Nieuwe bak, bak erbij of niet zo gek doen?


Miekes

Member
Lid geworden
5 augustus 2018
Berichten
14
Leeftijd
41
Hoi allemaal,


Ik heb nu twee bakjes staan in de woonkamer van 60x30x45. Eentje is een scape met veel hout, mos, javavarens en bucephalandra etc en een groepje dwergknorgoerami's. Superleuke bak waar ik veel van geniet. De andere bak is een (Hollandse) plantenbak met extern filter, 10 rasbora dosiocellata en 3 ringbandsnoekjes. Met deze bak krijg ik niet voor elkaar wat ik wil, hoewel hij op zich prima draait met gezonde planten. Alleen is de bak niet diep en lang genoeg om met de beplanting de diepte te creëren die ik zou willen, de stroming van de externe pomp blijft toch wat te sterk en de combinatie van vissen vind ik helaas nu ze uitgegroeid zijn niet zo geslaagd. Het is te druk, ondanks dat er twee soorten inzitten. De rasbora zijn veel actiever dan ik verwacht had, ik vind de bak eigenlijk te klein voor ze. En ik wil meer planten kwijt kunnen in grotere groepen.

Nou ja, ik twijfel nu enorm om een grotere bak te kopen. Ik denk 80x40, vooral de diepte van mijn bak nu zit me dwars namelijk. En eigenlijk wil ik dat dit 60cm bakje ook houden voor een speciaalaquarium voor de ringbandsnoekjes, ik zou een biotoopbakje ervan willen maken voor ze. Maar ik heb alleen een woonkamer en twee minislaapkamers die te heet worden in de zomer, dat zouden dan drie bakken in één woonkamer worden. Die is groot genoeg, maar doorsnee is anders. En drie pompen (extern), lampen, CO2 toestanden op stroom, verwarmingen enz in één ruimte is misschien ook teveel?

Wat is nu het punt? Nou ja, vooral de reacties om me heen. Met twee bakken vind iedereen al dat ik doorsla. Laat staan nog een grotere erbij. Aan de andere kant, ik studeer aan de unie naast mijn voltijdbaan, ben daardoor meestal thuis in de avonden en weekenden om te studeren en geniet er dus veel van. En ik pas toch al in geen enkel 'normaal plaatje'.

Ik vraag me af of hier anderen zijn die de hobby volgens anderen uit de hand hebben laten lopen. Wanneer is genoeg gewoon genoeg? Het liefst heb ik ooit een mooie hobbykelder voor mijn bakken, maar dat is voorlopig een utopie. Wat zeggen de ervaringen hier?

Groetjes,

Miekes
 
Nou ik ben tot 14 gekomen dus zo bijzonder ben je nog niet en je kan er dan nog gerust 12 bijnemen hoor;)
 
Gewoon maling hebben van wat anderen vinden van je, jij moet er tenslotte mee leven en die anderen niet.
Mijn oma zaliger zei altijd: iemand die hardloopt rent eraan voorbij, iemand die blind is wou datie het zag, en iemand die zich eraan stoort kijkt maar niet
 
Haha 12 erbij, ja dat zou ik mezelf gerust zien doen eigenlijk. Maar dat is precies waarom ik ook vind dat ik gewoon genoegen moet nemen met 2. Hebben jullie er een aparte ruimte voor, of gewoon in de woonkamer?
 
Beste Miekes doe wat jij wilt en aan kunt en trek je van anderen niets aan. :D
als je althans vrijelijk over de ruimte kan beschikken :D
 
Ja Nicolientje, ergens vind ik dat zelf ook gewoon. Alleen maakt mijn (stokoude) oma zich juist zorgen hoe ik op deze manier ooit een man denk te kunnen vinden om toch eindelijk eens voor kleinkinderen te zorgen (not gonna happen maar goed). Ik doe over het algemeen niet wat normaal is en ergens merk ik dat ik toch steeds mijn best blijf doen om daar wel binnen normale kaders te passen. Dit helpt daar niet bij:stars:
 
Haha 12 erbij, ja dat zou ik mezelf gerust zien doen eigenlijk. Maar dat is precies waarom ik ook vind dat ik gewoon genoegen moet nemen met 2. Hebben jullie er een aparte ruimte voor, of gewoon in de woonkamer?

Ik ben onlangs begonnen met een Juwel 125 led ( ongeveer zelfde afmetingen ) en ik heb net mijn tweede aquarium van 50 L aangeschaft en ben die nu ook aan het laten indraaien. Mijn vrienden lachen er ook wel mee maar als ze dan hier zijn zitten ze zeer geïnteresseerd te kijken naar mijn aquarium :) .


Als het mogelijk is zou je (zoals mij) je nieuwe bak in je kamer zetten of op een andere rustige plek
 
Ja Nicolientje, ergens vind ik dat zelf ook gewoon. Alleen maakt mijn (stokoude) oma zich juist zorgen hoe ik op deze manier ooit een man denk te kunnen vinden om toch eindelijk eens voor kleinkinderen te zorgen (not gonna happen maar goed). Ik doe over het algemeen niet wat normaal is en ergens merk ik dat ik toch steeds mijn best blijf doen om daar wel binnen normale kaders te passen. Dit helpt daar niet bij:stars:

Ja ik pas ook nergens tussen, ben een eenzaad heb me daar al lang bij neergelegd en trek me niks aan van wat anderen denken over me, het halve dorp roddelt over me en de andere helft kijkt me met de nek aan, ik heb daar jaren mee geworsteld, wilde ook ergens bij horen, in het plaatje passen, vrienden hebben, not gonna happen en dat is iets wat je zal moeten leren accepeteren.
 
Ja het liefst zou ik een derde bak ietwat verdekt wegzetten in één van mijn twee slaapkamers, maar mijn flat wordt veel te heet in de zomer, en die twee kamers helemaal. Ik vrees dat dit enkel een strijd tegen oplopende watertemperaturen zou worden. Mijn woonkamer is 8x4, groot genoeg voor drie bakken en iets koeler. Maar ja, de eettafel staat dan zegt maar omringd door aquaria. Niet dat daar ooit iemand eet, ik studeer er alleen maar aan. En dat is wel prachtig hoor, tussen de vissen.
 
Ja het liefst zou ik een derde bak ietwat verdekt wegzetten in één van mijn twee slaapkamers, maar mijn flat wordt veel te heet in de zomer, en die twee kamers helemaal. Ik vrees dat dit enkel een strijd tegen oplopende watertemperaturen zou worden. Mijn woonkamer is 8x4, groot genoeg voor drie bakken en iets koeler. Maar ja, de eettafel staat dan zegt maar omringd door aquaria. Niet dat daar ooit iemand eet, ik studeer er alleen maar aan. En dat is wel prachtig hoor, tussen de vissen.

Wij hadden het zo gek op een gegeven moment dat we geeneens een eettafel meer hadden staan en ook geen kasten, we hadden 40 bakken in de woonkamer staan, was iets teveel van het goede dat dan weer wel :D nu wel een eetbar en 6 bakken in een stelling en 2 losse cubes en dat alles in de woonkamer
 
Ja ik pas ook nergens tussen, ben een eenzaad heb me daar al lang bij neergelegd en trek me niks aan van wat anderen denken over me, het halve dorp roddelt over me en de andere helft kijkt me met de nek aan, ik heb daar jaren mee geworsteld, wilde ook ergens bij horen, in het plaatje passen, vrienden hebben, not gonna happen en dat is iets wat je zal moeten leren accepeteren.

Hmja...dat is wel waar dit over gaat ja. Dacht iedereen eindelijk dat ik op weg was om eens normaal te gaan doen, zet ik mijn huis weer vol met vissenbakken. Maar ik vind het zelf echt helemaal geweldig!
 
Ja Nicolientje, ergens vind ik dat zelf ook gewoon. Alleen maakt mijn (stokoude) oma zich juist zorgen hoe ik op deze manier ooit een man denk te kunnen vinden om toch eindelijk eens voor kleinkinderen te zorgen (not gonna happen maar goed). Ik doe over het algemeen niet wat normaal is en ergens merk ik dat ik toch steeds mijn best blijf doen om daar wel binnen normale kaders te passen. Dit helpt daar niet bij:stars:
Oh jee dus mensen met meer als 2 baken passen niet in het normale kader begrijp ik hier uit
Tja dan kun je je afvragen wat normaal is :juggle::daisy::engel:
Voor mij gewoon doen waar je tijd geld en ruimte voor hebt qua bakken dan :D:D
Hmja...dat is wel waar dit over gaat ja. Dacht iedereen eindelijk dat ik op weg was om eens normaal te gaan doen, zet ik mijn huis weer vol met vissenbakken. Maar ik vind het zelf echt helemaal geweldig!
Op dat soort opmerkingen van zulke bemoeials is maar een antwoord mogelijk
 
Ja het liefst zou ik een derde bak ietwat verdekt wegzetten in één van mijn twee slaapkamers, maar mijn flat wordt veel te heet in de zomer, en die twee kamers helemaal. Ik vrees dat dit enkel een strijd tegen oplopende watertemperaturen zou worden. Mijn woonkamer is 8x4, groot genoeg voor drie bakken en iets koeler. Maar ja, de eettafel staat dan zegt maar omringd door aquaria. Niet dat daar ooit iemand eet, ik studeer er alleen maar aan. En dat is wel prachtig hoor, tussen de vissen.
het helpt vaak om 's avonds als de zon onder is om je raam even open te zetten zodat je wat frisse lucht binnen hebt. Ik zou ook graag mijn bakken beneden hebben gezet maar ik vertrouw mijn katten niet :)
 
Alleen maakt mijn (stokoude) oma zich juist zorgen hoe ik op deze manier ooit een man denk te kunnen vinden om toch eindelijk eens voor kleinkinderen te zorgen (not gonna happen maar goed).
Stel je oma gerust, je ben nu op een forum met + 21.000 leden welke allemaal van aquariums houden.... ;)

@Sanneke80 heeft hier haar vriend ook gevonden en wonen nu samen :D
 
Wel fijn om te lezen dat anderen hier ook meerdere bakken hebben en lak hebben aan of dat hoort of niet! Het is ook niet persé het hebben van meerdere aquaria, maar meer mijn intensiteit erin zeg maar die niet binnen 'normale kaders' past. Tijdens mijn jonge studietijd heb ik mijn studie niet afgemaakt omdat ik toen ook al liefst de hele dag met vissen en mijn andere hobbies en werken bezig was. Ik heb wel altijd gewerkt sindsdien, maar raakte nogal achterop bij vrienden enz. Door omstandigheden vervolgens jarenlang geen vissen meer gehad, al wilde ik ontzettend graag. Nu uiteindelijk dan toch een studie volledig af aan het ronden en nu ben ik weer helemaal weg van aquaria. Ook al weet ik nu zeker dat ik het andere verantwoordelijkheden niet meer laat overheersen. Het is de manier waarop ik er het liefst aldoor mee bezig ben wat mijn omgeving nogal bizar vindt. En ergens hebben ze zeker een punt. Maar het blijft voor mij toch mijn allerliefste bezigheid en afremmen is nog altijd lastig.

Arend mijn kat is inderdaad lastig met mijn bakken, maar ik heb er een plank boven gehangen die ik ook van de muur kan halen. Zo kan kat boven aquarium liggen, maar niet erop en ook niet rommelen met de bakken/ vissen. Werkt goed!
 
Laatst bewerkt:
Jouw huis, jouw leven, lekker doen waar jij blij van wordt! En "normaal zijn" wordt zwaar overschat. Iedereen heeft zijn/haar eigenaardigheden.
 
Er zijn ook mensen die hun huis vol met munten hebben liggen of kasten vol met andere dingen die ze verzamelen. Elke gek heeft zn gebrek zeggen ze weleens en ik zou me ook niets van anderen aantrekken en lekker doen waar jezelf zin in hebt en waarbij jij je goed voelt.
 
Maar.......ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden naar jou bakken, dus graag :foto::foto::p
 
Ja jullie hebben gelijk, ik moet ook gewoon doen waar ik me goed bij voel. Damn waarom vind ik dat toch zo lastig. Waarschijnlijk omdat ik ook wel weet: 1 bak leidt tot 2 bakken leidt tot 3 bakken leidt tot aparte vissenkamer leidt tot ander huis met vissenkelder leidt tot villa met bijgebouw voor de vissen leidt tot.... Deze hobby is zo verslavend!

Liefde vinden hier op het forum zou wel hilarisch zijn trouwens. Take that, omalief! Wie zei dat vissen liefdeskillers waren!

Nou ja, hierbij wat foto's van mijn bakken, maar ik krijg ze er niet lekker op. Ene bak een soort jungle van wortelhout met javavaren, bucephalandra (moet groter groeien), anubia, wat crypto en de voorgrond moet nog dichtbroeien met dwergnaaldgras. Is momenteel een beetje wild, maar vind dat ook wel leuk.

De andere bak is de plantenbak die achterin net wel leeg is, want de valisneria asiatica moet nog aanslaan. Die staat momenteel in een groep langs de achterwand, maar wil niet lekker de hoogte in nog. Ook heb ik van de week helaas de rode lotus enorm gesnoeid omdat die steeds te groot wilde groeien en het licht ontnam van de valisneria en de rotala wallichii, die er eigenlijk helemaal niet past qua ruimte maar soms zo mooi erbij staat. De hoeveelheid planten die ik zou moeten gebruiken bij dit formaat bak vind ik zo weinig, I houd van planten:daisy:

Aquarium1.jpg


aquarium2.jpg


aquarium3.jpg


aquarium4.jpg
 
Geloof dat dit nog de best mogelijke foto is. Ben echt gek met deze bak, ook al is hij nog volop in ontwikkeling. Staan nog wat snelgroeiers tussen om algen tegen te gaan en er staat veel bucephalandra tussen wat groter moet worden, dan zal ik het mos en de andere beplanting wel rustiger maken. En het parelmos moet juist weer wat dichter groeien, net als de crypto's en het gras. Maar het is een bak met weinig licht (wel CO2), dus het gaat allemaal niet zo snel. Toch gebeurt er zoveel in die bak, kan er uren naar kijken. En de dwergknorretjes vinden het geloof ik erg leuk, tussen alle hoekjes en gaatjes door aan het zoeken eten.

Het is vooral gewoon leuk om verschillende types scapes toe maken. En dan te zien hoe het groeit.

aquarium5.jpg
 
Hoi allemaal,


Ik heb nu twee bakjes staan in de woonkamer van 60x30x45. Eentje is een scape met veel hout, mos, javavarens en bucephalandra etc en een groepje dwergknorgoerami's. Superleuke bak waar ik veel van geniet. De andere bak is een (Hollandse) plantenbak met extern filter, 10 rasbora dosiocellata en 3 ringbandsnoekjes. Met deze bak krijg ik niet voor elkaar wat ik wil, hoewel hij op zich prima draait met gezonde planten. Alleen is de bak niet diep en lang genoeg om met de beplanting de diepte te creëren die ik zou willen, de stroming van de externe pomp blijft toch wat te sterk en de combinatie van vissen vind ik helaas nu ze uitgegroeid zijn niet zo geslaagd. Het is te druk, ondanks dat er twee soorten inzitten. De rasbora zijn veel actiever dan ik verwacht had, ik vind de bak eigenlijk te klein voor ze. En ik wil meer planten kwijt kunnen in grotere groepen.

Nou ja, ik twijfel nu enorm om een grotere bak te kopen. Ik denk 80x40, vooral de diepte van mijn bak nu zit me dwars namelijk. En eigenlijk wil ik dat dit 60cm bakje ook houden voor een speciaalaquarium voor de ringbandsnoekjes, ik zou een biotoopbakje ervan willen maken voor ze. Maar ik heb alleen een woonkamer en twee minislaapkamers die te heet worden in de zomer, dat zouden dan drie bakken in één woonkamer worden. Die is groot genoeg, maar doorsnee is anders. En drie pompen (extern), lampen, CO2 toestanden op stroom, verwarmingen enz in één ruimte is misschien ook teveel?

Wat is nu het punt? Nou ja, vooral de reacties om me heen. Met twee bakken vind iedereen al dat ik doorsla. Laat staan nog een grotere erbij. Aan de andere kant, ik studeer aan de unie naast mijn voltijdbaan, ben daardoor meestal thuis in de avonden en weekenden om te studeren en geniet er dus veel van. En ik pas toch al in geen enkel 'normaal plaatje'.

Ik vraag me af of hier anderen zijn die de hobby volgens anderen uit de hand hebben laten lopen. Wanneer is genoeg gewoon genoeg? Het liefst heb ik ooit een mooie hobbykelder voor mijn bakken, maar dat is voorlopig een utopie. Wat zeggen de ervaringen hier?

Groetjes,

Miekes
Ach ja ik heb er ook 2. Danwel niet naast elkaar. Maar ik ken er die meer dan 6 hebben. He Antje :D haha
 
Ik vind ze ook wel wat hebben!

Je zou er altijd nog voor kunnen kiezen om 1 kleine weg te doen en een grote terug te nemen. heb je er toch maar twee en ook je zin.
 

Terug
Bovenaan