocht je binnenfilter er mee uitscheiden dan heb je als backup je buitenfilter. Of andersom natuurlijk. Dus gewoon allebei laten draaien.

Aqua Maurice zei:
Hallo iedereen,
Ik kan nergens een nieuwe Elite Stingray pomp kopen

Hah hah nee gelukkig niet, dat waren me ondingen zeg... Heb er ook 1 gehad. Filtert niet genoeg en de openingen kunnen jonge/kleine visjes vastzuigen.

Hier nog een stem voor een buitenfilter!

Dank iedereen voor zijn of haar reactie! Ja, een buitenfilter lijkt mij ook wel wat alleen blijf ik dan met de vraag zitten:
Hoe breng je die in het nieuwe aquarium? De filters van de Elite Stingray passen bijvoorbeeld niet in een eventuele nieuwe pomp. Of hoe werken deze buitenfilters, omdat in mijn huidige filter natuurlijk de "juiste" bacteri�n al zitten en in een nieuwe filter nog geen (lijkt mij?)

Alvast/weer bedankt!

Ik heb deze:
aihVVPP12rK4O9_MsQyyfv69m5sGCgDo.png

Ik zou het nieuwe filter ca. 4 weken laten meedraaien met het oude en daarna de oude verwijderen of met een dubbel filter gaan werken. Let wel op je stroming

Hoe bevallen je glasmeervallen?

Je kan het buitenfilter een tijd samen met het binnenfilter laten draaien zodat er een bacteriecultuur ontstaat in het nieuwe filter en de stingray daarna uit de bak kan.

Je kan ook (zo heb ik gelezen, en ik ga het ook zo doen) naar 2 weken je oude filtermateriaal in je buitenfilter stoppen, niet afspoelen maar er gewoon instoppen. Zo heb je alsnog het oude filtermateriaal beschikbaar in het aquarium, maar dan allemaal in ��n filter.

Mochten mensen hier andere ervaring mee hebben, correct me if i'm wrong! (dan kan ik het zelf ook anders aanpakken namelijk, wil donderdag/vrijdag het filtermateriaal overzetten).

Kan ook maar eerst een tijd samen laten draaien is het veiligst.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan