Nieuwe bak "Akwari", zoek advies over vissenbestand.

Caroga

Active member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
40
Hallo lieve mensen!

Enige tijd geleden ben ik trotse eigenaar geworden van mijn aller eerste aquarium. Hier te lezen.
Het was een lastige start aangezien ik na 3 weken de bak leeg moest halen (dressoir werd vervangen...).
De bak staat er nu netjes bij, en begint goed te balanceren (zal deze week een fotosessie houden).

Ik ben nu aan het rondkijken naar welke vissen ik er graag in wil stoppen en heb mij enorm laten inspireren door de informatie op dit forum.
Het volgende heb ik in gedachten en zou graag om feedback vragen of dit "te doen" is voor een beginneling.

2 xColisa chunaHoninggoerami
5 x Puntius titteya Sherrybarbeel
5 x Paracheirodon innesiNeontetra
3 x Dario darioBengaals vuurtje
6 x Neocaridina heteropodaVuurgarnaal
3 x Reeds in de tank want had een slakkeninvasie...Anatome helenaSlaketende slak

Mijn tank heb ik uitgerekend op 74L aan water.
 
Ik denk dat 2 scholenvisjes een beetje veel van het goede is op een bak van dik 70 liter en zou liever zelf 1 mooie school nemen.
 
Ik denk dat 2 scholenvisjes een beetje veel van het goede is op een bak van dik 70 liter en zou liever zelf 1 mooie school nemen.
Ik zal mijn vriendin de keuze voorleggen, dan 10 vissen van 1 soort. (y)
 
6 vuurgarnalen is te weinig als je tetra's en gouramies neemt, dan blijft er niks in leven van ze
 
6 vuurgarnalen is te weinig als je tetra's en gouramies neemt, dan blijft er niks in leven van ze
Ik las ergens dat 1 garnaal per 5 liter een goed uitgangspunt is, dan kom ik uit op zo'n 15 garnalen. Dit, met de hoeveelheid beplanting die ik heb, vond ik erg veel klinken, vandaar 6. Wat denk jij?
 
Ik las ergens dat 1 garnaal per 5 liter een goed uitgangspunt is, dan kom ik uit op zo'n 15 garnalen. Dit, met de hoeveelheid beplanting die ik heb, vond ik erg veel klinken, vandaar 6. Wat denk jij?
Zoals ik al zei; 6 is te weinig, vind je niks van terug, 15 klinkt al veel beter, en die info 1 garnaal p/5 liter is ook ooit door een noob geroepen en iedereen ging dat naroepen maar is nergens op gebaseerd
 
Ik las ergens dat 1 garnaal per 5 liter een goed uitgangspunt is, dan kom ik uit op zo'n 15 garnalen. Dit, met de hoeveelheid beplanting die ik heb, vond ik erg veel klinken, vandaar 6. Wat denk jij?
Een nieuwe garnalen groep met minstens 10 gaan beginnen anders voelen ze zich erg eenzaam en zullen niet gaan paren, dus 10 of meer, een stuk of 15 is voor jou bak een prima start.
 
Een nieuwe garnalen groep met minstens 10 gaan beginnen anders voelen ze zich erg eenzaam en zullen niet gaan paren, dus 10 of meer, een stuk of 15 is voor jou bak een prima start.
die heb ik nog nooit gezien eenzamen garnalen
 
Zoals ik al zei; 6 is te weinig, vind je niks van terug, 15 klinkt al veel beter, en die info 1 garnaal p/5 liter is ook ooit door een noob geroepen en iedereen ging dat naroepen maar is nergens op gebaseerd
Ow, oke. Sorry als ik iets stoms zei.
Had gelezen over Takashi Amano, dacht dat deze meneer er aardig wat vanaf wist. Ik ben een beginner en vond 15 te veel klinken maar geloof al te graag de ervaringen van anderen, zal dit ook niet bediscussieren. Vandaar ook deze topic (y)

Een nieuwe garnalen groep met minstens 10 gaan beginnen anders voelen ze zich erg eenzaam en zullen niet gaan paren, dus 10 of meer, een stuk of 15 is voor jou bak een prima start.
Dankjewel voor je info, goed om te horen! Ik loop niet de kans dat de garnalen op ten duur de bak zullen overnemen, qua aantallen?

die heb ik nog nooit gezien eenzamen garnalen
Gelukkig maar, zou vervelend zijn geweest voor ze ! :LOL:
 
Ik loop niet de kans dat de garnalen op ten duur de bak zullen overnemen, qua aantallen?
Niet gauw en naar waarschijnlijkheid zeker niet, ook afhankelijk welke garnalen je wilt nemen, vuurtjes zijn prachtige beestjes en de snelste groeiers in aantal, maar "overnemen" ben je wel een paar jaar mee bezig :)) en dan nog zal dat geen probleem gaan opleveren.
 
Ow, oke. Sorry als ik iets stoms zei.
Had gelezen over Takashi Amano, dacht dat deze meneer er aardig wat vanaf wist. Ik ben een beginner en vond 15 te veel klinken maar geloof al te graag de ervaringen van anderen, zal dit ook niet bediscussieren. Vandaar ook deze topic (y)
Die meneer weet best veel van garnalen ja maar ook zijn uitspraken zijn nergens op gebaseerd dan alleen wat hij zelf ergens van vind, het is geen vastgezette wetenschap die ene garnaal p/5 L, en als je kijkt naar een gemiddelde hobbykweker hebben die bakken van gemiddeld zo'n 40 liter met vaak meer dan 100 garnalen erin, dus alles is heel relatief.
En nee je zegt niks stoms maar het slimste is gewoon logisch nadenken en niet omdat iemand veel youtubefilmpjes heeft en daardoor vrij bekend is dat allemaal maar klakkeloos aannemen voor waarheid
 
Ik zie geen edit knop bij mijn eerste bericht, dus hieronder een update. Na overleg met mijn vriendin over wat we hier gehoord hebben dachten we te gaan met het volgende:

2 xColisa chunaHoninggoerami
5 xPuntius titteyaSherrybarbeel
10 xParacheirodon innesiNeontetra
3 xDario darioBengaals vuurtje
6 xNeocaridina heteropodaVuurgarnaal
3 5 x 3 zitten al in de tank want had een slakkeninvasie...Anatome helenaSlaketende slak

Allen bedankt voor jullie hulp! Mocht je nog advies hebben, of op een positieve manier een opvatting hebben dan hoor ik dit graag !
 
oh dan zit je wel goed ik vind wel fijn om slakken in me bakken te houden die eten het te veel aan voer op die schep ik gewoon regelmatig weg
 
Ik heb een bak van ongeveer 85 liter en heb daar wel 100+ garnalen in. En (kleine) visjes. Dat gaat prima hoor.

die heb ik nog nooit gezien eenzamen garnalen
Ik wel. Drie garnalen in de rio350. Die er per ongeluk in waren gekomen/ blijven zitten. Het was best sneu. Ze waren echt angstig/onrustig.
 
oh dan zit je wel goed ik vind wel fijn om slakken in me bakken te houden die eten het te veel aan voer op die schep ik gewoon regelmatig weg
Oke, dus het is opzich handig om wat slakken over te houden? Dacht dat de slaketende slak ook het teveel aan voer opvrat, en de garnalen ook?

Ik heb een bak van ongeveer 85 liter en heb daar wel 100+ garnalen in. En (kleine) visjes. Dat gaat prima hoor.


Ik wel. Drie garnalen in de rio350. Die er per ongeluk in waren gekomen/ blijven zitten. Het was best sneu. Ze waren echt angstig/onrustig.
100+ garnalen ja ? Dat is gaaf! De bak die ik heb is 60x45x35 = 94.5L. Minus de bodem en wat spullen kom ik op zo'n 74L uit. Denk dat ik dan begin met 20 garnalen, klinkt dit goed?

2 xColisa chunaHoninggoerami
5 xPuntius titteyaSherrybarbeel
10 xParacheirodon innesiNeontetra
3 xDario darioBengaals vuurtje
20 xNeocaridina heteropodaVuurgarnaal
3 5 x 3 zitten al in de tank want had een slakkeninvasie...Anatome helenaSlaketende slak
 
dat is ook zo alleen poel slakjes gaan heel snel kweken eiren legen als je te veel voert dus een goeie indicatie hoe het er aan toe gaat in je bak dat doen garnalen of helena slakken niet zo snel maar jouw methode kan ook prima en is een stuk minder werk gewoon goed op letten dat je niet te veel voert
 
100+ garnalen ja ? Dat is gaaf! De bak die ik heb is 60x45x35 = 94.5L. Minus de bodem en wat spullen kom ik op zo'n 74L uit. Denk dat ik dan begin met 20 garnalen, klinkt dit goed?
Minstens 100 garnalen. Als ik zo kijk kan 200 misschien dichter in de buurt komen.
Eerst was de kolonie nog veel groter, maar ik heb een deel overgeplaatst naar mijn rio350 en ik heb er heel veel verkocht.

Als je voldoende schuilplaatsen hebt in de vorm van mos en fijnbladige planten zal je kolonie langzaamaan wel uitbreiden. Denk dat de neontetra's en de Dario dario's voorkomen dat de kolonie garnalen te groot wordt.
 
Minstens 100 garnalen. Als ik zo kijk kan 200 misschien dichter in de buurt komen.
Eerst was de kolonie nog veel groter, maar ik heb een deel overgeplaatst naar mijn rio350 en ik heb er heel veel verkocht.

Als je voldoende schuilplaatsen hebt in de vorm van mos en fijnbladige planten zal je kolonie langzaamaan wel uitbreiden. Denk dat de neontetra's en de Dario dario's voorkomen dat de kolonie garnalen te groot wordt.
ik zal dit onthouden! zit eraan te denken om nog het een an der te veranderen in mijn setup. Mijn bodembedekkers willen ook niet echt groeien merk ik dus wellicht ga ik wat grasmatten erin leggen.
 
ik zal dit onthouden! zit eraan te denken om nog het een an der te veranderen in mijn setup. Mijn bodembedekkers willen ook niet echt groeien merk ik dus wellicht ga ik wat grasmatten erin leggen.
Echte bodembedekkers zoals Monte Carlo o.i.d. slaan hier ook niet echt goed aan. Te weinig licht (meer licht is ook meer voeding en CO2). Het voorgrond plantje dat het hier goed doet is Sagittaria subulata, net onkruid. Maar dat is niet echt een plant dat een dikke mat vormt.
 
Terug
Bovenaan