Nieuwe bak aan het indraaien


K

Kingfisher

Guest
Hallo iedereen,
Even een update over mijn nieuwe bak.
Donderdag 23 vrijdag 24 mei heb ik mijn splinternieuwe installatie ingericht.
Na ong. 20 jaar chicliden eens alles vernieuwd en terug naar plantenbak.
Voor de mensen die mijn voorstelling topic niet gelezen hebben eens kort wat ik heb aangeschaft.
Juwel vision 450, JBL m2003 co2 systeem met PH control, Eheim filter proff. 3 1200 XLT, Aqua Medic eco drift 8.1, testlab JBL voor PH GH KG NO2 NO3 CO2 NH4.
Oxidator is ook aanwezig.
Filter is gevuld met de Eheim filterset, pijpjes balletjes en spons.
Bij de opstart van de filter 2 flesjes bacto start ingedaan, alsook de nodige aqua start.
Aanzuigpunten filter zitten beiden aan een kant van de bak achteraan, spraybar op de zijruit rechts iets naar benden gericht, waar ook de co2 buis is.
Bodem is filterzand 0.4 - 0.8 vooraan een 2 a 3 cm, achteraan rond de 6 a 7 cm. Onderste 1 a 2 cm laag zand is vermengd met Duplarit G om de planten iets van voeding te geven om op te starten.
2 stukken mangrovehout die ik eerst 2 weken heb ingewaterd in een grote ton, wat platte leistenen in het zand om het wat op zijn plaats te houden.
Qua planten weet ik niet alle namen, maar er staat redelijk wat in, ook zuurstofplanten die je op de foto niet ziet (staan achter het hout en moeten nog groeien) eens de planten groeien kan ik snoeien en eventueel verwijderen waar teveel van is. Ik mis nog enkele drijfplanten.....i know..
Vloeibare plantenvoeding doe ik dagelijks met 8 druppels van JBL Ferropol 24 en voor wekelijks heb Ferropol waar ik 100ml van moet gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing. Er zat een setje plantenvoeding bij mijn co2 installatie en die gebruik ik dan maar, indien er andere, betere suggestie's zijn hoor ik het graag, ondertussen verbruik ik dat setje wel.
Bij de inrichting zuiver kraanwater gebruikt, die had PH van 7.5 en KH van 18 wat teveel is.
Na een week heb ik als waarden PH 6.95 en KH nog 13, CO2 is ok, heb voor de zekerheid zo een checker in het water en die staat mooi groen. De bellenteller staat momenteel op 120 bellen per minuut. Andere waterwaardes zijn ok, ik volg het om de 2 dagen om om te beginnen.
Watertemp is 23 gr.
Qua verlichting heb ik de standaard LED van Juwel die bij de bak was, dus 4 lampen, 2 nature en 2 day.
De verlichting gaat aan om 13h00 de voorste 2 lampen, dan een half uur later de achterste 2 lampen, om 19.00 gaan de voorste 2 uit, en om 19.30 de achterste 2, dan is het licht volledig uit. lichten dimmen kan ik niet, wss heb ik daar iets speciaal qua controller voor nodig ???
Nu, na 1 week zie ik dat de planten mooi groeien, enkel komt er zo nu en dan 1 stengel los uit het zand die ik dan terugzet.
Ik wil er graag zalmsoorten in houden, maar visjes zijn pas voorzien begin juli.
Iemand nog tips ofzo om op de goede weg te blijven?
aqua.jpg
 
Wauw, je aquarium ziet er erg indrukwekkend uit! Beetje jaloers hoor:r
Benieuwd welke gelukkige vissen daarin mogen zwemmen.:regen:
 
Prachtig! Kan niet anders zeggen. Als ik dan echt feedback moet geven is het de dikte van de bodem. Die lijkt nu op sommige plekken nog geen cm. Misschien is het gewoon de foto en zien we hier nu niet dat hij naar iets van minimaal 5cm achter loopt. Als dat niet zo is zou ik persoonlijk nu zorgen voor meer bodem. Dat is nu nog makkelijk te realiseren en helpt naast een betere afbraak van afvalstoffen door de bacterien ook zodat je planten meer houvast hebben. Als het dan toch moet, dan liever nu voor er vissen inzitten!

Je zou bijvoorbeeld met een soort blik ( van handveger en blik, plastic geen metaal) steeds een stuk van voor op kunnen tillen en er dan extra zand onder aanbrengen. Dan weer laten zakken en je zorgt dat je plantjes er niet heel veel last van ondervinden. Er uittrekken zou ik nu niet meer doen. Volgens mij schept het wel makkelijk in zo'n 450.

Ja je water is troebel voor een dag. Wel een probleem voor de toekomst getackeld.
 
Ik heb vooraan 2 en achteraan 7 cm, er zitten leisteentjes tussen om het zand een beetje op zijn plaats te houden thx voor de feedback. In totaal heb ik 50 kg filterzand 04-08
 
Mooi ingericht hoor en alvast veel plezier ervan.
 
Goede start en een prachtig stuk hout.
 
Prachtig! Vooral de plant die zo mooi door het hout heen komt steken. Ik neem aan dat er voor de intake hoge planten staan die nog moeten groeien? Zodat je die niet ziet? is het enige minpuntje :juggle:
 
Mooie bak hoor, flink stuk hout ook
 
Prachtig! Vooral de plant die zo mooi door het hout heen komt steken. Ik neem aan dat er voor de intake hoge planten staan die nog moeten groeien? Zodat je die niet ziet? is het enige minpuntje :juggle:
Alles moet inderdaad nog veel groeien.
 

Terug
Bovenaan