Wat is er nieuw

Nieuwe bak 35x25x20

Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
282
Leeftijd
23
Locatie
IJsselstein (Utrecht)
Ik heb een nieuw bakkie met deksel voor me 3 garnalen en 10 guppen met 5 baby s. Hier zit een intern filtertje bij van superfish zo een kleine. Dit filter is verder al gebruikt. Moet ik de bak dan nog indraaien, de bacterie zitten dan toch in t gebruikte filter al?
 
ik betwijfel of dit bakje geschikt is voor vissen. laat staan snel voortplantende als guppen.

W.b.t. het filter, als het ingedraaid is zou dat zo moeten zijn idd. Hoewel ik niet kan inschatten of het voldoende capaciteit heeft.
 
Heeft dat filter stilgestaan en zo ja hoe lang?
 
Dan zou ik het er niet op gokken. Ik weet niet zeker hoelang ze zonder water overleven. @Gino88 wellicht?
 
Toen ik een lek aquarium had en een paar dagen moest wachten op een nieuwe, heb ik in het filter een luchtsteentje gehangen om het water in beweging te laten blijven. Dit op advies van de LFS, die van mening is dat een bacteriecultuur na enkele uren al begint af te sterven als het water niet circuleert/ in beweging is. Hij kan het fout hebben, maar hij heeft meer ervaring dan ik.
 
Filter kan een tijdje in leven blijven als het vochtig wordt gehouden in open verbinding met lucht. Is het filter nat en staat het water stil, dan is het na een paar uur al niets meer waar. Is het filter droog? Dan is het na een paar uur niets meer waard.

Kijk hier even naar voor mogelijkheden voor dit formaat 'aquarium', tipje van de sluier; Tulpen, schuin afsnijden, niet geschikt voor vissen.
 
Filter kan een tijdje in leven blijven als het vochtig wordt gehouden in open verbinding met lucht. Is het filter nat en staat het water stil, dan is het na een paar uur al niets meer waar. Is het filter droog? Dan is het na een paar uur niets meer waard.

Kijk hier even naar voor mogelijkheden voor dit formaat 'aquarium', tipje van de sluier; Tulpen, schuin afsnijden, niet geschikt voor vissen.
Die guppen overleven dat wel hoor, gelukkig staat er geen plantenbak op de koopdoos.
 
Als ik het snel uitreken dan is dat bakje nog geen 20 liter en daar kan krap 1 Betta in of garnaaltjes. Er zijn leuke garnalensoortjes Thijs.
 
Die guppen overleven dat wel hoor, gelukkig staat er geen plantenbak op de koopdoos.
Een goudvis overleeft ook in een kom. Maar je prioriteiten zijn duidelijk. Je komt hier om je eigen ideeën bevestigd te krijgen. Nadeel is nu wel dat je niet kan experimenteren en kan zeggen dat je het niet wist.
 
Een goudvis overleeft ook in een kom. Maar je prioriteiten zijn duidelijk. Je komt hier om je eigen ideeën bevestigd te krijgen. Nadeel is nu wel dat je niet kan experimenteren en kan zeggen dat je het niet wist.
Je weet nike van mijn prioriteiten. Ik kom als een liefhebber van aquaria hier. Jij volgens mij als prioriteit om andere mensen te bekritiseren. Het enige wat je hoefde te doen is zeggen: ik zou dat niet aanraden. Dank Jelle
 
Dan zou ik het er niet op gokken. Ik weet niet zeker hoelang ze zonder water overleven. @Gino88 wellicht?
Zonder water houdt het denk ik al heel gauw op. Althans voor het grootste deel. Filtermateriaal kan een hele tijd goed blijven zonder stroming, want bacteriën doen dan gewoon een "surplace", min of meer een pauzestand. Maar water en zuurstof zijn wel essentieel. Dus ik vraag me af of het genoemde filter nog iets waard is nu...
 
Zonder water houdt het denk ik al heel gauw op. Althans voor het grootste deel. Filtermateriaal kan een hele tijd goed blijven zonder stroming, want bacteriën doen dan gewoon een "surplace", min of meer een pauzestand. Maar water en zuurstof zijn wel essentieel. Dus ik vraag me af of het genoemde filter nog iets waard is nu...
Bedankt gino
 
Zonder water houdt het denk ik al heel gauw op. Althans voor het grootste deel. Filtermateriaal kan een hele tijd goed blijven zonder stroming, want bacteriën doen dan gewoon een "surplace", min of meer een pauzestand. Maar water en zuurstof zijn wel essentieel. Dus ik vraag me af of het genoemde filter nog iets waard is nu...
Ik ben dr ook bang voor en verwacht er weinig van. Nu heb je ook bacterien in poedervorm maar dat zijn heterotrofe zover ik weet en de echt goede nitrificerende hebben zover ik weet water nodig.
 
Ik begrijp niet waarom je in een bak van nog geen 20 liter Guppen wil stoppen want die moeten eigenlijk in minimaal 60cm
Het zijn best drukke visjes die graag een baantje trekken.
 
Ik laat guppen en garnalen in wat er maar voor handen komt 17169088432971402404578.jpg
 
Ik laat guppen en garnalen in wat er maar voor handen komt
 
Ik heb het al weleens vaker gezegd en herhaal het maar weer eens:

In de middeleeuwen was er een straf, dat de misdadiger in een kooi gedaan werd die zo klein was, dat hij/ zij niet kon staan, zitten of liggen. Sommige mensen hebben het in zo'n kooi jaren volgehouden.
Maar over welzijn gaan we het dan dus niet hebben.
Dat geldt dus ook voor vissen als je die (veel) te klein huisvest. Voor eens een dagje of weekje in quarantaine (bijv) maakt dat niet zo heel veel uit, maar op de langere duur wordt het welzijn echt wel aangetast.
En voor het geval je er aan twijfelt: vissen kunnen wel degelijk lijden en zich onplezierig voelen.
 
Ik heb het al weleens vaker gezegd en herhaal het maar weer eens:

In de middeleeuwen was er een straf, dat de misdadiger in een kooi gedaan werd die zo klein was, dat hij/ zij niet kon staan, zitten of liggen. Sommige mensen hebben het in zo'n kooi jaren volgehouden.
Maar over welzijn gaan we het dan dus niet hebben.
Dat geldt dus ook voor vissen als je die (veel) te klein huisvest. Voor eens een dagje of weekje in quarantaine (bijv) maakt dat niet zo heel veel uit, maar op de langere duur wordt het welzijn echt wel aangetast.
En voor het geval je er aan twijfelt: vissen kunnen wel degelijk lijden en zich onplezierig voelen.
Gelukkig dragen we nu geen harnas meer
 
Ik denk dat Lysia best een goed vergelijk heeft gemaakt en al dragen we nu geen harnas meer het is niet goed om Guppen die graag veel zwemmen in een bak te zetten van nog geen 20 liter. Dat zal ongetwijfeld voor stress zorgen. Maar goed het is aan jouw Thijs maar ik zou het niet doen.
 
Grenzen opzoeken is goed, maar waarom de vissen daar hinder van moeten ondervinden snap ik niet zo goed.
 

Haha komt goed mensen. Ga uiteindelijk toch naar een 60cm bak als tweede bak. Heb voor nu ff klein bakkie. Waar ik guppen in doe
 
Ik denk dat Lysia best een goed vergelijk heeft gemaakt en al dragen we nu geen harnas meer het is niet goed om Guppen die graag veel zwemmen in een bak te zetten van nog geen 20 liter. Dat zal ongetwijfeld voor stress zorgen. Maar goed het is aan jouw Thijs maar ik zou het niet doen.
 
Dan hebben we het over dierenwelzijn… guppen die planten zich net zo snel voor als konijnen, dus dan is het bakje zo overbevolkt.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Vroeger wel eens koraal bij hem thuis gekocht en nu is die winkel begonnen
      Terug
      Bovenaan